Gå til innhold
Fiskersiden

bytte propell


morten74
 Share

Recommended Posts

Har en finnmaster 570wa med 115 hk firetakt yamaha , som jeg troller og flat dorger i oslo fjorden med.Båten går ca. 2,5 knop på tomgang (gps) litt avhengig av strøm og vind.Jeg legger ut båten i slutten av mars og tempen i vannet er ikke mye over null og kunne tenke meg og kjøre noe saktere for og lure frossen sjøørret.Spørsmålet er da hvor mye fart reduserer du hvis man går ned ett hakk på propellen enten stigning eller størrelse ? Eller er det egentlig noen poeng i det hele tatt , fisken tar uansett ? på toppfart ligger motoren 3 - 400 hundre omdreininger under maks turtall . Noen som har peil ?

Endret av morten74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en finnmaster 570wa med 115 hk firetakt yamaha , som jeg troller og flat dorger i oslo fjorden med.Båten går ca. 2,5 knop på tomgang (gps) litt avhengig av strøm og vind.Jeg legger ut båten i slutten av mars og tempen i vannet er ikke mye over null og kunne tenke meg og kjøre noe saktere for og lure frossen sjøørret.Spørsmålet er da hvor mye fart reduserer du hvis man går ned ett hakk på propellen enten stigning eller størrelse ? Eller er det egentlig noen poeng i det hele tatt , fisken tar uansett ? på toppfart ligger motoren 3 - 400 hundre omdreininger under maks turtall . Noen som har peil ?

Propeller er en vitenskap, hør med forhandler hvor mye turtall motoren din skal ha på full gass. så skal du velge propell etter dette. F.eks hvis motoren din skal ha et turtall på 5500 rpm, og du nå oppnår et turtall på 6000 rpm så har du en propell som går for "lett" i vannet, da bør du skifte slik at du ikke klarer mer turtall enn det motoren skal ha ( Du kan gjerne oppnå samme fart, eller mer fart for det ) og det samme hvis motoren ikke oppnår det turtallet den skal ha, så betyr det at motoren sliter p.g.a tungdrevet propell. Du får igjen dette propellbytte på levetiden på motoren din. Forhandlere har programmer for å regne ut hvilken propell du skal ha. Du kan finne en del info om dette på www.baatplassen.no

Når det gjelder at du får for stor fart på tomgang så kan drivanker være en løsning for å holde igjen båten, det mest økonomiske vil vel være å montere en liten dorgemotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en finnmaster 570wa med 115 hk firetakt yamaha , som jeg troller og flat dorger i oslo fjorden med.Båten går ca. 2,5 knop på tomgang (gps) litt avhengig av strøm og vind.Jeg legger ut båten i slutten av mars og tempen i vannet er ikke mye over null og kunne tenke meg og kjøre noe saktere for og lure frossen sjøørret.Spørsmålet er da hvor mye fart reduserer du hvis man går ned ett hakk på propellen enten stigning eller størrelse ? Eller er det egentlig noen poeng i det hele tatt , fisken tar uansett ? på toppfart ligger motoren 3 - 400 hundre omdreininger under maks turtall . Noen som har peil ?

Hei! Er du fornøyd med båten ellers? Like før jeg kjøper en serru

:D

Sorry for å spore av litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er du fornøyd med båten ellers? Like før jeg kjøper en serru

:)

Sorry for å spore av litt...

Ja , jeg er fornøyd uten at jeg har så mye erfaringer med båter i denne størrelsen.Det eneste jeg ser som ett lite minus er vel at med det overbygget pluss kalesjen oppe blir båten litt lett og flatbunnet i forhold til vind. Blir sittende og ratte og korrigere litt mye ved dorging , men det er vel sånn det er hvis du skal ha alt i ett båter.Fluefiske funker også dårlig pga overbygget.

Svaret er nok en dorgemotor ja

Er ikke uenig i det og har tenkt litt på det da jeg har en 4 hk liggende. Men det er ikke plass ved siden av hovedmotoren , da denne sitter i en relativt smal motorbrønn og har teleflex styring.Hadde det vært ett alternativ og lage ett feste for 4 hk motoren i badestigen og bruke hovedmotoren som "ror" ? ...litt Reodor Felgen kanskje :) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke uenig i det og har tenkt litt på det da jeg har en 4 hk liggende. Men det er ikke plass ved siden av hovedmotoren , da denne sitter i en relativt smal motorbrønn og har teleflex styring.Hadde det vært ett alternativ og lage ett feste for 4 hk motoren i badestigen og bruke hovedmotoren som "ror" ? ...litt Reodor Felgen kanskje :) ?

du får ferdige braketter til slikt hos båtforhandlere , fant et eksempel her i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kanskje prøve det. Men hvordan blir det med styrings-egenskapene , blir det noe "styrekraft" i hovedmotoren som ror i 1-2 knop ?

Hoved motoren vil funger som ror...ikkenoe problem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehem....4 hk blir litt i minste slaget...jeg har selv en 4 hk på min 16 foter.....Hørt utrykket "gone in the wind"?? :lol:

hehe ... ja men nå har jeg 4hk liggende da .. så blir det en test i vaffal og så kan jeg spe på med 115 til hvis motvinden skulle bli for sterk :) ....og skulle det fungere bra så kan det hende jeg går for en 8 hk firtakt ettevært. Har blitt borskjemt med tanke på lyd,vibrasjoner og lukt med 115 hk så er ikke sikkert den gamle 4 promperen får være med så lenge ... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil repetere anbefalingen av drivanker. Kjoepte 2 drivankre i hoest i tilegg til aa redusere farten foeles det som en kjoerer en mye stoerre baat. Trodde ogsaa det var mye styr, men det er ikke tilfelle. har drivankrene langs siden av baaten, et tau foran og et bak, naar de ikke skal brukes strammer jeg opp tauet bak slik at de kommer ut av vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil repetere anbefalingen av drivanker. Kjoepte 2 drivankre i hoest i tilegg til aa redusere farten foeles det som en kjoerer en mye stoerre baat. Trodde ogsaa det var mye styr, men det er ikke tilfelle. har drivankrene langs siden av baaten, et tau foran og et bak, naar de ikke skal brukes strammer jeg opp tauet bak slik at de kommer ut av vannet.

Har ikke tenkt på drivankere brukt på denne måten før , ikke dumt. Blir båten mer rettnings stabil og mindre påvirket av vind på denne måten ?

Eller du kan tilte opp motoren litt, da vil farten minske noe...

Det minsker styreegenskapene også ... og tror jeg måtte ha tilltet motoren så høyt at eksos støy hadde blitt ett problem , hvis jeg skulle ha klart og senket farten til 1- 1,5 knop :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.