Gå til innhold
Fiskersiden

Laks eller sjøørret?


Recommended Posts

Ja du har nok helt rett, tittet på gamle bilder der det faktisk var innsnevring bak spolen på små s-ø.

De starter jo også livet sitt i elva med slik spole (ganske lik laksesmolten) og utvandrende blank s-ø ligner jo også ganske mye på en laks på halv-kiloen. Tenkte nok for mye på 2-kilosene opp i elva.

Enig. Vanskelig nok å artsbestemme på stedet, så ut fra et foto som ikke sier noe om størrelsen på fisken er det nærmest håpløst. I dette tilfellet spiller det jo også liten rolle om det er Laks eller SØ.

Her er noe jeg fant på nett om forskjellene på artene:

Noen typiske forskjeller mellom artene:

Laksen har en slank og strømlinjeformet kroppsform.

Sjø-ørreten er mer kompakt og rund i formen.

Hodeformen på laksen er mer spiss og langstrakt, mens sjø-ørreten sitt er mer avrundet og kortere.

Sporden på sjø-ørreten er vanligvis helt rett i bakkant. Laksens spord er V-formet i bakkant.

Halerota til sjø-ørreten er tykkere enn hos laksen. Dessuten har laksens halerot en markert kant, noe som gjør det lettere å gripe og holde en laks etter halerota. Halen til sjø-ørreten glir lett ut av handa.

Enden av kjevebeinet på laksen er på linje med bakkant av øyet, mens på sjø-ørreten går kjevebeinet forbi bakkant av øyet. Sagt på en annen måte, øyet til sjø-ørreten sitter lengre framme på hodet enn hos laksen.

Sjø-ørreten har ofte prikker under sidelinja, mens på laksen er dette mer sjelden.

Antall skjell fra fettfinnen og bak til enden av sidelinjen er på sjø-ørreten 13 til 16, mens på laks 10 til 13 skjell.

Tenner i overkjeven. Ikke helt sikker på om dette er et kjennetegn, men sjø-ørreten har ofte tenner på tvers oppe i ganen. Dette har aldri laksen?

Merk at flere av punktene over kan forekomme hos begge arter. I tillegg kan det forekomme hybrider. Ovenstående må derfor bare tas som indikasjoner på art. For eksempel hadde "verdensrekordsjø-ørreten” på 20 kg fra Lakselv i Finnmark, både prikker nedenfor midtlinja og rett spord. Fisken var som kjent i ettertid en tredjegangsgytende holaks!

Sikker artsbestemmelse får en bare ved å foreta skjellanalyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Som noen her sier så ser man at dette er en relativt liten fisk. Sjøørret av denne størrelsen har "aldri" rett spord men derimot spord som fisken på bildet,kløyd som hos en laks. Selv ganske store sjøørreter kan ha kløyd spord selv om det er mer skjelden.

Selvsagt kan det være en eller annen fjøsfisk eller hybrid men det blir håpløst å si ettersom det finnes så mange utgaver av sjøørret/laks som er blitt som de har blitt av naturlige årsaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne jeg tok i Stryn har fått blandede artsbestemmelser :lol:

14716_s.jpg

Jeg mener bestemt at det er SØ selv om spolen er smal og halen noe kløftet (vanskelig å se på bildet).

SØ fra 500g til 2-3kg kan ofte være slankere, smalere i halerota og ha noe kløft i halen er mitt inntrykk.. Spesielt er mindre SØ ikke rett i halen! Hodet og øyets plassering er for meg mye sikrere nøkler for bestemmelse enn kroppsform\prikker\hale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne jeg tok i Stryn har fått blandede artsbestemmelser :)

14716_s.jpg

Jeg mener bestemt at det er SØ selv om spolen er smal og halen noe kløftet (vanskelig å se på bildet).

Ser ut som halerota har disse markante beina som er typisk for laks. Prøvde du å holde den etter sporden?

Også på denne fisken er det hodet som mest signaliserer SØ. Vanskelig dette. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere var jeg også ganske opptatt av de ytre kjennetegnene i mine forsøk på fastslåelse av art, for jo, de to artene har jo, som vi vet, sine spesielle kjennetegn. I de aller fleste tilfellene, så ser vi som har litt trening, hva som er hva, men det er nok av eksempler som kan gi hodebry både for den ene og den andre.

Personlig er jeg nok blitt litt mer ydmyk etterhvert i de tilfellene. Det som forundrer meg, og sikkert også endel andre, er i hvor stor utstrekning vi finner karakteristika fra hver art i en og samme fisk. Vel, det jeg har kommet til er vel at man i større grad må ta hensyn til og godta individuelle forskjeller innenfor samme art. Ta for eksempel dette med forholdet øye og kjevens bakkant. Joda, som alle andre karakteristika for arten, er dette en god rettesnor, ihvertfall for utvokst fisk, men etter min mening ikke noe mer enn nettopp det; en rettesnor. Jeg har sett nok av sjøørreter der dette forholdet skulle tilsi laks, altså på utvokst fisk.

Hybrider finnes nok, det er vel også vitenskapelig bevist, men personlig tror jeg ytterst få, om noen, av de fiskene jeg får, er hybrider. Kanskje tar jeg feil, kanskje er det ikke så store individuelle variasjoner innenfor artene likevel? Kanskje de er hybrider alle sammen? :)

Som alle dere andre, har jeg min formening om hva fisken til trådstarter, fisken jeg har lagt ut på vår side, og fisken til ford prefect er for noe, men skråsikker, altså så sikker at jeg ville ha satt leilighet og bil på det? Nei.

Fortsett å stem her gutter, jeg er spent på hva som kommer ut av den. Dere kan se resultatet hittil ved å klikke på den lille teksten nederst i avstemningsboksen:

http://www.freewebs.com/jan-og-toms-fluefi...ellersjrret.htm

Mvh. Jan.

Endret av JanM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen bilder av s-ø som jeg har tatt tidligere. I samme område som den som er avbildet.

På byneslandet ved Tr.heim. Påfallende like er de iallefall. Kanskje noen med mere prikker under sidelinjen.

Vurder selv.

021220062013fggaJHy9tePFe9VErA.jpg?84

021220062009eRVjmzLRTpqRBhntaF.jpg?97

021220062007PdXBFCaoHZqq5HKoNT.jpg?8

At jeg kunne ta slik feil. Laks !!! Hybrid !! Nei, det er nok s-ø hele greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne jeg tok i Stryn har fått blandede artsbestemmelser :)

14716_s.jpg

Jeg mener bestemt at det er SØ selv om spolen er smal og halen noe kløftet (vanskelig å se på bildet).

SØ fra 500g til 2-3kg kan ofte være slankere, smalere i halerota og ha noe kløft i halen er mitt inntrykk.. Spesielt er mindre SØ ikke rett i halen! Hodet og øyets plassering er for meg mye sikrere nøkler for bestemmelse enn kroppsform\prikker\hale

sjøørret dette også, et særdeles vakkert eksemplar av arten også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asmund her kan meget vel ha rett han.

Nå har jeg lagt ut en klart beviselig sjøørret under den andre fisken (som også kan være sjøørret :-) på siden vår, slik at det kan være noe lettere å foreta en sammenligning. Differansen i vekt mellom de to er kun 200 gram :)

http://www.freewebs.com/jan-og-toms-fluefi...ellersjrret.htm

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meget bra JanM! de sjøørretene er prikk like, utenom prikkene( :) )

men synes selvsagt at det er vanskelig ut i fra ett bilde å artsbestemme, men har man sett mange sjøørreter, så ligger det i blodet etterhvert. mange her inne som er helt utrolig gode til å artsbestemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meget bra JanM! de sjøørretene er prikk like, utenom prikkene( :) )

men synes selvsagt at det er vanskelig ut i fra ett bilde å artsbestemme, men har man sett mange sjøørreter, så ligger det i blodet etterhvert. mange her inne som er helt utrolig gode til å artsbestemme

Dere som bestemmer. Helt nøytral jeg. Er de virkelig prikk like altså? :D

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne jeg tok i Stryn har fått blandede artsbestemmelser :)

14716_s.jpg

Jeg mener bestemt at det er SØ selv om spolen er smal og halen noe kløftet (vanskelig å se på bildet).

SØ fra 500g til 2-3kg kan ofte være slankere, smalere i halerota og ha noe kløft i halen er mitt inntrykk.. Spesielt er mindre SØ ikke rett i halen! Hodet og øyets plassering er for meg mye sikrere nøkler for bestemmelse enn kroppsform\prikker\hale

Er en sø dette alv...

Mange går 5 på når det gjelder halen. helt vanlig fasong dette på vanlig ørret også i endel stammer. halen er IKKE et sikkert tegn å artsbestemme utifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

la ut en ny tråd under laksefiske som også kan gi gode diskusjoner. Dette er moro dere :blink:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=19913

Mvh. Jan.

Ja, ford, du har en sjøørret.

Endret av JanM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er MEGET tvilende til den skjellprøven jeg også, enig med Erik...Hvem analyserte den prøven?

godtar ikke hva som helst av "hjemmesnekrede" løsninger her.. :blink:

ps ! er det mulig å få bildet i stor versionnen? er relativt sikker på at jeg ser noen prikker langt under sidelinja på det bildet jeg ser på min skjerm, venter på stort bilde før jeg "gir" meg..

Endret av asmund aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, sorry gutter! Jeg måtte bare :D .

Gliste litt for meg sjøl her nå, når reaksjonene kom. Neida, jeg har ingen skjellprøve av den fisken.

Og bare sånn til info så er jeg enig med de fleste av dere i at det mest sannsynlig er en sjøørret :blink:

Hadde jeg gått ut med en skjellprøve av en fisk på denne måten, så hadde det selvsagt vært fra en institusjon vi hadde regnet som seriøs og troverdig, nettopp fordi jeg jo selv også er svært seriøs og troverdig. Men litt moro er tillatt.

Kanskje trådstarter får tatt en prøve av sin, eller han tok den kanskje ikke opp? Under minstemål vel. Trådstarter?

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da Karl Inge, er det bestemt en gang for alle, du HOLDER KJEFT når det er snakk om artsidentifisering.. :lol:

dette er noe du bare ICKE kan... hahahahahahahahahahaha :P:lol:

Det er bra det var alternativer sier jeg bare, min første tanke var paddetorsk :D

Epic: At jeg gjør en innsats og drar opp ofisk burde ikke brukes mot meg synes jeg

;) Jeg har nå fått noen villakser også etterhvert, selv om de er i mindretall B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.