Gå til innhold
Fiskersiden

Hjemmelaget surfpod - avsluttet prosjekt.


LasseB
 Share

Recommended Posts

Det hele startet sommeren 2006, med en kystmeitetur med Thorbjørn fra Bodø. Stedet vi var på, het Kjellingstraumen - en liten tidevannstrøm i nærheten av Saltstraumen. Vi skulle se om det var muligheter for å få tak i ei småkveite eller to. Thorbjørn hadde en tripod fra Veals, som han satte surfstanga i etter at tacklet hadde truffet bunnen, og han hadde fått stramt opp. Selv satte jeg meg et lite stykke bortafor med surfstanga i fanget og venta på napp. Da sa Thorbjørn til meg at det var plass i poden til en stang til, og jeg var ikke vondt å be. Dette var mitt første møte med kystmeitets "alfa omega" - noe å sette stanga fra seg i, mens man venter på napp.

Det skulle gå noen måneder før jeg selv satte i gang med min egen pod. Jeg hadde ikke peiling på hvordan jeg skulle lage den, så første steget på vei var å spørre på storfiskerforumet. Litt klokere satte jeg igang med å spørre folk om de kunne sende meg bilder av sine poder. Spesielt Espen (Ørud), Lars (Hermy) og Trond var behjelpelige med bilder av sine poder, og jeg gikk i gang med å se på detaljer på de forskjellige podene, og fant fort ut at å lage en tripod var det enkleste, og i visste tilfeller også det beste. Som et ekstratips fikk jeg vite at poden burde være stødig nok for et skikkelig rufsevær.

Etter noen timer i garasjen - der jeg først sjekka ut hva slags materialer og verktøy jeg hadde tilgjengelig, fant jeg frem et gammelt tørkestativ, som i realitet kunne modifiseres litt.

15162_s.jpg

Et kjapt mobilbilde av tørkestativet: et tørkestativ - omgjort til en meget enkel rod pod.

Jeg skjønte fort at dette ikke holdt. Aluminumsrøra bøyde seg bare man så stygt på de, og hele stativet var meget ustabilt og lealaust. Men jeg var tilfreds med å ha kommet i gang, og det stoppa ikke der.

Noen enkle bilder av "fremgangen":

15160_s.jpg

En lite fremlegg av buzzer bar + feste til beina.

15161_s.jpg

En annen vinkel på bildet over.

15168_s.jpg

15167_s.jpg

Mitt første "patent" av teleskopbein. Et firkantrør, og et tynnere rør inn i hverandre. En slangeklemme rundt det tynneste røret gjorde at beinet ikke klappa sammen, og en strikk holdt det tynne røret fra å gli ut av det tykkeste beinet.

15200_s.jpg

Det gikk sakte, men sikkert fremover - selv om jeg hadde en baktanke om at alt kom til å klappe sammen når det gjalt som mest. Her vises beina skrudd fast til poden.

15199_s.jpg

Joda, poden står oppreist. På dette bildets tidspunkt hadde jeg laget en veldig kort pod, samt at beina ikke hang helt i hop.

15201_s.jpg

Et garasjebilde - selve stammen poden poden har fått et kosteskaft tredd inn i seg, og beina har blitt teleskopiske (ref. bein-bildene ovenfor).

Så kom en tid da jeg var dritlei av alt, for den jævla driten ville jo ikke holde seg oppe. Som midlertidige leg lockers brukte jeg tape, men neida. Det endte med at jeg slang hele driten bak garasjen, og begynte å fokusere litt mer på skolen. Prosjektet så langt hadde tatt alt for mye tid, allerede. Jeg var utslitt og hadde en psykisk down-periode.

Etterhvert som jeg fikk mer og mer interessen for kystmeite utover, steg også temperaturen for å lage "den perfekte kystmeitepod. Med det forrige prosjektet, som gikk rett i dass, friskt i minne, begynte jeg såvidt å tenke litt igjen. Jeg tenkte at en tur på fyllinga ikke kunne skade, og der fant jeg noe som senere skulle hjelpe meg.

Nytt mot - nye muligheter:[/]

De to neste bildene er "grunnpoden".

18299_s.jpg

18300_s.jpg

Sålangt var jeg veldig fornøyd. For å ikke bli utbrent, ga jeg meg ivei med å tenke på noe nytt - buzzer bars og stanghvilere.

18301_s.jpg

Den bakerste buzzer baren - der hvor stengene skal settes nedi. Koppene er laget av røret til en støvsuger...

18303_s.jpg

... og koppene er "tettet" med ståltråd tredd gjennom en rekke hull. Deretter er en pute av liggeunderlag lagt nedi hver av koppene.

18304_s.jpg

Den ene koppen, sett fra siden. Personlig syns jeg den var litt kort...

18308_s.jpg

... og fikk laga noen kopper som var lengre.

Da var stanghvilere og buzzer bar's ferdige (men skal få laget en ny fram-buzzer, ettersom jeg har et par elektroniske nappvarslere coming my way).

Så måtte jeg tenke litt på beina. Poden hadde sikkert blitt fullt brukelig med enkle bein av aluminiumsrør, men jeg ville ha det litt mer avansert.

18324_s.jpg

Slik ser justeringsfestet på beina ut - ei plate av hardplast, med gjenger til skruen ble festet på det tykkeste røret med et par slangeklemmer.

Deretter fikk jeg laga pod-stammen teleskopisk også.

18325_s.jpg

Justeringsfestet skiller seg ikke stort fra patentet som er på beina, med et par endringer. Borret først et hull i ei plastikplate, og stakk skruen gjennom der. På "andre" siden satte jeg på en mutter som passet skruen, og dette ble deretter festet til det tykkeste røret som utgjorde pod-stammen. Slangeklemmene måtte skrues så hardt at plastikplata nærmest bretta seg over mutteren - dette for at mutteren ikke skulle rotere da jeg skrudde på skruen.

18320_s.jpg

Her er poden nesten klar. Teleskopbeina hadde jeg ikke på det tidspunktet ikke laget.

18319_s.jpg

Her er poden, stilt oppetter garasjendøra. Stanga som står ved sida, er bunndelen på en Beastmaster-surfstang. Her har jeg bare tatt med den fremste delen av poden (den nederste delen var ikke satt på, på det tidspunktet.

Nå var i realiteten poden nesten klar - manglet bare en skikkelig testtur. Det fikset jeg et par uker etter, da jeg dro for å fiske sammen med Tryta ei helg.

Den første kvelden testa vi ut litt nattesfiske, og da ble poden omgjort til en litt enklere bryggepod. Neste dag opplevde jeg det værste drittværet jeg har vært borti. Det regna vannrett, og vindkulene holdt på å dra meg utafor brygga. Men poden stod klokkerent...

18326_s.jpg

... og her er et mindre bra bilde av poden i en rolig periode på lørdagen. Poden rikka seg ikke en milimeter i det kraftige kulingene som kom med jevne mellomrom. Det var en glede å være ute å fiske den dagen, selv om vi blanka. Mitt livs prosjekt hadde blitt supert, og jeg var strålende fornøyd.

Avslutter med noen bilder fra rapporttråden til tryta.

17735_s.jpg

Poden ble omgjort med enkle grep til en bryggepod.

17739_s.jpg

17830_s.jpg

Denne dagen var det et sinnsjukt dritvær, det værste jeg har vært borti.

17831_s.jpg

Poden slik jeg hadde tenkt den - til kystmeite med surfstenger.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.