Gå til innhold
Fiskersiden

Er det trygt å la pc'en stå på om natten?


Gulli
 Share

Recommended Posts

La oss si det sånn:

Min hjemmepc har nå stått på i 15 døgn i strekk - ikke har det tatt fyr enda og det er ikke første gang den har stått på lenge av gangen.

Selvsagt er sjansen for at den tar fyr større om den står på enn om den står av, men sånn er det med alt teknisk utstyr som microbølgeovn, tv, kjøleskap, fryser osv osv... Hvor mange pc-branner hører du egentlig om i året?

Er mor fortsatt bekymret - monter en røykvarlser under pulten over kabinettet eller lignende. Eller enda bedre - i dag får du bittesmå selvslukkere beregnet på sikringsskap og lignende. De løser ut ved varme over en viss temperatur. Monter en sånn inne i kabinettet så antar jeg mor blir fornøyd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke farlig i det hele tatt, det er faktisk "sikrere" å la maskine gå hele tiden , (største sjangs for harddisk krasj er under start/stop av hardisken)

datamaskinene på jobb står på i årevis, de er jo trpss alt designet for dette.

prøv å argumentere til mor at du synes fryseboksen bør plugges ut om natta, så får du sikkert lov til å ha den på. Hos meg står den på dagevis i strekk, jeg lar den stå på mens kona skrur av :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Takker for mange gode svar!!

Viser denne til tråden til mor så blir det nok slutt på kranglingen :D

Hils henne å si at PC'en er LAGET for å stå på mest mulig... Er akkurat når du skrur på pc'en at faren er størst for brann... :) Alle komponentene er laget for å stå på hele tiden.. Men som alle andre her sier... Hold den støvfri så godt det er mulig! :) Trykkluft på boks er bra.. :) Om man har BRA trykkluft på boks.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Hør på morra di!

Enig med Trym. Hør på morra di!

Hvis PCen står på om natta kommer den nesten helt sikkert til å eksplodere og ta med seg halve huset i slengen. Men for all del, tross dine foresatte du...

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med mor di jeg. Slå av PCen om natta. Bruker selv harem med strømbryter for å få slått av alle strømforyningene når PC og annet utstyr ikke brukes. Dette gjelder også spoter og annet utstyr med små strømforsyninger. Eneste unntaket hos meg er mobilladeren og strømforsyningen til alarmen, de får stå på. Skal du en PC stående på ville jeg foretrukket en laptop i stedet for en desktop, sørg bare for at strømforsyningen ikke dekke slik at den blir for varm.

Kvaliteten på størmforyningene på PCer har blitt helt elendig de siste årene pga prispress. Viftene sørger for at det blir samlet mye støv inne i powrene. Dette kan føre til overopphetning og brann.

Husker dere de danske tenåringene som omkom her i Norge for et par år siden da det var brann i hytta deres?

Brannårsaken var at TVen sto i dvalemodus, dette betyr at strømforsyningen står på mens lasten er koblet fra. Det finnes en tråd om denne ulykken her på forumet.

Det å oppgi hvor mange uker PCen deres har stått på uten brann gir en dårlig statistikk. Jeg kan selv tilføye at jeg har hatt PC stående på på jobb i 15 år uten brann, men hvis jeg sover på jobb er det i såfall bare på dagtid med mange andre rundt meg :D

Sannsynligheten for at noe skjer er liten, men konsekvensene er store, hele familen kan omkomme. For å detektere en slik ulmebrann er en optisk brannvarsler mye mer effektiv, de ioniske som de fleste har i husene sine vil oppdage en slik brann seint.

Jeg har kombinerte optiske og ioniske varslere både hjemme og på hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, har ennå tilgode å høre om en brann forårsaket av pc jeg da. Eller jo kansje, med det var en gammel haug som hadde tatt fyr når den ble startet opp. Jeg sover godt om natta selv om den står på i stuen. Null problem. Dessuten, man skifter jo ut pc med jevne mellomrom. Så 15 år i strekk blir det neppe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Eneste unntaket hos meg er mobilladeren og strømforsyningen til alarmen, de får stå på. Skal du en PC stående på ville jeg foretrukket en laptop i stedet for en desktop, sørg bare for at strømforsyningen ikke dekke slik at den blir for varm.

Opppsss... jeg er ingen ekspert men har hørt av folk som har vært på kurs med eksperter at ladere er blitt den vanligste årsaken til husbranner i Norge! Det er vel forskjell på de, men enkelte av de jeg har blir ihvertfall sinnsykt varme.

Hos oss er det forbud mot å la de stå på og vi skrur også av PC'en. Hvorfor skal den stå på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det forbud mot å la de stå på og vi skrur også av PC'en. Hvorfor skal den stå på?

Hvis man driver med noe opp/nedlasting ,som er problemet til trådstarter,så kan man ikke drive å slå av og på pc,en hele tiden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man redd for brann er nok ikke PC det verste problemet.

Har jobbet i TV-bransjen i 26 år, og har ennå tilgode at faktisk en TV brant her i Tr.heim av en leieportefølje på 10000 enheter.

Og TV er faktisk "mere brannfarlig" enn en PC.

Men en gammeldags PC-monitor er f.eks. "farligere" enn selve PCèn, i og med høyspent i monitor !

Finnes mye farligere apparater i hjemmet enn en PC.

Kaffetrakter, tørketrommel (!!), dårlige el-installasjoner, microbølgeovn etc.

Har min PC påslått om natta, men kun hvis nedlastning, uten bekymringer.

Med røykvarslere i hele huset, pluss brannslange sover jeg trygt !

Støvsuging av alt el-utstyr en gang i året er en fordel.

Men hvor mye støv som legger seg i apparatene er selvsagt avhengig av renholdet i rommene, her er det enormt store forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med mor di jeg. Slå av PCen om natta. Bruker selv harem med strømbryter for å få slått av alle strømforyningene når PC og annet utstyr ikke brukes. Dette gjelder også spoter og annet utstyr med små strømforsyninger. Eneste unntaket hos meg er mobilladeren og strømforsyningen til alarmen, de får stå på. Skal du en PC stående på ville jeg foretrukket en laptop i stedet for en desktop, sørg bare for at strømforsyningen ikke dekke slik at den blir for varm.

Kvaliteten på størmforyningene på PCer har blitt helt elendig de siste årene pga prispress. Viftene sørger for at det blir samlet mye støv inne i powrene. Dette kan føre til overopphetning og brann.

Husker dere de danske tenåringene som omkom her i Norge for et par år siden da det var brann i hytta deres?

Brannårsaken var at TVen sto i dvalemodus, dette betyr at strømforsyningen står på mens lasten er koblet fra. Det finnes en tråd om denne ulykken her på forumet.

Det å oppgi hvor mange uker PCen deres har stått på uten brann gir en dårlig statistikk. Jeg kan selv tilføye at jeg har hatt PC stående på på jobb i 15 år uten brann, men hvis jeg sover på jobb er det i såfall bare på dagtid med mange andre rundt meg :D

Sannsynligheten for at noe skjer er liten, men konsekvensene er store, hele familen kan omkomme. For å detektere en slik ulmebrann er en optisk brannvarsler mye mer effektiv, de ioniske som de fleste har i husene sine vil oppdage en slik brann seint.

Jeg har kombinerte optiske og ioniske varslere både hjemme og på hytta.

Vel, ikke mange ukene siden jeg satt ved min pc og det begynnte å ryke ut av poweret !

Hadde jeg ikke vært til stede akkurat da er det ingen som vet, men jeg kan da tenke.........

Dere andre får mene hva dere vil, men hjemme hos meg blir alle pc'er slått av når de ikke er i bruk.

Hmmm... det er de gamle som vil ha den av om natta :rolleyes: Tilfeldig ? neppe :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alderen kan vel også ha gitt oss litt livsvisdom :rolleyes:

Bortsett fra det antar jeg at jeg er en av dem som har mest kompetanse på elektronikk og elektrisk utstyr her på forumet.

Når det gjelder powere har jeg vært ansvarlig for utviklingen av flere switchede strømforyninger. Har vært involvert i feilanalyse på en del brente powere som har kommet tilbake, hadde ikke disse vært inne i et trykktett metallhus hadde nok flere av disse forårsaket brann. Kretskort er satt inn med bromerte flammehemmere, dette gjør at det som regel bare blir litt gløding før brannen slukker ut. Men hvordan kinesiske noname powere vil oppføre seg ved brann har ikke jeg noe ønske om å teste ut.

Hadde brann i en god gammel Tandberg TV hos min mor for 20 år siden. Jeg var heldigvis der og trakk ut støpselet og la over et ulteppe for å slukke brannen.

Når det gjelder ladere, så stoler jeg på kvaliteten på ladere fra anerkjente firmaer som Sony-Ericsson og Nokia. Det som selges eksempelvis av Biltema og Ikea er en annen sak. Men man skal jo aldri føle seg for trygg selv om produkter kommer fra anerkjente produsenter. Li-ion batteri skandalen som har rammet de fleste av verdens lap-top leverandører er et eksempel på det. Disse batteriene var produsert av Sony.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.