Gå til innhold
Fiskersiden

Etne elva 2007


T..V
 Share

Recommended Posts

Kanonforhold, nå går nok svidda på elva i stimer :D

http://www2.nve.no/h/hd/plotreal/Q/0041.00001.000/index.html

Og eg sitter på ei plattform langt ute i havet utafor Brønnøysund... :D

Prøver fortvila å lure meg sjølv med at vi har flott sommervær her ute men det hjelper lite. Ei heil veke igjen. AAARRG...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mye mulig :blush:

Skal ihvertfall slutte å ganne på regn, det funker dårlig for meg.... Når jeg tenker etter har jeg kun fått fisk fra 2-7kbm og flest fra 2-4kbm.

Hadde ett drag på flua i sone 16 med påfølgende hopp av en fin mellomlaks, men den ville ikke leke mer. Ellers så vi ingen fisk i sone 5.

Møkkasesong!

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-4kbm/s !

Hva i all verden er det dere fisker i ?

Det er da ikke mere enn i en liten ørretbekk !

Dere må vel se laksen da, så liten som elva er.

Får dere flua til å gå i strømmen under slike forhold ?

Og vi har 35kbm/s og synes Gaula ligner på en sildrebekk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-4kbm/s !

Hva i all verden er det dere fisker i ?

Det er da ikke mere enn i en liten ørretbekk !

Dere må vel se laksen da, så liten som elva er.

Får dere flua til å gå i strømmen under slike forhold ?

Og vi har 35kbm/s og synes Gaula ligner på en sildrebekk :lol:

..og du som trodde at alle elver var som trøndelagselvene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste (sånn noenlunde) at det var noen småelver i distriktet.

Men 2-3kbm/s !

Er ikke noe rart da, at de som er vant til å fiske under slike forhold får sjokk når de kommer til Gaula under premieren. Normalt på 300-700kbm/s og iskald, hard strøm.

Og "litt" for spinkelt utstyr :lol:

Utrolig ! Men jeg lurer nå fremdeles på hvordan de klarer å få noe drift på redskapen ?

Trenger vel ikke vadebukse der da ? :)

Er like før elva "vår" blir fredet nå (grensen er ved ca. 30kbm/s) på tungt fiske (mark/søkke, sluk etc.)

Pga. fare for krøking av laks.

Ja vi lever nok i 2 forskjellige verdener, men fascinerende. Og sikkert har vi masse erfaringer som vi kan dele, for å fiske under slik vannstand, det kunne jeg godt tenkt meg å vite litt mere om :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elva står bortimot stille på 2-3 kbm/s, Jeg fisker med 0,25 og mini bly, gjerne med tynnere fortom på sånne forhold.

De gangene jeg tar frem fluestanga, fisker jeg flua med stor fart, for strømmen gjør ikke jobben for deg...

Det kan være veldig spennende med smygfiske på liten elv etter smålaks og sjøørret, men fy ***** så lei en blir etter en sesong med lite vann og bare superlett fiske :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke veldig moro å fiske på så liten elv, men vet du hvor fisken står og hvordan fiske etter den så :) Enhånds fluestang, gjerne #5 med nymfer, riffling hitch, SC på natten og ellers meget små fluer.

Det er noen soner som har terskler\høler som kan fiskes på så lite vann, men det meste av sonene blir lite fiskbare. Smålasen står også i stryka.

Kan nevne at Herm tok 4 smålaks og en på 5.6kg under en terskel på 1.7kbm vann :D Det er nesten så lite vann som det er fysisk mulig å få i den elva...

Nå er halvparten av døgna mine unnagjort og null laks laks :lol:

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble tre timers fiske i sone 6 idag, fra 1500-1800.

Etter et kvarters fiske slo det på ei fin svidde på makken, men jeg hadde vært sløv og ikke sjekka fortommen etter x antall bunnapp, så den tok en runde, hoppa høyt og sleit av fortommen :lol:

" man ryker ikke fisk" :):P

Ellers var det helt dødt i elva, så ikke en fisk, heller ikke i sone 5 viste det seg noe, og Frode M hadde fiska sone 7 et døgn uten annet enn en fjøslaks på land. Han hadde ikke sett en fisk hele døgnet :lol:

Jeg må si at det ser dårlig ut med tanke på svidder og aure i år, med den vannstanden det har vært til nå i sesongen burde det vært mye mer fisk på elva.

Neste tur er et dobbeltdøgn den 15-17 juli, sone 5 og sone 1, så vi får håpe at sviddene kommer da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hjem fra et døgn i sone 5 i går. Perfekte forhold, men uten at vi var i kontakt med fisk.

Må si jeg begynner å bli bekymret over at det ikke er kommet svidde på elva ennå......

Var en tur oppe i sone 15, og der hang det en pen mellomlaks på 5-6 kg. Full av lus, så den hadde hatt det travelt med å komme seg oppover :lol:

Ellers så var det ingen som fisket i sone 6, 7 og 8.....merkelig når en tar forholdene i betraktning.

En drøy uke til så prøver jeg sone 5 igjen.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er at det var INGENTING å skylde på de to siste døgna... Det suger :)

Men 30 svidder etter halv sesongen er fryktelig dårlig. Rar sesong i grunn, men det er vel et slags "storlaksår" og når svidda uteblir vart det stusselig..

Satser på at elva synker drastisk til jeg skal i 7'en om 2 uker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er at det var INGENTING å skylde på de to siste døgna... Det suger :hailfs:

Men 30 svidder etter halv sesongen er fryktelig dårlig. Rar sesong i grunn, men det er vel et slags "storlaksår" og når svidda uteblir vart det stusselig..

Satser på at elva synker drastisk til jeg skal i 7'en om 2 uker :(

Hadde en fantastisk døgn i 7 den 15 juli, tok 1 laks 4,2 to svidder 2,7 og 0,9 mista 2 fine 2-4 kilos saker å va bortpa noe smått alt me flua selvfølgelig!!

så kos deg hvis du ska i 7 en snart, har aldri fiska der før men det va fantastisk!!

va i sone 1 i går, såg lite fisk. men t gjenngjeld så såg eg den største laksen eg noensinne har sett!!!

eg tok ein sjøaure på 1,9 på nattå..

ska legga ut bilder men fatte ikkje heilt kossen eg gjør det.!

Mvh

Speyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sone 7 er en av de fineste sonene uten tvil, særlig på 18-20kbm slik dere hadde :glare: har selv hatt 2-4kbm hver gang der... Denne gangen ser det bedre ut!

Håper vannet holder seg over helgen og at SØ har samlet seg nede i sone 5 til mandag. Godt å høre at det siger opp stor laks fra sjøen enda.

Bildene må du først laste opp hos f.eks http://fiskevatn.no/foto/ og deretter kopiere linken og bruke den i "sett inn bilde".

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i sone 10 fra onsdag til torsdag å fisk blei det.

Jeg fikk en slank en på 4,2 og en som var med fikk en på 6.

30974.jpg

F.venstre 6 kg og min på 4,2kg

Begge blei tatt oppå terskelen.

Å redskapen var desverre spinner, prøvde det meste av fluer men ingen ville ta!

Mista 2 til på spinner, begge rund 4 kg. Men sånn er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i sone 10 fra onsdag til torsdag å fisk blei det.

Jeg fikk en slank en på 4,2 og en som var med fikk en på 6.

30974.jpg

F.venstre 6 kg og min på 4,2kg

Begge blei tatt oppå terskelen.

Å redskapen var desverre spinner, prøvde det meste av fluer men ingen ville ta!

Mista 2 til på spinner, begge rund 4 kg. Men sånn er det!

Fine fisker!!! Synd det med fluene....

Mvh

Speyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fin fisk! Dere traff bra på vannet :)

Sone 5 leverte som forventet!

Hadde et røsk i flua, ingen fisk å se og dett var dett. Gav oss etter morgenfisket

Da er det bare å få unnagjort de to siste døgna og så er det slutt i Etne for i år :)

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.