Gå til innhold
Fiskersiden

Skremmer lyden fra ekkoloddet fisken?


boat
 Share

Recommended Posts

Dette er noe man gjerne ikke tenkter så mye på. Skremmer lyden fra ekkoloddet fisken?

Jeg leste en plass(husker ikke hvor) at den høyfrekvente lyden fra ekkoloddet muligens skremmer fisken.

En skulle kanskje tro at den kan oppfatte lydbølgene, men kanskje at ekkoloddet skremmer mindre enn motoren ved trolling, ihvertfall på grunnere vannlag?

Er det noen av dere som har en formening om dette, eller har eksperimentert med om avslått ekkolodd kan gi mer fisk?

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel påpekt dette tidligere; jeg kjører med loddet avskrudd på de plassene jeg er kjent. Har faktisk fått mer fisk når loddet er avskrudd, men det kan være en tilfeldighet.

Når det gjelder motoren, så er det ofte en lokkekilde til fisken. Jeg har tatt stor ørret i propellstrømmen 5-7 meter bak båten:-)

Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer vitenskaplig: Jeg har lest at forskjellige arter reagerer forskjellig - torsk f.eks lar seg lokke av signalene, andre arter skremmes.

Men strengt talt er vel dette noe vi vet altfor lite om?

Ja, dette vet vi alt for lite om. Yrkesfiskere observerer at fisken reagerer, men hvorvidt de faktisk reagerer på ekkoloddet, eller om det er båtmotoren som egentlig er problemet vet man ikke noe særlig om. Normalt er vel frekvensen på ekkoloddet høyere enn fiskens øre er i stand til å registrere (ca 30KHz), og hvis ikke bør det vel la seg gjøre å konstruere et ekkolodd med tilstrekkelig høy frekvens. På den annen side er det vel lavfrekvent (langbølget) lyd som når dypest ned, så på ekkolodd som fungerer på dypt vann er det vel en reell risiko for at fisken kan høre ekkoloddet. Og i så fall vil den også kunne reagere, noen ganger negativt, men sikkert også positivt noen ganger, som du er inne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at torsk og sei kan reagere på lyden, og at noen fiskere slår av ekkolodd umiddelbart når de ankommer fiskeplassen. Terorien til disse fiskerene var at fisken har lært seg at lyden av ekkolodd forbindes med et stort antall pilker som begynner å dunke i bunnen. Om fisken er kapabel til å gjøre slike slutninger vet ikke jeg.

Tror det sannsynligvis er pulsrepitisjonsraten fisken hører, ikke selve ekkoloddsignalet, i hvertfall i fra høyfrekvente svingere. Pulsrepitisjonsrate er den klikkelyden som høres fra svingeren når den kjøres på tørt land (som en ikke bør gjøre, da det kan ødelegge svingeren) På de fleste lodd vil den ligge i området 10-1000Hz.

Min erfaringer at ørret ikke reagerer på lyden fra ekkoloddet. Hadde en gang en bue på loddet mitt som fylte hele skjermbredden. Dette var på ca5m vanndybde og fisken var på 1m dybde. Dette kan kun bety at fisken svømte med omternet samme hastighet som båten inne i signalkonen fra loddet. Rett etter tok den på et 10m langt snøre. Dette var en stor fisk, anslår den til minst 7kg, var oppe å hoppet et par ganger før den forsvant. På så grunnt vann er min erfaring at fisken blir skremt og ikke tiltrukket av lyden fra en bensindrevet motor, jeg har hatt absolutt best resultater med elmotor under slike forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer vitenskaplig: Jeg har lest at forskjellige arter reagerer forskjellig - torsk f.eks lar seg lokke av signalene, andre arter skremmes.

Men strengt talt er vel dette noe vi vet altfor lite om?

Ok. Vet du om laks lar seg lokke eller skremmes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.