Gå til innhold
Fiskersiden

Stolt laksefisker


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Bare en liten dagligdags historie fra elva....

Jeg hadde nettopp tatt en laks på 6-7kg. og var kjempefornøyd med fangsten.

Kom en skotte bort til meg og var alldeles i fyr og flamme. Han spurte om jeg ville forevige laksen på ett bilde.

Ja det var nå greit, jeg stilte meg opp midt foran et tre. Fin bakgrunn og greier og viste stolt frem laksen.

Skotten tok fra meg laksen og stilte seg opp, og kjerringa hans tok bildet. Av ham og laksen.

Jeg fikk ikke være med på bildet jeg......... :angry:

Jaggu mye rart man skal oppleve !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

møkka utlendinger kaller jeg det!

jeg opplever hvert år utlendinger, da helst dansker og tyskere som blir helt ville og går av skaftet når jeg eller andre lander fisk..

hadde bla. en historie fra i sommer da jeg fisket med even og helge i mandalselva:

helge og even hadde kort på 2 soner. jeg fikk plass på den ene, der det var en mann fra før, mens helge og even forble på "deres sone". det viste seg at det var en tysker som var på denne sona og hadde hatt den alene siden kvelden før. han hadde angivelig fisket i 14 dager og kun fått 1!! fisk..

jeg troppet opp med fluestanga og treffte på denne mannen, som jeg prøvde å starte en samtale med. han kunne lite engelsk, som tyskere flest. han satt og betraktet bredden da jeg gikk opp øverst på strekket og la ut fluelina..

etter noen kast så satt fisken og litt senere kunne jeg lande ei blank på svele på 1,9 kg tror jeg det var. da ble tyskeren dritforbanna og kom nærmest løpende opp mot meg og fulgte med da jeg kverket fisken.

han forlangte deretter å se fiskekortet mitt! dette nektet jeg og han ble enda mer forbannet..

snakk om dårlig oppførsel. hadde jeg dratt til tyskland for å fiske hadde jeg ikke gått rundt å hisset meg opp over folk som fisket mer effektivt enn meg selv. man skal være høflig i et fremmed land, det er iallefall min mening..

mannen hadde selvsagtt gått å irritert over helge og even som drog den ene laksen etter den andre mens han sjøl ikkje fekk ein dritt! dette lot han desverre gå ut over meg...:angry:

og moralen er: stol ikke på en sint fisker som har har fisket i 14 dager uten fangst;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ble jeg ikke så overrasket. Jeg har tatt mange på "fersken" hvor de fotograferer mine lakser som henger i et tre, med seg selv foran kameraet !

For meg så har det ikke noe å si, men det er jo litt komisk.

Årets slager var han som fisket en "kjempefin" laks allerede første døgnet på flua. Inntil jeg tittet ned i svartsekken som hang på et tre. Og der hang det en støing. Fiskeren ble svært skuffet når jeg fortalte ham at det var en støing. Og han hadde skrytt i hele hjembygda utpå sommeren at han hadde tatt en mellomlaks.

Saken ble oppklart, da en annen fisker i Gaula var fra samme bygd. Litt flaut kanskje :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var så heldig å få en laks engang, som veide 10,4 kg og kom ned til ei av hyttene på Hokksund båt&camping etter endt fiskeøkt. I hytta ved siden var det en danske og en engelskmann og de kom ut idet jeg dro laksen ut av bilen.

Veldig høflig spurte engelskmannen om å få ta noen bilder - selvfølgelig skulle han få lov til det...

Kameraet ble hentet og bilder ble tatt...AV HAN og laksen, med dansken som fotograf.

Han forklarte at han ville ha noen "skrytebilder" til kona når han kom hjem...

Men så spurte han, om enn mulig enda høfligere, om jeg kunne stille meg ved siden av laksen som hang der i treet og om han kunne få ta noen flere bilder - så han kunne fortelle kona sannheten! Hva som skjedde hjemme i England har jeg jo ingen garanti for.. hvem av oss ved siden av laksen som ble presentert som sannheten! :angry:

Praten med dansken og engelskmannen var såpass hyggelig i etterkant at jeg velger å tro engelskmannen - at sannheten ble fortalt i riktig rekkefølge!

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller laksefiskere generelt som er en noen snodige vesener, norske som utenlandske, og ikke utlendinger felst...

Er litt enig her. Føler meg ikke hjemme blant laksefiskerne i Drammenselva..... Mange folk som ser på alt annet en laksefisk som søppel.. :angry:

Men historien din var bra. Hadde blitt rimelig paff selv.

Endret av Jarl Fr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er som sølreven sier.

han er fra hedemarken og, så er alltid fisken en 0,5kg mer en vekta

ja nå har det seg slik,at han kjenner jeg ganske gått, jeg kom innom g-sporten,da han bak kassa sa det ble ikke noe laks på deg, jeg lurte på hvordan han viste det, :lol:

da hadde han som fikk støing vært der å lakt ut om fisken sin, :angry:

det veldig dumt,skryte av slik, :o

Endret av mao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om noen tar bilder av seg selv for å skryte/ljuge. Det går vel ikke utover noen andre (jeg har aldri gjort det og kommer aldri til å gjøre det). Hadde vel blitt litt paff hvis noen gjorde det med min fisk - men shit au, tror bare jeg hadde ledd av det og kanskje ristet litt på hodet. :D

Er mer skremt over en del av holdningene dere har i forhold til utlendinger. Skjærer alle over en kam.... :lol: Har opplevd normenn i elva som er minst like ille. Både i enkelte ørretelver og ikke minst i lakseelver. Det er en del fiskere som ikke klarer å unne andre fisk, og de er ille uansett om de er tyskere, normenn eller marsboere! :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blink:

Er mer skremt over en del av holdningene dere har i forhold til utlendinger. Skjærer alle over en kam.... :P Har opplevd normenn i elva som er minst like ille. Både i enkelte ørretelver og ikke minst i lakseelver. Det er en del fiskere som ikke klarer å unne andre fisk, og de er ille uansett om de er tyskere, normenn eller marsboere! :angry:

Ja du har så alldeles rett, vi må ikke skjære alle over en kam !

Det er mange som oppfører seg som idioter, og det er heldigvis mange også som er reale og greie fiskere.

Dette gjelder både nordmenn, dansker, tyskere, skotter etc.

Jeg er blitt kjent med mange dansker f.eks. etter mine år i elva og mange av dem er utrolig reale karer.

Og jeg kjenner et par tyskere som jeg har fisket sammen med siden 1989. Og de er helt topp.

At utlendinger av og til blir nevnt kan nok være fordi at de kan være i flertall på enkelte plasser.

Men vi må absolutt ikke heve oss over andre nasjonaliteter. Har nok en god del kjedelige episoder med nordmenn også dessverre.

Jeg personlig har mest sansen for de som fisker alene og er i elva for å kose seg.

Verre er det med de som kommer i flokk, raser ut av bilene og okkuperer plassene døgnet rundt de døgnene de fisker. Og egoister som aldri flytter seg, tenker kun på seg selv.

Vi har en tysker (sesongkort) på valdet jeg fisker. Han er blitt jaget ut i år etter mange års nådefiske.

Klagene haglet i flere år da han jaget andre fiskere ut av elva og oppførte seg som han eide elva.

Han satte opp bom på toppen av valdet for han som hadde sesongkort skulle ha fortrinnsrett og fiske alene på hele strekket ! Dårlig sjakktrekk av ham, bonden ble fly forbanna. Jeg hadde en episode med ham som var utrivelig. Var ikke i elva på 3 uker, men han fisket hver dag i tropevarmen, morgen til kveld. Eneste fisker på valdet da. Jeg ankom elva og han så bilen og spurtet oppover elva for å starte øverst igjen slik at jeg måtte gå bak i rævva på ham. Jeg ventet i 20min. og han stod på stedet hvil. Har aldri vært så forbanna i ei elv :( Det er det verste jeg ser i elva, når folk har kommet halvveis på et godt strekk og spurter opp igjen når det kommer folk. Så tyskern fisket på nåde de siste 2 årene og i år må han finne et annet vald (igjen). Jeg begynte faktisk å synes litt synd på ham (dumsnill som jeg er) og ba grunneier om å gi ham nåde da jeg så at det utviklet seg til ren mobbing fra de andre fiskerne, som slettes ikke var noe bedre.

I fjor holdt han på å drukne 2 dager på rad, tok store sjanser på iselva. Men nå blir han borte, og jeg har litt mindre "underholdning" i elva, med å se på fiskere i vill krangel og spetakkel. Så jeg har sittet mang en gang for meg selv og humret over galskapen. Når fisketrykket er megastort og fiskerne er stressa har jeg mye "god" underholdning ja :lol:

Det blir nok baluba i år også (i juni) med 80 fiskere som vil fiske på den beste plassen. De resterende 1200 metrene har jeg for meg selv (+Mao da) B)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo da sølreven, vi får nok fiske i år og,laks får vi og (kvota) skal du se. :P

litt cognac, og noen grillet indrefile av elg blir det og,

røyka elg hjerte og,det skal bli knall :P

gode historier,av andre fiskere, og en hell masse dansker, som løper får å komme til elva først,

la dem løpe,

vi har sesongen, :) . jeg gleder meg til å komme i gang :D

Endret av mao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sølvreven, er det Gaula (Borten-Losen) dere snakker om eller er det et annet vald? Spør bare for at hvis dere er på plass og jeg er i Surna den tia er det mulig jeg kunne reise over å hilse på, å ta en kaffi hvis det er mulighet for det. Har flere venner som fisker i Gaula og difor er det neppe noen stor ekstratur for å hilse på dere. Kan PM:e meg hvis du ønsker det.

mvh Flodstrøm

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herrejemini, for en gjeng :P

Klarer ikke helt å se det for meg, da jeg kun har fisket på lukka soner. Dvs 150m elvestubb til 700kr døgnet i Etne, men det høres ut som om det er verdt det :mellow:

Har derimot fisket 10 av mine 12 siste døgn på knøttliten, varm elv... Med OK resultat! Så jeg får sørge for å komme til barteland når forholdene er ugunstige ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sølvreven, er det Gaula (Borten-Losen) dere snakker om eller er det et annet vald? Spør bare for at hvis dere er på plass og jeg er i Surna den tia er det mulig jeg kunne reise over å hilse på, å ta en kaffi hvis det er mulighet for det. Har flere venner som fisker i Gaula og difor er det neppe noen stor ekstratur for å hilse på dere. Kan PM:e meg hvis du ønsker det.

mvh Flodstrøm

sendt pm 25/1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he... Ja, det er mye rart og oppleve ved ei lakseelv!

Vi eier en del av en elv på Sørlandet hvor det er laks og sjøørret. Og en sommer for noen år siden så gikk Fruen, unga og jeg ned til elva for å ta oss en dukkert. Dette var på ettermiddagen. Unga stupte uti og hadde det gøy og Fruen og jeg skulle akkurat gå uti elva da det dukker opp en klovn med fiskestang som starter med å kjefte oss huden full! Han skulle fiske nemlig og da hadde vi bare og holde oss på land! Dette var på toppen av det hele på vår egen eiendom. Jeg forsøkte å snakke fornuftig til vedkommende, men det var totalt nytteløst! Jeg spurte han til slutt om dette var hans eiendom og han svarte benektende på det og så begynte han og bli direkte ufin i kjeften. Jeg spurte da om å få se fiskekortet hans, men det hadde ***** ikke jeg noe med fikk jeg vite. Da gikk jeg helt bort til han og forklarte han forholdsvis rolig at om han ikke fjernet seg fra vår eiendom så skulle jeg personlig lempen ut i elva og knekke fiskestanga hans. Da tror jeg at klovnen oppdaget at jeg var ca 50 cm høyere og 50 kg tyngre en han... Denne skapningen fikk jeg senere vite var en innfødt Sørlending. Enden på historien var at han fjernet seg uten videre diskusjoner og det tror jeg var smart av han! Jeg er svært vanskelig å erte opp, men han hadde klart det. Den eneste grunnen til at klovnen fortsatt var tøør da han gikk var at det var mindreårige til stede og at jeg ikke ønsket at unga skulle oppleve far sin i slosskamp!

Etter denne episoden så hadde elveeierlaget store problemer med og overtale meg om at vår eiendom fortsatt skulle være med i laget, men etter nøye vurderinger så fortsatte vi med å være medlemmer. Møter jeg en slik dust en gang til så har jeg bestemt meg for hva som kommer til å skje... Unga er eldre nå... ;)

Jeg hadde vist skrevet et ord som ble oversatt med noen stjerner... :) Sett inn ordet selv og det ordet begynner med fa og slutter med en :D

Endret av Perca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he... Ja, det er mye rart og oppleve ved ei lakseelv!

Vi eier en del av en elv på Sørlandet hvor det er laks og sjøørret. Og en sommer for noen år siden så gikk Fruen, unga og jeg ned til elva for å ta oss en dukkert. Dette var på ettermiddagen. Unga stupte uti og hadde det gøy og Fruen og jeg skulle akkurat gå uti elva da det dukker opp en klovn med fiskestang som starter med å kjefte oss huden full! Han skulle fiske nemlig og da hadde vi bare og holde oss på land! Dette var på toppen av det hele på vår egen eiendom. Jeg forsøkte å snakke fornuftig til vedkommende, men det var totalt nytteløst! Jeg spurte han til slutt om dette var hans eiendom og han svarte benektende på det og så begynte han og bli direkte ufin i kjeften. Jeg spurte da om å få se fiskekortet hans, men det hadde ***** ikke jeg noe med fikk jeg vite. Da gikk jeg helt bort til han og forklarte han forholdsvis rolig at om han ikke fjernet seg fra vår eiendom så skulle jeg personlig lempen ut i elva og knekke fiskestanga hans. Da tror jeg at klovnen oppdaget at jeg var ca 50 cm høyere og 50 kg tyngre en han... Denne skapningen fikk jeg senere vite var en innfødt Sørlending. Enden på historien var at han fjernet seg uten videre diskusjoner og det tror jeg var smart av han! Jeg er svært vanskelig å erte opp, men han hadde klart det. Den eneste grunnen til at klovnen fortsatt var tøør da han gikk var at det var mindreårige til stede og at jeg ikke ønsket at unga skulle oppleve far sin i slosskamp!

Etter denne episoden så hadde elveeierlaget store problemer med og overtale meg om at vår eiendom fortsatt skulle være med i laget, men etter nøye vurderinger så fortsatte vi med å være medlemmer. Møter jeg en slik dust en gang til så har jeg bestemt meg for hva som kommer til å skje... Unga er eldre nå... ;)

Jeg hadde vist skrevet et ord som ble oversatt med noen stjerner... :) Sett inn ordet selv og det ordet begynner med fa og slutter med en ;)

He,he, det var nok bra (for han fiskeren) at han skygget unna i tide ! Så unngikk han en ubetydelig liten tannlegeregning :D

Vi har jo hatt knallvarme hvert år vi også og Gaula blir flittig brukt av de lokale innbyggerne fra dalen.

Og det har jaggu vært mange konfrontasjoner med fiskerne. Jeg tror det er varmen som gjør det jeg.

Når elva er mest ideell for bading, tror jeg fiskerne kan finne på noe annet :P

Og vi ser jo mye lekkert da, som ligger og nyter solen. Da blir det mye "liksomfiske" fra andre siden av elva ja. Kanskje vi fiskerne heller skulle bade vi også når elva er liten og varm. Så kunne vi snorkle i de dype hølene og titte på all laksen. Det er faktisk den nye trenden i enkelte elver (Nidelva).

LAKSESAFARI !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd både dritfulle dansker og finner i Namsen (og nordmenn!!!).

Den ene dansken flyttet mange kubikkmeter med vann når han kom fossende over for å fortelle oss hvor vi kunne reise.... Problemet hans var at han møtte en som var større enn seg og jeg som var litt mindre og at vi i tillegg hadde kort på valdet.... han prustet, snudde på hælen og forsvant :)

Men det største problemet er at grunneierne og andre som selger kort, ikke forteller om regler, soner, fiskeetikk m.m. Har måtte guide vekk ganske mange i Namsen.... I tillegg så er det noen som bevisst er dumme eller som bestandig har hatt på stor fisk så de måååttttte følge etter midt nedpå neste valdet hvor det attpåtil passer seg sånn at det er en fin høl... Disse prater ofte dansk når vi er i Namsen!

Ellers så er det egentlig lite problemer jeg har opplevd annet enn de som stormer foran deg for å rekke foran + han som ikke hadde fisket i 30 minutter (bevegelig fiske) i Årdals elva på samme sted. Han hadde rett i det, det var 10 timer :D

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppplevd minimalt slikt jeg, det hender de bader på vårt eksklusive strekk i Gaula også, men det er snakk om en halvtime til dagen , kanskje to ganger daglig om det er virkelig fint vær .... vi har strekket en hel uke så litt bading tåler vi greit.

hvor i gaula er det,....? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.