Gå til innhold
Fiskersiden

Årets første karuss


GStrike
 Share

Recommended Posts

Endelig var det duket for årets første tur etter karuss. Vannet var selvsagt Prestvannet i Tromsø.

Fint vær med litt sol og så godt som vindstille. Og som turkamerat og guide var trulsolsen.

Truls startet kjapt med å lande en fin karuss på rundt 300 gram. Og mens jeg hentet vekta fikk han kjapt en til.

27553_s.jpg

Truls med en av sine.

Da jeg var tilbake etter rundt 5 minutter, og omsider kom igang med fisket, gikk det ikke lang tid før første karussen var på land. En liten krabat på nøyaktig 50 gram, som da etter øyemål var like stor som de største jeg tok på fjorårets eneste tur.

Rett etter var det noe større som slurpet i seg brødbiten. Og etter en liten, men moro fight, kunne jeg lande en ny pers. 280gram, og over femdobling av min tidligere pers. :)

27552_s.jpg

Liten fight.

27551_s.jpg

Mange karuss kom etterhvert på land, de fleste mellom 200-320gram, før jeg nok engang kunne notere ny pers. 362gram og turens største.

27554_s.jpg

27555_s.jpg

Var mye fisk innom swimmen, og vi mistet flere som var hakket større en dagens største.

Når bikker vi 500 gram i Tromsø???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer igjen!! Du må ha en utrolig flink guide??

Det siste bilde ble tøft!!

Vi lurer på en ting med Karussen i Prestvannet,

Den er jo satt ut på 1900 tallet en gang, ser ut til at de er høyrygget alle sammen der oppe

er det slik at om du setter ut høyrygget karuss så forblir neste generasjon og neste og neste det samme?

Det er jo ingen rovfisk i vannet?

Endret av Trulsolsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herlig G-Strike! fortsett med satsinga etter karussen, gjerne ut året :):)

gratulerer med pers, synes karussen ser helt fantastisk ut :)

Bare slapp av, Kim Andre. Jeg skal også prøve etter dasslokkene på Kvaløya her.

Så at jarmoK hadde lagt ut en liten rapport med spetter på opp i mot og over 3kg! ;)

Ja, Truls. Du var en glimrende guide og fotograf! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Jeg har sett på noen forsøk på å fremskaffe høyryggethet hos lavrygget karuss, og da med påvirkning med stress, karussblod (skremmestoff?), håving, synlig rovfisk, rovfisklukt, rovfiskangrep etc. Skulle vært spennende å se hvilke resultat denne forskningen på UIO ga.

Kanskje er det nok med rovfugl i næheten? Er det ørret i vannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lurer på en ting med Karussen i Prestvannet,

Den er jo satt ut på 1900 tallet en gang, ser ut til at de er høyrygget alle sammen der oppe

er det slik at om du setter ut høyrygget karuss så forblir neste generasjon og neste og neste det samme?

Det er jo ingen rovfisk i vannet?

Det er vel ørret i vannet? Jeg kjenner ikke resultatene av den nevnte forskningen ved UiO, men forskning internasjonalt tyder på at det er tilstedeværelsen av rovfisk mer enn næring som gir høyrygget kroppsform, selv om det kanskje er en kombinasjon?

For øvrig gratulerer med å ha tatt verdens nordligste karuss! Artig reportasje dette. ;)

Og btw, jeg har sett dokumentasjon som viser at det er tatt karuss over 1kg på garn i Prestvannet. Mulig at bestanden har endret seg, men 500 gram bør vel være innen rekkevidde. Karussen vokser sakte der i nord, men forutsatt at bestanden ikke blir for overbefolket, vil en karuss sakte men sikkert kunne vokse seg stor også i Prestvannet. Uansett er slike bestander på kanten av utbredelsesområdet - uansett art - svært spennende, da de kan gi interessant biologisk kunnskap.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fritt fiske, da det kun er karuss og stingsild i vannet. Ingenting annet overlever.

Det har vært gjort forsøk på utsetting av ørret og røye, men dette lyktes heldigvis ikke da det er alt for lite oksygen i vannet om vinteren.

Var en tur igjen dagen etter første tur, og fikk flere karuss med skrammer. Er dette sår etter måker, fiskeender eller lom? Kan vel ikke være kanibalkaruss? :)

28335_s.jpg

28336_s.jpg

Fikk også tatt mitt første selvutløserbilde noensinne. Er bra fornøyd, selv om jeg kanskje kunne ryddet litt i bakgrunnen først! (Har ikke gjort noe med bildet.)

28334_s.jpg

Ellers så er det veldig mye ender og måker rundt vannet, så foring av swimmen kan være en utfordring og frustrasjon. Men noen av dem er jo litt fine...

28332_s.jpg

28333_s.jpg

Endret av GStrike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.