Gå til innhold
Fiskersiden

Ny drill


toppknot
 Share

Recommended Posts

Det kommer helt at på hva du skal bruke til, proff eller ikke.

På jobb bruker jeg Festool som er det øverste merke vist du tenker generelt for brukt, denne har du enormt mye ektra utstyr til. Dessverre er festool en veldig dyr maskin. Milwaukee er også ok driller, men disse tåler ikke mye til skader, dem testet de ut et år ovenfor hilti men dessverre holder de ikke mål. Såklart har du penger så kjøper du en hilti skrumaskin, da har du maskin for store deler av livet, men å legge 10-15000 i en skrumaskin er uaktuelt for mange.

Eller vist du skal ha en god og skikkelig maskin vil jeg annbefale Bosch proffserien eller Makita. Boschen tåler mer og har bedre batterien en makitan, men problemet med bosch er at den er stor, tung og klumpete. Makitaen er igjen liten og lett men sterk. Problemet med makita batteriene er at de tåler moderne hurtigladding veldig dårlig.

Panasonic drillene er også veldig gode driller, men de er kjent for igjen å tåle lite. Derfor kan Heavy Duty serien fra bosch være for de klønete som meg. Mistet min en etasje ned i et betonggulv, blei en ripe og thats it.

Vil ikke annbefale deg og gå og kjøpe deg en billig hobby drill. Disse er i dag utstyrt med lithium batteri, og disse billige tåler absolutt ikke kulde, de fryser sund. Samt at kvaliteten ikke er på stop. Styr også unda DeWalt, deres driller har ekstremt dårlige batteri, og mye som bosch er de store og tunge, og bråker ganske mye. Eneste som er og annbefale av dewalt er gjær/kapp sagene.

Endret av Sjarkarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest raphaug

Hilti eller Panasonic.

Jobber som rørlegger og har brukt alt; dewalt, makita, miluvake, panasonic, bosch, hilti, etc etc.

Panasonic er best på batteri 15.6v UTEN lithium, den nye modellen er elendig i forhold til den gamle.

Hvis ikke er Hilti TE-6 udødelig med ledning.

Med batteri; Panasonic EY6432 - 15,6 V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vel egentlig det er mange gode driller på markedet. Personlig har eg fått veldig sansen for Makita sine batterimaskiner. Dei er en av få produsenter som har 4-polet motorer i maskinene sine, og får dermed mindre og lettere maskiner enn flesteparten av konkurrentene. Av borhammere hadde eg personlig valgt Bosch. Bosch er en av dei elste produsentene, og har alltid vært bra på dette området. Borehastigheten i betong er også veldig bra. Bosch lager også komponenter til flere av konkurrentene. Blandt annet Hilti. (Gjorde iallefall det før.) Hilti-innfestningen (SDS) som også er ett forholdsvis kjent begrep er det også Bosch som fant opp. Hilti er bra, men prisen kan overhode ikke forsvares. (hvis den ikke har gått vesentlig ned dei siste åra)

Dewalt har ikke vært brukendes etter att det skiftet navn fra Elu. Nå kan dei like gjerne skrive Black&Decker og selge dritten på Europris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vel egentlig det er mange gode driller på markedet. Personlig har eg fått veldig sansen for Makita sine batterimaskiner. Dei er en av få produsenter som har 4-polet motorer i maskinene sine, og får dermed mindre og lettere maskiner enn flesteparten av konkurrentene. Av borhammere hadde eg personlig valgt Bosch. Bosch er en av dei elste produsentene, og har alltid vært bra på dette området. Borehastigheten i betong er også veldig bra. Bosch lager også komponenter til flere av konkurrentene. Blandt annet Hilti. (Gjorde iallefall det før.) Hilti-innfestningen (SDS) som også er ett forholdsvis kjent begrep er det også Bosch som fant opp. Hilti er bra, men prisen kan overhode ikke forsvares. (hvis den ikke har gått vesentlig ned dei siste åra)

Dewalt har ikke vært brukendes etter att det skiftet navn fra Elu. Nå kan dei like gjerne skrive Black&Decker og selge dritten på Europris.

Vel på dagens verktøy er det ingenting som kan måles med hilti til betong arbeid..men igjen, ledelsen kjøpte inn en ny TE-7 slagbor, 35 000..

Forresten ser den med dårlige batterier på panasonicen, har ikke prøvd de nye drillene men har prøvd en ut av de nye sirkelsagene på batteri, ubrukelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se på byggeplasser at rørleggere, snekkere etc til stadighet bytter ut Dewalt skrapet med stadigvekk mer Makita, syns nå jeg! For bedre skrudrill finnes ikke. Inge skryr raskere, med mer moment og ligger så godt i hånden. I begynnelsen når jeg begynte som montør og bygget butikker, var det stort sett bare de som brukte dette verktøyet. Men så ila de årene jeg holdt på at flere og flere gikk over. Når du skrur 2000 - 3000 skruer om dagen har det mye å si gitt på hvor godt verktøyet er. Og nå som jeg bare bruker det privat til oppussing etc, er det overlegent. Detail sagen, stålsaga er jo overlegne de andre merkene, og jeg må jo si at automatdrillen, murhammeren også er top noch :D hahah drill diskusjon, nå blir det bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Hos meg selger vi Panasonic og Hitachi. Mye rep på panasonic, men dette brukes på bygg. Og vi har solgt mange hundre av disse. Og 90 % ar reppene er pga at de har mistet de i gulvet. Dette er er driller som går hver arbeidsdag i 8 timer. Så skal en ha de til privatbruk så tror jeg ikke de er noe dårlig kjøp, og vil antagelig holde lenge. Ale disse levers nå med Li batterier. Hitachi har vi så og si ikke hatt noe reklamasjoner på. Men så selger vi kanskje mer batteridriller av Pansonic og mer 230v. av Hitachi. Kabelkuttere, kappeskiver etc. Så begge disse brukes av proffe brukere hver dag. Hilti har også svært mange av mine kunder, og det er nok det som brukes mest på de tyngste jobbene med større hull i betong etc. Til hjemme bruk har man ikke brukt for en Hilti etter mitt syn. Da er det bedre å leie en stor maskin den dagen behovet er der. Selv har jeg en bosh som funker helt ok til mitt bruk her hjemme, og lang batterikapasitet. Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk flere og flere større firma so mbytter ut makita nå, et problem er faktisk momentet. Nå monterer vi 90% stål overnfor tre. Mye moment ender opp med og polere stålet. Skulle jeg velg bort ifra festool hadde jeg valgt makita, mange bruker såklart makita pga. prisen på festool, du må bare prøve den, fantastisk. Men uansett du kan jo såklart justere farten. Men en ting som er noe dritt er faktisk gjær/kapp sagene fra makita..mannskit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk flere og flere større firma so mbytter ut makita nå, et problem er faktisk momentet. Nå monterer vi 90% stål overnfor tre. Mye moment ender opp med og polere stålet. Skulle jeg velg bort ifra festool hadde jeg valgt makita, mange bruker såklart makita pga. prisen på festool, du må bare prøve den, fantastisk. Men uansett du kan jo såklart justere farten. Men en ting som er noe dritt er faktisk gjær/kapp sagene fra makita..mannskit

Nå er det bare en kapp og gjær sag som funker :D Og dne er gul, selv om kvaliteten er blitt dårligere siden Dewalt kjøpte de opp. Festool har jeg, det er det beste når du skal sage flotte kanter. Men håndsirkelsagen til makita er suveren på grovkapp. Jeg liker batteri ting. De har noe drøyt moment, men med triggeren langt fra inne, går det som regel bra :D Vi skrudde mye stål vi også, fant drillene suverene pga hastigheten på selvborrende. Men når den først hadde kommet igjennom skulle man være forsiktig. Den skrur av huer på skruer som de er laget av smør... Så skjønner problemstillingen på stål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Hitachi med to li-ion batterier. Faktisk har jeg ikke brukt opp det ene batteriet enda, kjører med den strømmen som var på da jeg fikk den. Og det sier vel hvor mye jeg bruker en drill :D Men kjekt å ha når man først trenger den! Monterte alle kjøkkenmøblene med skrujern, ALDRI mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, liker også kappsagene til DeWalt=) ingen sirkelsager slår festool sine, med skinnene er de perfekte. Men en ting som igjen festool er dårlige på er benkesager, ingen slår Luna på det=) Men uansett, av drill for ditt bruk ville jeg annbefalt makita eller panasonic/bosch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dewalt har gått i den gode gamle "merkevare fella".Først bruker du årevis på å bygge opp et navn som står for noe bra,når dette

er gjort smeller du dette navnet på all mulig drit kun for å selge mer.Rent bondefangeri selvsagt :rolleyes:

Jeg vil allikevel ikke gå så langt som å si at alt Dewalt lager er dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makita all the way!! Enten så har man verktøy, eller så HAR man verktøy!

Nice bump btw

er for all del enig med remy her. driver som ansvarlig for verktøy til 30 mann, og etter og ha byttet ut alle de-walt akku maskiner til henholdsvis Makita 14,8 og 18volt har vi allerede på 3 måneder spart penger tilsvarende 2 helt nye :dribble:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en liten 12v dewalt til hobbybruk. Liten og hendig sak i forhold til mye annet, men kan ikke si jeg er uten videre imponert over batterikapasiteten. Hvis man skrur med lite motstand kan man skru og skru og skru, men jeg prøvde å borre ut en skrue som hadde satt seg fast i en del på en radiostyrt bil. (Metall i metall), og for å få ut denne skruen brukte jeg opp nesten to batteripakker. Når det blir litt motstand går det rett vest med batteriene dessverre. Kvaliteten på drillen ellers virker grei, men nå snakker jeg hobbybruk og jeg er langt ifra no snekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oz, om du kjøper en til og et hylster til hver hofte til å ha de i så vil de stå bra til den rosa cowgirl-hatten din ;-)..

Nei, det har jeg ikke råd til :dribble: Morsomt at du prøver deg, dette er jo den størrelsen verktøy elektrikere gjerne bruker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.