Gå til innhold
Fiskersiden

Kveitepilken !


Lyr`n
 Share

Recommended Posts

Såvidt jeg husker, kosta den rundt kr 1100-1200,-. Og det var vel heller ingenting revolusjonerende med den. Den bestod av en svær svenskepilk og en haug med blekksprutskjørt, samt en opphenger (av blekksprutskjørt, den og).

Så det er opp til deg - kjøp kveitepilken til "Kveite-Jimmy" eller lag din egen for langt under halvparten av kostnadene.

Fant forresten denne linken til deg, fra Finnmark Dagblad. Der ligger det et bilde av den.

EDIT: Ser det har vært et par andre natteranglere som har svart før meg. :D

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, hvem er dum nok til å kjøpe en 1000kr's PILK??? ;);)B)

De gangene jeg har prøvd meg på pilkefiske på Bømlo, har det gått med 3 pilker per tur i snitt! Får mye bra utstyr for 3 høvdinger :(

Men godeste Jimmy har forretningssans, det skal han ha :)

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BIlde ?

:D har desverre ingen mulighet for og legge ut bilde.pilken kjøpte jeg hos coop obs for 125.- kr,rustfri.sena med den enkle blekksprutkroken på,festet jeg med en mindre splittring i ringen som var på pilken fra før,og på den siden som er bredest på pilken.dette fordi at pilken skal ,,skjene,, vekk fra blekkspruten når man pilker opp og ned.vet ikke om det har noe for seg,bare en liten dum teori,kanskje.

Endret av smøla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Ja da har jeg laget meg en Kveitepilk, så nå regner jeg med jeg fyller båten med kveite karer hehe :-)

Total kostned på denne ble ca 45-50 kr. Å det ca 950,- billigere en dama nordfra kjøpte! Så denne skal bli morro å prøv ut.

Hei Lyr`n, så nå skal du døpes om til Kveitern om allt går greit? Nej, skemt åsido, her har du en link til de riktige proffene på kveitefiske: http://www.halibut.net/ og så har du dei skandinaviske proffene på Wildwater: http://www.wildwater.se/ Der kan du lese om fisket på Røst.

Dei bruker neppe slike julepynte greier, men meir logiske byttedyrimmitasjoner. Fisker vanligst med driftande båt og jig (Storm blant annet) eller med naturleg agn men også med Gulp (makk) med stor fremgang.

På "halibut.net kan du lære om å lage egne takkel for dette fisket, og det koster ikke meir enn til vanlig slukfiske. Hilsen Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forandrer tross alt ikke på det faktum at store jigger prosentvis har levert overlegent mest kveite siden de ble introdusert i norsk havfiske for ikke alt for mange år siden. Etter (alt for) mange år som pilkerøsker er i hvertfall ikke jeg i tvil; skal du ha kveite: fisk med jig! Fullstendig overlegent! (Det er ikke mine ord, men Kristian Keskitalos...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også tolmodighet er et nøkkelord som i de fleste sportsfiske sammenheng. Men kanskje litt ekstra til kveitefiske..

Tror mange har hørt nå om jig osv til kveita. De prøver litt og går tilbake til det gamle igjen. For du får mer fisk på pilk men ikke mer kveite!

Tålmodighet!!

Har enda ikke fått en:)

Endret av Atle I
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt ut bilde av min pilk på hjemmesiden min. :)

ligger på foto 2007 :)

Ja, den du............ flott konstruksjon.

Har du anvendt B2 Squid (5 tommer trur jeg det ser ut som) til den neders med treblern ?

Den finnes i en større versjon også, i 9 tommer.

mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.