Gå til innhold
Fiskersiden

Smålaks i stille og meget liten elv


Turin
 Share

Recommended Posts

Har ei liten stilleflytende elv jeg fisker laks i. 90% av laksen som tas der er på 1-2 kilo, de resterende 10% er laks som er større enn det. Det er endel grønske i elva, så kommer man for dypt med flua, risikerer man å få mye grønn æsj med på kjøpet.

Men, hva er lurt i slike elver?

1) Fluevalg og teknikk på både stor, middels og liten vannføring. Spesielle typer fluer i forhold til strøm?

2) Det står 50-100 laks i en kulp, men ingen fisk vil ta. Bruker man makk, begynner laksen å gå i ring. Hva gjør man da? Det skal være sagt at fisken ofte er mye fisket på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Riffling Hitch! Enhånds, med flytesnøre og kort fortom. Dersom elva er stilleflytende kan det hende at du må trekke inn flua selv, kombinert med høy stangføring. Denne teknikken kan være uhyre effektiv på treg laks. Begynnte først å bruke den for 2 år siden. Slet da med å kroke fisk, så jeg fikk mine første fisker på denne teknikken i fjor. Men det har vært mange spenstige hugg :)

Vet du hvordan man binder en Riffling-tube?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Riffling Hitch! Enhånds, med flytesnøre og kort fortom. Dersom elva er stilleflytende kan det hende at du må trekke inn flua selv, kombinert med høy stangføring. Denne teknikken kan være uhyre effektiv på treg laks. Begynnte først å bruke den for 2 år siden. Slet da med å kroke fisk, så jeg fikk mine første fisker på denne teknikken i fjor. Men det har vært mange spenstige hugg :lol:

Vet du hvordan man binder en Riffling-tube?

Takk... Kanskje du har et bilde, eventuelt en framgangsmåte til denne flua. Har aldri bundet tubefluer før, så jeg er litt n00b. Men noe må gjøres for at jeg skal få fisk. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk... Kanskje du har et bilde, eventuelt en framgangsmåte til denne flua. Har aldri bundet tubefluer før, så jeg er litt n00b. Men noe må gjøres for at jeg skal få fisk. :lol:

Hei, Riffling Hitch er en gode teknikk for traegg laks. En annen teknikk er aa anvende en flue av type"Sunray Shadow" eller "Coolie Dog". Vitsen er aa kaste langt til den andre siden av kulpen og trekke inn flua saa fort Du kan paa tvers av kulpen. Det har virket for meg mange ganger! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt poeng av Kim Andre her også.

Riffling-tuber er enkle å binde. Har ikke noe bilde nå, men skal se om jeg kan få lagt ut et i morgen.

Du tar ganske enkelt en bit tubemateriale, smelter igjen slik at det blir tett der hvor du vanligvis trer inn fortommen. Deretter bare binder du på litt hår, evt flash, og et bittelite falskt fronthackle. Dvs ingen kropp på denne flua, bare vinge og hackle. Deretter smelter du et lite hull i siden på tuben som du kan tre fortommen inn i. Jo lenger bak du lager dette hullet, jo roligere strøm kan flue "skate" på.

PS! Tuben trenger ikke være særlig lenger enn 1 cm :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regel 1: legg bort tohåndsstanga og enhåndsen i klasse 8/9. Et fluesnøre i klasse 6/7 lager et mye lettere avtrykk og nedslag på vannet. Jeg går ofte ned i klasse 4/5 på smålaks ved disse forholdene. Andre viktige ting er; gå ned i fortomstykkelse og opp i fortomslengde. Dette gir fiske et mer jaktpreg hvor man jakter på laksen og det er veldig spennende.

Som sagt bør du prøve riffling hitch. Uansett hva henrik mortensen og noen andre sier om kort fortom bruker jeg ikke det. Bruker normal fortomslengde. Flua drukner ikke pga det hos meg iallefall. Til rifflingtuber kan du bruke alt fra bittesmå tuber med noen få hår til halvstore sunrays. De store skal være veldig effektive på større og nygått fisk.

Vanlige tørrfluer bør også prøves. Både med striping og dead drift, dette er meget effektivt til tider. Disse fiskes med lang, tynn fortom. Har opplevd fisk komme opp til flua for så å ha gått ned igjen. Da skiftet jeg til en tynnere fortom og fisken tok flua. (Klarte selvfølgelig å miste fisken igjen da.. :lol: )

På vanlige våt/laksefluer er det ofte små fluer som gjelder. Prøv mye nytt. Små sunrays med litt flash i vingen som du kaster på tvers av strømmen kan være effektivt. Fluene bør ha litt hastighet på seg. Men for all del ikke glem variasjon.

Det som er cluet på slike forhold mener jeg er variasjon. La fisken få se noe den ikke har sett før. Bytt fluer og teknikk ofte. Kast oppstrøms, kast 90 grader på elva, kast rett nedstrøms, kast rett i hodet på fisken. Fisk fluene med varierende hastighet. Prøv alt fra å la fluene bevege seg med strømmen til sakte handtwist til hysteriske inndrag med begge hendene og stanga under armen.

Prøv francesfluene med francesteknikk ved å kaste flua rett i hodet på laksen for så å dra den bort.

Nymfer bør også prøves. Disse kan fiskes som vanlige våtfluer eller kastes mot laksens standplass og løftes rett foran hodet til laksen. Noen liker også å bare slippe nymfa rett iforan laksen og la den treffe den midt i fleisen.

En annen ting som bør tenkes på er at du ikke bruker mye tid på å fiske deg sakte og systematisk nedover elva med et par skritt for hvert kast. Da vil laksen se flua lenge før den faktisk passerer laksens standplass. Da vil du miste dette "overraskelses momentet" ved at laksen er blitt "vant med flua". Laksen er lite gira på å flytte seg langt under slike forhold og gidder ikke å ta flua med en gang den ser den.

Lykke til!

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd. :lol:

Ser i gjennom det jeg har av fluer, og har mange forskjellige.

- Telemarkskongen

- Heckman Peckman Green

- Heggli

- Zulu Silver

- Olsen

+ En hel masse annet jeg bare har improvisert for å lage. (Mye nybegynnerfluer)

På hvilke tider av døgnet/i hvilke perioder bør disse brukes? Og hvordan bør de fiskes? (Husk fremdeles stilleflytende elv)

Kanskje noen har forslag til andre klassikere i visse perioder.

Kjenner meg selv såpass godt at jeg bare setter på ei flue, og håper at man får noe. Og til nå har det jo vært mager fangst. Så prøver å lære meg noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ du bruke flue? Er vel enig i at det kanskje er førstevalget, men når"alle andre" væter hår og fjær med labert resultat, ja da skifter du taktikk!!!

Ta fram en lang (13 fot, minst) lettspinnstang med tynt snøre (0.20 - eller så tynt du tør...) Kjøp deg noen små wobblere, f. eks. 3 cm Rapala, RT Sito i minste variant, eller lignende. Farger er nesten ett fett, men jeg bruker mye GFR eller fluofarger fordi det er kjekt å vite hvor i elva wobbleren til enhver tid er. Dessuten ser du ofte hugget når du holder øye med wobbleren - urkult å se det hvitne når kjeften åpner seg og småtteriet bare forsvinner. Gjør ikke tilslag, hvis du har nerver til det, men la laksen snu og stram sakte men bestemt opp.

Ooog - husk å ta med spinnerknøttene du bruker til småørreten på fjellet. Stå gjerne litt nedstrøms for fisken og kast oppstrøms. Er hølen lang begynner du nederst og fisker oppover. Wobblerne rykker du aktivt nedover i vannmassene samtidig som du sveiver raskt slik at gangen blir uforutsigbar og provoserende for fisken. Spinnerne fisker du gjerne oppstrøms. Er det dypt så bly dem ned med noen splitthagl, noe du også kan bruke for å få ut wobblerne, men da skal blyet minst en meter foran wobbleren. Vekselvis hev stangen og sveiv inn, før du lar spinneren flagre ned mot fisken, og løft igjen. Vet du hvor fisken står er det om å gjøre å få spinneren flagrende ned rett foran den, for så å løfte spinneren vekk over huet på den. Laksen ser ikke ut til å like ting som plutselig kommer mot den for så brått å endre retning vekk fra den. ;)

Her trenger du ikke "finfiske". Metallet og wobblerne vises godt, så du avfisker ikke strekket nøye, men konsentrerer deg om å få et par gode drag over hot spots. En lang stang gjør også sitt til at du har kontroll på sakene selv om du fisker godt unna bredden av elva. Husk at selv laksen er lettskremt under slike forhold!

Skitt fiske! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt ekstremt godt fiske i feks ågårdselva etter smålaks ved å kaste fluen oppstrøms og strippet den nedover i havabborhastighet... Dette trigget MANGE laks til å bite, og metoden ble etterhvert adoptert av flere som lykkes med denne metoden. Utrolig moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "kjent" metode i Gaula også på ekstrem liten og varm elv.

Også å stille seg et godt stykke nedenfor laksen, og kaste små sluker (10-12gr) rett oppstrøm og dra inn i raskt tempo. Sluken/spinneren kommer rett mot laksen og den blir provosert. Med fare for stor tapsprosent

selvsagt. Har aldri gjort dette selv, da jeg personlig ikke liker å stresse fisken under slike forhold. Men de som har prøvd, har mange hugg. Men meget sjeldent at de vil sitte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaring som det Kim Andre skriver nemlig at hvis fisken ser / har sett deg er det mye vanskeligere å få den.Den er blitt skeptisk og står bare å trykker.

Prøv å komme på elven nedenifra på nedsiden av der fisken står og fisk oppstrøms har fått flere fisk da som bråsnur og jager nedover og hugger . Hvis du ikke vil bruke flue så er svarte spinnere bra i varmt og lavt vann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt ekstremt godt fiske i feks ågårdselva etter smålaks ved å kaste fluen oppstrøms og strippet den nedover i havabborhastighet... Dette trigget MANGE laks til å bite, og metoden ble etterhvert adoptert av flere som lykkes med denne metoden. Utrolig moro.

Er det Årgårdselva i Trøndelag eller Ågårdselva i Østfold du har brukt "strippe-metoden"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elva du beskriver kunne like gjerne vært der hvor jeg fisker smålaks til vanlig. Det er en stilleflytende og relativt grunn elv som har en litt større og dypere kulp. Her stopper laksen som regel før den går videre, men noe laks blir også stående igjen i lengre perioder. Den laksen som står der uke etter uke blir jo etterhvert vanskeligere å få til å ta. Det gjør ikke saken noe bedre at dette er den mest populære plassen for andre fiskere i hele elva, så det er folk her til alle døgnets tider. De springer rundt omkring som gale og kaster og kaster, og etterhvert skyr laksen alle agn som kommer seilende nedover elva. Da er det relativt bortkastet tid å stå å prøve på disse. Man må stort sett være der i forbindelse med floa når det kommer nystegen laks. Og da er plassene tatt av andre.

Men det hender jo at man får kulpen for seg selv, og de stundene må utnyttes. Trikset for meg er små fluer i og med at laksen blir urolig for alt som kommer seilende ned elva. Krokstørrelser helt ned i krok 16 må man ofte bruke for at laksen ikke skal bli skremt. Min erfaring er at selve mønsteret ikke er så viktig, men størrelsen har alt å si.

Ser at mange refererer til riffling hitch,og det er sikkert en fin måte å få vanskelig fisk til å ta i elver med noe strømdrag, men det funker heller dårlig i en stilleflytende kulp. Flua får altfor liten fart. Og da må man hjelpe til med å trekke i snøret. Riffling hitch fordrer jo også at du står over fisken og kaster. I "min" kulp skremmes fisken av at jeg står på oversiden og kaster, så har jeg kulpen for meg selv så sitter jeg alltid og observerer laksen fra et lite kratt før jeg forsiktig sniker meg ut i underkant av fisken og kaster oppover. Trikset mitt er som Remy sier å trekke inn flua kjapt slik at den lager spor i overflaten. Best fungerer dette i skumringen, men her oppe i nord er det stort sett kun august fisket vi får litt skumring i. Uansett virker det som om det blir mer liv i kulpen når skumringen tar på.

Det ble litt mye ord, så jeg får vel prøve å oppsummere fokusområdene:

- ta deg tid til å observere kulpen før du starter fisket

- bruk små fluer (jeg har hatt best erfaring med hare's ear nymph i størrelse 14, gjerne på dobbelkrok)

- kast oppstrøms og trekk inn raskt

- fiske gjerne i skumringstimen om du har mulighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Smålaksfiske i stilleflytende høl:

Prøv gjerne ett synkesnøre. Jeg benytter ett intermediate snøre, som synker nokså hurtig. La det gå "nesten til bunns". Start så å "handtwiste" flua inn. Altså dra flua inn meget sakte. Gjerne en liten ally's shrimp 10-14. huff, stakkars smålakser som har måttet dingle i galgen, som følge av denne metoden :lol:

Mvh Bøddelen..

Endret av Roar Velle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke funker å fiske flua jæ...g raskt, kan det være lurt å prøve et synkesnøre som går helt til bunns. I enden har du relativt kort fortom og ei lita flue bundet med innslag av foam e.l. slik at du ikke får for mange bunnapp.Smårist med stanga under utfisking. Poenget er at den lille flua skal "sveve" skjelvende rett over bunnen like foran nesa på fisken.

Har bare fisket sjøørret på denne måten men vil tro laksen også kan falle for denne teknikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.