Gå til innhold
Fiskersiden

panikken er kommet !!!


Champ
 Share

Recommended Posts

Nå er det nye året akkurat starta og som vanlig kommer panikken over meg, jeg må snart fiske ellers klikker jeg ! sånn er det hvert eneste år og det blir aldri bedre.

Sitter på jobb og tenker på hvor jeg gleder meg til sommeren, hvilke elver jeg skal til i løpet av denne sesongen, noen gammle favoritter og noen nye spennende steder jeg aldri før har prøvd.

Plages med å sovne om kveldene for da blir jeg liggende med øynene igjen og ser meg selv i en elv badet i solskinn og med stramme liner hele veien, når jeg er ute å skjører i jobben og kjører forbi en liten elv eller noe slikt ser jeg ALLTID etter vak, det er ikke vak på denne tiden! prøver jeg å si til meg selv etterpå når jeg merker hvor dum jeg er , ser til og med i små bekker som det aldri har vært fisk i, sier til meg selv : ro deg ned , det er ikke så lenge til sesongen begynner igjen.

Men det er sinnsykt lenge til og trenker enda en gang over hvor dum jeg er til tider.

Har flere ganger prøvd med div fiskespill for å døyve den værste angsten men det hjelper ikke noe i det hele tatt, blir tvert i mot værre. Har også hatt masse "mareritt" i det siste hvor jeg drømmer jeg er i en kjempeflott elv med fisk over alt, og jeg får enten ingenting mens fisken hopper rundt over alt utenom der jeg legger flua ellers så mister jeg alle jeg får på. hvorfor hopper fisken over alt der jeg ikke legger flua ? tyder dette på at de fluene jeg binder er sinnsykt dårlige og at jeg vet dette i drømmene mine men ikke in real life? heh kanskje like greit at fisken ikke biter , for er de drømmene som alle andre så hadde nok klokka ringt akkurat i det jeg skulle hove den , sånn er det jo med alle drømmer , når det skal skje noe bra så ringer den forbanna klokka, typisk for alle "våte" (fiske)drømmer.

Hvorfor får jeg alltid panikk den første uka i januar? er det fordi at nå er det et nytt år og ny sesong som står for tur i hodet mitt, at jeg endelig har skjønt at den sesongen som har vært endelig er over ?

til slutt så orker jeg ikke mere og tar kontakt med fiskekompiser på msn også kan vi snakke fiske , det hjelper..... helt til samtalen er ferdig og jeg har plaget allke fiskebuddiser på lista mi! hele dagen på jobb når jeg ikke er ute må jeg gå gjennom alle fiskeforumene jeg er med i, må lese om fiske i alle fall:-) Nå hadde jeg akkurat lest gjennom dagens nye poster og var tom for ting om fiske , derfor måtte jeg bare skrive denne posten, jeg måtte skrive mye for da er det jo sikkert kommet noen nye poster på forumet mens jeg brukte lang tid på å skrive denne :-)

Jeg gleder meg til den kommende sesongen noe så sinnsykt voldsomt , sommer ,sol,varme, øl og fisketurer så ofte man kan.

Godt nyttår alle sammen og tight lines.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nyttår! :)

Du kan jo ta med fluestanga ned til sjøen og teste SØ. Var der oppe i januar en gang og da traff jeg på en som var på vei til flyplassområdet for å fiske SØ med flue, og han påsto nå i hvert fall at han pleide å få fisk der stadig vekk. Også har du jo muligheten til isfiske da.

Klart det ikke blir det samme som sol, varme, øl og sånt, men det kan kanskje hjelpe litt likevel?

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det tyder nok på at du har gått inn i en psykose - fiskepsykose ! :D

Men alle vi som fisker kjenner symptomene, mer eller mindre, og vi lider med deg.

Mitt råd er: Gå til legen, han har sikkert noe beroligende som du kan bruke før sirkuset starter.

Og ikke tenk så langt frem som til laksestart. Våren er lang, med mange muligheter med s-ø etc. :o

Jeg begynner ikke å tenke på laksefiske jeg før 20. februar.

Da er det "bare" 100 dager igjen.

Lenge leve galskapen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg Champ!

Jeg planlegger også vårens og sommerens sprell, og ender altid opp med at den er alt for kort!

Heldigvis er det mye glede i å fiske SØ på vinteren også!

Men ser UTROLIG mye fram til tørfluefiske til sommeren! :o

Lykke til med fiskefeberen!!

F

ja det er forferdelig , i året som var skulle jeg besøke så mange nye steder at det var ikke måte på, men i det jeg var ferdig på favorittplasssne mine var sommeren over, å bo her i Tromsø er et slit , her har vi kanskje 4 mnd fiskesesong og resten av tiden er venting, det gode er at fisket her er bra og omgivelsene er geniale, varer bare litt for kort :-)

blir jo da noen SØ turer tidlig på våren, men det er ofte en kald fornøyelse her og dermed ikke de langvarige turene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Champ:

Puh. Trodde det bare var jeg som hadde slike symptomer på akutt abstinens. Om det det kan være til noen trøst; jeg har tilbragt mange timer allerede med stangsvinging (fluestang altså) etter at jeg har gått til sengs. Samtlige lakseplasser er fiska over uttallige ganger allerede. Også så mange laks og sjøørret som jeg har fått. Også så mye stor fisk. Og du skulle se alle de perfekte kastene jeg gjør med tohåndsstanga. Kona lurer litt på om jeg ikke trenger psykologhjelp. Fytterakkern, jeg kommer til være utslitt før sesongen starter. Og med litt flaks, så har jeg kanskje fylt opp fyseren også? :D

Trur jeg må ta meg en tur ut til fjorden med enhåndsen og jakte på litt sjøørret. :o

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D jo det vanskelige tider,og alle dvd filmene om fiske er sett, laget fluer,tuber,tørt og våt,

som "rogna" sier vi drømer om fiske.

men kona mi har det gått helt på styr med, hun lurte på om det gikk å smøre jordbær syltetøy på plen

der jeg plukker mark, får det hade hun drømt, så jeg tror hele fam blir litt prega, :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Føler med dere. Heldigvis har jeg det ikke så ille, og har muligheter rundt meg også om vinteren. Det er kanskje noe værre i nord, mye frost og kulde på denne tida. Jeg har dog et lite tips å komme med som kanskje kan hjelpe litt på de verste abstinensene, en slags terapeutisk øvelse. Man trenger et glass eller en bolle med vann med noen noen isbiter i og ei saltbøsse. I tillegg et sugerør eller en grillpinne av tre(disse som selges i pakker) e.l og en bit bomullstråd. Knyt tråden i enden på pinnen (evt tre den gjennom sugerøret) og kapp den passe lang. "Kast" tråden slik at den treffer isbitene, og strø litt salt på. Etter 4-5 sekunder kan et forsiktig tilslag gjøres, og isbiten kan landes. Ikke tenk på noe annet, bare fisk og sett ut igjen. Etter ca en halv time har noe av abstinensene forhåpentlig gitt seg, i alle fall for en stund.

:D:D:P:P:P:P:P

Litt off topic dette, men man må jo forsøke å hjelpe venner i nøden.

Lykke til

Mvh

cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har døyvet smerten med nytt LCD TV, skal bli bra å kjøre fiskefilmene på større skjerm :)

Hadde en skikkelig abstinens periode forrige uke, helt på tuppa etter sommer, sol og fisker som tar flua.

Det hjap litt med 50% salg på fluefiskeutsyr i begynnelsen av uka og nå en HDTV i 37" som har vunnet en eller annen test hehe.

Sjelden jeg tar fluefiskeuttsyrs tester seriøst, det gjør jeg alltid med duppditter innen elektronikk, mest fordi jeg har 0 peiling og er snøblind i tillegg, har sterke preferanser til "vinglepetter" og finner det lettere å stole på folk med digitale briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eineste som hjelper er å kutte ut alt som har med fisking å gjere. Ikkje bestill nytt utstyr, avslutt brukaren din på Fiskersiden, og pakk ned alt utstyr. Ikkje smør eller vedlikehald noko. Slik kan fiskeinteressen dempast, og i beste fall (spørs korleis du ser det) leggast bort.

Dersom du ser på det som positivt å vera fiskeinteressert (noko eg antar du gjer :) ), må du utvide og bli meir allsidig. Kystmeite kan utførast heile året, isfiske når det er is, og fluefiske, meite og slukfiske når det ikkje er is.

Er det dårleg is, så finst det alltid ei råk :)

Dersom du drit pengar, så er det alltid ein stad på jorda som er isfri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelige greier dette her.

Dyp og alvorlig drømmenomdenstorefisken psykose.

Har hatt så mange år med dette at jeg på en måte har resignert litt.

Selv om disse gutta her ikke sliter med dårlig vær så sliter de litt med den mentale helse.

Begynner å ta litt av

3 uker til jeg drar til Kenya igjen.. dette var min sadistiske side som kom frem.

heheh

Vennlig hilsen

capt alex :lol::):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel.... jeg sliter fortsatt :-)

Hadde faktisk en rar drøm i natt igjen , kom gående fra bilen og ned til en elv , det kokte av fisk i den lille elva men jeg hadde glemt en eller annen del i bilen og gikk for å hente den , men da jeg kom tilbake var elva BORTE !!!!!

Må jo være klimaendringene som hadde slått til mens jeg henta det jeg hadde glemt i bilen, og kan ikke huske hva det var jeg glemte i bilen !

edit: måtte rette noen skriveleif :-)

Endret av Champ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

......det kokte av fisk i den lille elva men jeg hadde glemt en eller annen del i bilen og gikk for å hente den , men da jeg kom tilbake var elva BORTE !!!!!

var vel Barduelva du drømte om :):lol:;)

(har vel en lei tendens til å reguleres bort).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette med å kjøpe seg glad er en viktig ingridiens for å overleve.

Man lever utrolig lang tid på ei snelle, men så kommer usikkerheten med hvilket snøre og backing og det var den våkenatta !!!!!!!

Jeg har en 6 minutter lang solnedgang fra Shela beach ved kysten av kenya på video jeg bruker når det blir for jævlig. Lysterapi heter det hvist.

Hadde vært så utrolig mye lettere med frimerker.

ps: våt blir man i dette gamet også.

capt alex :lol::lol::):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe slike drømmer er artig. Jeg kan ikke huske at jeg har hatt så mange drømmer om fiske

men endel andre interesser dukker av og til opp i drømmer.

Noen tips kanskje

1. Reise vekk og fiske i utlandet. I Skottland åpner de i januar tror jeg. Ellers kan man reise til "syden"

å fiske. Men dette er nok mest for de ekstremt fiskegale og som har økonomi og ferie å ta av.

2. Fiskefilmer, er mye artig på dvd. Men stor fare for at du kommer til å ha ennå flere "mareritt" om natten

etter å ha sett noen av disse.

3. Lese bøker. Jeg fikk til Jul en bok som heter "Fluenes Herrer" av Stig Bang. ISBN 82-529-2958-3

Den er lettlest og artig. Men fiskelysten ble bare 10 ganger værre etter å ha lest boken.

4. Fluebinding. Men for oss som elsker mest av alt selve fisket så blir jo dette bare noe man føler

seg nødt til å gjennomføre for å kunne kalle oss "ekte fluefiskere".

5. Gå ut å tren fluekasting eller sjekk mulighetene for innendørs trening.

6. Noen pils med venner der man prater om sesongen som kommer. Skal være bra å få snakket om

"problemene" man har sier de...

Nå går vist det mot lysere tider men... ja nok om det.

Så snart vinden gir seg og temperaturen er noenlunde så må jeg ha meg en tur

å trene litt med fluestangen. NÅ ER DET LENGE SIDEN! Har jeg alt glemt det lille jeg lærte

meg forrige sesongen? Vi får se...

hmmm nei f... må snart få tatt en tur å prøvd meg på sjøørreten også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe slike drømmer er artig. Jeg kan ikke huske at jeg har hatt så mange drømmer om fiske

men endel andre interesser dukker av og til opp i drømmer.

Noen tips kanskje

1. Reise vekk og fiske i utlandet. I Skottland åpner de i januar tror jeg. Ellers kan man reise til "syden"

å fiske. Men dette er nok mest for de ekstremt fiskegale og som har økonomi og ferie å ta av.

2. Fiskefilmer, er mye artig på dvd. Men stor fare for at du kommer til å ha ennå flere "mareritt" om natten

etter å ha sett noen av disse.

3. Lese bøker. Jeg fikk til Jul en bok som heter "Fluenes Herrer" av Stig Bang. ISBN 82-529-2958-3

Den er lettlest og artig. Men fiskelysten ble bare 10 ganger værre etter å ha lest boken.

4. Fluebinding. Men for oss som elsker mest av alt selve fisket så blir jo dette bare noe man føler

seg nødt til å gjennomføre for å kunne kalle oss "ekte fluefiskere".

5. Gå ut å tren fluekasting eller sjekk mulighetene for innendørs trening.

6. Noen pils med venner der man prater om sesongen som kommer. Skal være bra å få snakket om

"problemene" man har sier de...

Nå går vist det mot lysere tider men... ja nok om det.

Så snart vinden gir seg og temperaturen er noenlunde så må jeg ha meg en tur

å trene litt med fluestangen. NÅ ER DET LENGE SIDEN! Har jeg alt glemt det lille jeg lærte

meg forrige sesongen? Vi får se...

hmmm nei f... må snart få tatt en tur å prøvd meg på sjøørreten også

Skal faktisk til tyrkia i slutten av mai mnd. og der skal vi prøve oss etter ørreten i en elv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.