Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskegrateng.


Taxisvein
 Share

Recommended Posts

  • 3 years later...

Den siste tida har jeg holdt meg til denne oppskriften på fiskegrateng som alle i familien liker. Men det går jo ann å ha i litt forskjellige grønnsaker bare for å variere det litt. Sist gang brukte jeg purre og gulrot i, mens andre ganger har jeg hatt forskjellige urter også for å sette en liten spiss på smaken. Bare å bruke fantasien. Alle fiskegratenger behøver jo ikke å smake som dem man får i frysedisken på supermarkedet :blink:

Og til slutt må jeg legge til at med nyfiska fisk smaker det som regel best :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akurat fiskegrateng, men like enkelt og temmelig godt:

Legg noe halvkokte grønnsaker i bunnen av en ildfast form, pisk ihop en boks crem fresj eller rømme med litt chilisaus, og eventuelt litt melk, nok til at grønnsakene er druknet. Legg benfri fisk oppå, krydr i store mengder med grønne krydder (Provenceblanding funker bra), dekk hele greia med ost og la det stå i ovnen (150-180grader)til du krabber rundt på gulvet av sult( evt 30-60min).

Alle slags tilbehør passer, men pleier å gå for ris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyr er kjempedigg i grateng ja, har spist noen sånne de siste mnd.

Skal rote frem en enkel men god oppskrift til deg ettepå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ting litt sånn i mengder som passer til forma (og den er stor, for vi er seks-sju stykker som spiser middag hver dag).

ca 400 gram makaroni (kokes littegrann, trenger ikke å kokes helt ferdig)

feit, vanlig hvit saus - omtrent en liter, halvannen. Helst med h-melk og gjerne en skvett fløte! Og i hvit saus skal det alltid være muskat. Det kan godt være grønnsaker og løk i sausen, men jo mer stæsj - jo mer saus trenger man. Makaronien sveller opp etter hvert.

omtrent et kilo fisk av omtrent hvilket som helst slag (pleier å bruke sei) - enten kokt på forhånd eller trukket ørlitegranne i sausen

Alt sammen i ildfast form: først makaroni, og så sausen og fisken - og så vende det litt rundt omkring sånn at alt har saus på seg. Strøkavring på toppen, og inn i ovnen. Nederst på to hundre grader passer for min ovn, og der koser den seg en times tid mens jeg passer på at ungene koker poteter og rasper gulrøtter B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish B)' date='02 september 2010 - 12:09' timestamp='1283422165' post='614598]

Lyr er kjempedigg i grateng ja, har spist noen sånne de siste mnd.

Skal rote frem en enkel men god oppskrift til deg ettepå.

Kjempe god fiskegrateng!

Den oppskriften vil også jeg ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eventuelt lag fiskekake av breiflabb

:thumbsup:

Men uten å kuppe noen tråd. Jeg har vel aldri vært flink til å spise fisk. Men fisk jeg ofte får på resturant er gjerne kanooon. Mye av dette ligger i gode sauser. Er det noen som har noen oppskirfter på sauser som er gode? Sandefjordsmør, karri og hollande er allerede utprøvd.

en saus jeg syns er godt er surret rødløk. Stek en drøss rødløk, og hell på en haug matfløte til den er er tykk og fin. Kjempegodt til nesten alt egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.