Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan skifte keramikk i toppring?


Hunter
 Share

Recommended Posts

He he he

Tror jeg har verdensrekord i å skifte ringer på beastmaster boat stenger.

Riktig at det beste er å trekke av hele toppstykket, men der går også ann å lime inn en ny ring.

Er ikke sikker på den stangen du har, men jeg pusset innsiden av ringen til det gikk å presse ceramick ringen på plass.

Bruk lynlim og skvis ringen til den sitter fra yttersiden, funker ganske bra.

Virker som beastmaster sliter med å få ringene til å sitte.

Jeg har 6 Beastmaster boat stenger i Kenya 30- 50 ib og de "røyter" ceramic ringer, men det skal sies at de får kjørt seg.

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat gjort det samme på den samme stanga - jeg hadde mistet kermaikk-delen i den nest øverste toppringen. Slipte til med dremel, lirka keramikken inn i ringen, smurte på "superlim" inne i metallringen og satte inn keramikkdelen igjen. Hadde også på litt lim i kantene etter at den var på plass (sikkert unødvendig, men ville slippe å gjøre det igjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Hei, Svein, når det gjeld toppring så er det enkelt; ligter og vips er den gamle av, lynlim på stangemnet og tre på ny toppring. Du må vera rask til å tilpassa retningen for lynlim er lynsnar :) Det er mindre arbeid å skifta heile toppringen enn berre keramikken. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Hei, Svein, når det gjeld toppring så er det enkelt; ligter og vips er den gamle av, lynlim på stangemnet og tre på ny toppring. Du må vera rask til å tilpassa retningen for lynlim er lynsnar ;) Det er mindre arbeid å skifta heile toppringen enn berre keramikken. :blink:

Det var det samme jeg mente Svein, alt for mye tull å skifte ut kiramikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Jobber ikkje Svein på sportsbutikk då; var det ingen som lærte deg dette Svein. Så gamle som vi er er dette sjølvsagt? ;)

Dere har nok rett både du og Ola. Da ringer jeg og ber dem sende ny toppring i morgen. Til unnskyldning kan jeg jo si at jeg ble anbefalt å bare bytte ringen av en som skal kunne sine saker. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytting av toppringer er noe du må lære deg uansett Svein. så det er bare bra med litt trening. Blir fort noen slike bytter i løpet av et år på Campelen :(

Mvh Oz

:lol: Med 2år i sportsbutikk er nok bytte av toppring eit av dei gjeremåla som oftast vart utført, raskt å gjera og oppdragsgjevar var alltid like imponert og nøgd! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har nok rett både du og Ola. Da ringer jeg og ber dem sende ny toppring i morgen. Til unnskyldning kan jeg jo si at jeg ble anbefalt å bare bytte ringen av en som skal kunne sine saker. :P

tar det for gitt at du ikke sikter til meg med den komentaren.... :(

skifte toppring, toppringen....

mulig jeg har nevnt ringen, men mente jo hele stasen.. toppringen altså..

er så enkelt så.. varme opp, dra av, pusse vekk gammelt lim og legge på nytt, til slutt press toppringen på plass og la tørke..

dette blir det mye av på oss fremover mot og i sommer svein... bare til å anskaffe et skikkelig bluss med en gang, evt en pent brukt ol-flamme :lol:

Endret av lars'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenn et stearinlys, hold stanga i den ene hånda og en tang i den andre og før ringen over flammene og trekk i ringen..vips så er den av.

Bruk smeltelim når du skal feste den nye - så blir det enklere hvis du skal bytte den igjen.

Kjert barn mange navn :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Er det noen som veit hvor man kan få tak i løse keramikkinnsatser/aloxforinger?

Som oftest er det foringa som har fått seg en kakk og ringen er derved uskadet, og å surre på ny hel ring på grunn av dette blir jo bare mye jobb og lite fint hvis man ikke har mye utstyr på lur. Har lett overalt, men finner bare hele ringer, og foringene er lette å ødelegge når man spretter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må skifte hele ringen !

Tull!

Havengel; innmaten i toppringen på min BM surf datt ut. Jeg kontaktet da Frode (baardsen) og fikk som vanlig utmerket service. Et par dager etter lå det nye keramikkringer i postkassa mi... Mulig de kan skaffe?

EDIT 2: Hadde visst posta i denne tråden før ja..

Endret av ChristerGj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at det er tull. Har tatt keramikken fra ødelagte stenger og satt inn, og det har holdt lenger enn stanga. Bruker selv hurtigepoxy da dette er mykere enn superlim og gjør det lettere å plassere ringen. Sjansen for at ringen spretter ut er derved mindre. I tillegg må man være nøye med å pusse og rense kontaktflatene. Byttet keramikk sist i dag, og det er ikke mulig å se at den er fikset på.

Grunnen til at løse foringer er vanskelige å få tak i er enkel:

Løs keramikk: kr 1,- til 25,-

Ny ring:

Stangring: Kr 20-80

Lakk: Kr 50

Surretråd Kr 100

Sum: Kr 170-230 hvis man gjør det selv, prisen blir vel ikke lavere hvis man setter bort

Konklusjon: Å selge løse foringer er ikke lønnsomt i forhold til ringer.

Her fant jeg noen argumenter for å skifte hele ringen:

Some anglers say that you can just super glue the ring back in place. NOT SO! They don't quite understand how the guide is produced to begin with. The shock ring is pressed in while the guide frame is hot, manufactures use a heated epoxy to help keep the ring in place, (there are facets much like in jewelry that hold the epoxy), once the guide frame cools and shrinks down some the ring is locked into place.

Super Glue is not water proof, like the epoxy the manufactures use, also Super Glue is not as flexible as the epoxy the manufactures use. There is only one solution to this problem. The guide has to be replaced. As a custom rod builder, I would recommend that the rod be taken to a competent repair shop and the guide be removed and replaced.

Mine komentarer:

Dette er etter min mening en svært forenkla forklaring. Har skifta ringer både med og uten "fasetter", og har hatt stenger hvor foringene rett og slett har falt ut uten særlig belastning. Dette tyder på dårlig produksjon. Noen ringer er vel mye varmebehandla og blir derfor satt i spenn eller veldig sprø. Alt i alt er min erfaring at det er langt billigere og absolutt like bra hvis man gjør et bra forabeid å bare skifte foring. På mer kompliserte ringer ville jeg imidlertid skifta hele ringen, som for eksempel dyre Fuji-ringer og todelte sjokkringer.

"As a custom rod builder, I would recommend that the rod be taken to a competent repair shop and the guide be removed and replaced."

$$$$$$$$ er vel grunnen, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull!

Havengel; innmaten i toppringen på min BM surf datt ut. Jeg kontaktet da Frode (baardsen) og fikk som vanlig utmerket service. Et par dager etter lå det nye keramikkringer i postkassa mi... Mulig de kan skaffe?

EDIT 2: Hadde visst posta i denne tråden før ja..

Ok ,jeg tok feil !

I de fleste tilfeller er det likevel toppringen som må skiftes og da er det ihvertfall enklere å skifte hele!

Noen stor kostnad er det heller ikke !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.