Gå til innhold
Fiskersiden

AOF 3/07


Recommended Posts

ikke for å starte en lang og teit diskusjon som har vært oppe tusen ganger før, men hvorfor i allverden skal man ikke legge ut en fangstrapport selv om fisken er tatt på levende? En ting er å melde inn til konkurranser en helt annen ting er å fortelle om sine erfaringer.

Fordi det å fortelle slike historier neppe kan tolkes på noen anne måte enn som en oppfordring til å bryte loven, ikke nødvendigvis bevisst fra fangstmannens side, men likefullt er det slik den vil virke rent psykologisk.

Artikkelen (lovpresiseringen) i AoF står vel strengt tatt i sterk kontrast til de 4-5 øverste fisken på lista i konkuransen... i nettopp AoF ?

Alternativet er at man i konkurransen forbyr abbor tatt på ismeite med agnfisk, nettopp på grunn av de erfaringer de aller fleste gjør. Men generelt er det opp til den enkelte fiskers samvittighet at den fisken han melder inn er tatt på lovlig vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du går ut på denne måten så kan vel ikke det tolkes på noen annen måte enn at du forsøker å dra i gang en debatt. Og du har naturligvis din fulle rett til å være kritisk til forbudet mot levende agnfisk. Det er for så vidt jeg også, og jeg kjøper mange av dine argumenter mot loven. Men det er ikke det saken i AoF dreier seg om! Det å kjempe mot en lov man anser som inkonsekvent og meningsløs er greit, og en demokratisk rettighet. Men så lenge loven er der, skal den følges, ihvertfall i det "offentlige" rom! Og det er DET Jan Leirud med flere kritiserer. Om man velger å bryte loven og fiske med levende agnfisk, det er et personlig valg, og i dette tilfellet dreier et seg kanskje vel så mye om moral som jus. Men DERSOM man gjør dette valget, så bør man i anstendighetens navn holde eventuell fisk fanget på denne metoden LAAANGT unna offentligheten, inkludert rapporter på Fiskersiden, og innmelding i konkurranser.

Ja, jeg er tildels enig med deg Picastor. Men jeg synes det blir en litt dobbelmoral fra J.L å kritisere abbor meitere for en nærmest hensynsløs og barbarisk tortur av mort, og forskjellsbehandlig av fiske arter. Greit for han å si at han holder seg innefor loven med å fiske med dødt agn til gjedde, for det er en fiske metode som fungerer til gjedde! Hadde det vært den samme leksa med gjedde som abbor, så tor jeg heller ikke han hadde kritisert så mye. (ble for tøff kost for FS å stille J.L som den profilerte sportsfisker han er et spørsmål om hvordan han behandler sin agnfisk, heia "freedom of speech") J.L vet også godt at specimenfisk står høyt i kurs dette gamet.

En ting jeg luere litt på. Hvorfor skal denne "loven" pluttselig håndheves nå??? Har jo ikke blitt håndhevet så lenge jeg kan minnes... :(

Meta på....med død mort

:lol:

Endret av Flemms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er tildels enig med deg Picastor. Men jeg synes det blir en litt dobbelmoral fra J.L å kritisere abbor meitere for en nærmest hensynsløs og barbarisk tortur av mort, og forskjellsbehandlig av fiske arter. Greit for han å si at han holder seg innefor loven med å fiske med dødt agn til gjedde, for det er en fiske metode som fungerer til gjedde! Hadde det vært den samme leksa med gjedde som abbor, så tor jeg heller ikke han hadde kritisert så mye. (ble for tøff kost for FS å stille J.L som den profilerte sportsfisker han er et spørsmål om hvordan han behandler sin agnfisk, heia "freedom of speech") J.L vet også godt at specimenfisk står høyt i kurs dette gamet.

En ting jeg luere litt på. Hvorfor skal denne "loven" pluttselig håndheves nå??? Har jo ikke blitt håndhevet så lenge jeg kan minnes... B)

Meta på....med død mort

:blink:

Hvorvidt JL er dobbeltmoralsk har jeg ikke noe grunnlag for å uttale meg om, men at det generelt kan være en dobbeltmoral tilstede i forhold til bruken av levende agnfisk har du sikkert rett i. Men husk på at argumentet for å innføre loven mot bruk av levende agnfisk IKKE er dyrevernhensyn, men hensynet til risikoen for spredning av fiskearter. Sånn sett kan man godt ha sitt på det tørre rent juridisk selv om man handterer agnfisk dårlig i henhold til dyrevernprinsipper bare man ikke fisker med levende agnfisk. Og selv om jeg er enig i målet om å unngå uønsket (hva som måtte ligge i det!) spredning av fiskearter, så mener jeg det er litt å blande kortene å bruke dette som en premiss for å forby levende agnfisk, all den tid man kan fiske med agnfisk fra samme vann man fisker i. Sånn sett hviler hele loven på et tvilsomt grunnlag. Men likefullt er det en lov som vi har å rette oss etter, og dersom vi ønsker å forandre loven, må vi bruke de vanlige demokratiske kanaler. Og det er feil å si at loven ikke er blitt håndhevet tidligere. Det har da vært fokus på denne loven med jevne mellomrom i de drøyt tredve årene jeg har vært med i gamet, særlig i forbindelse med bruk av ørekyte som agn. At loven nå på nytt blir aktualisert i forbindelse med at erkjennelsen om at abbor sjelden lar seg fange på død agnfisk er ikke så merkelig. Det er jo først når et "problem" oppstår at det blir satt fokus på en lov. Slik er det med de fleste av samfunnets kjøreregler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(ble for tøff kost for FS å stille J.L som den profilerte sportsfisker han er et spørsmål om hvordan han behandler sin agnfisk, heia "freedom of speech")

Det er som nevnt forskjell på et spørsmål og det å mer enn indikere unfair oppførsel fra navngitte personer. Å kverluere og komme med sure oppstøt når man får tips om at man har muligheten til å rette opp sine feil og urettmessige anklager er ikke veien å gå. Såpass trodde jeg en som tross alt har vært i redaksjonen hadde fått med seg. Det er visse regler man retter seg etter i samfunnet - korrekt oppførsel på nett er en av dem - bryter man dem blir det påtalt eller advart. Har du noen uoppgjorte meninger eller spørsmål til vedkommende så anbefaler jeg at du tar direkte kontakt med han, f.eks pr tlf og får utløp for din frustrasjon. Sidene her skal ikke benytte til slik personrettet skittkasting.

Når det gjelder loven så er det fra mitt synspunkt ikke urimelig å befeste denne i ønsket om å unngå uønsket spredning av fiskeslag. En del her har allerede f.eks skissert antagelser om hva det vil gjøre med Jarenvannet som fiskevann dersom det viser seg at den morten som er fanget der er en av flere og at arten er under økning i vannet (uavhengig av hvordan den kom dit). Ø ødelegge gode fiskevann er det nok svært få av oss som ønsker. Bakgrunnen for at jeg mener det er ok å befeste loven i ønsket om å unngå uønsket spredning er at det er ikke så stor del av befolkningen som er like "sportsfiskemesig opplyst" som de som trafikerer denne og andre sportsfiskerelaterte nettsider og blader jevnlig. Jeg hadde en god del år som yngre sportsfisker bak meg før jeg visste at ikke var lovlig med levende agn eller at det ikke var tillatt eller ønskelig å flytte fisk fra et vann til et annet eller f.eks å rense fisk i et annet vann enn man fikk den. Hvis man klarer å spre opplysningen om at levende agn er ulovlig så holder det med den ene opplysningen for at folk ikke sprer fisk ved å ta med et glass med ørekyte for å bruke som agn på fjellturen f.eks (noe som vel ikke var helt uvanlig før etter hva jeg kan tolke ut fra hva jeg har lest av sportsfiskelektyre gjennom tidene). Og det er ingen dum tanke. Klarer man altså få ut denne ene opplysningen så er altså mye gjort allerede der.

Et av hovedpoengene er jo at de fleste her inne skjønner alvoret, men gjør en 14-åring det når han evt ser at andre bruker levende agn og han selv vet at små agnfisk - det er jo mye enklere å fiske i et annet vann enn det han skal fiske i? Som så mange regler i samfunnet så er de laget for å ta høyde for både uvitenhet og uaktsomhet som kan inntreffe og mange er laget som rene føre var-regler. Og er det egentlig så dumt? Spesielt med tanke på hva folk faktisk kan få seg til å gjøre av diverse innfall? De fleste saker som kan skade en selv er det ikke laget så mye regler for, men ting som kan skade andre i noen form er det tatt brukbar høyde for og med bakgrunn i hva folk faktisk får seg til å gjøre så er det ikke så dumt med regler igrunn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette dreier om flere ting, men i denne sammenhengen er det konkurranseregler som står i fokus. Alle skjønner vel at man trenger regler i konkurranser, og blant de reglene AoF bruker finner man at fisket skal foregå uten å bryte dyrevernloven mht paragrafene om fiske med levende agn. Det er vel ikke rart at norges største sportsfiskemagasin krever at man følger loven. Nå er det presisert at levende fisk ikke kan brukes som agn om man ønsker å delta i AoF konken, der det faktisk kan vinnes premier av betydelig verdi. Synes ikke dette står i kontrast til (abbor)listen som Thor sier. Det vi alle nå vet er at de som figurerer på listen med abbor tatt på meite med fisk som agn, med hånden på hjertet garanterer at agnfisken har vært død. Og gratulerer til dem. Jeg har såpass mange år bak meg som abborfisker at jeg aner hvor mange timer/dager/uker/måneder det ligger mellom hver storabbor som tas på død agnfisk. Det er så mange at jeg ihvertfall ikke gidder å prøve engang.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er et slikt stort problem som AOF og JL beskriver det i bladet, og om så mange fisker etter denne metoden(levende agnfisk) Da synes jeg det er høyst kritikkverdig at AOF som største sportsfisker bald i Norge velger den "billigste" løsningen og "gjemme" seg bak denne loven og nærmest ekskludere alle abbor ismeitere fra sin konkurranse. Som største fiskeblad burde de jobbet med oss for kanskje å få til en endring av denne loven(som bekrevet tidligere; hvor det fortsatt er et forbud mot flytting av fisk mellom vassdrag, og dermed også ingen risiko for spredning og sykdom) slik at vi stiller likt med våre naboland(resten av kloden?), men ikke ekskluderer denne fiskemetoden som har blitt så poppulær.

Dette dreier seg om manges isfiske gleder, stor fisk, og et høyst seriøst sportsfiske! AOF, JL og samtlige her inne burde vite, skal vi si den komersielle verdien, av stor fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du vel desverre på bærtur. I hvertfall om du forsøker tale på vegne av den gjennomsnittlige sportsfisker og skisserer at han har et ønske om å få fiske med levende agnfisk. I det minste om du ikke har en større undersøkelse å støtte deg på. Og ikke minst når du mener AoF ekskluderer ismeitere. Det de gjør er å ekskludere lovbrytende ismeitere på lik linje med at man blir ekskludert andre steder i samfunnet om man bryter lover og regler. Når du i samme åndedrag bruker seriøst sportsfiske om et fiske som bryter med lover og regler, ja, da baller det fort på seg. Skulle også gjerne visst hvor du har "som har blitt så populær" fra ettersom det er et sted rundt 1 million sportsfiskere i landet og du dermed kanskje har snakket med noe i størrelsesorden 0,01% av dem. Anser forøvrig også ønsket om å være likt våre naboland og/eller verden forøvrig som et noe selektivt ønske da jeg kan komme på minst et par gode eksempler på tilfeller der jeg antar du nok ville ønske å være ulikt dem igjen og tolker det derfor til at så lenge det gagner deg og ditt fiske så er du positiv til likheten.

Jeg foreslår dermed at du fullt og helt forsøker slutte å uttale deg på vegne av meg og andre sportsfiskere. Jeg foreslår også at du slutter å bruke ordet seriøst om lovbrudd og også at du lar være å dra med deg "alle abbor ismeitere" ut i lovbruddene.

Å skyte seg selv i foten er det fortsatt, så vidt jeg vet, ingen regler mot verken i forumet eller samfunnet forøvrig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jobbe for oppheving av forbudet mot bruk av levende agnfisk må vel være det minst gjennomtenkte jeg har hørt om på lenge. Det blir som å prøve å gjeninnføre røykinginnendørs i offentlig rom sted det.

Slik situasjonen er mtp spredning av arter er det like trolig at den delen av problemstillingen tillegges mindre vekt. Videre er det trolig en svært liten del av sportsfiskerne i Norge som ser på dette som noe det bør kjempes for- både fordi relativt få vil benytte seg av en evt lovåpning og fordi det finnes viktigere saker. Og ikke minst-det er vel ingen tvil om at folk flest vil se negativt på en slik kampanje.

Når vi da vet at Sverige er på vei etter sakte men sikkert og det også diskuteres i andre land, bør man bare akseptere regelverket slik det er og heller finne noe annet å bruke energien på. Det finnes mye å ta tak i.....

utfisking av storgjedde for eksempel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jobbe for oppheving av forbudet mot bruk av levende agnfisk må vel være det minst gjennomtenkte jeg har hørt om på lenge. Det blir som å prøve å gjeninnføre røykinginnendørs i offentlig rom sted det.

Slik situasjonen er mtp spredning av arter er det like trolig at den delen av problemstillingen tillegges mindre vekt. Videre er det trolig en svært liten del av sportsfiskerne i Norge som ser på dette som noe det bør kjempes for- både fordi relativt få vil benytte seg av en evt lovåpning og fordi det finnes viktigere saker. Og ikke minst-det er vel ingen tvil om at folk flest vil se negativt på en slik kampanje.

Når vi da vet at Sverige er på vei etter sakte men sikkert og det også diskuteres i andre land, bør man bare akseptere regelverket slik det er og heller finne noe annet å bruke energien på. Det finnes mye å ta tak i.....

utfisking av storgjedde for eksempel...

Jeg har jo uttalt meg kritisk til denne loven, og da særlig de premisser som lå til grunn for loven. Men det betyr ikke at jeg vil bruke energi på å forsøke å fjerne loven, blant annet på grunn av de argumentene du nevner Karl Inge. Selv om man ikke synes premissene for loven er gode nok, og man ikke har særlig moralske innvendinger mot det å fiske med levende agnfisk, betyr ikke automatisk at man skal bruke ressurser på å fjerne loven. Og uansett hvor liberale vi måtte være rent personlig; selv i land hvor det er lov å fiske med levende agnfisk, er det en økende motstand mot praksisen. Dette er jo for eksempel tilfelle i Spania, der jeg har noe erfaring fra. SÅ uansett hva slags ståsted vi har personlig, virker det rimelig utaktisk å gå løs på denne saken nå. Man må som sagt gjerne ytre sine innvendinger, men dette er likevel trolig en tapt sak. Så får abborfiskerne velge hva de skal gjøre. Det er en personlig sak. Men som sagt; hold fisk tatt på ulovlig vis unna offentligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du vel desverre på bærtur. I hvertfall om du forsøker tale på vegne av den gjennomsnittlige sportsfisker og skisserer at han har et ønske om å få fiske med levende agnfisk. I det minste om du ikke har en større undersøkelse å støtte deg på. Og ikke minst når du mener AoF ekskluderer ismeitere. Det de gjør er å ekskludere lovbrytende ismeitere på lik linje med at man blir ekskludert andre steder i samfunnet om man bryter lover og regler. Når du i samme åndedrag bruker seriøst sportsfiske om et fiske som bryter med lover og regler, ja, da baller det fort på seg. Skulle også gjerne visst hvor du har "som har blitt så populær" fra ettersom det er et sted rundt 1 million sportsfiskere i landet og du dermed kanskje har snakket med noe i størrelsesorden 0,01% av dem. Anser forøvrig også ønsket om å være likt våre naboland og/eller verden forøvrig som et noe selektivt ønske da jeg kan komme på minst et par gode eksempler på tilfeller der jeg antar du nok ville ønske å være ulikt dem igjen og tolker det derfor til at så lenge det gagner deg og ditt fiske så er du positiv til likheten.

Jeg foreslår dermed at du fullt og helt forsøker slutte å uttale deg på vegne av meg og andre sportsfiskere. Jeg foreslår også at du slutter å bruke ordet seriøst om lovbrudd og også at du lar være å dra med deg "alle abbor ismeitere" ut i lovbruddene.

Å skyte seg selv i foten er det fortsatt, så vidt jeg vet, ingen regler mot verken i forumet eller samfunnet forøvrig...

Huurrmmfff....ja, medlemer av redaksjonen i FS går jo forran som et godt eksempel her :)

Foreslår at du fortsetter med ludo'n eller snurrer opp en duddlers eller noe Ørud....

:D

Endret av Flemms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.