Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula 07 sesongen


Petter_
 Share

Recommended Posts

  • Svar 357
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dagens værmelding/vannføring i Gaula:

Værvarsel

Dagens temperatur i Gaula: 5 °C

Dagens vannstand i Gaula: Middels

Fargen på elva er idag:

Ca. kubikk per sekund i Gaulfossen: 262

(Oppdatert siste gang: 30.04.2007 10:45:03)

Ja nå fikk jeg sannelig en god latter, holdt på å ramle av stolen :):)

Det gikk plutselig opp for meg (etter 16 år i elva) at vi laksefiskere ikke er som alle andre.

Vi tenker vannstand, temperatur, snøsmelting etc. etc.

Det gikk plutselig opp for meg, vi er jaggu ikke helt gode ;)

Treffer endel laksefiskere for tiden, de er alle gått i en slags psykose !!

Får ikke et eneste fornuftig ord ut av de (slik som alle andre prater om).

Det er bare lakseprat, snø i fjellene, ny fluestang, etc. etc.

Er det derfor alle naboene ler av meg, hver dag jeg skal oppi elva, med bilen full av fiskeutstyr og feitmark ??

Hele nabolaget tror jeg avler opp mengder med mark i kjelleren, og sendte unga for å se på hobbyen til "galingen" !

-Steike, kor artig det skal bli å fiske igjen !

-Skit i alle "de normale". La dæm holde på med trillebår og hagearbeid hele sommeren.

Akkurat nå går elva med 250kbm/s.

God 1.mai !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her en en lur link, som er svært informerende ang. om Gaula vil stige under tørke f.eks.

Og hvor mye den vil stige !

Har man studert denne litt, sett hvor stort nedslagsfeltet er (regn) og hvor lenge regnet varer og hvor langt oppe i dalen regnet er, så vet man temmelig nøyaktig når Gaula vil stige nede på Valdum f.eks. og omtrent hvor mye den vil stige.

Meget nyttig info etter ukesvis uten regn og liten vannføring.

Brukte dette ifjor, med stort hell. En god del laks står jo på elva siste halvdel av sesongen, og de blir det fart på når det skjer en markant forandring på elva. Spesielt etter langvarig liten og varm elv.

Men skal man lese dette riktig er det en fordel med litt erfaring, ut ifra å tyde kartet (oppdateringene) riktig.

Kunsten er først og fremst å vite hvor stor elva er før den stiger. Stigning fra 10kbm/s til 50kbm/s er en betydeligere forskjell enn stigning fra 80kbm/s til 120kbm/s, ut ifra forandring på laksens oppførsel.

Og er Gaula f.eks. bare 20kbm/s renner den meget sakte og regnet tar lengre tid ned til der man fisker (i forhold).

Så ut ifra eksakt vannføring før stigning, farge på kartet (regntetthet), hvor det regner, og hvor lenge det regner, kan man altså faktisk forutsi hvor meget Gaula vil stige, og når stigningen "forflyttes" nedover (hastighet) på de forskjellige valdene. Og om elva blir cognac også faktisk, hvis det regner langt oppe i dalen (fjellene) pga. myrholdig jord.

Så slipper man å ringe alle bensinstasjonene oppe i Ålen etc. for å høre om det regner der :)

http://met.no/radar/trondelag.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi leser oss gule og blå om vann føring i elva, hvor mye snø det er igjen :)

det er så man blir litt små rar men du verden så moro det er :D

om 31 dager sitter jeg i gaula og bare koser meg :)

og skal starte på en ny sesong, ^_^ fyyyyyyyyy som jeg gleder meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger innpå en melding til, bare sånn for sikkerhets skyld :angry:

Værvarsel

Dagens temperatur i Gaula: 4 °C

Dagens vannstand i Gaula: Høy

Fargen på elva er idag: cognac

Ca. kubikk per sekund i Gaulfossen: 335

(Oppdatert siste gang: 07.05.2007 15:10:37)

Det er ikke lenge igjen nå......

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Gaula holder seg på rundt 300kbm/s og kjempefint er det !

Det har vært noen "kalde" dager nå, og det er meldt forholdsvis kaldt frem til helga.

Så vil Gaula holde seg på rundt 300kbm/s fremover. Mye bedre det, enn 700kbm/s, da holder smeltevannet dobbelt så lang tid. Og det er kanskje litt mere snø enn "normalt" på fjellet, slik at jeg tror vi får høy vannføring og kald elv iallefall de første 2 uker. Kanskje i 3 uker i juni.

Skal bli spennende å se om et blir mye storlaks i år, allerede etter 3-4 dager får vi bekreftet det.

Dårlige fangster den første uken fører jo alltid til et magert storlaksår !

Var en tur oppe i elva idag, og den så helt super ut. Men det gjør den alltid i mai :angry:

Sesongen skulle startet 15/5 og avsluttet 15/8. Mye mere moro å fiske på slik elv, enn tørke og varme i slutten på august :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange år er det siden det var åpning 15 mai egentlig? Hadde helt klart vært en ide og startet 15 mai igjen. Tror også at hele Gauldalen hadde tjent mer penger på dette med tanke på oss Lakseturister. Ikke noe er så nitrist som å fiske i 25 grader elv full av badegjester og dopa laks. Siste "gode" åpning var vel i 03 om jeg ikke husker feil. Selv om total fangsten i elva har godt opp de siste åra. Not oppkjøpet virker et veldig bra tilltak når man ser på fangsrapporter siden prosjektet startet. Noen som har målt tempen.? Sølvreven dette er vel noe du kan fikse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har hvist vært på prat å starte 15 mai, men det noen som ikke vil :angry:

jeg tror det er for de som fisker oppover haltdalen ikke har fisk like tidelig som oss der nede, :angry:

og det kan jeg skjønne, ;)

ROGNA,dette er god lesning,takk for" info"

Dagens temperatur i Gaula: 4 °C

Dagens vannstand i Gaula: Høy

Fargen på elva er idag: cognac

Ca. kubikk per sekund i Gaulfossen: 335

(Oppdatert siste gang: 07.05.2007 15:10:37)

Det er ikke lenge igjen nå......

SØLREVEN, blir det kald om natta nå så er det håp i hengende snøre :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange år er det siden det var åpning 15 mai egentlig? Hadde helt klart vært en ide og startet 15 mai igjen. Tror også at hele Gauldalen hadde tjent mer penger på dette med tanke på oss Lakseturister. Ikke noe er så nitrist som å fiske i 25 grader elv full av badegjester og dopa laks. Siste "gode" åpning var vel i 03 om jeg ikke husker feil. Selv om total fangsten i elva har godt opp de siste åra. Not oppkjøpet virker et veldig bra tilltak når man ser på fangsrapporter siden prosjektet startet. Noen som har målt tempen.? Sølvreven dette er vel noe du kan fikse?

Jeg husker dessverre ikke når fisket startet 15/5, muligens på 70-tallet engang. Var jo mere interessert i damer dengang. Og det var faktisk tradisjon for mange å dra ned til Udduvålsbrua denne natta for å tenne bål og grille. Og se på laksefiskerne (de rare mennene som stod uti elva og fiske).

I gamle dager fisket de fleste nede ved Melhus, da Gaula var helt topp så langt nede dengang. Når det var store grusmengder i elva !

Hadde som sagt vært meget interessant å starte fisket 15/5. Er det storlaksår er det flere tonn som har passert oss i nedre deler 1/6. Og de største går da på elva :P

Husker godt `96 da det var så enormt mye laks fra Lundamo og opp til Gaulfossen allerede ved lakseåpning.

På Evjen var det helt vilt ! Også Ivervaldet bl.a. Og i 1991 stod det masse storlaks i samme område 1/6.

2005 var også et meget bra storlaksår, med mange laks over 15kg.

Enkelte ggr. kan det gå mye stor laks de siste 14dgr. i mai på slik vannstand vi har nå. (Perfekt gå-elv)

Og hvis elva stiger radikalt de siste 14dgr. så virker det som laksen kan stoppe opp i de nedre deler og de store fangstene kommer der tidligere enn på Lundamo ! Typisk som det var i 2005 med meget høy og kald elv. Og like typisk, ikke lus på de fleste lakser.

Og da kan faktisk fisket i Lundamo-området ikke bli topp før 14 dager etterpå ! Laksen går meget tregt og stopper underveis.

2003 var også meget bra i juni.

Det er vel ca. 4 grader i Gaula nå.

At det kommer mange flere lakser (storlakser) opp elva nå etter oppkjøpet er det ingen tvil om.

Har også merket at det nesten ikke er garnmerker på noen av laksene nå !

Jeg tror nok ikke laksefisket vil starte 15/5 i nærmeste framtid.

Det er nok mange krefter i sving lenger opp i dalen for å forhindre at vi fisker på all tidliglaksen !

Så da hadde det nok blitt baluba

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

96 var litt av en start ja. Husker Ottar hadde over 100 kilo laks på under 7 dager. Det var vel dette året Kjell var avbildet i Vg å. To fisker over 14 kilo. 2005 hadde vi jo det vi kaller skolestuefise i 3 uker!!! Får ikke stort bedre forhold enn det oppe hos oss. Men det er vrient å være fluefisker i så kald elv. Så i år har vi ladet opp med litt metall som skal få duppet seg, hvis laksen er treg å få på flua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell fikk pers på 18,6kg. og en 14,6 samme dag i `96. Utrolig at han måtte vente så mange år på laks over 18. Mannen har jo "bodd" i elva siden han var dreng. Den første laksen på Horgøien ble ikke tatt før 23:30 den 1/6 i `96. Men en kar vi kjenner (eks. Horgøien) kjøpte seg halvdøgnkort på Evjen 2/6.

Og der var det ikke en kjeft, ingen hadde noen tro på fisket :blink:

Han satt i en fluktstol (alene!) på Evjen-valdet og kastet med Trønderskeia. Han fikk tvert 3 storlakser og mistet 5-6 imellom !!!! Valdet var stinn av storlaks. Og noen jeg kjenner godt fra by`n (som aldri har fisket laks tidligere) "okkuperte" Evjen-valdet de neste dagene. Debuten deres var 14,0 14,6 17,0 etc.

Men jeg har hørt om åpningsdøgnet på Horgøien i `91.

Ble visst tatt 30 storlakser i Nerhølen første dag ! Og Kjell var den som alarmerte gutta etter sine første 2 laks.

Ja jeg har nok hørt om skolestuefisket på Valdum.

Synkesnøre og Katthølen, nam-nam ! Hvis ikke elva blir for stor da :)

Du har nok peiling på tuber, og vel så det, men sjekk min oransjetube. Makaløs tube på kald elv !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 91 historien har jeg hørt noen ganger ja,den med mange andre. Det var vel ikke alle som stod like støtt den natta hehe. Katthølen med synk rett i bånn er bra spennede det. Generelt hele valde byr på flere typer fiske. Bare litt synd med øra som har lagt seg opp ned mot Tyskerøra. Det gjør at fisken kommer midt i elva så å si umulig å fiske på. Orange tuber er å og finne i boksen, sammen med resten av arsenalet med lakselokkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er noe i gjæring snart ja.

Og her sludder det nå (Tr.heim).

Er glad for hver dag som går, med bare 5-6 grader i lufta. Gaula holder seg på rundt 300kbm/s.

Blir det fortsatt kaldt og det skulle bli varmt i slutten av måneden, blir det nok mere enn nok vann å fiske på under åpningen ihvertfall :blink:

Men jeg håper ikke det blir storflom den første uken, noe som kan være ganske sannsynlig.

Drømmeværet er en kald mai, mye snø i fjellene, og en ganske kald juni, som i 2005.

Neglsprett i hele juni, kan itj bli likar !

Venter spent på resultatene fra Åfjord og Bjøra 16/5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra !

Ja at det er så kaldt ennå. Lå sludd her på Heimdal i morges. Og det ligger et tynt dekke med snø på Vassfjellet (600moh). Så det ser ikke ut til at det blir storelv heller i de nærmeste dager på det som meldes av temperaturer fremover. Skikkelig Kola-forhold, det er slik det skal være :) Laksen trives, og vi trives :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det nærmer seg med stormskritt nå. 12 dager igjen. Gaula går i dag med 433kbm/s. Det har jo vært rimelig kjølig de siste ukene så jeg vil tro vi har vann en stund utover. :P Etter å ha sett på snitte i Namsen/Bjøra så lover det jo godt med tanke på storlaksåret som er spådd. Det har ikke vært det store mengden som er innmeldt enda dog det kan jo forandre seg fra dag til dag.

Endret av Petter_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei gaulakjentfolk!

Var en uke i Gaula i fjor i juni, men i år ser det ut som jeg får muligheten i August.

Litt kaksefiske blir det som i fjor, altså ikke felleskortvald.

Det jeg lurer på er om det finnes noe sjanse i august for større og blank fisk eller er det vanskelig.

Har hørt litt forskjellig, noen sier mye brunt, andre sier fin blanding og med god sjanse for større blank fisk også på slutten.

Stemmer det sistnevnte? Er det endel stor fisk som kommer på slutten av sesongen? Slik er det hjemme hos oss, men hva er deres erfaringer som fisker mye i elva?

Valdet vi skal fiske er best når det ikke er for mye vann, men tipper det går fint også på 200 m3/s, regner ikke med særlig mer vann enn dette dersom det skulle komme en god flom såpass seint som august? Tar jeg feil?

Hadde vann i fjor der elva gikk fra 40-50 m3/s til over 200m3/s, dette var i juni, er det for mye å håpe på middels vannstand i august?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

August kan by på mye forskjellig i Gaula. Det pleier å komme et innsig av "sein" laks mot slutten. Ang vann så er det jo verre enn å tippe lotto. Siste årne har det kommet vann i august eller, det som skjedde i fjor var at vannet kom den 31 august <_< Når det kommer til fordelingen blank/brun fisk er vel det ymse på de forskjellige valdene i bekken. Noen vald har hotte gyteforhold osv .. Men å kjøre på en stor brun sinna hannlaks er jo ikke å forakte det heller da :) Bare å sette de ut igjen.

Endret av Petter_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei gaulakjentfolk!

Var en uke i Gaula i fjor i juni, men i år ser det ut som jeg får muligheten i August.

Litt kaksefiske blir det som i fjor, altså ikke felleskortvald.

Det jeg lurer på er om det finnes noe sjanse i august for større og blank fisk eller er det vanskelig.

Har hørt litt forskjellig, noen sier mye brunt, andre sier fin blanding og med god sjanse for større blank fisk også på slutten.

Stemmer det sistnevnte? Er det endel stor fisk som kommer på slutten av sesongen? Slik er det hjemme hos oss, men hva er deres erfaringer som fisker mye i elva?

Valdet vi skal fiske er best når det ikke er for mye vann, men tipper det går fint også på 200 m3/s, regner ikke med særlig mer vann enn dette dersom det skulle komme en god flom såpass seint som august? Tar jeg feil?

Hadde vann i fjor der elva gikk fra 40-50 m3/s til over 200m3/s, dette var i juni, er det for mye å håpe på middels vannstand i august?

Varierer dette, men det er ganske vanlig at det kommer blankfisk også i august. Hvis langvarig tørke og det blir stor elv i august kan det komme endel store bamser. Hvordan vannstand blir i aug. er lotto som sagt her. Det kan bli tropevarme og tørke (mere normalt i forhold til de siste årene) og det kan bli flom eller stor elv i ukesvis. Har opplevd flere år med tørke i aug. og flere år med stor elv eller middels elv.

Og både varm elv og kald elv. Laksefiske i august er nok ikke i nærheten av juni hvis man vil oppleve de feite og lusete storlaksene på fluestanga :) Er litt mere fres over de og snittvekta er mye høyere da.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.