Gå til innhold
Fiskersiden

Vekt på rekordfiskar


Recommended Posts

Etter at eg såg to tilfelle av niøyer (ektoparasitt, utvortes) på kviting i vinter, lurer eg på om desse bør telle med på vekta av fisken. Endoparasittar (innvortes parasitt) blir jo med på vekta? Til dømes store ørekyter har jo over halvparten av vekta si i parasitten sin.

For å setje det på spissen, så bidreg jo til dømes lakselus , torskens gjelleorm (litt usikker på om denne er ekto- eller endoparasitt) og diverse andre bendelormar til totalvekta på fisken.

Spørsmålet er då: skal/bør ein skille melllom endo - og ektoparasittar for godkjenning av vekt?

Dette vil i mange tilfeller gje størst utslag i microklassen.

Niøye I

Niøye II

Om dette har blitt diskutert før, vær snill å legg inn link til det :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først så lo jeg av dette, men det var faktisk en tankevekker.....vet egentlig ikke hva jeg mener om dette, forstår godt poenget ditt da. har fått ørret der 1/6 av vekta var innvolls-ormer/parasitter.....

mitt spørsmål blir da: en sjøørret som fanges med munnen og magen full av sild, hvordan skal denne veies? og ikke minst, hvis den gulper opp endel av maten

:D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt spørsmål blir da: en sjøørret som fanges med munnen og magen full av sild, hvordan skal denne veies? og ikke minst, hvis den gulper opp endel av maten

:D:)

Stapp silda tilbake og bruk et par surfbly som propp :)

Ellers så er det et artig spørsmål. Når det gjelder endoparrasitter så ser jeg ingen grun til å ikke ta med disse siden du ikke har en anelse om de er der før du har sløyd fisken. Ektoprasitter blir en smule annerledes av den grun at man ser de og har mulighet til å fjerne de før veiing. Når det gjelder større fisk sø/laks/torsk osv så har ei lus eller 100 lite å si så der er det ikke store hensikten å begynne å pille av krypene før veiing. Men hvis man får en stor hvitting med 10 feite niøyer hengendes ut i fra alle kanter så stiller det seg en smule annerledes….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tenkt litt på dette, i og med at det f.eks i England ikke godkjennes fisk som har sykdommer som påvirker vekta.

jeg mener at parasitter som betydelig påvirker vekta på fisken, bør fjernes før veiing.

interessant problemstilling, men også her fins det vel ingen klar og entydig "fasit"? Ja, når man opererer med et så upresist ord som "betydelig" viser jo det hvor vanskelig dette er. Et alternativ er å kreve at parasitter som veier mer enn kravet til veienøyaktighet på en fisk av den aktuelle størrelsen må fjernes. Og ja, jeg ville nok fjernet ytre parasitter dersom det var praktisk mulig (tenker da på niøye, enkeltstående lakselus ville jeg neppe gjort noe med). Men indre parasitter er jo alltid et problem. Husk at hos fisk som har remmark i bukhulen, så kan selve bendelmarken utgjøre en BETYDELIG (! :P ) del av fiskens vekt. Men hvis man praktiserer C&R er det ikke sikkert en gang at man er klar over at fisken har bendelmark. Så selv engelskmennenes krav er ikke vanntett. Er stygt redd at en for rigid regel er vil medføre et krav om at all potensiell rekordfisk avlives for eventuell inspeksjon. Er vi tjent med dette? Eller er dette å dra ting for langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parasitter er jo sjelden til det gode for fisken. Vil ikke f.eks. bendelorm påvirke selve fisken så mye i negativ retning vektmessig, at det egentlig veier opp for den positive vekten ormen tilfører?

Slike parasitter vokser jo på den næringen som fisken egentlig skulle hatt og ofte dør jo fisken som følge av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parasitter er jo sjelden til det gode for fisken. Vil ikke f.eks. bendelorm påvirke selve fisken så mye i negativ retning vektmessig, at det egentlig veier opp for den positive vekten ormen tilfører?

Slike parasitter vokser jo på den næringen som fisken egentlig skulle hatt og ofte dør jo fisken som følge av dette.

Naturligvis. Sånn sett er det kanskje greit å akseptere innvendige parasitter som bendelmark. Men husk også at parasittene kan frembringe "allergiske" reaksjoner hos fisken. I en ørrettarm full av ørretmark er det for eksempel rikelig med væske i tillegg til selve parasittene. Hvordan dette totalt sett påvirker vekten på fisken er ikke lett å si; det kan sikkert variere. Men selv om det kanskje virker søkt å sitte og plukke av lakselus, ihvertfall dersom det bare er noen få stykker, er vel de fleste enige om at det er rimelig å plukke bort en havniøye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis. Sånn sett er det kanskje greit å akseptere innvendige parasitter som bendelmark. Men husk også at parasittene kan frembringe "allergiske" reaksjoner hos fisken. I en ørrettarm full av ørretmark er det for eksempel rikelig med væske i tillegg til selve parasittene. Hvordan dette totalt sett påvirker vekten på fisken er ikke lett å si; det kan sikkert variere. Men selv om det kanskje virker søkt å sitte og plukke av lakselus, ihvertfall dersom det bare er noen få stykker, er vel de fleste enige om at det er rimelig å plukke bort en havniøye?

Jepp, havniøyer på over kiloet må bort :)

Det gjelder vel her som med så mye annet at en kommer langt med sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra niøyer, så tror jeg at endoparasitter påvirker vekten til fisk mer enn ektoparasitter.

Under er eksempel på igler og amfipode på fisk. Disse tror jeg ikke påvirker fisken vekt slik at det er målbart selv om amfipoden på svarthåen jo er relativt svær.

rsv028cd21.jpg

rsv038cd21.jpg

men, her er et bilde av en nipigget stingsild med de to innvollsormer den hadde i magen og her er nok vekten betydelig. Spesielt siden dette er en microfisk.

job01cd048.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.