Gå til innhold
Fiskersiden

Salg av fisk


ovejan
 Share

Recommended Posts

med tanke på en annen tråd her hvor diskusjonen ble ledet til skatteregler ved slag av fisk, så kom jeg til å tenke på.

Hva syns vi er greit når det gjelder salg av fisk, ikke bare laks, men også annen fisk. Det er mange som driver sportsfiske som selger fisk, vet om flere som selger ål, mm til tyskere om sommeren. Makrell blir fisket i store mengder og solgt som agn. Laks selges det en god del av enkelte steder, som bl.annet går til finansiering av utstyr og kort.

det er jo ikke ulovlig så vidt jeg vet å selge fisk som sportsfisker, men hvor går grensen mellom hva som er greit og ikke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Espen. For meg går også grensen ved å motta penger for fisken, gir gjerne bort til venner og kjente, men vil ikke motta penger.

Kom opp i et dilemma for noen år siden. Det skulle arrangeres en festival hvor det skulle servres forskjellige slags mjøsfisk tilberedt på ulike måter. Ble kontaktet av en ildsjelene når det gjelder forvaltning av mjøsørreten om jeg kunne selge litt fisk. Han ønsket at ørreten skulle komme fra sportsfiskerene ikke fra garnfiskerene som vi har et noe anstrengt forhold til. Prinsippielt selger jeg ikke fisk, men etter noen sjelekvaler endte jeg opp med å hjelpe han som ville skaffe fisk, løsningen for meg ble å motta pengene men så gi dem umiddelbart videre til kreftforeningen.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men velger å drepe den for å selge den videre, så er det vel ikke akkurat sportsfiske man holder på med lenger.

Helt enig.

:lol: ....hvis man i utg.punktet fisker i det henseende for å selge fisken. Men hvis man ikke driver med C&R er det helt greit å gi fisken til andre. Så jeg gir bort masse fisk (laks) til slekt og venner. Men kommer det en mann og spør om å få kjøpe noen storlakser, er det vel litt råflott å gi bort laksen gratis, synes jeg ;):lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vel ikke noe galt med og tjene noen slanter hvis noen blar opp kroner for fisk jeg har kakket.

Må man spise all bæra man plukker i skogen hvis det kommer en turist og tilbyr seg og kjøpe til overpris?

Alt med måte spør du meg :lol:

Helt enig.

;) ....hvis man i utg.punktet fisker i det henseende for å selge fisken. Men hvis man ikke driver med C&R er det helt greit å gi fisken til andre. Så jeg gir bort masse fisk (laks) til slekt og venner. Men kommer det en mann og spør om å få kjøpe noen storlakser, er det vel litt råflott å gi bort laksen gratis, synes jeg B);):lol:

Og gi bort en ting kommer jo litt an på eget humør. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg f.eks skulle få en stor kveite beholdt det som jeg spiser selv og gitt bort noe det jeg klarte, men valgte å selge resten, var den stor så kunne den jo innbringe flere tusen penger :lol: så kan jeg ikke se noe galt i det, forutsetter jo at kveita ikke var til å redde for ikke å starte en C&R diskusjon.

i følge noen da så kan jeg ikke kalle meg sportsfisker, forstår ikke helt det. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei kveite på 100 kg kan vel ha en markedspris på ca 5000 +/- 1000.

Når kastet du ut 5 Høvdinger ut av vinduet sist? Men på en annen side, så kan man jo ikke sette pris på alt heller :lol:

For hvordan skulle det gått hvis dama hadde begynnt og prise visse "tjenester"?Haha

Skal du ha for en tusning elskede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vel ikke noe galt med og tjene noen slanter hvis noen blar opp kroner for fisk jeg har kakket.

Må man spise all bæra man plukker i skogen hvis det kommer en turist og tilbyr seg og kjøpe til overpris?

Alt med måte spør du meg :lol:

Og gi bort en ting kommer jo litt an på eget humør. :lol:

Nå er vel utrykket "vill i øynene som en bærplukker" ikke akkurat å forstå som en hedersbetegnelse.

Men hvis du blir akkurat det i bærskogen og plukker mer enn du trenger og selger noen kilo blir det jo ikke mindre bær i fremtiden av det.

Antar du ikke betegner deg som sportsbærplukker, men anser dette som et matauk for å sikre forsyning av søtsaker for vinteren. Hjemmelagde blåbærmuffins eksempelvis...

Bærplukkere i mellom er vel den eneste regelen som gjelder at det ikke anses som greit å plukke multekart. For sportsfiskere er det mange regler for hva som anses som akseptabel oppførsel, riktignok varierer dette fra miljø til miljø, men innenfor det fleste grupper finnes det en del regler som må følges hvis en skal bli akseptert.

Så heldigvis kan ikke vår hobby sammenlignes med bærplukking, selv om også vi kan bli ville i blikket, men da som regel grunet størrelsen på fisken.

I området jeg kommer fra er det to svært ivrige "sportsfiskere" som selger mye fisk. Den ene har "prydet" forsiden av AoF den andre har vært hovedpersonen i et fiskeprogram på NRK. Selv om dette både er dyktige og profilerte sportsfiskere blir de uglesett av de fleste ivrige sportsfiskere grunnet fiskesalget.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig spørsmål :lol:

Solgte selv litt marell til naboer når jeg var 12-13år,tjente vell ca. 40kr. Penga ble brukt til Hubba Bubba, salte bjørner og soft-is. Uka etter var godtesuge større enn noen gang,makrell ble fiska og alt skulle være i boks trodde jeg. Men til min store skrekk hadde bunnen gått ut av markede,ingen ville ha makrell :lol: Den dagen lærte jeg noe viktig,skal man selge marell,så må man være kjapp :lol:Nei jeg lærte faktisk noe annet,tro det eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forutsetter jo at kveita ikke var til å redde for ikke å starte en C&R diskusjon.

i følge noen da så kan jeg ikke kalle meg sportsfisker, forstår ikke helt det. :lol:

Så sant, men får du ei kveite på f.eks. 100kg. og selger evt. 80kg. av dette utpå vinteren, skal du ikke føle deg mindreverdig (overfor C&R fiskere) eller være redd for å nevne det for disse. Om du ikke er sportsfisker i deres øyne skal du ikke bry deg noe om. Vitsen er om du selv synes det er artig å fiske.

So, I`m agree with you. Men hva er egentlig en sportsfisker ?

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er meite og karpefisker. Hater uttrykket sportsfisker. Det er altfor vidt begrep. Hvem fisker for sportens skyld? Fiske er for min del en livsstil og hobby. Den dagen jeg ikke tenker på fiske, fisker jeg.

Ellers så tenker jeg på det Hæ...tes huset som må bli ferdig før jeg virkelig kan fiske igjen. Puh :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir bort en del fisk til venner og kjente,og kommer det noen å blafrer med lommeboka som ønsker seg kokeri av sjøørret evt.laks,ja så selger jeg med god samvittighet. Det skal dog sies at jeg aldri drar på fisketur med det utg.punkt å få fisk for salg. Er jeg sportsfisker...hmm... kall meg hva dere vil for det spiller jo faktisk ingen rolle...jeg er hva jeg er, å trives med det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr aldri tatt betalt for en fisk, men får jeg ei kveite på 200 kilo så lokker nok kronene fra fiskemotaket ja....

om vi skal følge Norsk lov, så har man som sportsfisker ikke lov til å gi bort fisk engang, enda mindre selge til privat kunder.

Var faktisk en kar i nord-norge som ble domfelt for å ha gitt vekk fisk til slekt og venner for et par år siden...(Heia Norge) :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er meite og karpefisker. Hater uttrykket sportsfisker. Det er altfor vidt begrep. Hvem fisker for sportens skyld? Fiske er for min del en livsstil og hobby. Den dagen jeg ikke tenker på fiske, fisker jeg.

Ellers så tenker jeg på det Hæ...tes huset som må bli ferdig før jeg virkelig kan fiske igjen. Puh :blink:

Jeg er dedikert storørretfisker, men hvis du bruker utrykket karpefisker og jeg storørretfisker for å beskrive oss har vi ikke lenger noe felleskap. På norsk har vi ingen bedre fellesbetegnelse enn sportsfisker å bruke på oss som gruppe som favner alle oss som har fisking som vår store hobby. På dansk derimot har de utrykket lystfisker, det er mye mer dekkende. Kanskje vi burde begynne å bruke det.

Ser nå at vi har startet paralelle diskusjoner i 2 forskjellige tråder, men jeg gidder ikke å flytte mitt innlegg.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel neppe mange her inne som fisker med det for øyet å selge fangsten sin. Jeg har aldri startet fiske for å selge fisk...men jeg har solgt laks i etterkant og blitt spurt om å ta imot betaling når jeg har gitt bort fisk - noe jeg aldri har gjort, med ett litet unntak; en gang jeg var 5-6 år og solgte ørret på bestilling fra en onkel..han måtte gå rimelig ned på betalingen etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.