Gå til innhold
Fiskersiden

Hva gjør dere med gjedda?


 Share

Recommended Posts

Hei. Har selv bare fått ei lita gjedde, som fortsatt svømmer rundt i badevannet der den ble fanget :-)

Har jo med tid og stunder lyst til å gutse litt etter større gjedde, og i den forbindelse lurer jeg på om dere pleier å bruke den til noe? Har hørt at det kan være litt muddersmak på den.. stemmer dette? Har også hørt om gjeddekaker..

I alle fall.. skulle gjerne hørt fra de av dere som har erfaring med dette, eller om det beste bare er å sette krokodilla tilbake der den kom fra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Returneres selvsagt. Som mat er den ubrukelig pga miljøgiftene, og som avlsgrunnlag er de største uvurderlige for økosystemet. Mindre fisk under 5 kilo kan muligens fungere som mat, men det anbefales neppe. Måtte blitt kaker som lyser i mørket evt[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Returneres selvsagt. Som mat er den ubrukelig pga miljøgiftene, og som avlsgrunnlag er de største uvurderlige for økosystemet. Mindre fisk under 5 kilo kan muligens fungere som mat, men det anbefales neppe. Måtte blitt kaker som lyser i mørket evt[ :) ]

Det spørs hvor man fanger gjedda det da, om kakene lyser eller ikke mener jeg.

Jeg har spist gjeddeburger jeg... Funket helt greit det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Trym

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Returneres selvsagt. Som mat er den ubrukelig pga miljøgiftene, og som avlsgrunnlag er de største uvurderlige for økosystemet. Mindre fisk under 5 kilo kan muligens fungere som mat, men det anbefales neppe. Måtte blitt kaker som lyser i mørket evt[ :) ]

Det spørs hvor man fanger gjedda det da, om kakene lyser eller ikke mener jeg.

Jeg har spist gjeddeburger jeg... Funket helt greit det.

På mindre fisk funker det helt klart, men på større fisk funker det best i mørket..[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næringsmiddeltilsynet fraråder å spise gjedde over 85 cm og abbor over 28 cm. Dette pga. akkumulerte tungmetaller i fisken.

Skal du lage gjeddekaker er det et tips å spe på med annen fisk som ikke er like grov i kjøttet. Sei funker fint. En annen mulighet er å bruke spekk. Finhakket løk er et must i gjeddekakene.

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Bortsett fra gjeddene man får i nedre del av Nitelva som bør spises pga den spennede rus-effekten det gir, bør man slippe dem ut igjen, evt bruke de under 3 kilo som kattemat.

Hvilket badevann var det fikk gjedda i Erlend?

Det ovenfor det du tenker på, regner jeg med :-) Fikk den i Steinbruvannet.. og var vel litt større enn den du så i badedammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange muligheter for å bruke gjedda som prima matressurs!! Å sette ut gjedder over 2-3 kg er fornuftig, både ut i fra et økologisk synspunkt, og ut i fra at større gjedder generelt er dårlige som matfisk, dette gjelder både smak og evt. miljøgifter. Gjeddekaker er noe av det beste undertegnede får å spise, og varmrøkt gjedde er heller ikke å forakte. Viktig i begge tilfeller å tilsette litt fett, da gjedda som kjent er utrolig mager i kjøttet. Hjemme hos meg bruker vi gjerne litt flesk i gjeddefarsen, og f.eks. en makrellfilet i buken på gjedda ved røking. I Sverige er f. eks hel, kokt gjedde ansett som en delikatesse, og fiskeboller av gjedde er gourmetmat i Normandie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Det ovenfor det du tenker på, regner jeg med :-) Fikk den i Steinbruvannet.. og var vel litt større enn den du så i badedammen.Du hadde rett. Så forresten en gutt som gikk glad og fornøyd med en 400 grams ørret i handa ned derfra på søndag( Fra Steinbruvann altså). I enden av snøret hans hang en Rapala minnow spoon, så det er vel ikke usannsynlig at det var gjedda han egentlig var ute etter.

Mindre gjedder fra det vannet kan da umulig være så farlig å spise? (Bortsett fra at ungene som bader der sikkert tisser i vannet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

sitat:Det ovenfor det du tenker på, regner jeg med :-) Fikk den i Steinbruvannet.. og var vel litt større enn den du så i badedammen.Du hadde rett. Så forresten en gutt som gikk glad og fornøyd med en 400 grams ørret i handa ned derfra på søndag( Fra Steinbruvann altså). I enden av snøret hans hang en Rapala minnow spoon, så det er vel ikke usannsynlig at det var gjedda han egentlig var ute etter.

Mindre gjedder fra det vannet kan da umulig være så farlig å spise? (Bortsett fra at ungene som bader der sikkert tisser i vannet)

Hadde nok vært minst like fornøyd, jeg.. Har brukt ganske mange timer der uten så mye som en ørret... fått en del andre fisk, da.. aldri noe stort. reiser dit noen ganger på ukedager, siden det er så kort vei dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av erlend

hel kokt gjedde? da må man enten ha stor kaserolle, eller liten fisk...

Veit at svenskene bruker avlange kjeler til hel,kokt fisk. Går forøvrig utmerket å putte gjedda i folie og bruke steikovnen. Syns det er litt heftig med hel gjedde på bordet, med hue og alt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Esox Lucius

Mange muligheter for å bruke gjedda som prima matressurs!! Å sette ut gjedder over 2-3 kg er fornuftig, både ut i fra et økologisk synspunkt, og ut i fra at større gjedder generelt er dårlige som matfisk, dette gjelder både smak og evt. miljøgifter. Gjeddekaker er noe av det beste undertegnede får å spise, og varmrøkt gjedde er heller ikke å forakte. Viktig i begge tilfeller å tilsette litt fett, da gjedda som kjent er utrolig mager i kjøttet.

Enig i mye av det som skrives her, (store) gjedder bør som hovedregel settes tilbake både pga bevaring av bestanden, og innholdet av miljøgifter. Men så vidt jeg kan bedømme er det ingen grunn til å overdrive heller! For hvor ofte spiser man gjeddekaker? Å ta ei trekilos gjedde i året, har ingenting å si for bestanden, og det har neppe negative helsemessige konsekvenser å spise noen gjeddekaker i året. Og gjeddekaker er godt! Det trikset jeg har lært er å blande gjeddefarsen med bacon. Det tilfører både fett og smak. Og krydder som gressløk, samt vanlig løk og hvitløk hører jo med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjedda har jo dessverre lukta mot seg, men dobbeltpanert (mel - egg - strøbrød) gjeddefilet skåret i fishfingerstørrelse er rett og slett godt. Det blir jo fort litt vekt på ei gjedde så man kan godt være litt raus under fileteringen og på den måten unngå bein. NB! har kun erfaring med vintergjedde tatt i rimelig klart vann. Et sommervarmt eutroft vann er ingen god matleverandør. Med mindre man baserer kostholdet på gjedde (og det gjør vel de færreste) er vel ikke giftinnholdet noe man behøver å bekymre seg noe særlig om.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Med mindre man baserer kostholdet på gjedde (og det gjør vel de færreste) er vel ikke giftinnholdet noe man behøver å bekymre seg noe særlig om.

Man har jo "gjeddekongen" Ottesen som sa i et intervju at han i perioder fisket gjedde opp til 31 dager i måneden og spiste gjedde opp til 31 dager i måneden![:0][:0] Den mannen bør nok ta en helsesjekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av AAB

sitat:Med mindre man baserer kostholdet på gjedde (og det gjør vel de færreste) er vel ikke giftinnholdet noe man behøver å bekymre seg noe særlig om.

Man har jo "gjeddekongen" Ottesen som sa i et intervju at han i perioder fisket gjedde opp til 31 dager i måneden og spiste gjedde opp til 31 dager i måneden![:0][:0] Den mannen bør nok ta en helsesjekk!

Har truffet Ottesen flere ganger i glomma og slått ann en prat! Om han spiser gjedde 31 dager i mnd så er det kansje ikke rart han er som han er...[ :) ]

Under en fiske økt etter gjedde lå jeg dregget opp 5m fra Ottesen en gang da han pluttselig, midt udet fiskinga, fikk for seg at han skulle bade!!! Han rev av seg klærne og hoppet uti bland meitestenger og flyte wobbler. He he, har nå litt morra ta den mannen ja[ :P ]

Fisk er et fantastisk råstoff og bør bli bukt til mat. Man bør holde seg unna de største eksemplarene og bruke ynger fiks til mat! La de store rekrutere mere god matfisk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.