Gå til innhold
Fiskersiden

Noen som har mærket fangst-forskjell mellom plast eller metalltube?


Flyfishing for Salmon
 Share

Recommended Posts

Hei

Er det noen her på forummet som har mærket noen forskjeller ved fiske med plast eller metall tube?

Tenker på alle de forskjellige metall dingsene s.s. brass bottle tubes, kober eller messing-rør og slike tunge tubeopplegg. Har dere som prøvt dette belegg for at det er forskjell i fangst uttellinga mellom disse metalldingsene og de rene "plasttubene"?

Mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at hver type passer under forskjellige forhold og velger f.eks brassbotle de gangene jeg ønsker å få en kort flue til å gå dypere. Så jeg bruker de ut fre hvilke forhold de passer til. Dermed er det vanskelig å si noe på fangststatistikken fordi om jeg mener det er forhold for å fiske dypt så gjør jeg det og dermed blir også fiskene jeg tar under de forholdene tatt på f.eks en brassbottle og dermed er det svæææært vanskelig å si om jeg hadde fått de samme fiskene om jeg hdde fisket en lettere tube høyere i vannet....

Sånn teoretisk sett fisker jeg så lett som mulig i hht de forholdene som er da det er enklere å kaste lette en tunge tuber, men må man så må man...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fisker med 2 typer tuber.

1. fits medium og x-small påmontert div. coneheads. for det meste small og x-small.

2. alutuber. bruker disse kun til sunray shadow.

bruker aldri rene plasttuber da dette gir baktunge flue, men det er en annen historie..

hater å fiske med tunge messingtuber e.l. tuber generellt har jeg gått mer og mer vekk fra, da jeg får stadig mere fisk på krok. er svært sjeldent elvene mine er så store at tuber er det fremste valget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud, Jeg skønner hva du meiner at det er vanskelig å måle dette når du fisker allene. Det var vel ikke tanken direkt heller når jeg spurde om dette. Tanken var om dere i et fiskelag, har kunnet mærke noen forskjeller på plast og metalltubene når dere fisker sammen på det samme streket?

Noen andre som har en kommentar til dette?

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å svare på om akkurat slike tuber du nevner fisker bedre enn lette tuber (plast) sammenlignet med at begge tubene hadde vært avfisket i samme dybde. (med eller uten synkeline)

Men at en plasttube følger strømmen bedre (mere livlig) er det ikke tvil om. Så det er iallefall sjelden jeg ser fiskere som bruker forholdsvis tunge tuber for å komme ned. Da brukes det heller synkeliner komb. med plasttuber så unngår man at stanga knekker hvis man skulle være så uheldig at tuben treffer den :D

Eller at man kan få et prosjektil i bakhodet !

Men at ei tube/flue fisker mye bedre like over bunnen fremfor høyt under enkelte forhold er det ikke tvil om.

Spesielt på stor, iskald elv og også liten og meget varm elv. Ja enkelte ganger utpå sommeren er det beste å presentere flua rett foran snuten på laksen !! Har sett mange eksempler på det.

Bottle-tubene kommer nok til sin rett hvis de fiskes i meget hard strøm (harde brekkanter) hvis man skal unngå striping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn teoretisk sett fisker jeg så lett som mulig i hht de forholdene som er da det er enklere å kaste lette en tunge tuber, men må man så må man...
Espen, det gør jeg med og det har dessverre kostet meg massevis av laks.

Det kan sjå ut som at metalltuber fisker mye bedre en plasttuber. Dette er ikke en påstand ur tomme lufta, dette er hard facts for meg. Nåfortia fisker jeg nesten bare med metalltube, men også noen gang med enkel eller dobbelkrokede laksefluer. Jeg mener også at beste tid for dette fiske er under det rene sommerfisket, fra slutten juni ca. Før den tia fisker jeg kunn med store og langvingete (lette) plasttuber på synke 2, 3 eller 4. Dette "vårfiske" har gitt meg de største laksene jeg har tatt i mitt fluefiskerliv. (største=10+++).

Meir kommentarer mottas takksomt. Mvh Flodstrøm

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest F. Mortensen

Hei Ramon!

Jeg fisker en del med begge deler-men har begynt å velge tubetype etter hvilke områder i elva jeg vil fiske. Først må jeg nevne at fiske med tohånds for meg er ensbetydende med synk. Det være seg flyt/int med int eller fast sink polyleader, og helt ned til synk 4 med superfast polyleader.

Dersom jeg er opptatt av å fiske flua langt inn mot egen bredd, det være seg at det grunner opp eller noen steder der laksen pleier å følge flua inn, eller at jeg fisker grunnere standplasser bruker jeg ofte plasttuber, da det ofte er en liten oppdrift i tuba kan jeg fiske den lenger inn enn en metall/bottle e.l.

Fisker jeg derimot i raskere/hardere strøm, eller over dypere standplasser har diverse varianter av bottles, eller metalltuber blitt stadig mer brukt og en favoritt særlig ved fiske i større elver.

Fisker jeg på steder der standplassene er laaaaaaaaaaang :P t ute i elva er jeg også raskt ute med å sette på en bottle, mörrumtube eller liknende. Disse fluene starter å fiske fra det øyeblikk de plopper i vannnet i motsetning til en plasttube.

Jeg skal sjekke statistikken-men vil tro at fordelingen av disse to fluetypene for meg står ca i favør 60-40 til metallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frode Takk for sist.

Disse fluene starter å fiske fra det øyeblikk de plopper i vannnet i motsetning til en plasttube.

Der slo du rett på spikkeren. "plupp-flua", det er nemlig det som skiller plasten frå metalltubene. Dei starter å fiske omgåande når dei dukkar ner i vannet. Og det er dette vi har funnit ut i vårt fiskelag som er den store forskjellen i fiskinga. Det mærkelige er at det ikke har noen som hellst betydning vilken vannstand elvane vi fisker i har. Det blir mye meir fisk på metalltubene enn med plast dito. Med en reservasjon: dette gjelder fra flytesnøre og ner til maks synkegrad 2. Ved kall elv, under ca 8 grader fisker vi med tyngre snører og med store, 10-16 cm lange tubefluer bindet kunn på plast/nylon slange (maks ca 5-6cm tube). Mvh Flodstrøm

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket en god del med tuber opp gjennom årene.

Tror jeg har fått 1 laks på kobbertube og 5 laks på plasttube med conehead.

Resten av laksene jeg har fått på tube er plast eller den tynne alu tuben til Slipstream. Jeg fisker nesten uten unntak med flytesnøre, og fisker fra midten av juni og ut august. Fisker sjelden på flimstor elv da jeg ikke helt har "falt" for det tunge fisket med synk.

Angående det med tuber; altså jeg har fått over 90% av laksene mine på flyt/ lett alutuber, men det har nok helt klart sammenheng med at jeg fisker mest med dette. Ser poenget med at en tung tube starter å fiske raskere enn enn lett tube som bruker tid med å komme under vann.

MEn jeg liker, som andre også har nevnt her, å fiske lettest mulig, dermed blir det helst lette og små tuber, sjelden over 1 1/4 toms tube. Disse er da også mye mere behageligere å kaste med.

Skal i år likevel teste ut noen micro tuber av aluminium, har nemlig laget noen giftige speyvarianter det skal bli gøy å teste.

Forøvrig så dresser jeg ikke tubene min like mye som bla Frødin gjør.

Tror uansett det viktigste er å ha troen......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Hedde,

Skal i år likevel teste ut noen micro tuber av aluminium, har nemlig laget noen giftige speyvarianter det skal bli gøy å teste.
Der har du begynnelsen. Vill bare si att akkurat som deg begynte jeg å fiske laks, med flytesnøre. Opp gjennom årene har jeg meir og meir blitt klar over hvor mye laks jeg har gått glipp av.

Gjør en test, fiske med di begge metodene gjennom å takle opp to stenger: den ene med dit "føles rett" utstyr, det andre med intermediate (eller om du ikke liker denne snøretypen, bruk flyt her og) lag en fortom til dette på omlag 2-2,5m maksimum med 0,40mm spiss. Den korte spissen har absolutt ingen effekt på laksen sin viljen å bite på flua, men har stor betyding for din kastemåte, og her må du kaste varsomt.

Fisket: gå over hølen/hølene med de to utstyrene etter følgende mønster: plasttube først, sen metalltube. neste gang starter du med metalltube og deretter plast. Slik veklsler du utstyr og finner frem til at der er/ikke er forskjell i biteraten (forutsetningen er selvfølgelig at du er heilt sikker på der er laks på elven)

Gur i malla, der ble jeg skikkelig fiskesugen igjenn. Heldigvis går vi mot lysere tider og enn er det tid å binde di fluene enn ikke bant opp i fjor, og i førfjor..........

En metalltube for dette fiske binder du på følgende materiale: tubene består av den minste typen av "Brass botle tube" eller, 10-15 mm. rør (ca 3mm i yd.)kappet av enten kobber eller messing.

Mønster, der bruker du det samme som for plasttubene.

"Styling", du binder fluene med litt volum, d.v.s. lit åt "Frödin" varianten men ikke fullt så mye som hans fluer. Vinglengde på disse fluene, ca 8 till 10cm på kall elv (<10 grader) og 4-7cm for varm elv (>10 grader). Krok (viktig detalj) IKKE fest kroken til tuben på noe vis, den skal vere løs og ledig.

Husk på at metalltubene må vare aptert med en innre plastslange for å unnvike skade på fortommen.

Fiskemåte: kast dessidert meir tvers elva en hva du skul ha gjordt hvis du hadde brukt plasttuben. Kast så du er sikker på att flua fisker fra den ene siden till den andre siden av laksen (unnvik å kast "på laksen".

Flua skal ha go fart over laksens standplass.

mvh Flodstrøm

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips "FFS".

Angående med fart på flua er jeg helt enig med deg. Jeg kaster ofte på tvers av strømmen når jeg benytter plasttuber også, med gode resultater...

Jeg må vel gi de tyngre tubene en skikkelig sjanse snart, men "problemet" mitt er at jeg er blitt hekta på å fiske med tørrfluer eller stripende fluer.

Synes det er helt rått å se når laksen kommer å tar flua, gjerne ser man plogen kommer etter flua å så et slufs..... Dette fisket er aller mest spennende med korte kast, da blir det visuelle helt ekstremt (i mine øyne vel å merke).

Anbefaler folk å prøve riffling hitch tuber, evt stripe "vanlige" fluer!

Men alle har vel sine egne oppfatninger om hva som er "det rette"

Med synkelinefiske/tyngre utstyr får jeg bare ikke den "rette" følelsen. Det blir på en måte litt for ufølsomt!

Sånn er det bare, men ting endrer seg jo raskt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo

jeg liker å bruke lette tuber, få dem til å gå fort i vannet. da jeg bruker tunge tuber kaster jeg litt oppstrøms

slik at tuba rekker å synke litt før den begynner å fiske.det er som du sier det utrolig moro å se laksen etter tuba, får litt kikk da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest F. Mortensen

Sjekket statistikken min for 2006. Den viste 14-8 i favør metallene(for det meste forskjellige former av bottles) på de laksene jeg fikk på tube. Totalt sett har jeg i den tiden jeg har brukt tuber fisket 50-60% av tiden med metall.

Det kan være tilfeldig-men tror de siste årene har gitt et liknende bilde for mine fangster. I tillegg kommer selvfølgelig dobbelkrok, riffling m.m

Endret av F. Mortensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest F. Mortensen

Foretrekker lette aluminimumstuber eller plast med lette coneheads. Synes dette fisker bedre enn rene plastuber.

Bruker ikke tunge tuber, trives best med slukstang til slukfiske :D

Må få lov til å si at inkludert i metalltubene her inngår Jurij Shumakov Long Range og Bottleneck tubes som er så lette at de kan fiskes på enhånds. Likevel starter de å fiske fra det øyeblikk de tar vannet pga konsentrert vekt og liten oppdrift(dresser dem ikke så mye). Noen av fskene er likevel tatt på tyngre bottletubes-så det er litt av begge deler. :lol:

Slukfiske på fluestang, nope :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bygger du opp fortommen når du bruker små messingtuber på enhåndsen? Lengde, tykkelse i spiss?

Har såvidt prøvd noen 10mm messingtuber på 7'er stanga, men følte den var vanskelig å kaste skikkelig.. Klarte ikke strekke fortom og kastet generelt dårlig :lol: mistenker for lang\tynn fortom

Fisker selv kun med plast m\cone, varierer heller med polyleadere og synkeghrad på snøret. De siste 2 årene har elva gått med 1.9-4kbm hver gang jeg har fisket, så det går mest i flyt og små fluer. Ispedd synk3\4 i dypere partier og som stikk-motsatt-tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ford prefect: Hvordan bygger du opp fortommen når du bruker små messingtuber på enhåndsen? Lengde, tykkelse i spiss?

Jeg lager fortom i monofil nylon (veit mange bruker flettede fortommer men ikke jeg). Uansett om det er til enhåndsen eller tohåndsen: butt av 0.50 ca 1-1,5m og spiss 0,35 maks en meter lang (enhånds og meget små metalltuber) eller 0,40 på tohåndsen med mellomstore metalltuber. Den korte fortommen gjer det lit enklere å kaste med, spesiellt ved underarmskasting/spey da en metalltube "setter" seg mye dypere i vannet. Det gir også mindre knuter ved kastinga enn f.eks. med en lang fortom i 0,30.

Den kort fortommen har ikke noe som hellst innvirkning på laksens bitevillighet, så var det sagt. Det jeg har opplevt er meir det motsatte faktisk. Fisket mye sjøørret tidligere, før jeg flyttet til Noreg, på kalde storelver med fantastisk suksess med tohåndsen og synkesnøre med en fortom som kunn var en knytebit på 20-30cm til flua.

Mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Har aldri fått noe laks på brass bottle's desverre. Har fisket med dem stort sett i veldig harde stryk, hvor strømmen er spesielt hard i motsatt strømkant, hvor fisken står helt inntil motsatt bredd. Feil tidspunkt antar jeg. Har derimot tatt en del lakser slike steder på vanlige tuber, som tydeligvis begynner å fiske med en gang. For det er ikke lange tiden det tar før flua forlater standplassen.

I to av elvene hvor jeg fisker er det bygd terskler, og hvor hølene nedenfor kan være nokså dype. Det skummer også svært godt. En mye brukt teknikk er flytesnøre og plastikk sunray som enn legger på tvers, for så å dra den inn nesten i overflaten. Får ikke tid til å la det synke. Laks får de...storlaks 10-15 kg. Selv har jeg ikke fått noe, men har hatt fisk etter i disse tersklene. Artig at laksen kan oppdage flua i det brusende vannet under ifra. Har jo også prøvd sluktrikset en god del i disse korte hølene, da med kort grainsnøre og en sinnsyk messing sunray tube. Men, nada fangst.

Spørsmål? :)

Vil det være en stor forskjell i synkegrad mellom disse?

En bottle tube og synkesnøre med KORT fortom.

En plast tube og synkesnøre med KORT fortom.

Vil ikke synkesnøret densitet bestemme mer hvor tuba ligger i vannlaget, enn ved bruk av en laang fortom????

Tenker her da på nymfefiske hvor det benyttes lange fortommer for å den blyfotyngede nymfa raskere ned...

Med tanke på laksefiske og fortom har jeg selv vært nedi fortom på 10-15 cm en del ganger, såvidt en får knyttet på flua :lol:, og det med stor suksess.

Endret av Roar Velle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker utelukkende med plasttuber,med en lengde på ca 25mm. Jeg varierer tyngden på disse med å binde inn kobbertråd som en del av kroppen. Binder kobbertråden inn rett før vingen og varierer lengden fra 5 til 10mm. Disse fluene dykker også umiddelbart etter landing og jeg mener at de fisker meget godt. Bruker kun loop dobbeltkrok på tubene, krokøyet festes såvidt i plasttuba slik at den løsner raskt ved kroking. Kroken snur jeg med spissene opp mot vingen dersom jeg skal fiske veldig dypt eller når det er gress på bunnen. Når vannet blir litt varmere (13* og oppover) fisker jeg nesten utelukkende med fluer bundet på enkeltkrok TMC 7999 i størrelser fra 2 til 12. Har ikke hatt noen grunn til å klage på fangstene de siste sesongene. :):)

Tight lines

:) Helge

Endret av HelgeA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det være en stor forskjell i synkegrad mellom disse?

En bottle tube og synkesnøre med KORT fortom.

En plast tube og synkesnøre med KORT fortom.

En meget kort fortom på synkesnøre gjør at fluene fisker dyper enn med en laaaang fortom.

Poenget med synkesnøre (større enn sunkegrad 1) er at en vill trenge igjennom den raske overflate strømmen og fiske i det lit meir stille vannet nære bunnen. Hvis enn bruker fortyngede fluer (uansett type) får en ofte meget harde bunnapp hvilket skylles at flua synker raskere ner til bunnen en snøret. Her er det mye bedre strategi å gå opp en klass på synkegraden slik: ikke synke 2 og messingtube, men synke 3 og plasttube. Dette forhindrer at fluen setter seg hart fast i bunnen, OG at den er mer bevegelig i den svakere strømmen den fisker i. Ved allt fluefiske med tyngre snører er det viktig å bruke meget kort fortom, da er enn sikker på at de lette fluene fisker like dypt som fluesnøret gjør.

mvh Flodstrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

En meget kort fortom på synkesnøre gjør at fluene fisker dyper enn med en laaaang fortom.

mvh Flodstrøm.

Etter min mening vil en bottle tube synke fortere enn fluesnøret og fiske dypere med lengre fortom, dersom bottletuba er tyngre en fluesnøret.

Så derfor spurte jeg om det ville bli en vesentlig forskjell på dybden enn fisker plastikk kontra en medium bottle/eller alu tube med kort fortom og synkesnøre. Selv tror jeg ikke det utgjør så veldig stor forskjell pga det er snøret som styrer dybden da.

-----------------------

Setter jeg meg i bunn med vanlig tubeflue og synkesnøre velger jeg å øke fortomslengden noe.

Ved allt fluefiske med tyngre snører er det viktig å bruke meget kort fortom, da er enn sikker på at de lette fluene fisker like dypt som fluesnøret gjør.

Synes også enn bør huske på at tyngre synkesnører kan brukes som hjelpemiddel for å redusere farten i raske/tunge strømmer, når ønsket er å fiske høyt med laaang fortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe vesentlig i det siste du skriver roar. selv har jeg fått mye mye mere fisk etter at jeg gikk over til flyt på stanga hele sesongen..

vil jeg fiske dypt, så hiver eg på en wobbler!

ellers så er det vel liten tvil om at ei bottletube vil fiske mye dypere med lang fortom.

på mine dee-tuber fisker jeg alltid med lang fortom. disse fluene har lite hår og en lite cone som gjør at de synker bra selv om de virker lette og greie å kaste med..

har selv bundet/fisket med fluer som har på montert tungstenscone, dette er noe herk å kaste med, men desverre nødvendig på endel fluer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kort fortom på synk3\4\5 vil det ikke ha noe og si hva du har i enden. Med lang fortom blir det annerledes, da vil plast gå høyere.

Wobbler Erik??? WOBBLER??!!!!! Men hva i svarte :D Wobblerkongen fra søøørlaandet

Neida, bare tulla! Med forskjellige konstellasjoner av snøre\polyleader\tubeemne kan man fiske både dypt og sakte.

Jeg fisker selv 90% med flyt eller sink-tip og enhånds

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe alv..jeg har fisket i mange år med tunge synkesnører.. dette fisket ble jeg lei av da jeg fant ut av at enkelte redskaper (les:wobbler) var langt mer effektivt og enkelt å fiske med. dessuten liker store lakser wobblere;)

kommer til å selge de synkelinene jeg har.. er flyt med polyleader som gjelder for meg fremover. går som sagt ike av veien for å fiske med andre ting enn flue, når forholdene skulle tilsi dette!!

har lært mer de siste 2 årene enn jeg har lært sålenge jeg har fisket laks. bla at stor laks kommer gjerne opp og tar knøttsmåfluer på flyt, selv ved ganske høy vannstand. at flyteline er den beste linen uten tvil der hvor jeg fisker.

Endret av ErikR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så går jeg 90% med F el F\I koblet med evt. polyleader :D

Stor elv har jeg ikke møtt i hverken Etne eller Vikedal på 12år :) s¨å det driter jeg i.

Men jeg går gjerne med S3\4 på varm elv eller under terskler\høler. Synes det er helt OK å kaste med faktisk

Fisker ikke med sluk pga jeg ikke har utstyr og makk er bare kjipt! At andre gjør det er helt OK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.