Gå til innhold
Fiskersiden

Utstyr til kystmeite etter flatfisk (flyndre)


TBO
 Share

Recommended Posts

Hvilket utstyr anbefales til kystmeite etter flatfisk, spesielt mtp. rødspette og kveite? Jeg regner med at sistenevnte setter relativt høyt krav til utstyret. Jeg har tenkt å investere i stang, snelle, tripod og det som hører med; som snøre (multifilament med fortom i monofilament?), søkker, kroker og attraktorer.

Jeg har absolutt ingen peiling og trenger råd.

Redigert:

Følg denne lenken.

Endret av TBO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Inge fluevinge

Hvilket utstyr anbefales til kystmeite etter flatfisk, spesielt mtp. rødspette og kveite? Jeg regner med at sistenevnte setter relativt høyt krav til utstyret. Jeg har tenkt å investere i stang, snelle, tripod og det som hører med; som snøre (multifilament med fortom i monofilament?), søkker, kroker og attraktorer.

Jeg har absolutt ingen peiling og trenger råd.

Me too! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står noe interessant i artikklene som er lagt fram, men jeg tenkte mer på konkrete tips hva utstyr angår. Det står f.eks. ingenting om meite etter kveite så vidt jeg kunne se. Det er vel kanskje surfstang med multiplikatorsnelle som er mest aktuelt? Jeg skulle hatt en pekepinne på rimelige merker og modeller som er anerkjent til sitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...24528&hl=kveite

Du får glane litt på denne da....

Av utstyr så ble brukt så var det 2 x Shimano PA Spin Power

2 x Shimano Super Aero Technium

Sammen med Mustad sin tripod, Gorilla 5/O kroker og 0,25 Leidland multisnøre.

Med det utstyret så er du klar for kveit på over det dobbelte også !

Her er noen linker

Stanga :

http://baardsen.no/catalog/product_info.ph...4da7deed4d70122

Snella :

http://www.plat.co.jp/english/surf/PA_SPIN...R/SPINPOWER.htm

Snøre :

http://www.ti-leidland.no/cgi-bin/test/com...ifilament&pid=2

Skal du gå målrettet etter kveite så er det intet mindre enn idioti og gå for billig dritt... det kommer du til å angre på når den store biter på :)

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin kveite som ble tatt, beundrer de som klarer å sette tilbake noe sånt. Jeg tror ikke at det blir målrettet fiske etter kveite i første omgang for min del, ettersom det virker som et mer krevende fiske. Jeg tenkte at jeg kunne begynne med rødspette. Likevel så vil jeg ha muligheten til å utvide fisket uten å investere i helt nytt utstyr.

Jeg hadde ikke tenkt å bruke mer enn rundt 2000 kr på stang og 1500 kr på snelle.

Hva definerer du som billig dritt? Kveiter kan som kjent bli ganske store, men det er vel ikke så stor sannsynlighet for at man får monsterkveiter fra land i Trondheimsfjorden, er det? Hvilken størrelse må man regne med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveiter kan som kjent bli ganske store, men det er vel ikke så stor sannsynlighet for at man får monsterkveiter fra land i Trondheimsfjorden, er det?

Si ikke det... :)

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=19239

Hvor i Trøndelag bor du?

Uansett vil jeg anbefale en tur til Jan Sakshaug Sport på Stjørdal, meget bra utvalg og kompetent betjening, noen av dem er kystmeitere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei vanlig ambassadeur snelle størrelse 7000 holder lenge. Den kan du også bruke til pilkestang innaskjærs.

Husk at den bør være rød dvs høy utveksling.

Sjekk priser.

Surf eller ei kraftig 12" meitestang?

Jeg har begge deler,men til vanlig fiske så duger ei 2,75lb meitestang godt til å sende avgårde ett 150grams spilesøkke. Samt at den fungerer som meitestang med ekstra topper.

Nå fisker jeg fra land i vestfold,og det er ikke det samme som å fiske tilsvarende på vestlandet.

Større dybder nermere land,og større fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De snellene jeg linka til har baitrunnerfunksjon, når det er sagt så vil rimeligere surfstenger, f.eks Shimano Beastmaster være nok til kveiter oppi 50kg klassen...

Men dette utstyret er OVERKILL til vanlig flyndrefiske, på forholdsvis grunnt vann og moderate avstander. Da er du mye bedre tjent med f.eks karpestenger i 1.75 til 2.75 testcurve. Disse kan du kaste 50-100 grams søkker med. Disse er fine sammen med f.eks en Shimano Baitrunner 6000 GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De snellene jeg linka til har baitrunnerfunksjon, når det er sagt så vil rimeligere surfstenger, f.eks Shimano Beastmaster være nok til kveiter oppi 50kg klassen...

Men dette utstyret er OVERKILL til vanlig flyndrefiske, på forholdsvis grunnt vann og moderate avstander. Da er du mye bedre tjent med f.eks karpestenger i 1.75 til 2.75 testcurve. Disse kan du kaste 50-100 grams søkker med. Disse er fine sammen med f.eks en Shimano Baitrunner 6000 GTE

Mye mas fra en som nettop har kasta seg på bølgen

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje mye kraftigere utstyr enn man trenger til fiske etter rødspette, men som sagt vil jeg ha utstyr som interessen kan vokse med. Det er vel kanskje bedre med en baitrunnersnelle til kystmeite enn multiplikatorsnelle, med funksjonen tatt i betraktning? Hvor stor påkjenning tåler disse snellene? Har hørt at haspelsneller ikke er like gode som multiplikatorsneller når det gjelder langvarig og hard bremsing under kjøring av fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De snellene jeg har linka til er sneller som har en maks bremseeffekt på 19kg ! Vi bruker like sneller (dvs jeg har bytta ut mine til en nyere modell) til fiske etter malle i Spania, og det tåler de lett :D

Malle sier du ? Her er en link :)

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...c=15291&hl=ebro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Construction. sea rods are purpose built. more glass in tip... lead holds ground in surf or tidal flow/ higher shock tolerances. usually more robust, multiplier options... Plus You don't look like a carper.

Carp rods are ok float rods for mullet etc. but ground fishing in surf needs a surf rod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

carp rods are made for groundfishing in stillwater and inland waterways... not for tidal conditions.

I'm sure carp rods are good enough for some saltwater fishing but but then so are biltema rods and they don't cost a lot.

Flattie/estuary rod is more fit for purpose... especially if fishing in deep tidal water and surf like a lot of Norwegian fishing is.

"And, we don't fish flounder in the surf, so carp rods do just fine "

I can catch flounders in My hand without a rod but I don't recommend it... You'll not take a halibut or turbot on Your carp rod ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

carp rods are made for groundfishing in stillwater and inland waterways... not for tidal conditions.

I'm sure carp rods are good enough for some saltwater fishing but but then so are biltema rods and they don't cost a lot.

Flattie/estuary rod is more fit for purpose... especially if fishing in deep tidal water and surf like a lot of Norwegian fishing is.

"And, we don't fish flounder in the surf, so carp rods do just fine "

I can catch flounders in My hand without a rod but I don't recommend it... You'll not take a halibut or turbot on Your carp rod ;)

Halibut, no. Turbot, that I've done plenty of times :)

U must remember that most fish flounder not on the beaches in surf, but in more calm areas.. From piers, in fjords and so on...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halibut, no. Turbot, that I've done plenty of times :P

U must remember that most fish flounder not on the beaches in surf, but in more calm areas.. From piers, in fjords and so on...

Sure He'll catch plaice, flounder, dab and lemon sole at 'the harbour that dare not speak its name' on a carp stick but as He probably wants to fish in various coastal fishing setting after any flatties You can't recommend a rod with too limited a range for the intended purpose.

tidal areas are not comparable to inland waterways no matter how calm it seems.

it isn't necessarily the surf that lifts leads but the tidal flow. in some harbours and even sheltered fjords...like mine ;) Your line will bow in the current sometimes quite considerably and sometimes in two directons.

The fjord here is very sheltered in terms of surf (there is none) but the flow is considerable at various marks due to the depth, rises and back currents. Compared to a lot of places in Norway I would say it is one of the calmest but I would always recommend a flattie rod over a carp rod or You can't hold bottom without fishing too heavy or holding the rod.

You can always catch the goldfish on the flattie rod too.

Well, I`ve landet thornback ray at 5.0kg with a Fox Warrior 2.75lb :)

Well I'm glad You caught it rather than Thor... He would become unbearable :o

They are hreat for light coastal fishing but no good at greater depths or when theres good tide/currents.

Thats pretty much the point I've been trying to make... so why recommend anything less than the right tool for the job?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.