Gå til innhold
Fiskersiden

En liten fångstrapport från Tromsö.(Kvalöya)


jarmoK
 Share

Recommended Posts

Hej fiskarbröder.

Alltid kul med lite fångstrapporter så jag drar mitt strå till stacken:

Var själv uppe och fiskade vid Kvalöya några dagar i maj (18-23). Otroligt trögt fiske utan några större sensationer förutom en ren flaxkveite på 35.2 som tog när jag skulle fiska efter agnfisk. Kveiten tog på en 30 gr pilk som hängde nedanför en sillhäckla. Värsta fighten med tanke på att häcklan bestod av 4 st knutar i 0.25 nylon! Vart några nervösa utras innan den landade i båten :)

Nästa gäng (5 st) vart uppe över pingsten. Trögt fiske.

Dagen innan de åkte hemåt så verkade som att katterna hade hittat hem igen . Flera st över 7 med en topp på 9500 gr. Ingen kveitekontakt alls.

Tredje gängen bestod av 3 st .

Alla 3 hade siktet inställt på kveite. Efter 1.5 tim smäller det på en fet kveite för en av grabbarna, 41.7 kg och en skaplig förbättring av hans tidigare pb på drygt 14 kg!

Resterande dagar är ganska fisklösa, men de som kommer upp håller mkt bra vikter. Kveite på 20 kg, 4 st rödspättor stora som dasslock: 2.8 , 3.17 , 3.6 och en under kilot. alla spättor tog på jigg. Den största attackerade största Stormjiggen på 380 gr. En var ordentligt krokad i munnen. Resterande satt i i huvudtrakterna. Helt klart så verkar det som att rödspättorna gillar stora grejor!

Nu på torsdag är det min tur igen ihop med 2 st norrmän. Blir bara över helgen. Händer det något kul så återkommer jag ;)

MVH Jarmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det var lite för spännande faktiskt. Tror styrkan på en 0.25 mm köpehäckla ligger på runt 3-4 kg.

Kveiten hade otroligt med power kvar när den väl låg i båten. Dansade runt i båten som en galning. Tog den så försiktigt att den knappt förstod allvaret förrän det var försent.

Här en bild på den:

http://sportfiskeforum.se/album_page.php?pic_id=5247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Just nu är kveitefisket helt brutalt runt Kvalöya.

Var uppe förra veckan och resultatet var helt fantastiskt. 12 st kveite med tjejens 80 kg/183 cm på topp!

Fighten varade i ca 40 min.

Själv lyckades jag bända upp en råstark krigare på 67 kg/175 cm. Fight på 60 min.

Nytt pb för bägge samt ett minne till för livet.

Annelies 80 kgs tog hon med en Calcutta 700 samt en Shimano Speedmaster 12-20 lb.

Jag körde med samma utrustning fast med ett 30-50 lb speedmaster.

Övriga fiskar låg på mellan 5-26 kg. Det var jigg och 15 timmars fiskepass som gällde.

Skall se om jag lyckas med att lägga in foto de närmsta dagarna.

Inte lätt att slå hennes pb inte... Blir nog en del mobbing framöver om jag känner henne rätt :D

Veckan innan oss var ett gäng bekanta uppe i 8 dagar.

Läs om deras vecka här:

http://www.fiskefeber.se/news.php?id=070726.115339

Blir nog ett besök till i år, återkommer om det sker något intressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.