Gå til innhold
Fiskersiden

Hardangervidda 07


Naturgleder
 Share

Recommended Posts

Først og fremst vil jeg si at jeg var usikker på hvor jeg skulle plassere denne tråden, men jeg satser på at det ble riktig.

--------------------------

Noen kamerater og meg planlegger en tur på hardangervidda nå til sommeren. Avreise blir sannsynligvis i midten av Juli en tid. Jeg personlig har labbet litt rundt i Setesdal Vesthei og fisket, men har aldri før vært på hardangervidda, så dette ser jeg frem til.

Siden vi kommer sørfra tar vi nok utgangspunkt ifra Haukeliseter. Her trenger vi forslag til hvor turen skal gå. Helt ideelt hadde det vært å havne på haukeliseter igjen etter 7-8 dager på fjellet, derfor må ikke ruta strekkes altfor langt heller.

Forslag til gode fiskeområder med haspelutstyr på vidda? (Helt spesifikke vann kan sendes via PM. Kunne vært betryggende det) :D

Andre kurante tips med tanke på fiske, forhold og ellers generelt om hardangervidda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen til forumet :) . Du kan jo søke rundt på nettet, og der dukkar dei mest kjende vatna opp. Desse leverer stort sett. Det som er bra med Hardangervidda (og andre liknande stader) er at mange av vatna er små, og fisken reproduserer sjeldan. Desse kan ha kanonfiske eitt år, og heilt daudt eit anna år. Bestandane i desse vatna er avhengig av (kriminelle :) ) utsetjingar jamnleg. Poenget mitt er at å prøve seg fram kan gje dei beste resultata. Som ein hovudregel blir potensialet for stor fisk større jo lenger unna sivilisasjon og stinett ein kjem.

Lykke til!

EDIT: Kjøp ein kartong med Sølvkroken Lillauren kopar, og ein halv kartong Panther Martin svart med gule prikkar. Dette er alt du treng.

Endret av Chironomus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vandret en del på Hardangervidden, men da har jeg gått fra nord (Trondsbu) og sørvestover.

Du kan jo velge om du vil gå mot sørøst eller sørvest. Sørvest er det området jeg kjenner mest til. Nordmannslågen er jo aldri fiel. Det samme gjelder de småvannene helt vest i Nordmannslågen. Vierlsaområdet. Mange små vann, elver og bekker.

En tur oppom Hårteigen om du er på de kanter er vel obligatorisk.

Vil du vite mer så kan du ta kontakt med meg på MSN. (MSNadressen min finner du i profilen min).

Jeg kan bidra med tips om du ønsker det. Skulle jeg skrevet alt her så hadde det blitt mange sider.

Uansett, lykke til.

PS! Muligens du burde vente til siste halvdel av juli/begynnelsen av August.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som Hunter nevner er det ikke noe vits å reise oppover før juli/august, med mindre det er varmere i år.....

ellers er hardangervidda preget av lett og åpent terreng, noe som er greit hvis dere strekker turen et stykke fra bilen. dette varierer jo selvsagt etter hvor dere legger ruta, men jeg snakker generelt.....

bålforbudet i sommerhalvåret gjelder jo her og (ikke alle som overholder det :blink: ), så baser dere på gass og ei eller to lette kjeler, endel tørrmat og litt krydder.

skal leite opp de vanna jeg kjenner til, har ikke fått noe mer enn fisk opp mot halvannet, men det skal være stor fisk der......og slike vann er det masse av på vidda :D:D:) . i det ene sekundet er det totalt stille, og så tar det helt av og alle fiskene i vannet vil ha sluken din....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøforholdene har jeg tenkt endel på. Som dere sier vil nok snøsmeltingen foregå langt utover sommeren, så dette må jeg egentlig vurdere når sommeren nærmer seg. Midten av Juli og utover går nok greit?

bålforbudet i sommerhalvåret gjelder jo her og (ikke alle som overholder det :blink: ), så baser dere på gass og ei eller to lette kjeler, endel tørrmat og litt krydder.

Slik jeg har forstått friluftsloven gjelder ikke bålforbudet i åpen hei/fjell. Her kan man, slik jeg har forstått, fyre hele året.

Uansett så skal man uansett fyre etter forholdene, ikke om det er 10.august eller 10. oktober.

Endret av Naturgleder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager mann... Hvor gammel er svigerfaren din?? :blink:

Min svigerfar er 66 år. Han var nettopp en uke på ski på vestsiden av vidden. Han og en kompis så ikke et menneske eller et skispor hele uken. Knallvær med ned mot 27.5 på det meste. Enorme mengder snø.

Slik jeg har forstått friluftsloven gjelder ikke bålforbudet i åpen hei/fjell. Her kan man, slik jeg har forstått, fyre hele året.

Husk Hardangervidden er nasjonalpark og dermed er det strenge restriksjoner for hva du kan foreta deg. Åpen ild er forbudt på store deler av Vidden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv områda aust for hårteigen. Mykje stor fisk der.

Gå langt frå stier og til plasser der få har vore før. Er du heldig kan du finne eit vatn der det har vakse om nokre få men store kg fisker. Desse vatna treng ikkje vere så store. Eg fekk ein del 0,5-1.0 kg fisk i slike vatn i fjor seint i august.

Trur Bålforbudet gjelder for heile Vidda slik som Hunter seier. Bruk heller multifuel eller noko slikt og kok havregrynsgraut. Det funker.

Sluktips. Små blanke spinnere (meps) eller lilleaure, sølvkroken spes med kopar/raud farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøforholdene har jeg tenkt endel på. Som dere sier vil nok snøsmeltingen foregå langt utover sommeren, så dette må jeg egentlig vurdere når sommeren nærmer seg. Midten av Juli og utover går nok greit?

Slik jeg har forstått friluftsloven gjelder ikke bålforbudet i åpen hei/fjell. Her kan man, slik jeg har forstått, fyre hele året.

Uansett så skal man uansett fyre etter forholdene, ikke om det er 10.august eller 10. oktober.

Hva skal du til hardangervidda etter når vi har åseralsheia/setesdalsheia bare noen mil unna

B):mellow:

skal selv en tur inn til noen "uutforskede" vann til sommeren jeg har fått tips om. dog ikke hardangervidda.. lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv fisket en del rundt det store vannet som heter møsvaten eller noe. Det du kommer til når man kommer opp på fjellet fra rukan. Det er vel i utkanten av vidda, men har tatt noen pene ørreter i det vannet. Der kan man parkere bilen og ta en ferge eller noe som går innover på vidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du til hardangervidda etter når vi har åseralsheia/setesdalsheia bare noen mil unna

:D;)

skal selv en tur inn til noen "uutforskede" vann til sommeren jeg har fått tips om. dog ikke hardangervidda.. lykke til!

:D Hardangervidda virker svært forlokkende!

Men jeg skal selvsagt "heim" til setesdal. Tenkte på en ukestur aleine nord for Brokke/suleskard. Har endel vann å sjekke ut

Sør for Roskreppfjorden er vel fisket litt mer beskjedent med unntak av noen vann har jeg erfart :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei

Jeg var oppe i dette området for ett og et halvt år sida, og har kanskje noe info av interesse. Hvis dere har langt å kjøre, kan det lønne seg å ta første kvelden på Haukeli, og evt forsøke fisken i Ståvannet. De vanna som ligger nærmest Haukeli mot nord er overbefolket, så det er bare småfisk å få. Det samme gjelder Borda, elva som renner ned i Bordavatnet (Nesten fisketom også). Dere må inn til Armotsvatnet eller Holmavatnet for å få noe. Jeg fikk noe fisk i A-vtnet siste dagen på min tur som var veldig fin i kvalites, om enn ikke så stor, men vatnet fiskes ganske hardt med garn, så stor fisk er det neppe der. Turløypa går forøvrig rett forbi H-vatnet, jeg vil i allefall satse på det på en evt ny tur. Fra haukeli er det en passe dagsmars å gå inn hit hvis man skal fiske litt også, turen opp fra haukeli er noe tung med et par lange stigninger og litt ulendt terreng. Når man kommer opp ved vesle Nup er det litt lettere innover. Det går også å gå opp Bordadalen, langs traktorstien, men dette er lengre, og man må evt gå 5 km langs riksveien først hvis man vil parkere ved H-seter. Hvis det er varmt så er det også et mygghelvete nede i denne dalen.

Spander på dere en middag med rømmegrøt og spekemat når dere er der, Haukeliseter er en av norges flotteste fjellstuer. Når dere kommer tilbake er det også dusjanlegg med myntautomat til almenn benyttelse, noe som kan være greit etter ei uke på fjellet

Ellers på forhånd god tur.

Her er et par bilder fra området, først loftsdokkvatnet. Idyllisk, men overbefolket

21022007210007p9q8f62YDsq8.jpg?5

Utsikt mot Bordavatnet. Som du ser, det er ikke spesielt lettgått terreng

21022007210007eRhTp1Ya473F.jpg?91

Jeg fant av alle ting en frosk rett nedenfor der jeg tok dette bildet. Jeg vil anbefale å ha med flue og dupp i tillegg til spin. Fluer som telemarkskongen, Peter ross og lignende, et av Vangen eller sølvkrokens fjellsett duger til dette

Håper dette er til litt nytte

Mvh Cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Cannonbang. Nyttig informasjon.

Jeg har sett litt på kartet og hørt meg litt rundt. Områdene rundt Hellevassbu og Litlos ser interessant ut. Noen synspunkter om det?

Ikke til å stusse på. Du er midt i paradis da. Et lite tips. Hold deg litt unna de T-merkede løypene. Snus opp små vann, bekker og elvefar. Da kan du fort lure de store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Cannonbang. Nyttig informasjon.

Jeg har sett litt på kartet og hørt meg litt rundt. Områdene rundt Hellevassbu og Litlos ser interessant ut. Noen synspunkter om det?

Hellevassbu og omegn er for tida oversvømt av fisk i mindre storleik. Det har vore litt for gode levekår for yngelen dei siste 10 åra. Rundt Litlos har det vore redningsarbeid i form av utfisking i nokre år, og det ser ut til at det gjev resultat. Det er mange moglegheiter i området her.

Elles er dei aller fleste store "hav" på Hardangervidda sikre stikk. Altså dei største vatna. Desse ser ut til å motstå småfiskproblemet i større grad, og du finn framleis grov fisk her.

Ein bekjent har utarbeidd faktaark om ein del vatn i området: Faktaark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Områdene rundt Hårteigen (som det er "Påkrevd" å bestige når du er på vidda) kan jo utforskes om sikten er bra på toppen....kanskje sørvestover mot Grønndalen og vestover utenom de merkede løypene her...

Når det gjelder været/klimaet på vidda må dere uansett ha full "vinterbekledning" med dere uansett hvilke månder dere planlegger å ta turen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis planen etterhvert er Litlos (et bra valg...), ville jeg gått inn fra Valldalen - og ikke fra Haukeli. Med bra driv er du på Litlos på 7-8 timer. Går du inn fra Haukeli må du beregne to dager.

Grøndalen er en flott plass :)

Har selv fisket en del rundt det store vannet som heter møsvaten eller noe. Det du kommer til når man kommer opp på fjellet fra rukan. Det er vel i utkanten av vidda, men har tatt noen pene ørreter i det vannet. Der kan man parkere bilen og ta en ferge eller noe som går innover på vidda.

Båten går fra Skinnarbu til Mogen og heter Fjellvåken. En fin tur. Fra Mogen er det noen timers gange opp til Gjuvsjå - herfra og innover er fisket brukbart, men som Hunter er inne på, ville heller valgt vestover ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen bomvei, såvidt jeg husker (var innover for 6-7 år siden...). Du kan ikke kjøre til Middalsbu. En liten times gange fra parkeringsplassen. Det er uansett en omvei hvis du skal til Litlos. Ta turen rett opp Vivassdalen til Holmavatnet. Her kan du ta en "snarvei" over fjellet til Litlos, eller ta den merkede ruta via Drykkjesteinen og derifra til Litlos.

Fra Litlos til Grøndalen er det ca 2 timer. Rundt de tre Grøndalsvanna er det mange småvann som kan være verdt å fiske i. 1278 moh f.eks er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de skal busse, så kan du stoppe bussen her. Derifrå går det grusveg langs Valldalsvatnet inn hit. Det er ein strekning på ca 1,3 mil. Du kan ta taxi >(Røldal taxi) . Om du er heldig så er eg heime og kan svippa dykk inn :rolleyes: . Her er det bom veg opp til Middalen, men om du skal til Litlos er det feil veg. Du må som Eivind T seier gå opp Vivassdalen.

Vær forsiktig på Litlos, for der er det øl å få kjøpt. De kan fort bli vêrfaste :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager mann... Hvor gammel er svigerfaren din?? :D

Da snakker vi dårlig rygg da! :rolleyes:

Min svigerfar er 66 år.

Baklager OT, men denne kan man vel ikke la gå fra seg...

Svigerfaren til Hønter er i utgangspunktet barndomskompisen hans, men heldigvis for Hønter så likte dattera til kompisen gamle menn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.