Gå til innhold
Fiskersiden

stor gjedde tatt på steinsfj.


pikewallis
 Share

Recommended Posts

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Interressant å se hvordan denne diskusjonen dukker opp hver gang man ser en død gjedde, men nesten aldri ellers.

Det jeg syns er rart, er at det nesten ALDRI er negative kommentarer når trollere på Mjøsa, Tyrifjorden, Randsfjorden, og andre innsjøer med stor ørret, poserer med ei steindau ørret på mellom 6-10 kilo.....

Da er det alltid "Flott fisk" "Grattis" osv.... Hvorfor denne forskjellsbehandlingen? Hvorfor er ikke C&R mer vanlig i trolling miljøet? De klager gjerne om hvor langt det er mellom storfisken, samtidig som det ser ut som om de kakker alle de får...

Heilt einig, dette burde ha vore ordna opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er buk og stamplassene i deres distrikt du sikter til, så er vel de verken nye eller hemmelige i noen særlig grad lenger ? Og ikke er de vel "deres" heller ??

Nettopp, de er ikke hemmelige lenger. Polakkene har inntatt arenaen for lengst, hva er grunnen tro du?

"Heldigvis" får de for det meste små ål, men...det drøyer vel ikke lenge før N.rek bukene er fortært ;)

Specimenfiskere har et ansvar for å bevare/beskytte specimenfisk mer enn noen andre fiskere kansje!?

Å opplyse om riktig skikk og bruk er vel og bra, men å hemmeligholde det for visse grupper har nok en raskere effekt.

Endret av Flemms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at de sitter øverst i svingen der er fordi det er NÆRME veien, fordi de SER at folk fisker der, og fordi man er POLSK er man IKKE dum av den grunn. Mange av de K A N fiske de og! Tror ikke de sitter og tråler igjennom blader på jakt etter å finne plasser med storfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at de sitter øverst i svingen der er fordi det er NÆRME veien, fordi de SER at folk fisker der, og fordi man er POLSK er man IKKE dum av den grunn. Mange av de K A N fiske de og! Tror ikke de sitter og tråler igjennom blader på jakt etter å finne plasser med storfisk.

Du er nok inne på noe der, og nokk en gang er det specimenfisker som lokker til seg Polakken!!!

Derfor mitt forslag: Full kamo og gru på alle specimenhunters, og ikke sånne dumme FS kapser o.l som lyser opp i terrrenget ;):o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

Interressant å se hvordan denne diskusjonen dukker opp hver gang man ser en død gjedde, men nesten aldri ellers.

Det jeg syns er rart, er at det nesten ALDRI er negative kommentarer når trollere på Mjøsa, Tyrifjorden, Randsfjorden, og andre innsjøer med stor ørret, poserer med ei steindau ørret på mellom 6-10 kilo.....

Da er det alltid "Flott fisk" "Grattis" osv.... Hvorfor denne forskjellsbehandlingen? Hvorfor er ikke C&R mer vanlig i trolling miljøet? De klager gjerne om hvor langt det er mellom storfisken, samtidig som det ser ut som om de kakker alle de får...

Selv praktiserer jeg C&R på det aller meste, men spiser noen 1 kilos sjøørreter i løpet av året. Mmmmm :o

Kanskje det er noen av oss som spiser den store fisken vi får, tar vi stor ørret så blir den ikke kastet selv om vi dreper den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er noen av oss som spiser den store fisken vi får, tar vi stor ørret så blir den ikke kastet selv om vi dreper den ;)

Slapp av nå.... Jeg har ikke antydet noe om at dere kaster fisken, tar det som en selvfølge at den blir spist når den er drept.

Jeg syns bare at det er rart at C&R ikke er mere utbredt i trolling miljøet.... det blir flere og flere som troller, dermed blir det stadig drept flere og flere storørretter.... dette kan vel umulig være bra for bestanden?

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

Jeg syns bare at det er rart at C&R ikke er mere utbredt i trolling miljøet.... det blir flere og flere som troller, dermed blir det stadig drept flere og flere storørretter.... dette kan vel umulig være bra for bestanden?

;)

Tror di fleste trollere slipper ut igjen det meste av fisken di tar, selv gjør jeg ivertfall det. Vi trollere på Mjøsa har praktisert høyere minstemål enn det reglene har vært.

heldigvis ble det 50 cm i år noe vi har brukt lenge. Men Mjøsa kan beskattes ganske mye så noen fisker tar vi jo med :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror di fleste trollere slipper ut igjen det meste av fisken di tar, selv gjør jeg ivertfall det. Vi trollere på Mjøsa har praktisert høyere minstemål enn det reglene har vært.

heldigvis ble det 50 cm i år noe vi har brukt lenge. Men Mjøsa kan beskattes ganske mye så noen fisker tar vi jo med ;)

Bra og høre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart er det at dere er opptatt av minstemål, men ikke maksmål?! Fisk mellom 30 og 60cm kan tas, resten settes ut ;)

Jeg har alltid innbilt meg at maksmål er mye viktigere for bestanden uansett hvordan man ser på det...

Når det kommer til vel etablerte bestander er det aldri farlig å ta fisk under minstemålet uansett.

Nå tenker jeg ikke på laks/SØ osv.

Endret av Bendik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

Jeg har alltid innbilt meg at maksmål er mye viktigere for bestanden uansett hvordan man ser på det...

Når det kommer til vel etablerte bestander er det aldri farlig å ta fisk under minstemålet uansett.

Nå tenker jeg ikke på laks/SØ osv.

Ørretten i Mjøsa er stort sett 45-48 cm når den går opp for å gyte, derfor er det viktig med minstemål, den må få sjanse til å gyte før den blir fanget... hvis du bare er interesert i å ha noen store fisker så er jo maksmål det men hva med reproduksjonen da? Mjøsa består av flere ørretstammer, mange blir ikke større enn 50 cm, hvordan skal du regulere det hvis du bare skal ta fisk mellom 30 og 60 cm?

Endret av trolle36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troller bedriver da i høyeste grad C&R.

en troller får ikke MYE fisk slik mange tror, men gjerne en stor en.

en fluepisker/meiter/slukdenger får mere fisk hver seg en en troller hvis en skal sammenligne antall fisketimer feks.

Remy du må slutte å underbygge påstanden om at trollere knerter enhvert fisk, i motsatt fall får du bytte omgangskrets. :)

diskusjonen om storfisk og spesielt gjedde brenner hvert år her....skjønner ***** ikke at den gjedda skal være så mye mer hellig enn andre arter. den er jo umulig å bli kvitt.

ingen som banner når en drar stortorsk på sørøya eller lofoten og stor kveite i gokk.

jokkmokker!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, tror ikke gjedda er en fisk som står veldig høyt på utryddelses lista.

Ei elv i nærheten av Hønefoss var for noen år tilbake en grei ørret elv hvor det var fint å kaste flue og fiske med mark og sluk. I dag er elva overkjørt av gjedde i alle ender.

En kamerat av meg har tatt 3-4 10kg gjedder der de siste 3 årene. Dette har de vokst til på veldig

kort tid. Sjekk forumet www.gjeddefiske.no for mer info.

Det har kommet endel sinte kommentarer fra folk på at det ikke bedrives C&R i denne elva når det

fiskes gjedde. Noe jeg føler er litt drøyt når gjedda egentlig ikke er en naturlig forekomst der.

Steinsfjorden er også fremdeles full av gjedde etter over 10 år med festivaler. Tror snitt størrelsen har falt

litt, men det vil nok rette seg ganske raskt hvis man tok en pause på 1 -2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troller bedriver da i høyeste grad C&R.

en troller får ikke MYE fisk slik mange tror, men gjerne en stor en.

en fluepisker/meiter/slukdenger får mere fisk hver seg en en troller hvis en skal sammenligne antall fisketimer feks.

Remy du må slutte å underbygge påstanden om at trollere knerter enhvert fisk, i motsatt fall får du bytte omgangskrets. :)

diskusjonen om storfisk og spesielt gjedde brenner hvert år her....skjønner ***** ikke at den gjedda skal være så mye mer hellig enn andre arter. den er jo umulig å bli kvitt.

ingen som banner når en drar stortorsk på sørøya eller lofoten og stor kveite i gokk.

jokkmokker!

:)

Det kan godt hende at ørret-trollere praktiserer C&R i stor grad. Men det er ikke det inntrykket man får når man leser fangstrapporter, eller er innom de mange trollingsidene som er på nettet. Der poserer fiskeren stort sett med en dau fisk på brygga. Det er ikke så rart at man tror de fleste storørreter blir kakka da.....

Endret av Jarl Fr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende at ørret-trollere praktiserer C&R i stor grad. Men det er ikke det inntrykket man får når man leser fangstrapporter, eller er innom de mange trollingsidene som er på nettet. Der poserer fiskeren stort sett med en dau fisk på brygga. Det er ikke så rart at man tror de fleste storørreter blir kakka da.....

Da synes jeg du også skal spørre om stangtimer pr fisk. Den er som regel ikke å skryte av :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivasjonen for å sette ut igjen stor fisk er bestandsmessige, hvorvidt man spiser eller graver ned en kakket storfisk er revnende likegyldig, så slutt å blande kortene her. At det i de flestes øyne selvsagt gir en slags moralsk rettferdiggjørelse for å kakke storfisk at man spiser den forandrer aboslutt ingenting. Hensynet til størrelsesfordelingen i fiskebestanden burde være overordnet. Det er alltid lettere å få flere små enn få store fisk til mat, og både smaksmessig, helsemessig og bestandsmessig er dette det eneste fornuftige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiller ikke på arter her.

En stor sjø-ørret er for meg som en stor gjedde... viktig å sette ut igjen.

Det er værre med lange, brosme og torsk f.eks. som blir sprengt på vei opp.

Jeg er heller ikke så fanatisk som det kan fremstå i noen poster når det kommer til C&R. Er det mat fisk, og jeg har lyst på den så tar jeg den med hjem. Er det ikke, vil jeg slippe den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slipper uti alt som jeg ikke har kroket i filler jeg...

Men nå fisker jeg så og si kun etter gjedde... Og setter ut igjen kun av EN grunn... Hvorfor i svarte hel****e skal jeg kakke gjedda når jeg ikke har tenkt å spise den???

Og får jeg en stor en, så holder det med bilder for meg.... Trenger ikke en diger gjeddeskalle på låve-veggen... Ikke det at jeg har en låve-vegg her, da jeg bor i blokk... :)

Jeg fisker bare for å få fisk, ikke spise den.. Kakket 2 ørret'er ifjor på over kilo'n, men dette pga at min tante på over 70 hadde lyst på ørret-middag.. :D SHOOT ME! hehe...

BTW Trym... Sjekk det jeg legger ut under jerk om noen minutter.. Et bait som du syns er fint.. Ikke ROSA nei.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men stor gjedde kunne du aldri funnet deg i å kakke, mytisk er du samt fler. Man kan kakke noen storfisk, andre er hellige... snakk om moral dobbel host.

ble litt feil, kakker ikke stor sö heller, er i takt med deg ang. stor fisk og dens gener.

Mente at jeg ikke er fanatiker ang. C&R , tar meg en sjöörret til middag.

SJØ-ØRRET-DØDAREN :)

hehehehe men for meg er det ikke 1-2-3-4-5-6-7 og neste tur 8-9-10-11-12-13 eller den var jo litt tynn og lang men fisk er fisk. Modrasjon er nökkelordet, mener jeg, så får andre mene akuratt det de vil...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørgen Ø

Om det er buk og stamplassene i deres distrikt du sikter til, så er vel de verken nye eller hemmelige i noen særlig grad lenger ? Og ikke er de vel "deres" heller ??

Sant!

Og Flemming, du trenger ikke drite deg ut mer nå. Tenk på ditt gode rykte :)

Edit: endret skrivefeil

Endret av Jørgen Ø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, tror ikke gjedda er en fisk som står veldig høyt på utryddelses lista.

Ei elv i nærheten av Hønefoss var for noen år tilbake en grei ørret elv hvor det var fint å kaste flue og fiske med mark og sluk. I dag er elva overkjørt av gjedde i alle ender.

En kamerat av meg har tatt 3-4 10kg gjedder der de siste 3 årene. Dette har de vokst til på veldig

kort tid. Sjekk forumet www.gjeddefiske.no for mer info.

Det har kommet endel sinte kommentarer fra folk på at det ikke bedrives C&R i denne elva når det

fiskes gjedde. Noe jeg føler er litt drøyt når gjedda egentlig ikke er en naturlig forekomst der.

Steinsfjorden er også fremdeles full av gjedde etter over 10 år med festivaler. Tror snitt størrelsen har falt

litt, men det vil nok rette seg ganske raskt hvis man tok en pause på 1 -2 år.

At gjedda gjedda blir utryddet er det nok ingen fare for nei, det som er saken er antall store individer. Dette har gått nedover her i landet. Og at det blir tatt ut alt for mye gjedde i forhold til annen fisk i noe vann her i landet er det heller ingen tvil om. Dette er negativt. Storgjedda er en flott sportsfisk og for å bevare dette bør vi sette ut store gjedder, og la disse genene gå videre.

Dette gjelder jo all stor fisk uavhengig av art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.