Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula 07 sesongen


Petter_
 Share

Recommended Posts

  • Svar 357
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gratulerer med pen hann-laks, ja! Mark er killer på den vannstanden :)

Hei, grattis med din foerste 2007 laks! tenk paa alle stakkars som meg som kan bare titte paa skjermen og maa vente i flere uker foer de kan proeve seg! Jeg ser at Namsen har hatt en kanon start! Skitt fiske ikveld!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet på toppen idag kl.06:00 (og der var det bare 5 fiskere foreløpig).

Jeg tok en storlaks på første runden, bak alle danskene, og mistet en skikkelig bamse rett etter.

Så kom folket og da flyktet jeg. En og en halv times kø for å fiske på toppen av valdet orker ikke jeg.

3 storlaks så langt ! Mistet 1 og kjent 3 lakser (alle på mark).

Og det mest gledelige, MAO tok sin første storlaks i morges, og jeg rakk akkurat å kjøre nedover for å hjelpe ham. Og det gikk smertefritt ! Gratulerer MAO med din første. Kommer vel en rapport med bilder fra deg snart :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte en tur på toppen av valdet tidlig i morges også. Sølvreven snek seg bakerst i køen, med store forventninger :D

Ankom toppen kl.04:00 med bilen full av feitmark, og en god porsjon selvtillitt. Og hva ser jeg.

Bare mine 3 danske venner (Søren, Palle og Frode) fisker med mark og et par nordmenn.

Hilser ærbødigst på de, og stiller meg bakerst i den "korte" køen. Skjelvetoktene begynner å ta overtaket.

Jeg vet at det står storlaks der nede og venter på mine ormer :D

Og riktignok, etter ett kvarter og halvveis på strekket (der laksen pleier å stå) sier det smukk.

Det blir liv i flokken, nå skal det filmes ! Endelig litt action !

En hard kamp i 10min. og en råfeit og sølvglinsende laks på 12,0 kg, ligger i gresset :lol:

Bløgger den og henger den opp i et tre. Fortsetter runden nedover og like etterpå: SMUKK !

Der satt nr. 2. En mellomlaks på 6,3kg. Så en halv times fiske var nok idag også :)

Så ble det som sedvanlig liv og røre på toppen. Alle skulle fiske og det ble straks stappfullt.

Kaoset var komplett, snører i hytt og pine, laksefeberen fikk ett spark igjen.

Sølvreven lusket like stille ned til bilen og forlot arenaen (for idag) og smilte lurt.

"Takk, kjære feitmark" Dere var snille mot meg idag også :lol:

Ser fram til morgendagen, hva vil den bringe ?

Like artig hver gang :D

Noen som sa laksefeber? JA !!!!

Laks 12,0kg. Fotograf: MAO

040620071104DXldCFBDduHdah1YXU.jpg?34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte en tur på toppen av valdet tidlig i morges også. Sølvreven snek seg bakerst i køen, med store forventninger :D

Ankom toppen kl.04:00 med bilen full av feitmark, og en god porsjon selvtillitt. Og hva ser jeg.

Bare mine 3 danske venner (Søren, Palle og Frode) fisker med mark og et par nordmenn.

Hilser ærbødigst på de, og stiller meg bakerst i den "korte" køen. Skjelvetoktene begynner å ta overtaket.

Jeg vet at det står storlaks der nede og venter på mine ormer :D

Og riktignok, etter ett kvarter og halvveis på strekket (der laksen pleier å stå) sier det smukk.

Det blir liv i flokken, nå skal det filmes ! Endelig litt action !

En hard kamp i 10min. og en råfeit og sølvglinsende laks på 12,0 kg, ligger i gresset :lol:

Bløgger den og henger den opp i et tre. Fortsetter runden nedover og like etterpå: SMUKK !

Der satt nr. 2. En mellomlaks på 6,3kg. Så en halv times fiske var nok idag også :)

Så ble det som sedvanlig liv og røre på toppen. Alle skulle fiske og det ble straks stappfullt.

Kaoset var komplett, snører i hytt og pine, laksefeberen fikk ett spark igjen.

Sølvreven lusket like stille ned til bilen og forlot arenaen (for idag) og smilte lurt.

"Takk, kjære feitmark" Dere var snille mot meg idag også :D

Ser fram til morgendagen, hva vil den bringe ?

Like artig hver gang :D

Noen som sa laksefeber? JA !!!!

Laks 12,0kg. Fotograf: MAO

040620071104DXldCFBDduHdah1YXU.jpg?34

Grattis igjen! Om Du har laksefeber, burde Du legge Deg og ikke vaere i naerheten av elven!!!!! Du maa tenke paa helsen din!!!

:lol::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis igjen! Om Du har laksefeber, burde Du legge Deg og ikke vaere i naerheten av elven!!!!! Du maa tenke paa helsen din!!!

:):)

Så veldig helsebringende er nok ikke laksefiske. Man blir sterk i bein/rygg og armer etterhvert.

Men det blir nok litt for mye røyk og cognac, med dertil endel skallebank hver morgen.

Men jeg skylder på varmen, og en uvant døgnrytme.

Og tropevarmen griller nå fiskerne inne i vadebuksa som virkelig "sliter" seg gjennom dagen !

Og det er meldt knallvarmt i mange dager, huff !

Så nå skal det kun fiskes noen timer om natta og tidlig morgen for min del. Jeg klarer bare ikke varme og sol, det tar knekken på meg

:)

Det som er overraskende er at en forholdsvis stor andel av mellomlaks allerede har kommet.

Det kan tyde på at storlaksen stort sett har gått på elva og at mellomlaksen allerede tar over endel.

Og i og med at mellomlaks kommer så tidlig kan det tyde på et veldig bra mellomlaksår !?

Ikke vanlig å ta 6-kiloser allerede nå. De aller fleste laks som er tatt i Gaula til nå har lite eller ingen lus.

Dvs. det meste er mai-laks. Unntaket er mellomlaksen stort sett.

Når solen går ned skal Sølvreven igjen på jakt, fortsettelse følgjar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da var min første tur til gaula over, kom til gaula kl 14 og den var stor

040620071724qN5beMfHXhEBLArWi4.jpg?56

ja ja det bli cocnac og kos ved vogna, med sølreven og bjørn

0406200718274fiQNvFBG6p4IOrqid.jpg?77

neste dag hade elva gått ned,jeg fikk øye på en laks i kaldvela,klarte ikke å fiske på den så jeg sa fra til sølreven,den skal jeg prøve,2 kast PANG der satt den

040620071835tTP4xYbpd6eBsjxmro.jpg?66

så ble bare mer fisk på sølreven

040620071835tTP4xYbpd6eBsjxmro.jpg?66

040620071842PdbIChN7C9hRUYwMyj.jpg?14

mens jeg traska bak, og tenkte får en fin laks

040620071834G42S3Ryv1Z3MHLsMiF.jpg?28

så endelig på morgenen den 3 så er det noe som trekker i marken min,senker stanga og drar til der, satt den min første laks får året en 8,4 kg

040620071815BVwtKHR2QANtEBBG6m.jpg?26

dagen etter tar sølreven tur på toppen og kommer til bake men 2 nye lakser,

jeg reiser hjem, fra en elv som hadde gått ned til nesten det perfekte,

040620071851NFJmG4hZ6KsFnMwG4s.jpg?60

TAKK FOR FINE DAGER SØLREVEN,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport, MAO. Ser ut som dere har kost dere veldig :) BLir jo veldig misunnelig her jeg sitter på jobb og prøver å få tiden til å gå...

Det skal også sies at ørreten har begynt å røre på seg i diverse skogsvann i området her.. så.. det er jo absolutt et godt alternativ. Flotte bilder gutter :D:D

Gratulerer alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ta det lugnt, Villmænn. Jeg skal nok vise deg hvor du skal lure laksen når du kommer om en uke !

Men da må du ta med noe annet enn tørrfluer, dette handler om bamser og grovt utstyr :)

Jeg sitter nå og slapper av, skal fiske i natt for første gang, klarer ikke varmen. Kan jo ikke starte igjen før midnatt.

Så jeg avslutter i morgen tidlig, og det skal igjen bli ufattelig spennende. Elva har sunket endel nå, og flere godplasser venter. Så de må sjekkes i natt :D

Skulle ikke forundre meg om det beit på en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg tør å skrive mere på dette forum, men jeg tok et par lakser i morges på 6,5 og 6,7kg.

Og lagde litt liv og røre og god PR for valdet igjen (gratis) :angry2:

Og alle fiskerne ler seg skakke og synes det er artig med litt fres i elva.

Ja du Sølvreven, du Sølvreven !

Jeg motiverer de andre til å fiske da, uten at det er så veldig vellykket bestandig ;)

Jeg tar ikke kvoten hver dag, har tatt 1 laks ett par dager også. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket vald fisker dere på? Sitter og tenker om dagen om å hive meg i bilen og ta noen dager i Gaula igjen, er et par år siden sist.

JA, husker det. Var skikkelig vellykket: https://www.fiskersiden.no/content/view/87/32/

:angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha, ha, ha !

Det går da ikke an å ha fisket i Gaula i 2000 uten å få laks på kroken !

Et makaløst år, har aldri sett maken. Det gikk laks døgnet rundt i hele 3mnd.

I tillegg til mine fangster i 2000 mistet jeg ca. 400kg. laks (regner da med en snittvekt på 5kg.)

Og kanskje 3-400 følinger med laks. Et uforglemmelig år som vi aldri får oppleve mere tror jeg.

Men synes jeg kjenner meg godt igjen når det kommer "søringa" på besøk, he-he.

Ta det som en spøk, vi er litt karavoli i Trøndelag, men det er ikke vondt ment.

Virker litt hjelpesløse på dette med laksefiske for å si det mildt :)

Vi har noen hundre fiskere på Borten/Losen som klør seg i hodet nå om dagene og ikke kjenner snurten av fisk, og fisken er der ;)

Men det er ikke så veldig spesielt dette med gode fangster på Borten/Losen. Statistikkene lyver en god del, da dette valdet nå nærmest selger ubegrenset med døgnkort. Så antall laks pr. fisker/kast er dårlig i forhold til andre gode vald der det er et fåtall fiskere.

De fleste tror nok dette er enkelt, bare å dra til Borten å fange laks. Men slik er det altså ikke.

Så de fleste blir nok skuffet over ikke å få laks eller å stå i kø med massevis av folk.

Nå har jeg drevet på og forklart og spankulert hvor laksen går, hvor den stopper, hvordan det skal avfiskes, vekt på søkker etc. etc. men jeg tror det blir litt for avansert for de fleste.

Det er sannelig ikke enkelt dette, men jeg har jo hjulpet noen til å ta laks og de ble iallefall spinnville.

Det utrolige er at jeg går bak alle markfiskerne og vet at laksen står der nede og venter, og det skjer ingenting, samme hvor mange timer de bruker. Og jeg tar 2 laks på første runden, og nye forklaringer om hvordan jeg fisker. Det er nesten så jeg ikke skjønner det selv (hva de andre gjør feil).

De 2 laksene jeg tok i morges satt angelen såvidt inn i kjeften.

Laksene tar like forsiktig som en brunørret på 300gr. i år, merkelig nok. Temp. har jo steget til 10 grader nå og det samme skjer.

Og man må vente 30 sekunder før tilslag. Så forsiktig er laksen i år.

Så det er om å gjøre å legge ned stanga og kjenne etter flere ggr. om den er der og rykke skikkelig til og håpe på det beste.

Flere har nok laksen borti kroken, men jeg tror ikke de merker det i og med litt ukontrollert rakling med opphenget !?

Og at laksen gang på gang klarer å renske 4.0 beak-angelen for mark, uten å feste seg er for meg ei gåte.

Utrolig følsomhet (på laksen). Men forer man den med 10-12 feitmark noen ganger klarer man å lure eller terge den :) Og når rykket kommer blir selvsagt laksen spinnvill og dundrer i alle retninger og spretter en meter i været og lager et helvetes spetakkel

:D Og den setter opp en makaløs fart som bare er helt utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.