Gå til innhold
Fiskersiden

"Fjordprosjektet" - drøm eller virkelighet?


 Share

Recommended Posts

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei, Sjøfalk!

Jeg har lest innlegget ditt (linken).

Ja, det er nok en sammensatt greie det her, altså vanskelig, eventuelt feil, å peke på 1 årsak alene.

Jeg vet også at det for eksempel fra Sonskilen i eldre dager ble observert en helt annen bestand og snittstørrelse enn den vi finner der idag.

Har grepet tak i punktene dine nedenfor, og kan jo skrive litt på hvert av dem om hva jeg mener:

Sjøfalk sier: * Vi har en dårlig forvaltningspolitikk med alt for lavt minstemål.

Jan: Jeg synes minstemålet absolutt bør økes på linje med det Sverige har. Det virker som om de oppnår gode resultater med det der borte.

Sjøfalk sier: * Vi har en umoral blant enkelte sportsfiskere som tar utgytt fisk og fisker med ståsnører på isen.

Jan: Er det hold i det at det tas 40-50 storfisk, og i tillegg fisk i gytemodus, er det helt uholdbart. Javisst kan jeg også ta opp en og annen storfisk som fluefisker (rekordfisk), men personlig setter jeg over 90% av all fanget fisk tilbake, både smått og stort. Dette regulerer seg på en måte selv, da jeg har satt et kriterie for hva slags størrelse jeg primært ønsker å ta opp som matfisk. Å kreve at alle andre holder denne prosenten blir ikke riktig. Dette må sees i sammenheng med hvor stort fiskepress den enkelte fisker utøver over en periode. Men at vi alle bidrar med å sette noe fisk ut igjen, er en nødvendig del av en god forvaltning. Det er slik idag at ståsnører ofte er tillatt også innenfor utvidede vernesoner (snøret slippes rett ned). Og de settes ofte i umiddelbar nærhet (kanskje også innenfor det jeg vet) 100-metern (elv). I tillegg varierer bestemmelsene lokalt i forhold til hvor mange ståsnører som er tillatt. Min mening er at om det ikke settes en begrensning på dette fisket, så bør det i det minste underlegges en nøyere kontroll.

Sjøfalk sier: * Vi har ingen samlet plan for å utvikle det enorme potensialet som ligger i sjøørretfiske i indre Oslofjord. Ingen tar initiativ til dette.

Jan: Jeg her helt enig i at ressursene burde koordineres bedre. Det foregår et sjøørretprosjekt for tiden, vel i regi av NJFF. Ute hos oss jobber vi nå sammen med dem for å kultivere bekkene våre, og fiskersiden har det samme samarbeidet for Odalsbekken. Dette blir likevel ganske så tilfeldige og sporadiske tiltak. Jeg synes at NJFF i dette arbeidet burde søke og involvere flere, helt konkret. Det er ikke nok å invitere til et sjøørretseminar. Og i tillegg; jeg synes staten burde ta et større ansvar. Større fokus på saken burde også kunne bringe flere stillinger for både opplysning, kultivering, kontroll og aktivt oppsyn.

Sjøfalk sier: * Det er dårlig/lite samarbeid mellom de ulike fiskeforeningene. Mange gytebekker/elver er totalt uten regulering/tiltak/oppsyn/ansvar.

Jan: Tell me about it :-) Noen lokale foreninger er dessverre så lite opptatt av dette at det er en skam. Jeg ser med selvsyn at endel av dem proklamerer diverse kartleggingsarbeider, men de følger jo aldri opp, eller det skjer aldri noe konkret. Ting tar for lang tid. Når de da i tillegg nekter å samarbeide/stikker kjepper i hjulene for lokale ressuspersoner som ønsker å ta i et tak, så blir det vanskelig. Foreningene er helt avhengige av lokale ressurser de. Så enkelt er det.

Sjøfalk sier: * Det må et kommunalt samarbeid til der også fylkesmannen må på banen.

Jan: Mye godt kan sies om fylkesmann og fiskeforvalter, ihvertfall i vårt distrikt. Men de blir på en måte sittandes litt aleine de også, som paragrafryttere. Min mening er at for å skape et godt samarbeide og å få gjort noe konkret, så må vi alle "ut i felt", sammen.

* Vi må engasjere politikerne og næringslivet - det ligger mye penger i å få opp et attraktivt Sportsfiske i fjorden.

Jan: Ja, det er der de store beslutninger fattes. Derfor er bevisstgjøring og kunnskapsformidling fra alle oss andre til dem viktig. En politiker handler ikke, han snakker. Men det han sier, blir lagt merke til. Og sier han det riktige, ja så er det opp til oss andre å følge opp i praksis, før han får anledning til å ombestemme seg. Vi kan ikke forvente av en gjengs politiker at han evner å sette seg inn i situasjonen med sjøørretens liv og virke sånn umiddelbart. Uten å vite, vet man ikke, og når man ikke vet, bekymrer man seg heller ikke...

Men det er mange agendaer her, mange berørte, og mange hensyn å ta. For politikerne handler det om å ivareta ALLES interesser, og ikke bare sportsfiskernes. Den som skriker høyest, og med flest stemmer, vinner dog ofte.

Penger ja.... kanskje det er det som er "hinderet"? Alt handler om penger, på godt og vondt, og saker prioriteres deretter.

Også må jeg få legge til: Hvis vi ser dette i en litt større sammenheng, så er ett av de største hinderne for en aktivitet på dette og andre områder i samfunnet, måten vi lever på i dag. Alt handler om karriere, penger, og materielle goder. Det handler om å karre til seg mest mulig på kortest mulig tid, og tråkker man på andre i prosessen, ja så betyr ikke det noe. Det jeg forsøker å si er at vi er blitt mere selvsentrerte, og med så store skylapper at vi ikke gidder, får tid, eller orker å ta tak i de tingene som virkelig betyr noe her i livet. For en tid tilbake var jeg med en kjentmann i båt på Børtevann. Han drev av og til med aktiviteter for skoleungdom, det vil si telturer med mer i området. Det han fortalte meg, var elever som møtte i høyhæla sko, tynnkledde, og ellers med tingene sine i plastposer. Han spurte de så om de aldri hadde vært i skogen før. - Nei, sa de, det er første gang...... En kollega av meg var på fiskedagen for ungdom, vel i regi av NJFF, på Nesodden her for en tid tilbake. Han hadde med sitt barnebarn. De ble dessverre overrasket av dårlig vær. Her kom foreldrene med barna sine i det som nærmest kunne defineres som sommerklær. Ja, sågar presterte en av foreldrene og kjefte på arrangøren fordi "de ikke hadde tilrettelagt for det å være inne......". Det jeg nå forsøker å si, er at hvordan skal vi få denne foreldregenerasjonen, og generasjonen etter til å bry seg, når de tilsynelatende ikke ser ut til å bry seg om noe annet enn seg selv, og natur og naturvern er som fremmedord å regne? De har jo ***** ikke peiling, og ikke gidder de å ta til seg den kunnskapen som trengs heller. DE HAR IKKE TID, ELLER DE DRITER I DET.

Hobbyfilosofen.

Endret av JanM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Sjøfalk!

Jeg har lest innlegget ditt (linken).

Ja, det er nok en sammensatt greie det her, altså vanskelig, eventuelt feil, å peke på 1 årsak alene.

Jeg vet også at det for eksempel fra Sonskilen i eldre dager ble observert en helt annen bestand og snittstørrelse enn den vi finner der idag.

Har grepet tak i punktene dine nedenfor, og kan jo skrive litt på hvert av dem om hva jeg mener:

Sjøfalk sier: * Vi har en dårlig forvaltningspolitikk med alt for lavt minstemål.

Jan: Jeg synes minstemålet absolutt bør økes på linje med det Sverige har. Det virker som om de oppnår gode resultater med det der borte.

Sjøfalk sier: * Vi har en umoral blant enkelte sportsfiskere som tar utgytt fisk og fisker med ståsnører på isen.

Jan: Er det hold i det at det tas 40-50 storfisk, og i tillegg fisk i gytemodus, er det helt uholdbart. Javisst kan jeg også ta opp en og annen storfisk som fluefisker (rekordfisk), men personlig setter jeg over 90% av all fanget fisk tilbake, både smått og stort. Dette regulerer seg på en måte selv, da jeg har satt et kriterie for hva slags størrelse jeg primært ønsker å ta opp som matfisk. Å kreve at alle andre holder denne prosenten blir ikke riktig. Dette må sees i sammenheng med hvor stort fiskepress den enkelte fisker utøver over en periode. Men at vi alle bidrar med å sette noe fisk ut igjen, er en nødvendig del av en god forvaltning. Det er slik idag at ståsnører ofte er tillatt også innenfor utvidede vernesoner (snøret slippes rett ned). Og de settes ofte i umiddelbar nærhet (kanskje også innenfor det jeg vet) 100-metern (elv). I tillegg varierer bestemmelsene lokalt i forhold til hvor mange ståsnører som er tillatt. Min mening er at om det ikke settes en begrensning på dette fisket, så bør det i det minste underlegges en nøyere kontroll.

Sjøfalk sier: * Vi har ingen samlet plan for å utvikle det enorme potensialet som ligger i sjøørretfiske i indre Oslofjord. Ingen tar initiativ til dette.

Jan: Jeg her helt enig i at ressursene burde koordineres bedre. Det foregår et sjøørretprosjekt for tiden, vel i regi av NJFF. Ute hos oss jobber vi nå sammen med dem for å kultivere bekkene våre, og fiskersiden har det samme samarbeidet for Odalsbekken. Dette blir likevel ganske så tilfeldige og sporadiske tiltak. Jeg synes at NJFF i dette arbeidet burde søke og involvere flere, helt konkret. Det er ikke nok å invitere til et sjøørretseminar. Og i tillegg; jeg synes staten burde ta et større ansvar. Større fokus på saken burde også kunne bringe flere stillinger for både opplysning, kultivering, kontroll og aktivt oppsyn.

Sjøfalk sier: * Det er dårlig/lite samarbeid mellom de ulike fiskeforeningene. Mange gytebekker/elver er totalt uten regulering/tiltak/oppsyn/ansvar.

Jan: Tell me about it :-) Noen lokale foreninger er dessverre så lite opptatt av dette at det er en skam. Jeg ser med selvsyn at endel av dem proklamerer diverse kartleggingsarbeider, men de følger jo aldri opp, eller det skjer aldri noe konkret. Ting tar for lang tid. Når de da i tillegg nekter å samarbeide/stikker kjepper i hjulene for lokale ressuspersoner som ønsker å ta i et tak, så blir det vanskelig. Foreningene er helt avhengige av lokale ressurser de. Så enkelt er det.

Sjøfalk sier: * Det må et kommunalt samarbeid til der også fylkesmannen må på banen.

Jan: Mye godt kan sies om fylkesmann og fiskeforvalter, ihvertfall i vårt distrikt. Men de blir på en måte sittandes litt aleine de også, som paragrafryttere. Min mening er at for å skape et godt samarbeide og å få gjort noe konkret, så må vi alle "ut i felt", sammen.

* Vi må engasjere politikerne og næringslivet - det ligger mye penger i å få opp et attraktivt Sportsfiske i fjorden.

Jan: Ja, det er der de store beslutninger fattes. Derfor er bevisstgjøring og kunnskapsformidling fra alle oss andre til dem viktig. En politiker handler ikke, han snakker. Men det han sier, blir lagt merke til. Og sier han det riktige, ja så er det opp til oss andre å følge opp i praksis, før han får anledning til å ombestemme seg. Vi kan ikke forvente av en gjengs politiker at han evner å sette seg inn i situasjonen med sjøørretens liv og virke sånn umiddelbart. Uten å vite, vet man ikke, og når man ikke vet, bekymrer man seg heller ikke...

Men det er mange agendaer her, mange berørte, og mange hensyn å ta. For politikerne handler det om å ivareta ALLES interesser, og ikke bare sportsfiskernes. Den som skriker høyest, og med flest stemmer, vinner dog ofte.

Penger ja.... kanskje det er det som er "hinderet"? Alt handler om penger, på godt og vondt, og saker prioriteres deretter.

Også må jeg få legge til: Hvis vi ser dette i en litt større sammenheng, så er ett av de største hinderne for en aktivitet på dette og andre områder i samfunnet, måten vi lever på i dag. Alt handler om karriere, penger, og materielle goder. Det handler om å karre til seg mest mulig på kortest mulig tid, og tråkker man på andre i prosessen, ja så betyr ikke det noe. Det jeg forsøker å si er at vi er blitt mere selvsentrerte, og med så store skylapper at vi ikke gidder, får tid, eller orker å ta tak i de tingene som virkelig betyr noe her i livet. For en tid tilbake var jeg med en kjentmann i båt på Børtevann. Han drev av og til med aktiviteter for skoleungdom, det vil si telturer med mer i området. Det han fortalte meg, var elever som møtte i høyhæla sko, tynnkledde, og ellers med tingene sine i plastposer. Han spurte de så om de aldri hadde vært i skogen før. - Nei, sa de, det er første gang...... En kollega av meg var på fiskedagen for ungdom, vel i regi av NJFF, på Nesodden her for en tid tilbake. Han hadde med sitt barnebarn. De ble dessverre overrasket av dårlig vær. Her kom foreldrene med barna sine i det som nærmest kunne defineres som sommerklær. Ja, sågar presterte en av foreldrene og kjefte på arrangøren fordi "de ikke hadde tilrettelagt for det å være inne......". Det jeg nå forsøker å si, er at hvordan skal vi få denne foreldregenerasjonen, og generasjonen etter til å bry seg, når de tilsynelatende ikke ser ut til å bry seg om noe annet enn seg selv, og natur og naturvern er som fremmedord å regne? De har jo ***** ikke peiling, og ikke gidder de å ta til seg den kunnskapen som trengs heller. DE HAR IKKE TID, ELLER DE DRITER I DET.

Hobbyfilosofen.

Hei Hobbyfilosofen. Jeg tror du treffer spikeren på hodet på mange ting her. Få gidder å bry seg lenger. Det handler mye om engasjement - eller kanskje heller mangel på engasjement.

Jeg synes jo også at det er litt rart at mange fiskere - også i dette forumet - kanskje er mer opptatt av å "skryte av fine fangster" enn å engasjere seg i det å tilrettelegge for et mer attraktivt fiske. (OUPS den var kanskje provoserende - det var ikke meningen).

Hvor er dere alle Fiskeforeninger som sogner til fjorden? Er dere mer opptatt av vannene deres og å høste?

Kanskje vi må stifte en egen fiskeforening som tar ansvar - på tvers i f jorden? Bare noen tanker.

PS ikke meningen å provosere dere. Men dette er jo et debattforum :lol::rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja jeg er litt skuffet over responsen.

Selv om NJJF er med og enkelte lokallag tar initiativ.

Jeg har tro på dette prosjektet og jeg mener det har livets rett. Det er så langt kun en person som har meldt seg villig til å være med meg å legge hovedstrategien for realisering av prosjektet så langt – Skuffende :-(. Dette er i tillegg til den positive responsen jeg har fått fra NJFF som tar det opp på styremøtene i Oslo pluss Akershus. Noen av lokallagene tar også opp prosjektet nå til diskusjon. Bra!

Responsen har likevel ikke vært overveldende. Jeg gir ikke opp av den grunn. Dette prosjektet skal bli realisert!!!! Indre Oslofjord skal bli et eldorado for sjøørretfiske!.

Jeg ønsker å innkalle til et møte i løpet av 7-14 dager. Jeg trenger noen av dere som kan være med meg å legge hovedstrategien for videre innsalg. Jeg ønsker at vi nå utarbeider et lite "prospect" som vi skal benytte i det videre innsalget mot alle berørte interessenter. Bli med meg da! Ikke bare høst av godene. Engasjer dere.

Fjordprosjektet skal realiseres!

Endret av Sjøfalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg sier at jeg kan være interessert i å stille ønsker jeg å få en liten redgjørelse på hvor mye som må gjøres, hvor mange som bør være med og et tidsestimat på hvor lenge man skal holde på.

Kanskje du som initiativtaker kaller inn til et rent infomøte - ikke et initielt et i første omgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til min lille reservasjon er at jeg ser for meg en god del jobbing og blir det lite med folk som stiller blir det mye å jobbe med for de få - og jeg er usikker på hvor mye tid jeg har til rådighet for å delta. Blir det mange som tar tak blir alt så mye enklere og med det enklere å også si at man skal bidra. Men jeg er veldig interessert i å kunne være med på å bidra med ting jeg kan være med på.

Ser for meg forprosjektering, endel skrivearbeide, lobbyvirksomhet og annen møtevirksomhet osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det muligheter til å være med på en historisk hendelse i Norge. Får man prosjektet til å fungere så har deltagerne;

- vært forbilde for hele sportsfiske Norge

- gledet unge og gamle sportsfiskere i Oslo området

- gjort noe du kan fortelle barnebarna dine med stolthet

- gjort noe som du kan skrive på CV`n din som viser at du har interesser og engasjement utover 08-16

:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det viktigste nå er å sparke prosjektet skikkelig i gang. For å få til det må vi selge inn en visjon - et bilde - av hva vi skal (jeg sier ikke kan! men skal!) få til.

Jeg forestiller meg at vi skal lage et lite "prospect" eller beskrivelse av hva som er mulig å få til. Det vil si hvordan vi har det om feks 2-3 år. Hva som er status da. Hvordan vi har klart å få med oss alle interessenter. Hva dette kan skape av muligheter for fiskere - turisme - kommunene - interesse for natur og fiske- næringslivs-sponsorer, NJFF mm.

Første fase er en lobbyering og innsalg for å etablere hovedprosjektet. Til det trenger vi ikke veldig mange mennesker - men noen ildsjeler som brenner for ideen og kan bidra i kommunikasjon og møter med interessenter etc. Vi trenger imidlerthid veldig mange ensgasjerte som kan komme med ideer og være med på debatten.

Jeg innkaller til et stiftelsesmøte for et forprosjekt Onsdag 24. januar. Alle er velkommen til å delta her. Jeg kommer tilbake til påmelding og sted slik at vi vet hvor mange som deltar.

Jeg ønsker at alle som har ideer om hvordan et slikt prosjket kan gjennomføres eller sitter i posisjon ift interessenter- har ideer - noe å bidra med -personer med gode kontakter etc deltar. Møt opp!

Jeg ser ikke for meg dette prosjektet som en engangs-stønt. Vi skal nå etablere noe som skal skape varige resultater. Det betyr at hovedprosjektet må etablere et forvaltingssystem- organ - forening- organisasjon - stiftelse....- hva vet jeg? som skal sikre en videreføring av det initiativ som nå igangsettes.

Men som sagt. Trinn en er nå å selge inn prosjektet til alle berørte + noen næringslivssponsorer.

Da må vi klare å beskrive hva dette vil bety for oss fiskere - befolkningen rundt Oslofjorden -holdninger - ungdom- kommunene - og Næringslivet etc.

Vi kommer til å skape historie! Dette blir gøy!

Merk at denne debatten delvis foregår i dette forum og ofa forum

Mvh

Jan Gulbrandsen alias Sjøfalk

Endret av Sjøfalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

håhå..her kan det taes med mange faktorer, men jeg nevner her bare noen hovedområder.

Stabilisere det nivået som fisket er på nå, sikre seg mot nye forurensninger, begrense uttaket, jobbe aktivt med å forbedre oppvekstvilkårene, oppsyn osv....

Og ta høyde for å gå fram i riktig rekkefølge - eksempelvist er det lite hyggelig å tilrettelegge gyting i bekker og elver hvis man, som man opplever nå gang på gang, får forurensninger fra nærliggende industri.

Videre er det ikke særlig allright å forbedre fisket betraktlig hvis man opplever at det er nærmest fritt fram for garnfiskere og yrkesfiskere.

Først avklare slike ting før man går igang med å forbedre tettheten med fisk f.eks.

-Dette er bare en rask hovedskisse. Det ligger jo mye mer mellom linjene her!

Videre er det en god tanke å se på hvem/hvilke instanser det kan trekkes veksler på og ikke minst lage et godt forprosjekt.

Edit: ser du nevner organisasjonsmessige former - der nevner du stiftelse; sist jeg var med å starte en stiftelse kostet dette kr.100.000,-, ellers er det krav om et interimstyre som stiftere og et valg innen ett år for et nytt styre + en utarbeidelse av retningslinjer for stiftelsen. Men jeg mener du får bestemmelsene om stiftingsprosessene hos Brønnøysundregisteret.

Forprosjektering koster også - hvor har du tenkt å få disse pengene fra?

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget en liten oppsummering av målsetting og bakgrunn for ”Fjordprosjektet”

Målsettingen med ”Fjordprosjektet” er å få til en betydelig økning av sjøørretbestanden i indre Oslofjord samtidig som bestanden av større fisk skal øke. Dette vil gjøre sportsfiske etter sjøørret i fjorden vesentlig mer attraktivt og gi ringvirkninger for alle berørte interessenter – ikke bare sportsfiskere.

Prosjektet vil ikke være et engangsprosjekt. Prosjektet skal legge forholdene til rette for en betydelig økning i sjøørretproduksjonen over tid (varig) og det må etableres et ”system” for samlet forvaltning. Aktiv årlig kultivering vil være nødvendig – egenproduksjon alene vil ikke være tilstrekkelig for å nå de høye mål vi setter oss.

Prosjektet skal ikke bare resultere i en marginal bedring – prosjektet vil være et foregangsprosjekt uten sidestykke i norsk sammenheng. Våre naboer i øst – svenskene – har i mange år ligget langt foran oss når det gjelder å etablere en samordnet forvaltning og tilrettelegging for sportsfiske i mange områder. De har vist at slike prosjekter skaper meget gode resultater og er god økonomi.

Det er i dag lite eller ingen samarbeid mellom fiskeforeninger, kommuner eller andre interessenter rundt indre Oslofjord for å få bedret bestanden sjøørret og få tilrettelagt for et godt og attraktivt sportsfiske. Det er etablert noen vernesoner i nærheten av viktige elver og bekker – det er bra. For noen år siden ble bestandene i de fleste bekker og elver kartlagt av Fylkesmannen. Mange bestander var og er kritiske. Det ble igangsatt et prosjekt knyttet til kultivering av Akerselven. Det er et frivillig initiativ knyttet til Odalsbekken og det ble etablert et par fisketrapper for noen år siden i Ljanselven og Gjersjøelven. Status for viktige elver som Sandvikselven og Akerselven er imidlertid deprimerende i dag. Mange svært produktive småbekker er helt uten forvaltning og oppsyn og de blir stadig dårligere som gytebekker grunnet oppgangshindre og lokal forurensning.

Å øke bestanden av sjøørret dreier seg i mindre grad om å innføre nye begrensinger i beskatning og fangsmetoder. Ett tiltak vil vi imidlertid neppe komme utenom – det er å øke minstemålet slik at flere ørret får anledning å bli gytemodne og bidra til videre produksjon. Alle tilsvarende tiltak i Sverige og Danmark har gjort det. Det vil også gjøre det mer attraktivt for alle som fisker.

Antall sportsfiskere i fjorden som jakter på sjøørret har økt med flere 1000 på noen år. Fra å være en sport for de spesielt interesserte for 15 år siden, er det nå en rekreasjonsaktivitet for de store massene. Det er bra. Kombinasjonen av økt beskatning av sjøørreten og redusert tilvekst har imidlertid resultert i en markant nedgang i sjøørretbestanden i fjorden samtidig som andelen større gyteklar fisk har blitt redusert. Bestanden av sjøørret i fjorden har aldri vært dårligere enn nå. Dette er basert på observasjoner og fangstresultater gjennom 40 år.

Tiden er inne for handling. Vi må få til et samarbeide på tverts – få med oss alle fiskeforeningene som sogner til fjorden, NJFF, berørte kommuner (Oslo, Nesodden, Oppegård, Frogn, Ås, Bærum Asker, Hurum), Fylkeskommunen, berørte myndigheter og private interessenter som sponsorer. Det skal ikke så veldig mye innsats til for å snu situasjonen og etablere et eldorado for sjøørretfiske i indre Oslofjord hvis alle blir med og tar litt ansvar.

Det vil bety svært mye – ikke bare for de som fisker sjøørret – men for interessen for fiske og naturforvaltning generelt – både for unge og eldre. Det vil gjøre Oslo til en mer unik og attraktiv hovedstad i Europa og det vil øke livskvaliteten for alle som bor i nærheten av fjorden i de berørte kommunene.

Blir din forening eller kommune med på å skape historie?

Mvh

Sjøfalk

Jan Gulbrandsen

Endret av Sjøfalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo skuffende å se hvor få som har meninger om dette prosjektet Jan, jeg er sikker på at det er endel som leser på tråden - men jeg savner små og større innspill fra flere av FS-brukere.

Kanskje de kommer på banen når det blir noe mer konkret å forholde seg til...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja "Laksefiskeren", det er mange som sitter på gjerdet og venter. Vi må ha et større engasjement om vi skal få til dette!

Trinn 1 her blir jo å vekke så stor interesse i lokallag og blant andre interessenter slik at prosjektet lar seg forme. Det er kanskje 4 faser:

1-etableringsfasen

2-forprosjekt

3-hovedprosjekt

4-forvaltningsorganisasjon/fase- dvs etablere en varig måte å forvalte og samordne det vi har etablert

Nå blir det etableringen som er viktig.

Jeg er av den tro at det blir enklere når vi får med oss viktige interessenter, da kommer de andre etter.

Det blir jo spennende å få referat fra NJFF sine møter på fylkesnivå. Møte for NJFF Oslo er nå på onsdag. Det står litt om dette i OFA forum.

Og "Nick", det er sikkert mye å hente av erfaring fra Sverige. feks det arbeidet som er gjort for tilrettelegging i Vãnern. Er det noen som kan hjelpe til å finne noen kontakter som vi kan kontakte hadde det vært fint.

Noen tanker om noen av tiltakene som raskt bør iverksettes

For å øke produksjonen, bør alle bekker og elver kartlegges på nytt i hele indre fjord. Bestanden, vannkvaliteten og mulighetene for produksjon må undersøkes og klassifiseres. Små bekker må ikke uteglemmes her. På feks Bornholm utgjør små bekker storparten av produksjonen.

Det må settes opp en prioritert liste over de vassdrag/bekker/elver som kan tilrettelegges for økt produksjon på kort og lang sikt. Noen tiltak vil kunne gjennomføres uten store midler, mens andre tiltak krever godt samarbeid med kommunen (eller kommunene når det gjelder Årungselven - Frogn+Ås) grunneier og fiskeforening.

Det må settes opp en plan med tiltak og budsjett for alle viktige vassdrag/elver/bekker.

Tiltaksplanen må så finansieres. Det må også etableres en organisering der ingen viktige vassdrag er uten aktiv forvaltning. Her vil lokallagene sannsynligvis spille en vesentlig rolle. Der vannkvaliteten er for lav eller mulighetene for akuttforrurensning er tilstede, må det iverkestettes tiltak på kommunalt nivå. Dette innebærer også kartlegging og preventive tiltak. Fylkesmannens miljøvernavdeling vil kunne spille en nøkkelrolle for å legge press på lokalpolitikere.

Enkelte vassdrag er jo også regulert og minstevannføring må tas opp til ny vurdering.

Det vil være naturlig å igangsette en større årlig utsetting i parallell med at forholdene i alle elver og bekker bedres. En sentral utsetting vil skje i tillegg til at bestandene i de viktigste vassdragene hjelpes ved fanging, stryking og utsetting av fisk slik det foregår i Sandvikselven.

En oppjustering av minstemålet vil kunne gi umiddelbar positiv effekt for bestanden av gytemoden fisk. Dette bør innføres raskt.

Endret av Sjøfalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.