Gå til innhold
Fiskersiden

New Zealand 05/06 ?


Remy
 Share

Recommended Posts

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Hunter

Hvilket prisleie havner vi på da?

Flyg T/R 10-12000 beroende på vilket håll man flyger, och hur många stopp man orkar med. Billigast om man flyger från London och tar exemplevis ryanair dit, då kan man förmodligen komma under 10000. Hyrbil från 200 per dag.

Boende varierar med vilken standard man vill ha. Men från en hundring och uppåt.

Mat och dricka är väldigt billigt, och fiskar du ute i bushen så går det så och si inga pengar alls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke litt lurt og unngå akkurat desember og begynnelsen av januar på NZ ?, det er vel da det er ferie der nede og mest folk i elvene .kan vel også bli litt problemer og finne overnatting også . har flydd dit ned 2 ganger selv og man får billetter med singapore air for rundt 10000

er interesert i tur jeg . leie bil er billig og mat og drikke også . kom ut med 30000 totalt for 5 uker sist .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, de har sommer ferie der nede, men, om man drar i begynnelsen av desember så får man godt fiske i relativt uberørte elver, men om det så er fullt på med mennesker, så skal det litt til å treffe mye mennesker i elvene, er en del å velge i mellom. Januar mnd er absolutt hott, det samme februar, men fisken er meget meget sky etter at de har blitt fisket på en del ganger! Overnating er aldri et problem da det flommer over av backpackere og lodger, og bestiller man noen dager eller enda tidligere i forveien, går det nok greit. Men mest for å lodde stemningen nå, detaljene kommer senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prioriteringer, Carl, prioriteringer!

Røyk vel ikke på så mye da jeg var 5 uker nedover. Det går an gjøre det billigere. F.eks 8 seter leiebiler osv blir ikke mye pr mann. Backpacker i stedet for motell osv. Det er i hovedsak flybilletten som drar kr, men det er ikke nødvendig å gjøre ting dyrere enn mann ønsker. Remy har slengt ut noen tanker og så er det opp til oss alle å diskutere noe i mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, for de som er litt yngre, slik som meg, så kan man få billigere biletter, og jeg har jo enda studentbevis som er gyldig samt medlemskap i både killroy og sta, så flybilleter mellom 5 - 8000 er helt sannsynlig. Hvor mye man bruker der nede kommer an på hva man skal gjøre. Altså, ut og fiske med de gode båtene etter marlin, 2, maks 3 pr båt, minimum 3 dager ute, 5000 - 12000 pr døgn. Eller om man vil ut med en annen båt og fiske etter marlin med mer flaks fiske, 1000 dagen for 4 pers. Fra 600 får man 8 timers turer etter stillehavets desiderte råeste fighter pund for pund, kingfish og andre arter som barracuda, snapper, bluenose, hapuku, trevally, yellowfin etc. Ørretfiske er nesten gratis. Leiebil er en slikk og ingenting, og leier man en minibuss som espen sa, så blir det igjen enda billigere. Som jeg sa, 20 - 25 - 30k, alt ettersom hva man vil og hvor bra man skal leve. Overnatting er rundt 70 - 90pr pers døgnet! 12 pack Heineken 78,- 24pack Speights 117,- pils på byen ca 20 samme med en drink! Mat, bilig. Frokost for 30 - 40kr, lunch for 40 - 80kr, middag for 80 kr, og benisn 4kr literen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Altså, for de som er litt yngre, slik som meg, så kan man få billigere biletter, og jeg har jo enda studentbevis som er gyldig samt medlemskap i både killroy og sta, så flybilleter mellom 5 - 8000 er helt sannsynlig. Hvor mye man bruker der nede kommer an på hva man skal gjøre. Altså, ut og fiske med de gode båtene etter marlin, 2, maks 3 pr båt, minimum 3 dager ute, 5000 - 12000 pr døgn. Eller om man vil ut med en annen båt og fiske etter marlin med mer flaks fiske, 1000 dagen for 4 pers. Fra 600 får man 8 timers turer etter stillehavets desiderte råeste fighter pund for pund, kingfish og andre arter som barracuda, snapper, bluenose, hapuku, trevally, yellowfin etc. Ørretfiske er nesten gratis. Leiebil er en slikk og ingenting, og leier man en minibuss som espen sa, så blir det igjen enda billigere. Som jeg sa, 20 - 25 - 30k, alt ettersom hva man vil og hvor bra man skal leve. Overnatting er rundt 70 - 90pr pers døgnet! 12 pack Heineken 78,- 24pack Speights 117,- pils på byen ca 20 samme med en drink! Mat, bilig. Frokost for 30 - 40kr, lunch for 40 - 80kr, middag for 80 kr, og benisn 4kr literen.

Ang. Marlinfisket. Desember/Januari är ju inte direkt primetime för marlin. Dom sista åren har väl dom landat dom första fiskarna slutet på Januari/början på februari. Men fisket efter bluenose och hapuka är på topp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det å få i pose og sekk [ :) ].... ang marlinfiske kommer det helt an på sommeren, i år blir det nok tidligere siden sommeren kicket inn sterkt tidlig! Har vært litt senere de siste årene pga av senere sommer og mer dårlig vær [ ;) ], men allerede nå fanges det en del billfish fra Reinga og mot 3 Kings! Sitter med nyeste NZ Fishing som spår et rekord år for Billfish, spesielt Broadbill. Og tre båter har tatt flere Dolphinfish allerede, noe som er et godt tegn.... (men du har helt rett, bare så det er sagt, var ikke for å rette på deg, bare litt mer info)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw, for dere som er litt usikker, de fleste som jeg har snakket med og kjenner som har fisket NZ er entydet i konklusjonen; det er og blir helt rått... Fikk en fersk fiskerapport fra en kamerat av en kompis av meg og legger ut et par bilder han tok i Owen River. NZ elver skal man lete lenge etter for å finne noen andre steder....

nz.jpg

nz1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mulig å skille lag noen dager for de som vil tilbringe mer tid på andre ting enn ørret tenker jeg?

Godt mulig jeg vinner i lotto før 05/06, da erNZ høyt på listen, men da primært saltvann.

Uten lotto er det helt utenkelig, har allerede begynt å bekymre meg for neste treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, men ørretfiske er primært Sør, hvis man skal ha de klassiske elvene, mens det beste havfisket er nord, Whangarei - Rawhiti - Pahia - Russel - Matuaura Bay - Reinga. Kan garantere at i løpet av en dag, så skal ihvertfall en pen stingray lett komme på land, og flere eaglerays samt kawahai, snapper, grouper, parrotfish, trevally, småhaier, bla bla bla og kanskje noen kingies.... 1 uke saltvannsfiske og 3 uker ørret [ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ankomst: Ankomst Auckland International. Hente ut leiebiler og ta inn på et motell i Auckland CBD og bruke resten av dagen og kvelden på å slappe av, spise og gå ut. Bruke dagen etter på sightseeing i Auckland, bla til Akvariet. Dra på ettermiddagen i retning Bay of Islands for innsjekk på backpacker/lodge/motell og evnt spise på en strandrestaurant/gå ut en tur eller fiske.

Bay of Islands: Bay of Islands ligger helt Nord på New Zealands nordøy. Her er klimaet subtropisk og med meget tett vegetasjon. I bay of islands er det et par steder som utmerker seg for storviltfiske; Paihia, Russel, Whangarei. Fra disse lokasjonene går det charter båter hver dag og man kan jo bare sjekke rekordlistene til IGFA for å se hvor mange båter fra Paihia som har rekorder registrert der. Paihia er en liten by med mange backpackere og hoteller/moteller. Her er det liv døgnet rundt og stedet har en veldig hyggelig atmosfære. Enda mer spennede er det når man vet at man kan fiske spennende arter 10 meter unna senga si. Her kan man få alt fra små sild til hammerhai. Utfarter med charter båter vil også bli gjort fra paihia. Tar man fergen over til Russel som tar 10min fra Paihia kan trenger man å gå ca 500 meter før man titter utover stillehavet. Her er det veldig bra rockfishing etter kawahai, noen kingies, trevally, snapper, porary, eadlerays og stingrays samt små hai arter. Vil man ha litt mer heftig rockfishing tar det ca en time å kjøre så er man på Rawhiti. Her er man nesten i fotsporene på Hemingway når han skriver om sin makohai opplevelse. Her er det muligheter for å fanger det meste fra land. Dyp fra 10 – 220 meter helt inne ved land gir deg muligheter til å gå etter de fleste arter. Mye kingfish i området, og mye rokker og bronzewhalers. Et annet alternativ er å dra lenger nord. Dette tar alt fra 1 – 3timer avhengig av hvor langt opp man skal. Her kan man surffiske hai, trevally, snapper, kawahai, rokker, grouper, og mer fra strendene. For de som ønsker å fiske etter ørret er det et par vann med regnbue ørret og et par elver, der den ene befinner seg i Paihia.

wharf1.jpg

IslandPalm400.jpg

PaihiaAerial220.jpg

Etter 4 - 5 dager her oppe kan vi sette kursen sørover mot Rotorua og Taupo og kanskje bruke en 3-4 dager her. I området er det mange fine vann og noen av NZ beste elver på nordøya. Tongariro er jo en verdenskjent elv, og om sommeren står det garantert mer brunørret i den elven en noen har sett før om man ikke har vært der og sett det. Fisket er ekstremt vanskelig, kanskje det mest krevende som er, men er man heldig kan man lande en pen ørret i Tongariro. Taupo er også et skikkelig feriested med en boulevard med hoteller og moteller som strekker seg en del km.

nz15.jpg

Deretter kan vi kjøre nedover til Wellington over Desert Road (grøss) for å ta fergen over Cook Strait så vi ankommer Nelson. Herfra og ned er det en del fine elver, men vil nok anbefale å bruke mest til i Mc Kenzie Country. Dette er på det sentrale platået på sørøya mellom to store fjellkjeder der vi har verdens beste ørretelv Tekapo River. De fleste andre elvene er av beste sorten som Mary Burn, Twizel, Hakataramea, Lake Benmore, Ahuriri River, Grays for å nevne noen. Her er det sportsfiske som er i fokus og med den naturen som er rundt er det fantastisk å være her. Resten av tiden burde tilbringes i området, men også videre sør mot Queenstown sine elver og Queenstown i seg selv, samt Gore, the trout fishing capital of the world!!!

mtcook.jpg

ohau.jpg

mataura3.jpg

mataura2.jpg

Fisker man kan få i saltvann, de fleste og fra land og på flue:

Barracouta, Bass, Blue cod, Blue mackerel, Blue maomao, Blue moki, Bluenose warehou, Grey mullet, Gurnard, Hapuku, Jack mackerel, John dory, Kahawai, Parore, Red cod, Snapper, Tarakihi, Trevally, Thrumpeter, Warehou, Eagle Ray, Yellowfin Tuna, Sting Ray, Yellowtail kingfish, Albacore, Bigeye tuna, Skipjack tuna, Southern bluefin tuna +++++++++

Billfish: Black marlin, Blue marlin, Broadbill swordfish, Striped marlin

Hai: Blue shark, Bronze whaler, Hammerhead shark, Mako shark, Spotted dogfish, Thresher shark, Tope (school shark), White shark

Ferskvann: Brook trou, Brown trout, Perch, Rainbow trout, Rudd, samt Skjell/koi/speil/gresskarpe, searun browns, gullfisk, longfinned black-eal (STOR), div typer laks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

New Zealand, er et drømme reisemål og jeg har veldig lyst! Som arbeidsledig Ingeniør er det ikke så fett med penger, men vurdere å selge bilen for å reise[ ;) ] Hvordan er det med jobb tilbud for Ing. på NZ?[ :) ]

Lever bare en gang!

Let's go...

Seriøst, klarer jeg å skrape sammen 20-25 lapper så er jeg med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.