Gå til innhold
Fiskersiden

Sletting av norgesrekorder


 Share

Recommended Posts

Det står å lese i nyeste Villmarksliv att 11 norgesrkorder er slettet. Det gjelder rekordene på: karpe, mort, splake, stam, grønngylt, lusuer, rognkall, rødnebb, sild og sypike. Samt fluerekorden på skjeggtorsk.

Ytterligere 12 rekorder skal vurderes videre pga. dårlig dokumentasjon.

Etter å ha følgt med i diskusjonen her inne på forumet, kom det ikke som noen stor overaskelse. Godt og se att dårlig dokumenterte rekorder slettes, slik att vi får en mer korrekt rekordliste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv for tiden ikke Villmarkslivsabbonnent lenger pga alt jaktstoffet, men jeg håper noen kan svare på følgende. Har man gjeninnsatt gamle innmeldte, godt dokumenterte fisk, eller står flere av de undernevnte rekordene nå åpne? Splake antar jeg er fjernet fordi det er snakk om en hybrid, og rødnebb og rognkall fordi det ikke er egne arter?

Stod det noe om hvilke 12 andre rekorder som skulle vurderes? Antar at abbor og vederbuk er blant disse. Sjøørret og ørret (og sjørøye og røye) beholdes som egne rekorder? (Håper det, selv om det ikke er biologisk korrekt [ :D ])

Beklager unødvending posting om jeg kunne fått svar på dette i VL, men det kommer vel fort en post eller to om dette uansett tipper jeg. [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Venter fremdeles på at vederbuken skal bli bekreftet slettet. Det er etter min mening en av de største "feil" dokumenterte fiskene vi har. At morte-hybriden er borte fra lista, varmer hjerterota i mellomtiden ;-))

Fint at hjerterota de blir varmet av en sak som Morte-hybriden!Hvis det nå var det da?!? Var selv til stede når den ble fanget , og den lignet nok på en slags hybrid.Det som da ble gjort var å kjøre den til fiske avdelingen på Zollogisk museum i Oslo der de fremste "ekspertene" på hybrider blant fisk i Norge jobber! 2 stykker av disse såkalte "ekspertene" skjekket den , og fant ut med 100% sikkerhet at dette var en Mort ,og ingen hybrid ! Da ble også Morten meldt inn som Mort. Cirka 1år etter ble fisken tatt fram igjen ,av en eller annen ukjent grunn ,og skjekket av en annen "ekspert" ! Han var 100% sikker på at det var en Hybrid ! Sakken står dermed med 2 for 100% Mort , og 1 i mot 100% Mort . Mitt poeng er dermed at det er meget vannsklig for oss meitere og helt sikkert vite hva vi egentelig får , når ikke en gang "ekspertene" er enige ! Den eneste som er helt sikker på at dette var en Morte-hybrid er tydligvis Frisch .Han er hermed kåret til årets "ekspert"på fiske hybrider. Får håpe hjerterota de fikk ekstra varme nå.[ :) ][ :D ][ :D )]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild, uten å kverulere vil jeg bare si at jeg har god kjennskap til hvem som sjekket disse fiskene. Er enig med deg at man ikke med 100% sikkerhet kan komme i etterkant å si at akkurat den morten var en hybrid, men når det i etterkant ble levert inn flere "mort" fra det samme vannet og alle disse ble stemplet som hybrider, blir man automatisk mistenksom.

Problemet med Norge og de såkalte ekspertene på Zoologisk er at ingen av de som jobber der har karpefisk som spesialfelt. Dette gjør at en del av artsbestemmelsene derfra blir ren synsing og ikke basert på konkrete fakta.

Fikk senest i forrige uke dette bekreftet, da jeg mottott data fra en større flire som var artsbestemt av sjefen selv. I etterkant var vi vel rimelig sikre på at den flira absolutt ikke var en flire, men en hybrid (99,9%).

Det at det ikke finnes ekspertise her i landet er jo i selv et stort problem for oss som har interesse av den slags.

Jeg vil vel gå så langt som å påstå at de fleste som har bedrevet meiefiske (karpefisk) i et par 10-år, lettere vil se at fisk er hybrid enn den såkalte ekspertisen fra Zoologisk.

Venter spent på DNA-materiale fra flire-prosjektet. Når dette kommer på bordet blir jeg ikke overrasket om vi finner flere feilidentifiseringer av flire fra Zoologisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bildet for de som måtte lure......

Ryggfinnens plassering alene er nok til å konkludere med hybrid, ellers er hodets form, munnpartiet mm, alt annet enn en tilsynelatende ren mort. IDet største poenget er uansett at alle andre store fisk fra vannet i ettertid har plitt artsbestemt til Mort-sørv hybrider... Ble forresten tatt en på 1100-1200 gram for noen månder siden. Også denne ble artsbestemt til å være en hybrid. Ros fra Holstad`n sjøl varmer alltid, men jeg skjønner at vi er ueninge, mye fordi du har et annet forhold til fiskeren enn det jeg har kanskje?[ :) ] Uansett så skal man jo lære av sine feil (mine inkludert). Fisken ble også meldt inn som nrek på sørv først om jeg ikke husker helt feil.

nrekmort.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

sitat:Opprinnelig postet av Håvard Skjelstad

Er vel flere som kommer til å gjøre en innsats på mort nå! 725 gram høres i utgangspunktet overkommelig ut...

- Håvard

725 gr? Det er da flere mort over 900 gr som er veldokumenterte.

Mulig jeg tuller litt [:I] men fikk for meg at det sto i VL at en fisk på 725g ble satt inn som rekord...

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Håvard Skjelstad

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

sitat:Opprinnelig postet av Håvard Skjelstad

Er vel flere som kommer til å gjøre en innsats på mort nå! 725 gram høres i utgangspunktet overkommelig ut...

- Håvard

725 gr? Det er da flere mort over 900 gr som er veldokumenterte.

Mulig jeg tuller litt [:I] men fikk for meg at det sto i VL at en fisk på 725g ble satt inn som rekord...

- Håvard

Det er nok tull, skal noen rekorder inn, så må det bli fisken til Arild Eskildsen (klubbkamerat av Holstad) på 990 gram[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av folkens. Vi har satt inn tidligere godt dokumenterte rekorder for vi syntes det var naturlig. Imidlertid har vi tillatt (i en periode opptil ca 6 måneder) innsendelse av rekordkrav som er eldre. Altså fisk som ikke ble meldt inn fordi de på fangsttidspunktet var mindre enn gjeldende, feilaktige, rekord. Mort er et eksempel på det, karpe også. Fiskerne av storfisk av de to artene er kontaktet.

Tom Ole: jeg skal se om jeg finner originalbildet. Det er ikke sikkert det er her, så da må du nøye deg med det som er lagt ut.

Flere rekorder skal strykes, men det er ikke sikkert alle som er diskutert her i forumet blir strøket. Men trolig de fleste. Vi har jobbet mye med abborrekorden, og det kan vise seg at den faktisk er reell. Lengden var 62 cm, og den skal ha blitt stoppet ut. Vi er ikke helt i mål ennå.

Les mer her: http://www.villmarksinfo.no/

Spørsmål? Kontakt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.