Gå til innhold
Fiskersiden

Suterdebut med bravur!


havtryta
 Share

Recommended Posts

Som nyfrelste meitere har det åpnet seg nye muligheter innenfor fisket, og arter man tidligere ikke brydde seg om viser seg tydeligvis å være mye artigere enn man tidligere hadde trodd. Her følger en historie fra i går kveld:

Etter å ha mottat diverse tips og triks av brukere her på forumet skulle jeg og to venner endelig ut å prøve oss etter suteren. Turen gikk til Østeråa like ved Lunde og plassen viste seg og være snill ovenfor 3 suter-debutanter.

Vi hadde vært og fôra opp med fôrblanding, mais og brød torsdag kveld, og fredag kveld var vi på plass med fiskeutstyret. Det var endel suter som viste seg i sivet hvor vi hadde fôret og nøyaktig 15 sekunder etter at markklysene under våre nedblyede dobber hadde truffet bunnen var det fast fisk. 15 sekunder!! Fisken veide 2250g og det stoppet ikke der. Vi fisket fra kl 22-04 og utenom en dødperiode fra kl 24-02 var det fisk på fôrplassen nesten hele tida. Resultatet ble 10 fisk på hhv 1600g, 1900g, 1900g, 2000g, 2000g, 2000g, 2100g, 2100g, 2250g og 2400g, samt en abbor på 230g.

Her er et lite utvalg:

debut9.jpg

debut3.jpg

debut4.jpg

I kveld bærer det nok ut igjen!

Stor takk til tipserne her på forumet, samt suterkongen Håvard på Bø Installasjon!

Edit: La inn større bilder

Endret av havtryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanon. Visste Håvard ville grave opp en fin plass til dere. Har snakket med han og så vidt jeg skjønte så hadde dere vel allerede funnet en av plassene som både er lett tilgjengelig og fin å sitte på på egenhånd, men det er alltid nyttig å få bekreftet at man har plassert seg sånn noenlunde riktig de første gangene mans skal forsøke noe. Det er liksom lettere å sitte litt ekstra da om det ikke skulle skje noe. Lurer på hvor mange ganger jeg på en plass har vurdert å flytte når det ikke skjer noe nettopp fordi jeg begynner fundere på om det egentlig er fiskbart på plassen i det heletatt.

Så vidt jeg kan se av bildet til venstre så er det ikke umulig at dere har foret akkurat samme plassen som jeg foret forrige helg. Da gikk det uti en salig blanding av grunnfor for suter, mais og oppklippet duggmark samt noe søtsaker...

Suter er en artig fisk og fighter rett så bra på lett utstyr også. Rart flere ikke har fått opp øynene for den.

Gratulerer!

(Kan legge til at en eller 2 av dere slo persen min i natt.... ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanon. Visste Håvard ville grave opp en fin plass til dere. Har snakket med han og så vidt jeg skjønte så hadde dere vel allerede funnet en av plassene som både er lett tilgjengelig og fin å sitte på på egenhånd, men det er alltid nyttig å få bekreftet at man har plassert seg sånn noenlunde riktig de første gangene mans skal forsøke noe.

Joda, når Håvard dro denne plassen opp av hatten og det var der vi hadde vært og fôra opp dagen før, skjønte vi at dette ratt vekk kunne ende med suksess. For vi hadde jo rett og slett bare satsa på at den plassen ville funke, men som du sier; greit å få ting bekrefta!

Var forøvrig ute i går kveld au, på samma plassen, med samma suksessen! For at ikke hele natta skulle gå med så fiska vi fra 20-01 og fangsten blei 8 fisk på hhv 1800g, 1900g, 2000g, 2000g, 2050g, 2200g, 2360g 2400g samt en abbor på 320g.

Bilder fra i går, øverst kamerat Jon kveldens første (2000g), nederst meg med kveldens største (2400g)

suter11.jpg

suter15.jpg

Noe vi la merke til (kanskje tilfeldig, vi har jo ikke store datagrunnlaget her!) var at fisken virka mye mer forsiktig fram til ca 21.30. Dette er kanskje ikke så rart i.o.m at den vel først og fremst er en mørkets fyrste, men den var jo tross alt borte å snuste/småspiste på agna uten at den tok. Er det vanlig at den er mer forsiktig tidlig på kvelden?

Et spørsmål til; hannen virker mye sprekere enn hunnen, selv om snittvekta er lavere (vi har ennå ikke fått hanner på over 2000g). Hvorfor? Er det finnestørrelsen og muskelknuta som spiller inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjemperapport gutta. :lol:

Når det gjelder hannsuter og fighteregenskaper så tror jeg de fleste med litt sutererfaring har opplevd hannsuteren som hakket sprekere enn hunnfiskene. Hannsuteren synes å ha en del større finner generelt og særlig bukfinnene er jo nesten dobbelt så store. I tillegg kan det jo være at hunnfiskene begynner å bli litt runde om buken nå som det nærmer seg gytetid. For øvrig fin snittstørrelse på fisken da. 2Kg+ suter rocker greit på lett utstyr det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

Hyggelig å høre at tipsa mine stemte. Det virker som om gjennomsnittstørrelsen har økt i elva. Går vi 4-5 år tilbake lå vektene på 1,3 - 1,9 kg. Dette er litt rart. Beskattningen av bestanden er veldig liten og området er "fullt" av suter. Vi får derimot aldri små eksemplarer! Jeg har kun fått en fisk på ca. 0,5kg. Det er gjedde i elva som det derimot blir fisket hardt på. Regner med at gjedda spiser suter også, men har aldri funnet suter i mageinnholdet. Er også litt usikker på hvor stor suter det er i elva, har ikke hørt om fisk over 2,5kg.

Grattis med flott resultat! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

Hyggelig å høre at tipsa mine stemte. Det virker som om gjennomsnittstørrelsen har økt i elva. Går vi 4-5 år tilbake lå vektene på 1,3 - 1,9 kg. Dette er litt rart. Beskattningen av bestanden er veldig liten og området er "fullt" av suter. Vi får derimot aldri små eksemplarer! Jeg har kun fått en fisk på ca. 0,5kg. Det er gjedde i elva som det derimot blir fisket hardt på. Regner med at gjedda spiser suter også, men har aldri funnet suter i mageinnholdet. Er også litt usikker på hvor stor suter det er i elva, har ikke hørt om fisk over 2,5kg.

Grattis med flott resultat! :)

Suteryngel har en relativt tøff hverdag. De spises av gjedde, abbor og ...ja du vil kanske ikke tro det men suter spiser gjerne sin egen yngel hvis anledningen byr seg. Suter har stor evne til reproduksjon, men fenomenet med at man får bare stor fisk er observert mange steder ifra. Når det er sagt så er det nok også slik at småsuter er veldig tett knyttet til sivbelter og tett, tett vegetasjon. Her lever de og trives i relativt skjul fra predatorer. Det kan også være en av grunnene til at vi ikke får de små så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med fine suter. Har vært i de traktene for å fiske ål for mange år siden, og da fikk vi mange, heller magre, suter. Utfra bildene virker jo kondisjonen å være topp nå.

Har også erfart at hannsuter er villere enn hunnsuter, selv om sistnevnte ofte er noe tyngre og rundere i buken. Det skyldes kanskje større finner, men jeg mener også hannfisken er mer hissig. Selv fisker jeg med dupp en stanglengde fra land i mitt hjemme-vann, og hannsuter riv-starter alltid på en helt annen måte enn hunnene. I slike sitiuasjoner er centrepin-snelle tingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.