Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor vanlig er denne i indre oslofjord


hork2
 Share

Recommended Posts

Den hadde tatt å biti på sluken som vanlige fisk pleier å gjøre.... F... da må jeg også ta noe som ikke er så vanlig da(elles kommer jeg til å høre detta noen år fremover)+at dette var hans første tur i saltvann.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompis Viggo fikk en midt utpå Trondheimsfjorden over 500 meters dyp i overflata på en Rapala dorget i 3,5 knops fart. DET er uvanlig...

Har ikke hørt om mange på trolling nei., et under at den rakk å bite på i den farta At de er nær overflaten er derimot helt vanlig. Fikk mange av den sorten på flyteliner nordafor, og også hørt om en del tatt på duppmeite over dypt vann. Har fått en i Oslofjorden, og den fikk jeg en meter under overflaten på 15 meters dyp. Fisket fra flytebrygge, og den sto i skyggen under brygga inntil en begrodd kjetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsket på rognkjeks ved quacultur linja på averøy en gang på 90 tallet.

Den røde utgaven er hannen og hunnen er blågra og mye større.

Levra på hannen er enn delikatesse.

Kul fisk, vi fanget de med garn og satte de i et svært kar med en stein grotte i midten.

Et døgn tok det og i løpet av natta hadde det vært griseri på bruket og rognkjerringa hadde lagt ei rognklase på str med en fotball. Kallen stod og vifta med brystfinnene for å tilføre friskt vann.

Stakk vi ned fingeren beit den eller rettere sagt sugde den seg fast,,,,kul fyr.

den svarte kaviaren "limfjorkaviaren" egentlig orange kommer fra denne fisken.

riktig at den kommer inn for å gyte nå.

en av hovedfødene er maneter????

Vi testa sugekoppen under fisken og den hadde drakraft på mer enn 10 kg.

so long

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompis Viggo fikk en midt utpå Trondheimsfjorden over 500 meters dyp i overflata på en Rapala dorget i 3,5 knops fart. DET er uvanlig...
åssen i huleste greide en å holde den på 500m i den farta der?

Ikke at jeg tviler men ble nyssgjerrig bare.

Edit: står jo overflate :(

Endret av Blydonkern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan hëller aldri huske å sett rognkjeks tatt på sportsfiske i indre Oslofjord. At det blir rapportert overflatefangster selv over dypt vann er imidlertid ikke så overraskende. Mener å ha fått med meg at rognkjeks på gytevandring faktisk er pelagisk - tro det eller ei. Dette må vel være en tilpasning for å utnytte overflatestrømmer slik at vi snakker om en delvis passiv vandring. Det samme så man vel i animasjonsfilmen om Nemo. (Skilpadder i dét tilfellet, og det tror jeg er biologisk korrekt fra filmens side).

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en på 1,3 på Bunnefjordisen for 2-3 år siden, og mener å huske at det var en som også fikk en lengre inni fjorden samme dag.

Min tok på makrell på enkeltkrok fisket tett oppunder isen (som opphenger ovenfor balansepilk) og jeg ble rimelig paff da jeg så hva som kom opp av hullet.

2704200709233769g5l91wp38b.jpg?53

Har flere og bedre bilder av den, men dette var det jeg fant i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.