Gå til innhold
Fiskersiden

Laks eller sjøørret?


Recommended Posts

Synes det er vanskelig å vurdere hodet med dette bildet-men halen er såpass typisk laks at jeg står for det :(

Heldigvis blir ikke dine artsvurderinger tillagt mye tyngde, (etter berg/svartkutling forvekslingen din)

så når KIS sier dette er en Laks, så er det en Sjøørret :(:(;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Heldigvis blir ikke dine artsvurderinger tillagt mye tyngde, (etter berg/svartkutling forvekslingen din)

så når KIS sier dette er en Laks, så er det en Sjøørret :(:(;)

nesten som en garanti for sjøørret dette!

enig med de fleste om at halen sier laks, men har fått flere sø med den halen(tror de er SØ i allefall :( ).

og resten av fisken sier sjøørret. men nå nærmer det seg nesten et krav om skjellprøve? ;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikki den der, men jeg heller mot laks. Halen og at fettfinna er såpass langt bak. Hadde riktig nok ikke satt mange penger på at jeg har rett :-)

Du har iallefal rett i at halen er langt bak, slik den oftest er på sjøørreten :(

Torsken har også prikker kan det være en torsk?

Ps. bare kødda. det er en klar sjøørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får mange fisker som denne, i de områdene jeg fisker i, Oslofjorden.

Disse er ikke ferdig utvokst, og etter min oppfatning er det ofte svært vanskelig å bedømme om det er en sjøørret, eller en smolt som oppholder seg i nærområdet inntil den styrer saltbalanse bedre, søker større bytte med mer, og derved gyver ut på sin lengre vandring.

Å bruke utvendige "voksen-kjennetegn" for å bestemme arten på så liten fisk, blir derfor feil etter min mening.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener fremdelels dette er en laks, men snakker vi om en veldig liten fisk? Det er kalrt det vurderes forskjellig om fisken er svært liten, men anyway:

Halen:

Dette er laksehale, og ser vi godt etter kan det se ut som dette er en olaks som har rømt i smoltstadiet, en kan tydelig se hurtig vekst på halefinnen i ytterste delen.

14691_s.jpg

Ryggfinnen:

Vanskelig å se på bildet, men jeg synes denne er klumpete, typisk for olaks.

14693_s.jpg

Hodet/Brystfinne:

Dette gjør meg litt usikker, men pga bildet og hodets vinkel er jeg usikker på hvor jeg skal trekke linjen mtp kjevebein-øyets plassering. Men ser vi på brystfinnen kan det se ut som om denne har en liten knekk-nok et typisk kjennetegn for rømt olaks. Hodets form derimot sier kanskje ørret.

14692_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm heller mot sjøørret. Grunnen er at kjevebeinet går lenger en øyets bakre del. Når det gjelder hale formen så ligner den mer på en laks, men dette har jeg sett på mange SØ. Når det gjelder kjevebeinet så har jeg enda ikke sett en laks hvor det er så langt som på denne fisken. Det at haleformen også kan variere mye mer en hva lengden på kjevebeinet ser ut til å gjøre, så vil jeg påstå at kjeve beinet er en sikrere metode å skille laks og sø. Men det er seff min subjektive mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

For moro skyld har jeg lagt ut en annen fisk på linken vår nedenfor. Jeg håper Christer og Fiskersiden synes det er greit. Der inne kan dere også stemme nederst og/eller selvsagt kommentere den her inne i Christers tråd. Bare som et supplement:

http://www.freewebs.com/jan-og-toms-fluefi...ellersjrret.htm

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk feilmelding når jeg stemte JanM. EDIT: Prøvde flere ganger.

"HTTP Status 500 -

type Exception report

message

description The server encountered an internal error () that prevented it from fulfilling this request."

Endret av Trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk feilmelding når jeg stemte JanM. EDIT: Prøvde flere ganger.

"HTTP Status 500 -

type Exception report

message

description The server encountered an internal error () that prevented it from fulfilling this request."

Fungerer den Trond, ser andre har vært inne og stemt. Testet også.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ren s-ø er det iallefall ikke (pga. spolen som er typisk for laks).

Ser ut som en hybrid ja pga. hodet (kort snute, øyets plassering) som er typisk for en s-ø.

Og hybrid mellom laks og s-ø er nokså vanlig så ut ifra bildet er det en typisk hybrid.

En ren s-ø er også vanskelig å holde opp i spolerota, uten at den glipper ut av grepet.

Ser ut som et stramt og godt feste her (?) Lett å bli lurt når de er små i størrelsen.

Har aldri opplevd å se ren s-ø med slik innsnevring bak spolen. Men laks med rett spole er nokså vanlig, spesielt stor og brun hannlaks.

Skjønner :)

Vi fikk noen ørreter i Gaulosen i vinter, de var ikke ulik denne.

He, he, dere fikk vel ikke bot da ? Mange RBK-ere som har fått noen høvdinger i bot i Gaulosen.

Men dere fisket vel utenfor fredasonen??

:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest F. Mortensen

En ren s-ø er det iallefall ikke (pga. spolen som er typisk for laks).

Ser ut som en hybrid ja pga. hodet (kort snute, øyets plassering) som er typisk for en s-ø.

Og hybrid mellom laks og s-ø er nokså vanlig så ut ifra bildet er det en typisk hybrid.

En ren s-ø er også vanskelig å holde opp i spolerota, uten at den glipper ut av grepet.

Ser ut som et stramt og godt feste her (?) Lett å bli lurt når de er små i størrelsen.

Har aldri opplevd å se ren s-ø med slik innsnevring bak spolen. Men laks med rett spole er nokså vanlig, spesielt stor og brun hannlaks.

He, he, dere fikk vel ikke bot da ? Mange RBK-ere som har fått noen høvdinger i bot i Gaulosen.

Men dere fisket vel utenfor fredasonen??

:):)

Ut fra bildet ser man at dette ikke er et stort individ. På små individer av sjøaure er det faktisk helt normalt at halen og sporden ser ut som på bildet. Øyets plassering tilsier sjøaure, jeg vil til og med påstå at sporden er mer sjøaure enn laks. Jo eldre/større sjøauren blir jo mer fremtredende blir den rette halefinna-men som sagt på små individer.... Det er jo allerede kommet frem her at hele forparten tilsier sjøaure. Dessverre folkens-men mange av dere tillegger hale og spord for mye oppmerksomhet-noe som ikke er av de sikreste kjennetegn på små individer som dette. Jeg har fått utallige fisker av liknende utseende-felles for dem alle er.....ja, de er sjøaure! :)

Og Karl Inge-klumpete ryggfinne er da ganske så vanlig også på sjøaure(særlig i områder med lusepress).

En annen ting-hybrider nevnes ofte i slike tilfeller, uten at jeg virkelig har satt meg inn i dette, er vel hybrider svært sjeldent forekommende, kanskje med unntak i elver smittet av Gyrodactylus Salaris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På små individer av sjøaure er det faktisk helt normalt at halen og sporden ser ut som på bildet.

Ja du har nok helt rett, tittet på gamle bilder der det faktisk var innsnevring bak spolen på små s-ø.

De starter jo også livet sitt i elva med slik spole (ganske lik laksesmolten) og utvandrende blank s-ø ligner jo også ganske mye på en laks på halv-kiloen. Tenkte nok for mye på 2-kilosene opp i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.