Gå til innhold
Fiskersiden

Flere stenger på samme rigg


sage
 Share

Recommended Posts

Nå har vi fått festa/montert en trollingbar på våres Drago Fishing. Dypriggen er på plass, de første fiskene har vi også fått. Sei og lyr. Vi har sett på flere videoer lært mye. Har også lært mye her på forumet. Fruen er helt gira, mener at dyprigg er veeldig smarte saker. vi vil nå prøve med 2 stenger på riggen. Så til saken; skal de ha forskjellige snørelengder? Og hvor lange snørelengder bruker dere. Vi har brukt 120 foot på 8-10 meters dybde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froesak

Nå har vi fått festa/montert en trollingbar på våres Drago Fishing. Dypriggen er på plass, de første fiskene har vi også fått. Sei og lyr. Vi har sett på flere videoer lært mye. Har også lært mye her på forumet. Fruen er helt gira, mener at dyprigg er veeldig smarte saker. vi vil nå prøve med 2 stenger på riggen. Så til saken; skal de ha forskjellige snørelengder? Og hvor lange snørelengder bruker dere. Vi har brukt 120 foot på 8-10 meters dybde

Når jeg kjører lodda på 10m og dypere så slipper jeg ikke sluken mer enn ca 10-15 fot bak loddet. Tror du fisker ganske høyt oppi med agnet hvis du har det 120 fot bak kula som går på 8 meter. wobleren vil da stige opp og gå mye høyere enn kula di kanskje bare på ett par tre meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis delte meninger om lengden fra klype til agn når en stacker. Har aldri tenkt på dette selv har bare sleppt det som har falt meg inn. 3-15 m har jeg ekserimentert med.

Kan Dere som har erfaring og mening om dette begrunne meningene Deres litt mer, så kan det bli litt enklere for oss andre å finne ut hva som passer for oss

:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froesak

Det er tydeligvis delte meninger om lengden fra klype til agn når en stacker. Har aldri tenkt på dette selv har bare sleppt det som har falt meg inn. 3-15 m har jeg ekserimentert med.

Kan Dere som har erfaring og mening om dette begrunne meningene Deres litt mer, så kan det bli litt enklere for oss andre å finne ut hva som passer for oss

:rolleyes:

Jeg tror loddet lager såpass lyd og vibrasjoner i vannet att det heller gjør fisk nysgjerrig så min mening er att det bare er en fordel med korte lengder. Vet det er noen som har tapet på reflextape på loddene så da må det vell være for og få en viss lokkeeffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

Jeg har rigga slik som dette når jeg har kjørt med stacker, men har ikke all verdens erfaring på området...

http://www.tomiclures.com/rigging/stacking_gear.htm

store muligheter til at den nederste hekter seg fast hvis den løser ut først med det oppsettet...

men hvis du har ei stang på hver side og en rigg kan du kanskje så vidt gå klar...

tvilsom til å ha en rigg rett bak motoren, litt for nær propellen synes jeg, ikke noe morro med vire i den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig æ har bærsa på leggen men har bestandig korteste nederst og lengst øverst.Har hatt opptil fire stenger på en rigg og aldri hatt noe som helst problem med at de hekter seg opp i hverandre... Om fisken tat øverste i mitten eller nederst. Får oftest fisk på den nederste og ikke hat trøbbel med det, bare morro!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tommelfinger regel er at jo høyere i vannlaget jo lengre slep.

Dvs si at den nederste skal ha kort slep og den over skal ha lengre slep

Jeg bruker maks 15 m ved wobler

3M ved skjeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

Mulig æ har bærsa på leggen men har bestandig korteste nederst og lengst øverst.Har hatt opptil fire stenger på en rigg og aldri hatt noe som helst problem med at de hekter seg opp i hverandre... Om fisken tat øverste i mitten eller nederst. Får oftest fisk på den nederste og ikke hat trøbbel med det, bare morro!!!

Kommer jo litt ann på hvor langt det er mellom stackerene å, den lengden må jo legges til totallengden på snøret....mulig di nederste krokene alikevel kommer lengre bak enn di over, veit ikke jeg :(

hovedsaken er at det går bra og ikke blir noe kluss og fisken i båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ja nå går det bra og stacke også. Vi kjører to stenger på riggen. Skal prøve med 3 stenger til helga. Fruen er godt humør for tiden, kansje vi burde få tak i en rigg til mente hun!

Men hvilke stackerklyper bruker dere, hva er best? vi bruker klemme og stacker klyper fra scotty. Veldig enkelt og sette på denne stackerklypa på vaieren synes jeg. Men finnes det enklere varianter av klyper og stacker klemmer. Har fremdeles problem med å sette klemmene svakt nok til at småfisk løser ut. Men vi lærer hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

Ja nå går det bra og stacke også. Vi kjører to stenger på riggen. Skal prøve med 3 stenger til helga. Fruen er godt humør for tiden, kansje vi burde få tak i en rigg til mente hun!

Men hvilke stackerklyper bruker dere, hva er best? vi bruker klemme og stacker klyper fra scotty. Veldig enkelt og sette på denne stackerklypa på vaieren synes jeg. Men finnes det enklere varianter av klyper og stacker klemmer. Har fremdeles problem med å sette klemmene svakt nok til at småfisk løser ut. Men vi lærer hele tiden.

da har du alerede di beste klypene, bare bruk lengre line mellom klypa og virefeste.....0.70 sene og helt opp til en meter langt, da har fisken litt å dra på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå går det bra og stacke også. Vi kjører to stenger på riggen. Skal prøve med 3 stenger til helga. Fruen er godt humør for tiden, kansje vi burde få tak i en rigg til mente hun!

Men hvilke stackerklyper bruker dere, hva er best? vi bruker klemme og stacker klyper fra scotty. Veldig enkelt og sette på denne stackerklypa på vaieren synes jeg. Men finnes det enklere varianter av klyper og stacker klemmer. Har fremdeles problem med å sette klemmene svakt nok til at småfisk løser ut. Men vi lærer hele tiden.

Scotty er etter min mening de dessidert beste klypene på markedet. Du vil etterhvert se om det er småfisk på kroken som ikke har løst ut, dette ser du ved at stanga oppfører seg litt anderledes enn vanlig, og en vil også høre det på vaieren om en ikke har montert en "støtdemper" nederst. Jeg setter bevisst klypene litt hardt slik at større fisk skal krokes bedre.

Skal prøve å forklare litt med stacking og lengder litt sånn i stikkordsform her.

Sett at en fisker med 3 stenger på hver rigg.

A er nederst, B i midten og C øverst

for at dette skal bli perfekt skal totale lengde med snøre ut fra stangas toppring være lik.

Hvis en fisker på 50, 40 og 30 fot blir da snørelengden slik

A-50(det dypet loddet går på)+10(snøre bak loddet)

B-40 (stacker 1 dyp) +20 (fot bak stacker 1)

C-30 (stacker 2 dyp) +30 (fot bak stacker 2)

A=60 fot

B=60 fot

C=60 fot

Det er ganske logisk og dette vil medføre null kluss, den totale lengde med snøre som har løpt ut fra øverste stangring i dowriggerstanga er med dette oppsettet LIK på alle 3 stengene. Du vil ikke få noe kluss, og evt fisk som måtte gå på, vil gå klar av snøret over/under. Videre får du tilnærmet lik spenn på stengene og det er dermed lettere å se evt småfisk som har tatt et agn og ikke løst ut.

NB ved bruk av flasher/dodger må en påberope seg litt sikkerhetsmargin. En fisker med flasher/dodger på stang A. Sett at vi skal fiske på samme dyp som over, men med en VK flasher litt foran agnet, denne vil gå i sirkel søke seg opp, ned og til begge sider, en kan dermed IKKE ha avstanden fra nederste utløser til stacker 1 LIK avstanden på snøre fra nederste utløser og til agn.

Eks ved bruk av flasher dodger

A-50+5=55

B-40+20=60

C.30+30=60

Her vil det være 5 fots forskjell på totale snørelengde ute, men alikevel så lite at en skal kunne unngå kluss, blir det kluss her er det i det en får fisk og denne går rett opp, men sannsynligheten er liten. Videre er det VIKTIG når en fisker med flasher/dodger at en bruker bremsen på snella når en slipper agnet ned, slik at det ikke blir en snørebukt som flasher/dodger tar tak i. Bremsen stiller du til kampaksjon når agnet er nede på 50 fot.

En annen ting en kan gjøre for å få 60 fot total snørelengde på alle stenger er å senke A til 55fot.

Har fisket en del med 2 rigger stacket med 3 stenger, og med flasher på minst to av stengene, ble en del kluss inntil vi begynte med dette systemet, det viktigste tror jeg dog er å bruke snellenes brems til å senke ned agnet med. Håper dette var oppklarende, skulle det være noe som er uklart er det bare å sende en pm.

NB de oppgitte snørelengder er det JEG fisker med når jeg stacker 3 på en rigg. Og 30 fot bak en stacker i 30 fots dybde kan være i korteste laget på ekstremt sky fisk i vindstille og fint være, men jeg har fått ørret på over 5kg ,12 fot ned og 28 fot bak.

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi fått festa/montert en trollingbar på våres Drago Fishing. Dypriggen er på plass, de første fiskene har vi også fått. Sei og lyr. Vi har sett på flere videoer lært mye. Har også lært mye her på forumet. Fruen er helt gira, mener at dyprigg er veeldig smarte saker. vi vil nå prøve med 2 stenger på riggen. Så til saken; skal de ha forskjellige snørelengder? Og hvor lange snørelengder bruker dere. Vi har brukt 120 foot på 8-10 meters dybde

Jeg bruker ca 10 fot bak loddet på nederste. Senker loddet ca 15 fot og stacker en ny stang ca 15 fot bak wiren. Nye 15 fot ned og en stang til på ca 20 fot bak.

Dette fungerer ofte bra for meg. Det virker litt ulogisk å slippe ut mere jo høyere opp på wiren du kommer. Men det er slik det gjøres. Du kan godt kjøre 20 og 30 fot mellom stengene på wiren, men prøv å tenke logisk i forhold til avstander, gange på agn osv. Jeg bruker alltid flasher nedrest når jeg kjører flere stenger. En flasher roterer og beveger seg mye. Dersom du bruker den som stang nr. 2 eller 3 er det en mulighet for at den kan surre seg inn i sena fra stang nr.1. Du kan jo tenke deg hvilken bue du får på senen fra stangtuppen og ned til 90 fot dyp.

120 fot bak er laaaaaangt :-)

Ikke feil, men dere trenger ikke slippe ut mere enn 2-5 meter bak loddet på den nederste.

Når du rigger flere stenger på en rigg må du tenke på hvordan du plasserer stengene i stanghoderne. Sånn at de ikke krysser hverandre når fisken hugger :blush:

Lykke til!

Ja nå går det bra og stacke også. Vi kjører to stenger på riggen. Skal prøve med 3 stenger til helga. Fruen er godt humør for tiden, kansje vi burde få tak i en rigg til mente hun!

Men hvilke stackerklyper bruker dere, hva er best? vi bruker klemme og stacker klyper fra scotty. Veldig enkelt og sette på denne stackerklypa på vaieren synes jeg. Men finnes det enklere varianter av klyper og stacker klemmer. Har fremdeles problem med å sette klemmene svakt nok til at småfisk løser ut. Men vi lærer hele tiden.

Her kan du se bilder av rigging med 5 stenger :wub:Team Tåke

Jeg bruker ca 10 fot bak loddet på nederste. Senker loddet ca 15 fot og stacker en ny stang ca 15 fot bak wiren. Nye 15 fot ned og en stang til på ca 20 fot bak.

Dette fungerer ofte bra for meg. Det virker litt ulogisk å slippe ut mere jo høyere opp på wiren du kommer. Men det er slik det gjøres. Du kan godt kjøre 20 og 30 fot mellom stengene på wiren, men prøv å tenke logisk i forhold til avstander, gange på agn osv. Jeg bruker alltid flasher nedrest når jeg kjører flere stenger. En flasher roterer og beveger seg mye. Dersom du bruker den som stang nr. 2 eller 3 er det en mulighet for at den kan surre seg inn i sena fra stang nr.1. Du kan jo tenke deg hvilken bue du får på senen fra stangtuppen og ned til 90 fot dyp.

120 fot bak er laaaaaangt :-)

Ikke feil, men dere trenger ikke slippe ut mere enn 2-5 meter bak loddet på den nederste.

Når du rigger flere stenger på en rigg må du tenke på hvordan du plasserer stengene i stanghoderne. Sånn at de ikke krysser hverandre når fisken hugger :P

Lykke til!

Her kan du se bilder av rigging med 5 stenger :DTeam Tåke

Jeg bruker blacks nederst ved loddet. Disse kan du få kjøpt på nettet hos Morten på Larvik fiskesport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE bruk blacks utløser!!!

Årsak, hvis fisken tar og går rett ned vil denne IKKE løse ut og en sliter snøre.

fiskekompisen min mistet pen pen fisk på Bornholm grunnet dette. Blacks er en eminent utløser hvis fisken går opp eller snur i det den tar agnet, men går den ned er du solgt om du bruker blacks. Gå for SCOTTY, disse er dessuten rimeligere enn blaks utløseren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket med blacks i 7 år. De henger alltid på på begge riggene.

Jeg har vel flaks da, som aldri har opplevd at den ikke har løst ut på fisk som går ned. Har ikke opplevd at senen har røket på hugg heller.

Har kroket maaaaaange fisk på blacks!

Det er så typisk norsk å være optatt av hva som kan gå galt :blush:

Men det er jo klart at man skal lytte til dårlige erfaringer.

Hvis det ikke bare er noe man har hørt da.

Det med småfisk er forøvrig sant.

Men det løser man enkelt med å sjekke litt oftere.

Mange gjør den klassiske feilen at de sleper rundt på agnet en hel dag uten å sjekke. Har selv gjort det til en vane å sjekke og å justere dyp hver 1/2 time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket med Blacks siden 1994, hørte om denne "feilen" ganske tidlig, men tok ikke hensyn til det. I dag er det KUN Scotty

Vi opplevde i allefall å miste en pen blankfisk på dette, da jeg har vondt for å tro at en østersjøtorsk river av 0.38 Xcelon snøre.

Ørret og laks går til tider rett ned etter kroking. Ikke ofte dette skjer, at den ikke løser ut, men ekstra harmlig NÅR det skjer. Du kan jo feste snøre i blacksutløseren og dra det du orker nedover... Tror du meg ikke blir du klar over det da

Du kutter jo av snøre hvis en ser den fliser også, selv om den sikkert hadde tålt en 2kgs fisk, men ikke drømmefisken.

En av visjonene je praktiserer når jeg fisker er at det er lov å miste fisk, men IKKE pga forhold en burde og kunne unngått ved å gå utstyret litt i sømmene. Ikke fukte knuter, ikke sjekke kroker, bremsen på maks osv osv.

Scotty klypene har jeg til nå ikke noe å utsette på, og når de samtidlig er billigere en blacks er det hos meg ingen tvil om hva jeg benytter.

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket med Blacks siden 1994, hørte om denne "feilen" ganske tidlig, men tok ikke hensyn til det. I dag er det KUN Scotty

Vi opplevde i allefall å miste en pen blankfisk på dette, da jeg har vondt for å tro at en østersjøtorsk river av 0.38 Xcelon snøre.

Ørret og laks går til tider rett ned etter kroking. Ikke ofte dette skjer, at den ikke løser ut, men ekstra harmlig NÅR det skjer. Du kan jo feste snøre i blacksutløseren og dra det du orker nedover... Tror du meg ikke blir du klar over det da

Du kutter jo av snøre hvis en ser den fliser også, selv om den sikkert hadde tålt en 2kgs fisk, men ikke drømmefisken.

En av visjonene je praktiserer når jeg fisker er at det er lov å miste fisk, men IKKE pga forhold en burde og kunne unngått ved å gå utstyret litt i sømmene. Ikke fukte knuter, ikke sjekke kroker, bremsen på maks osv osv.

Scotty klypene har jeg til nå ikke noe å utsette på, og når de samtidlig er billigere en blacks er det hos meg ingen tvil om hva jeg benytter.

Eneste jeg har å utsette på scotty er at de spiser riggwiren. Men det løste jeg jo med en plastbit :blush:

Jeg er helt enig i at scotty er suverent.

Jeg er av typen som må oppleve det for å godta det.

Men lytter jo selvfølgelig til gode råd.

Endret av gjeddekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.