Gå til innhold
Fiskersiden

Gullbust


Recommended Posts

Kan godt hende jeg har fått gullbust når jeg har fisket i områder hvor det finnes, men ikke ant at det var det jeg fikk, og nå ser det ut til at det blir en del fisking framover i områder hvor det er gode sjanser for å få denne arten.

Men hvordan skal jeg kunne vite at det er det jeg har fått hvis jeg skulle få det? Den ligner jo så altfor mye på disse andre karpefiskene :)

Ser på NMUs sider hvordan man skal kunne se forskjell på den og små vederbuk

Sitat fra NMUs sider: Vederbuk forveksles av og til med stam, og mindre fisk blir også tidvis forvekslet med gullbust. Det er imidlertid ikke så vanskelig å se forskjellen. Vederbuk er avlang og noe sammenklemt i sidene. Hodet er uten skjell, kroppen er fullskjellet (mindre skjell enn stam, 55-61 langs sidelinjen). Ryggfinnen har rett ytterkant (i motsetning til gullbust), gattfinnen har konveks ytterkant (i motsetning til stam). Øynenes iris er gulaktig (mens gullbust også har en rekke sorte prikker) og munnen er lett skråstilt og liten (mens stam har et stort og bredt gap). Vederbuken har grønn/brun rygg, er lysere på sidene og med hvit buk. Finnene er rødlige.

Men dette er ikke nok til at jeg greier meg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tittet på de og synes fortsatt det er vanskelig, og som Rune sier i den tråden du referer til : "Svakt overbitt, lysere halefinne, færre skjell langs sidelinjen enn vederbuk (øverst), og generelt noe slankere kroppsform enn mort (i midten) er jo relativt sikre tegn, men de fordrer i noen tilfeller at man har fisker av begge arter (som på bildet), for å ha noe å sammenlikne med..?"

Finnes det ikke greiere retningslinjer for å artbestemme gullbust for "utrente" øyne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fikk artsbestemt min første så syntes jeg det var vanskelig å se forskjell.

Men dersom du ser i øynene på gullbusten så har den knøttsmå sorte prikker rundt pupillen (når den er i live)

Ellers så er det å telle skjell det jeg gjorde for å bli helt sikker.

Som med alt man driver med, med tiden så blir det lettere å se forskjell. :blush:

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar

I artbestemmelsetabellen på Storfisker.no http://storfisker.no/Artsbestemmelse/artsdiagram.htm ser jeg at gullbusten har 10 finnestråler i ryggfinnen, mens vederbuk har fra 11 og oppover. Dette er kanskje en sikker måte å skille vederbuk fra gullbust på?

Og har den 10 finnestråler i ryggfinnen kan det også være mort, men da kan man se på øynene, er det gullbust er de gule, evt med prikker ?

Og ja, det å telle antall skjell langs sidelinjen ser ut til å være en sikker metode (selv om det tar litt tid)

Se i samme tabell som linket til over at:

Vederbuken har 54-61

Morten 40-46

og gullbusten midt i mellom: 47-54

Jammen lurt av de som lagde disse fiskene å gjøre det slik :blush:

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig sikker på at du vil se dette med en gang Gabrielsen. Du har jo rapportert såpass mye forskjellig at jeg tror du raskt vil se at du har fått en "annerledes mort". Gullbusten er en mye mer "elegant" og vevrere fisk enn feks. mort. Du ser at den er mer lettbygd og bedre tilpasset strømmende vann. Da jeg fikk mine første gullbust så jeg ihvertfall ganske umiddelbart at dette var noe nytt. Av og til kan det være greit å glemme hele settet med detaljer og heller se på helheten. Totalpakken "gullbust" er ganske forskjellig fra totalpakken "mort" når du står med en i hånden. Dette forutsetter selv at man har fått litt fisk gjennom endel år, men det har jo du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, min interesse for gullbust kommer i hovedsak av at jeg synes det er litt dumt å mangle en såpass vanlig art på artslita mi bare fordi jeg ikke greier å se om det er det hvis jeg får det.

Fikk noen "annerledes mort" (Ref innlegget til Dr. Fish) på flue ved Hellerudsletta for en del år tilbake som jeg trodde kune være gullbust, men ante ikke. Jeg tok med hjem for å sjekke, men hele greia gikk i glemmeboka. Dette var før fiskersidens og digitalkameraenes tid så jeg hadde ikke samme mulighet til å få hjelp som nå.

Nå tenkte jeg å gjøre noe med det. Ikke bare sørge for å notere arten gullbust, men også lære å se forskjell på den og de andre artene den ligner på.

Vi lurte på fisken over, men må vel konkludere med at akkurat det er ingen gullbust

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har lyst på gullbust på lista di kan jeg tipse deg om en elv hvor det kun er gullbust å få. I tillegg til ørret da, men de lar seg jo skille. Kan gi deg tips om hvordan du får denne også dersom du er interessert. Så slipper du å lure på artidentifiseringen også. Veit ikke helt hvor du holder til, men den aktuelle elva er i Vestfold. Du får si fra hvis du eller andre ønsker tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og morten har jo røde finner, mens gulbusten har nøytral farge. Gullbusten ligner vel mest på små stam i kroppsformen.

Gullbust KAN ha svakt rødaktige finner. Har fått slike flere ganger i Glomma. Og siden mort fra Leirblakkede elver også KAN ha litt blass rødfarge på finnene, som den på bildet ovenfor, er det forståelig at man kan ta feil av en slank mort og gullbust. Men som Dr.Fish er inne på; det er helheten man tar det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.