Gå til innhold
Fiskersiden

hva syns dere om min egenmodifiserte juletrekrakk


ovejan
 Share

Recommended Posts

Skal gi deg et tips til jeg, los, så slipper du bøye deg også - gode tips for de litt oppe i årene ;-) (Hunter, du også - hør godt etter nå!):

En liten stump med grønn eller annen farge som kamufleres godt av treet settes ned i foten og opp lang stammen. Når du skal vanne, så stikker du en liten trakt i slangestumpen og heller på vann. (Ser at Oves løsning gjør at du ikke kan overfylle selve foten med mindre du klarer helle på så det renner over sidebeholderen, men ved min løsning så er det bare å rope på mor om det renner over. Eller la mor ta seg av vanning av treet på generell basis ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gi deg et tips til jeg, los, så slipper du bøye deg også - gode tips for de litt oppe i årene ;-) (Hunter, du også - hør godt etter nå!):

WTF .jeg klarer da og passe på treet mitt jeg og,men tipset fra ovejan var bra,syns jeg :lol: Uansett alder.Hold kjeft :huh:

Endret av los
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det største problemet med vanning av tre er jo at det er ikke plass til vann i disse nymotens krakkene som kjerringene skal ha for tiden, et normalt tre på 2- 2,2 m har en stamme som nesten fyller opp selve krakken. Det er ca 1 cm klaring fra stammen og ut til beholderen så det går ikke mer enn 1-2 dl oppi der, og dette slurper jo treet i seg på et øyeblikk. denne beholderen tar ca 1,5 l vann og du klarer å holde treet fuktig hele tiden, det er 3 julen denne blir tatt i bruk nå og det fungerer glimrende.

Og til dere som er skeptikere eller mener dere har bedre eller enklere løsninger, det er helt i orden det, bare fortsett med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar oppfordringen og forsetter med mitt :lol:

Hvis man på død og liv skal ha juletre fra 15.des, foreslår jeg å kjøpe to! Ellers så kan man kjøpe en Edelgran 20.des og ha et dryssfritt hjem til rundt nyttår med litt vanning i foten :huh:

Nå er det ikke alle som har samme tilgang å juletre da , så det varierer nok, men kjøper du tre på plantasje eller slik som jeg har gjort hos lokalt idrettslag, så er nok treet hugget i beynnelsen på desember, og har ligget uten vann siden da.

Min erfaring er at det svarer seg å kjøpe tre så tidlig som mulig, for så å ha det stående i vann til du tar det inn.

Høres ikke ut som andre har samme problem med dryssende tre som jeg har hatt.

Treet mitt blir tatt inn i morgen

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det er vel strengt tatt min mor som har hatt alle eventuelle problemer med de trærne.... Men da hun endelig besluttet å gå over til edel, ble det mye mindre styr! Vi har en gammel katt som er litt opphengt i juletrær :huh:

Kose, gnikke, sloss med dem er julens høydare for ham :lol: Men edel (ikke fra Plantasjen) holder fint i 8-10 dager uten å drysse for mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med egne løsninger. Sitter og funderer på hvordan man kan lage en kystmeitepod som også er ei bæreramme for 2 ferdigtakkelede stenger.

Dette blir et pusleprosjekt, men noen av bitene er allerede på plass. Dette skal ikke bli hikkemikk.

Time vil sjå :)

det prosjektet må vi må følge, spennende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut som en grei løsning det der ovejan... for de som vanner treet.

Jeg fyller opp med vann når treet står i foten og når det er tomt får ikke treet mer.

Drysser det så er det greit. Det hører med det til jul det også.

Det hele ligger litt på hva er mest jobb for meg?

Mekke vanningssystem eller la dama støvsuge når treet blir kastet ut?

(svaret gir seg selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare stusser litt på Avkrokens uttalelse om at edelgran ikke har noe med jul å gjøre.

Hvorfor ikke?

Spør ikke for å provosere eller fordi jeg er enig/uenig - bare nysgjerrig.

Min pesonelige mening da :)

Jeg har flere grunner til å mene dette:

1. Det drysser ikke.

2. Det lukter ikke granbar.

3. Det er ikke ekte norsk natur.

4. Du stikker deg ikke på det.

5. Nålene er for lange og myke.

6. Treet er for grønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så viktig for meg å stikke meg på juletreeet, men jeg skjønner poenget ditt, spesielt punkt 2. og 3.

Skal kjøpe juletre i dag, så da skal jeg ha det i baktankene, så får vi se hva som skjer.

Forresten - har hørt om mange som blander sitronbrus og andre ting i vannet til treet - er det noe poeng?

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edelgran drysser det også...

Det er edelgran som gjelder hjemme hos oss ettersom min samboer er alergisk mot vanlig gran.

Sitronbrus og shait skal du bare glemme Gabbe.

Det er bare til roser at det har noe for seg, og der har det kommet bedre produkter som man blander ut med vannet de skal stå i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.