Gå til innhold
Fiskersiden

Estenstaddammens mikroørreter


Triturus
 Share

Recommended Posts

Estenstaddammen

Takk til Kuldegradene for all isen den har laget, sånn at vi omsider kan gå på vannet her i Midt-Norge.

Estenstaddammen skulle stå for årets første isfisketur for min del. Her er det mye fisk, og snittet er - ikke overraskende, 90 gram.

Vi var svært heldige med temperatur og vindforhold idag, kvikksølvet var nærmere 0 enn på lenge, og sola viste seg utpå dagen.

Picture%2520005%252C%2520ny.jpg

Isen ble gjennomhullet, og maggotene ble våte. Arve med samboer hadde mest tro på mormyshka, jeg gikk for blink.

Blinkredde var de i alle fall ikke, småørretene.

Picture%2520004%252C%2520ny.jpg

Denne veide 90 gram. En ganske gjennomsnitts Estenstadørret med andre ord.

7 ørreter ble det på meg, og i følge Arve var det samme antall som han. Dødt løp mellom blink og mormyshka altså.

Nidelva

Etter en middagshvil og hysemiddag (spiser ikke annet her i Trøndelag) rullet den lille røde bilen på nytt inn i oppkjørslen min. Det var dags for dagen andre dont, nemlig lakefiske i Nidelva. "Nå må jeg se å bli ferdig med den pokkers låkkå", mumlet Arve på veien. Etter en biltur preget av fiskersidensladder kommer vi endelig til Tiller, bare for å finne ut at elva er islagt (!) Dette skal ikke være mulig, har vi hørt, for det er det 4 grader varme bunnvannet fra Selbusjøen som i hovedsak utgjør vannføringen i Nidelva. Men med en uke med nær 20 speik er det vel ikke annet å forvente.

På tilbakeveien dro vi innom "mellomfossen" for å se om det var is der. Det var det heldigvis ikke (da vi kom), så vi rigget oss til på veien.

Det var heldigvis lite trafikk, slik at jeg ikke ble straffet for å plassere pod'en innefor autovernet.

Etterhvert som kvelden skred frem og temperaturen sank mot 10-streken, kom det flere isflak drivende nedover elven og skapte litt liv i de ellers så dysfunksjonelle baitrunnerne. Et isflak drev også forbi og da denne beit på:

Picture%2520010%252C%2520ny%252C%2520ny.jpg

slik at jeg ikke brydde meg om tilslag eller denslags. Resultatet ble slukt krok og gastrisk inngrep. 480 gram veide litj-låkkå.

Picture%2520012%252C%2520ny.jpg

Det var i grunn ikke stort mer som skjedde denne kvelden. Drivisen vokste og de praktiske vanskelighetene likeså. Vi pakket sammen og var på veien kl 22. Ny rekord i tidlig hjemreise for oss. Det var utgjort at den ene laka som var ute på vift ville leke med meg og ikke Arve (- som fremdeles mangler denne).

Får komme sterkere tilbake med lakeguts når været mildner og isen forsvinner, i mellomtiden skal det stiftes bekjentskap med 4 nye arter på sjøisen i Lygnin.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mogleg å fiske i nedste dammen, men kvifor me ikkje fiska der har eg ikkje noko godt svar på. Kanskje litt fordi det er lenge sidan sist med isfiske, og då er det kjekkare med 10 små fiskar enn 1 middels :rolleyes: .

Triturus: I følge rapporten frå kommunen er snittstorleiken 117 gram :lol: .

Grattis med kul fangst, forresten :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et stort vann dere fisker på? Kakket dere småørretene?

Jeg har selv opplevd at det er mulig å få opp snittstørrelsen i små vann.

Er en del år siden nå, men en påske vi hadde campingvogna ved et lite vann i påsken, så fikk jeg 110 ørreter på en uke. Ørretene var stort sett i 100gram størrelse, men med et par opp i halvkiloet. I tillegg til de jeg fikk, var det flere andre som også fikk mye. Og såvidt jeg vet, så var det ingen som slapp ut fisk igjen.

Året etter hadde vi igjen campingvogna ved det samme vannet, og jeg var ikke sen med å komme meg utpå. Men denne påsken fikk jeg bare rundt halvparten av det jeg fikk første året. Men størrelsen var betraktelig større, og det ble tatt flere ørreter på mellom 600-800 gram.

Vannet er veldig lite, kanske 100x150meter, og det var tydelig at vannet hadde hatt godt av litt fiskepress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet vårt er å få opp snittet ja. All fisk blir kakket. Vannet er kanskje 300 x 500 meter eller no, så utfisking bør være mulig. Men ikke når 5 timers fiske bare gir 15 ørret. Skal se om ikke vi får garnfiska der til våren, håper kommunen er positiv til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et stort vann dere fisker på? Kakket dere småørretene?

Ein del var djupt kroka, så dei måtte me diverre ta heim til middag.

;):lol:

Eg røykte faktisk ein gjeng i abu-røken i går, og dei har eg på nista mi i dag :) .

(For dei utan ironi: ingen blei sluppe uti igjen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.