Gå til innhold
Fiskersiden

Skogseidvannet


ThorEH
 Share

Recommended Posts

Skandale. Noen som tar på seg å sette igang en underskriftskampanje eller noe?

For seint. NVE har talt. Har prøvd underskriftkampanjar i heimbygda mi, men allereie er eitt anlegg under bygging. To til ligg inne hjå NVE for konsesjonsbehandling. Ti til er under planlegging. Og bygda eg kjem frå er lita! (Det må nemnast at me allereie sender STORE mengder elektrisitet til Karmøy)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit å lese det om Tveitaskarelva. Men hvilken elv er det? Er det elva som renner ut nord i vannet (Orraelva på kartet)? Finner det ikke på gulesider, og rapportene dere linker til forutstetter at man er litt lokalkjent tror jeg

Eg er heller ikkje lokalkjent, men reknar med det er i nærleiken her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elva er ikke all verden diger, så å fiske i elva kan fort bli som å gå på kujakt i fjøset. Om nå det er spennende. Den har nok langt mer for seg som ren gyteelv, ikke som fiskeelv. Men mulig er det nok. Om det er lov er en annen sak. Visse elver bør kanskje få være i fred for sportsfiskere. Det er ikke uten grunn at vi har latt være å fiske på gyteplassene til Randsfjordrøya. Etikk er et stikkord i så måte.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke jeg husker fullstendig feil er det forbudt å fiske i den elva. Som Cato sier, som å gå på kujakt i fjøset. Har hørt om fangster derfra fra den tid det var lov, og det var ikke akkurat undermålere de fikk, for å si det slik. 10+fisk var visst ikke noe stort sjokk. Dette er dog en stund siden.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om det kan være greit å la den elva få være i fred :)

Men tviler ikke på 10kg+

Største ørreten jeg har sett mitt liv så jeg rulle bare noen meter fra båten vår utpå Skogseid i 2001 - den var så diger at jeg var helt lamslått !!! Pulsen dobles hver gang jeg tenker på det synet :o

Slik som nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For seint. NVE har talt. Har prøvd underskriftkampanjar i heimbygda mi, men allereie er eitt anlegg under bygging. To til ligg inne hjå NVE for konsesjonsbehandling. Ti til er under planlegging. Og bygda eg kjem frå er lita! (Det må nemnast at me allereie sender STORE mengder elektrisitet til Karmøy)

Nesflaten?? Litt ironisk, eg ei ein av dei som e elektrikkar her på bruket.Og tar imot mye av den strømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan skal man få fisket målrettet etter disse sværingene ( i selve vannet altså ) ? Noen som vet str på byttefisken man finner i magen på dem? Spiser de mange små røyer f.eks, eller gjør de mer som enkelte gjedder - at de spiser en medium røye også drøyer de det litt før de spiser igjen? For disse sværingene spiser vel røye?

Og er det mai som regnes for å være den beste tiden?

Ble litt tent på en Skogseidtur nå :o

En tur kun etter storørreten

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesflaten?? Litt ironisk, eg ei ein av dei som e elektrikkar her på bruket.Og tar imot mye av den strømmen.

Nesflaten har stort sett turbiner. Vannmagasina er i Røldal (der eg er frå).

Det er jo verkeleg synd om småkraftverket øydelegg for storauren i Skogseidvatnet. Det som har skjedd er nok det same som i mange andre tilfelle, at utbyggarane marginaliserer miljøpåverknadane. Då er det ingen som protesterer, men dei fleste får seg ei overrasking når anlegget kjem i drift. 5-6 prosent av middelvassføringa er vanleg som lågvassføring. Det blir lite igjen til gyting. Om vinteren, når det er lite vatn og inntaksdammen må fyllast opp, er det fort gjort at egga blir liggande på tørt land.

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan skal man få fisket målrettet etter disse sværingene ( i selve vannet altså ) ? Noen som vet str på byttefisken man finner i magen på dem? Spiser de mange små røyer f.eks, eller gjør de mer som enkelte gjedder - at de spiser en medium røye også drøyer de det litt før de spiser igjen? For disse sværingene spiser vel røye?

Og er det mai som regnes for å være den beste tiden?

Ble litt tent på en Skogseidtur nå :o

En tur kun etter storørreten

Det blir kvart år tatt fleire aurar fra 3-6 kg på dorg. For det meste er det wobblere som blir brukt. Har høyrt snakk om at det er forbudt med dyprigg og ekkolodd.

Beste tida er vanligvis fra slutten av April til midten av Juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir kvart år tatt fleire aurar fra 3-6 kg på dorg. For det meste er det wobblere som blir brukt. Har høyrt snakk om at det er forbudt med dyprigg og ekkolodd.

Beste tida er vanligvis fra slutten av April til midten av Juni.

Slutten av april til godt uti juni ja. Dorging med wobbler er vel det vanligste, har i alle fall gitt oss ok fangster. Dog, Rønsingen og Lars`n fikk jo best uttelling med en 7 grams spesial... Hvis det er forbudt med dyprigg har jeg sett brudd på reglene en god del ganger...

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hei.

Jeg ser at Audun ragnhildstveit er ett utleie alternativ i Hålandsdalen.

men hvor er utleie delen hans, i Skogseidvatnet? Naust?

Noen som vet noen priser?

Vi er en kompisgjen som reiser på guttetur 1 gang i året, ved fiskevann. Se forøvrig

Noe annen nyttig info om utleie muligheter ved vann i Hålandsdalen, men ikke vengsvatnet (har fått masse mark i fisk der)

Eller gode tips om vann, max 4 timer fra bergen i bil, med stor og fin fisk. Årets tur går 26. - 29. juni, så fisket bør være bra i dne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.