Gå til innhold
Fiskersiden

Mandal i desember


havtryta
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg skal nedover til Mandal 6.-10. desember og tenkte å få sniki til meg litt sjøørret-fiske innimellom kos med svigers. Har vært endel nedover før, så jeg kjenner til endel plasser (Stjernøya, Harkmarkområdet og Sjøsanden/Sånum-området), men hvordan er ståa der nede i sør nå? Har fiska mest på vår/sommer tidligere med ok fangster, men er disse plassene noe å fiske på nå, eller er det andre plasser man bør besøke? Åssen er vanntempen? Er det kanskje fortsatt muligheter for havabbor?

Summa summarum: Jeg har ikke tilgang til båt, fisker med flue (men drar fram slukstanga hvis forholda tilsier det) og er fiskekåt som bare f... etter en høst med mer skole enn fisking.

Tips tas i mot med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vann temp'ne er så varme for tida, så ville jeg ha anbefalt litt lengre ut av fjordene. Prøv alle strendene og innover forbi Bankebroa, da bør du kom i kontakt med en fisk eller to!

Hvis det går med sjefen her hjemme så kan jeg være tilgjenlig til litt guiding.....vi kan få ErikR ned også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk!

Det er flaut å innrømme det, men jeg har faktisk ikke svingt stanga etter sjøørreten siden i sommer. Sånn går det når man studerer i innlandet.

Derfor gleder jeg meg stort til å prøve å overliste noen rakkere i sør og hvis det er sånn at de stedene jeg allerede kjenner til viser seg å funke er jo det perfekt! Ble for eksempel veldig forelska i området rundt utløpet av Harkmarksfjorden etter etpar suksess-turer i våres. Hvis ikke det funker tar jeg vel kontakt med dere (f.eks per PM) for å få litt ekspert-tips!

Er det kanskje sånn at kveldsfiske, eller det heter vel strengt tatt ettermiddagsfiske på denne årstida, fortsatt har noe for seg da, siden vanntempen holder seg såpass høy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, så har jaffal ikke været hvert på min side så langt her i sør!

Men så fort regnet ga seg dro jeg en kjapp tur ut til Skjernøya i dag for å prøve lykken. Men om regnet hadde gitt seg så var det fortsatt godt drag i vinden!!! Derfor ble fluestanga putta tilbake i tuben og slukstanga fikk gjøre jobben.

På det 5. kastet beit det på en undermåls-aure som jeg mistet i det den skulle landes, ikke verdens største tap det..... Ellers var det noe smånapping, men pga vinden var det såpass vanskelig å ha 100% føling med sluken at det ble dårlig med mothogg. Jeg mistenker dog at det var flere av disse undermålsfiskene som var ute og lekte. Etterhvert beit det likevel skikkelig og etter en overraskende frisk fight lå det en feit og fin torsk på 1,5-2kg i håven. Jaja, så ble det en fin fangst likevel.

Ser dårlig ut ang. mer fiske for denne gang, men som Arnold sier: I'll be back!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ut igår kveld en kjapp time ved Bankebroa. Det ble to mistet fisk!

Den første tok to utdras ned til backingen og var nesten ferdig når den lå opp i overflaten, så kom den siste utdras og var den borte. Surt men det er sånn som skjer!

5 minutter etterpå beit en annen til. På den første utdras, så satt den fast i ett eller annet, og fortommen røyk.

Jeg tipper begge to var SØ, men aldri lett å si, spesielt i mørket!

Den 'killer' fluen var ErikR's svart muddler.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreditten må vel gå til deg da siden det var din kreasjon som gjorde susen.

Prøvde dagen etter med en svart dog nobbler og en svart/krystall zonker, men ikke et napp ei gang.

Ser ut som jeg må kjøpe meg litt svart hjortehår og kanin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha fått en SMS av Wiggy på fredagskveld om at han hadde mista de to ved Bankebroa måtte jeg kaste om på planene mine for å få tid til en kjapp tur lørdag morgen.

Det resulterte i en aure på 33cm, tatt på en grønn wolly bugger variant. Det artigste var at den var en skikkelig hoppefisk og rakk vel en 5-6 luftige sprang før den ble landet.

Men dette er jo ikke siste gang jeg skal på besøk hos svigers i Mandal, så vi får høres ved!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kommer til våren, må du si ifra, så tar vi båten ut på noe dorgeturer og fluefiske turer til de stedene som er vanskelig å komme til.

Det var hyggelig å høre at du fikk noe til slutt til tross at jeg gjorde ikke det! Men men, forhåpentligvis skal i kveld gi fangst.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.