morten74 Skrevet January 7, 2007 Rapporter Share Skrevet January 7, 2007 (endret) Har en finnmaster 570wa med 115 hk firetakt yamaha , som jeg troller og flat dorger i oslo fjorden med.Båten går ca. 2,5 knop på tomgang (gps) litt avhengig av strøm og vind.Jeg legger ut båten i slutten av mars og tempen i vannet er ikke mye over null og kunne tenke meg og kjøre noe saktere for og lure frossen sjøørret.Spørsmålet er da hvor mye fart reduserer du hvis man går ned ett hakk på propellen enten stigning eller størrelse ? Eller er det egentlig noen poeng i det hele tatt , fisken tar uansett ? på toppfart ligger motoren 3 - 400 hundre omdreininger under maks turtall . Noen som har peil ? Endret January 7, 2007 av morten74 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LasseB Skrevet January 7, 2007 Rapporter Share Skrevet January 7, 2007 Hva med et drivanker? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morten74 Skrevet January 7, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet January 7, 2007 Hva med et drivanker? det utgår .... blir ikke det mye ekstra knot ? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovejan Skrevet January 8, 2007 Rapporter Share Skrevet January 8, 2007 Har en finnmaster 570wa med 115 hk firetakt yamaha , som jeg troller og flat dorger i oslo fjorden med.Båten går ca. 2,5 knop på tomgang (gps) litt avhengig av strøm og vind.Jeg legger ut båten i slutten av mars og tempen i vannet er ikke mye over null og kunne tenke meg og kjøre noe saktere for og lure frossen sjøørret.Spørsmålet er da hvor mye fart reduserer du hvis man går ned ett hakk på propellen enten stigning eller størrelse ? Eller er det egentlig noen poeng i det hele tatt , fisken tar uansett ? på toppfart ligger motoren 3 - 400 hundre omdreininger under maks turtall . Noen som har peil ? Propeller er en vitenskap, hør med forhandler hvor mye turtall motoren din skal ha på full gass. så skal du velge propell etter dette. F.eks hvis motoren din skal ha et turtall på 5500 rpm, og du nå oppnår et turtall på 6000 rpm så har du en propell som går for "lett" i vannet, da bør du skifte slik at du ikke klarer mer turtall enn det motoren skal ha ( Du kan gjerne oppnå samme fart, eller mer fart for det ) og det samme hvis motoren ikke oppnår det turtallet den skal ha, så betyr det at motoren sliter p.g.a tungdrevet propell. Du får igjen dette propellbytte på levetiden på motoren din. Forhandlere har programmer for å regne ut hvilken propell du skal ha. Du kan finne en del info om dette på www.baatplassen.no Når det gjelder at du får for stor fart på tomgang så kan drivanker være en løsning for å holde igjen båten, det mest økonomiske vil vel være å montere en liten dorgemotor. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Seth Skrevet January 8, 2007 Rapporter Share Skrevet January 8, 2007 Har en finnmaster 570wa med 115 hk firetakt yamaha , som jeg troller og flat dorger i oslo fjorden med.Båten går ca. 2,5 knop på tomgang (gps) litt avhengig av strøm og vind.Jeg legger ut båten i slutten av mars og tempen i vannet er ikke mye over null og kunne tenke meg og kjøre noe saktere for og lure frossen sjøørret.Spørsmålet er da hvor mye fart reduserer du hvis man går ned ett hakk på propellen enten stigning eller størrelse ? Eller er det egentlig noen poeng i det hele tatt , fisken tar uansett ? på toppfart ligger motoren 3 - 400 hundre omdreininger under maks turtall . Noen som har peil ? Hei! Er du fornøyd med båten ellers? Like før jeg kjøper en serru Sorry for å spore av litt... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fiskekongen Skrevet January 8, 2007 Rapporter Share Skrevet January 8, 2007 Svaret er nok en dorgemotor ja Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovejan Skrevet January 8, 2007 Rapporter Share Skrevet January 8, 2007 finnes jo en løsning her også da, men jeg vet ikke hvor virkningsfullt det er ? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morten74 Skrevet January 8, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet January 8, 2007 Hei! Er du fornøyd med båten ellers? Like før jeg kjøper en serru Sorry for å spore av litt... Ja , jeg er fornøyd uten at jeg har så mye erfaringer med båter i denne størrelsen.Det eneste jeg ser som ett lite minus er vel at med det overbygget pluss kalesjen oppe blir båten litt lett og flatbunnet i forhold til vind. Blir sittende og ratte og korrigere litt mye ved dorging , men det er vel sånn det er hvis du skal ha alt i ett båter.Fluefiske funker også dårlig pga overbygget. Svaret er nok en dorgemotor ja Er ikke uenig i det og har tenkt litt på det da jeg har en 4 hk liggende. Men det er ikke plass ved siden av hovedmotoren , da denne sitter i en relativt smal motorbrønn og har teleflex styring.Hadde det vært ett alternativ og lage ett feste for 4 hk motoren i badestigen og bruke hovedmotoren som "ror" ? ...litt Reodor Felgen kanskje ? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovejan Skrevet January 8, 2007 Rapporter Share Skrevet January 8, 2007 Er ikke uenig i det og har tenkt litt på det da jeg har en 4 hk liggende. Men det er ikke plass ved siden av hovedmotoren , da denne sitter i en relativt smal motorbrønn og har teleflex styring.Hadde det vært ett alternativ og lage ett feste for 4 hk motoren i badestigen og bruke hovedmotoren som "ror" ? ...litt Reodor Felgen kanskje ? du får ferdige braketter til slikt hos båtforhandlere , fant et eksempel her i farten. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morten74 Skrevet January 8, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet January 8, 2007 du får ferdige braketter til slikt hos båtforhandlere , fant et eksempel her i farten. Ja kanskje prøve det. Men hvordan blir det med styrings-egenskapene , blir det noe "styrekraft" i hovedmotoren som ror i 1-2 knop ? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blydonkern Skrevet January 8, 2007 Rapporter Share Skrevet January 8, 2007 Ja kanskje prøve det. Men hvordan blir det med styrings-egenskapene , blir det noe "styrekraft" i hovedmotoren som ror i 1-2 knop ? Hoved motoren vil funger som ror...ikkenoe problem Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morten74 Skrevet January 8, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet January 8, 2007 Da tror jeg det blir 4 hk på på brakett ... Det er jo en grei sikkerhets anordning i tillegg , ikke like greit og ro en 19 foter ... Noen som vet hvor de har disse brakettene i oslo og omegn ? (ikke nett butikk) Takk for alle svar og hjelp Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blydonkern Skrevet January 8, 2007 Rapporter Share Skrevet January 8, 2007 ehem....4 hk blir litt i minste slaget...jeg har selv en 4 hk på min 16 foter.....Hørt utrykket "gone in the wind"?? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morten74 Skrevet January 8, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet January 8, 2007 ehem....4 hk blir litt i minste slaget...jeg har selv en 4 hk på min 16 foter.....Hørt utrykket "gone in the wind"?? hehe ... ja men nå har jeg 4hk liggende da .. så blir det en test i vaffal og så kan jeg spe på med 115 til hvis motvinden skulle bli for sterk ....og skulle det fungere bra så kan det hende jeg går for en 8 hk firtakt ettevært. Har blitt borskjemt med tanke på lyd,vibrasjoner og lukt med 115 hk så er ikke sikkert den gamle 4 promperen får være med så lenge ... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MR Skrevet January 8, 2007 Rapporter Share Skrevet January 8, 2007 Det er nok ekstra motor som er løsningen. Du må gjøre mye med propellen for å senke farten vesentlig, da blir den ubrukelig i plan. De fleste båtutstyrsforretninger har eller kan skaffe brakett. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThorEH Skrevet January 8, 2007 Rapporter Share Skrevet January 8, 2007 .....Hørt utrykket "gone in the wind"?? Nei, det har vi nok ikke. "gone with the wind" derimot..... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet January 9, 2007 Rapporter Share Skrevet January 9, 2007 Vil repetere anbefalingen av drivanker. Kjoepte 2 drivankre i hoest i tilegg til aa redusere farten foeles det som en kjoerer en mye stoerre baat. Trodde ogsaa det var mye styr, men det er ikke tilfelle. har drivankrene langs siden av baaten, et tau foran og et bak, naar de ikke skal brukes strammer jeg opp tauet bak slik at de kommer ut av vannet. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BINN LADDEN Skrevet January 9, 2007 Rapporter Share Skrevet January 9, 2007 Eller du kan tilte opp motoren litt, da vil farten minske noe... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morten74 Skrevet January 9, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet January 9, 2007 Vil repetere anbefalingen av drivanker. Kjoepte 2 drivankre i hoest i tilegg til aa redusere farten foeles det som en kjoerer en mye stoerre baat. Trodde ogsaa det var mye styr, men det er ikke tilfelle. har drivankrene langs siden av baaten, et tau foran og et bak, naar de ikke skal brukes strammer jeg opp tauet bak slik at de kommer ut av vannet. Har ikke tenkt på drivankere brukt på denne måten før , ikke dumt. Blir båten mer rettnings stabil og mindre påvirket av vind på denne måten ? Eller du kan tilte opp motoren litt, da vil farten minske noe... Det minsker styreegenskapene også ... og tror jeg måtte ha tilltet motoren så høyt at eksos støy hadde blitt ett problem , hvis jeg skulle ha klart og senket farten til 1- 1,5 knop Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.