Gå til innhold
Fiskersiden

Mer gift i fisk fra Indre Oslofjord


Labrax
 Share

Recommended Posts

Like greit å ikke spise sjømat fra indre Oslofjord da tenker jeg?

Selv har jeg aldri, bevisst i allefall, spist sjømat fra indre oslofjord. Det er jo fryktelig synd at det skal bli slik når man tenker på hvor mange som har nærhet til fjorden og har stor glede av den.

Dette må da bli en av de viktigste "nærmiljøsakene" å ta tak i fremover? Men rent praktisk og konkret, hva kan man gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hittil har Mattilsynet kun advart mot å spise ål og leveren til fisk fanget i Indre Oslofjord. De høye verdiene av kvikksølv i torskefilet bør Mattilsynet nå se nærmere på, mener Green. - Det er tydelig høyere verdier av PCB og kvikksølv. PCB i torskelever begynner å nærme seg klasse 3."

Skal man ta de siste prøvene av torsk alvorlig - og det bør man jo - så er konklusjonen for min del at jeg ikke spiser torsk som er fisket innenfor Drøbak. Dette gjelder både lever og fiskefilet.

Synd at det ikke ble tatt prøver fra andre fiskeslag som sjøørret og havabbor. Regner med at prøvene for disse rovfiskartene hadde vært like nedslående.

Hvis man alikevel vil spise fisk fra Indre Oslofjord bør man kanskje omskrive Mattilsynets råd om konsum av ferskvannsfisk til å se slik ut:

Gravide og ammende bør ikke spise: All torsk, havabbor og sjøørret over én kilo. Andre personer bør ikke spise disse fiskeslagene mer enn én gang i måneden i gjennomsnitt.

Info om kvikksølv:

http://www.miljostatus.no/templates/PageWi...ng____2867.aspx

Info om PCB:

http://www.miljostatus.no/templates/PageWi...ng____2885.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dårlige nyheter, men er det noen grunn ti å tro at det er miljøgifter som gir tynn fisk med grønn lever?

Det regnestykket over inntak av miljøgifter fra fisk er laget. Vitenskapskomiteen for mattrygghet har på oppdrag fra sosial-og og helsedirektoratet og Mattilsynet laget en såkalt helhetsvurdering for fisk, der de prøver å se om fordelene med å spise fisk oppveier ulempene.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle roper å skriker om at vi må gjøre noe. Hva i alle dager skal vi gjøre? Syntes noen snakket om at det er utslipp fra tidlig på 50 tallet som i dag gjør seg utslagsgivende på fisken. Skal det da ta minst 50 år før vi får resultater på om det som er gjort var riktig eller galt. Med alle de såkalte "Uhellene" rundt om kring, øker ikke motivasjonen. Det er en vrien sak det der, ikke mindst når det for under et år siden det ble vedtatt å grave opp gift et sted, for så å dumpe det noen få Km unna. Kansje det første som bør gjøres, burde skje på stortinget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle roper å skriker om at vi må gjøre noe. Hva i alle dager skal vi gjøre?

Høres nesten ut som du frasier deg/oss ethvert ansvar og mulighet til å gjøre noe selv. Man kan ta iniativ på mange måter for å prøve å gjøre noe med situasjonen.

Syntes noen snakket om at det er utslipp fra tidlig på 50 tallet som i dag gjør seg utslagsgivende på fisken. Skal det da ta minst 50 år før vi får resultater på om det som er gjort var riktig eller galt.

Vansklige spørsmål akkurat det. Noe av det viktigste må vel være å unngå at vi gjør samme feilene som ble gjort før oss.

Med alle de såkalte "Uhellene" rundt om kring, øker ikke motivasjonen. Det er en vrien sak det der, ikke mindst når det for under et år siden det ble vedtatt å grave opp gift et sted, for så å dumpe det noen få Km unna. Kansje det første som bør gjøres, burde skje på stortinget?

Hvis man faktisk ønsker å gjøre noe så tror jeg stortingsvalg er den minst konstruktive metoden :-) Jeg er temmelig sikker på at lokalt engasjement og mobilisering er veien å gå. I Oslo er det flere eksempler på at dette har hatt stor gjennomslagskraft, ett eks er "skyline" Bjørvika. Et annet eksempel, som da ikke lykkes like godt, men allikavel satt fokus på saken er aksjonen for stoppe deponeringen av bunnslam, den har vel sitt opphav på Nesodden.

Tror fokus på saken er det viktigste, slik at Osloborgere får vite hva som er i ferd med å skje. Dette er jo en "god sak", ingen er i mot spiselig fisk i fjorden, og folkelig engasjement og press burde derfor være mulig å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man skulle se på hvordan man drifter fjorden?? Her fisker man bestandene ned mot kollaps uten at noen reagerer. Kanskje en fjord "full av fisk" ville hjelpe på problemet? Mere småfisk (yngel,sild og brisling),reker og krepsdyr vil utvilsomt heve kvaliteten i fjorden. Men så lenge det er viktigere å beskytte de få yrkesfiskerne i stedet for fiskebestandene er en slik tanke idioti.....

Sportsfiskefjorden!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt vi har sånne som deg Pingvin, som kan sparke oss som blir litt oppgitt og tiltaksløse av å høre om stadig negativ dalende kurve for I.O.F.

Er selv oppvokst innerst i fjorden, og hjertet banker når jeg tenker på alle de gode stunder den har gitt meg.

Så skulle det være noe lille jeg kan gjøre i denne saken, så nøler jeg ikke et sekund.

Men de fleste må vel innrømme at situasjoner som de to hendelsene i Sandvikselva på kort stund, hvor død Laks og S.ø observeres i store deler av elva, kan ta pusten og motet vekk fra alle og enhver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man skulle se på hvordan man drifter fjorden?? Her fisker man bestandene ned mot kollaps uten at noen reagerer. Kanskje en fjord "full av fisk" ville hjelpe på problemet? Mere småfisk (yngel,sild og brisling),reker og krepsdyr vil utvilsomt heve kvaliteten i fjorden. Men så lenge det er viktigere å beskytte de få yrkesfiskerne i stedet for fiskebestandene er en slik tanke idioti.....

Sportsfiskefjorden!!!!!!!!!!!

Her må ekspertene på banen og avklare.

Jeg tror, fabler og antar at feks PCB, som er fettløselig og derfor taes opp i næringskjeden vil forbli i næringskjeden. Da tenker, fabler og antar jeg at følgende må gjøres. Man må sikre at det ikke tilføres mer PCB til fjorden. PCB har jo vært forbudt i "alle herrens år" så det tyder muligens på at; 1: PCB forblir i næringskjeden over lang tid 2: Det er tilsig av PCB fra "hine hårde dager". Når man da i tilegg hvirvler opp tonnevis av gammalt bunnslamm fra storhetstiden i Pcb utslipp så blir det mange usikre faktorer.

Det som slår meg da må være at man må, igjen, stoppe alle utslipp av PCB og så tømme fjorden for all fisk og sjømat som inneholder sjiten. Deponer "fangsten" på egnet sted (da IKKE i fjorden) og innfør PCBfri smolt osv fra friske farvann (som det tydelighvis er stadig mindre av her i landet).

Slipp trålerne til og fei fjorden tom for fisk!

Er jeg på bærtur nå? :-)

Endret av Pingvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med at resten av Norge(bønder, fiskere, samer og det som verre er), som dere oslofolk har ledd av i alle år, gjør nettopp som dere har gjort med dem i alle år. Isolerer dere fra oss!!! Så kan dere "jappe" dere rundt i deres egen elendighet til vi er kvitt problemet! Man høster som man sår osv..., men tydelig ikke alle som fortår at de sitter i samme synkende båt selvom de blir bløte på beina. Noen forstår det vel ikke før de ligger på bunn, sammens med sine pcb-venner!!!

:lol:

Heia Oslo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingvin skriver "her må ekspertene på banen og avklare". Er ikke ekspertene på banen hele tiden?? Er det ikke det de har betalt for, altså å være i forkant ikke alltid i etterkant? Men du er ikke alene om å mene at ekspertene er de man må ty til. Steinar Gullvåg fra AP svarte meg på samme måte da jeg luftet ideen om sportsfiskefjord. "Nei nå må vi la forskerne få si det de mener". Fra SVs leder for plan og miljø i Vestfold fikk jeg høre "nå må vi få en bærekraftig utvikling". På mitt spørsmål om vi ikke allerede hadde en bærekraftig utvikling fikk jeg ikke noe svar. Vi trenger handling ikke utredning. Men det kan vi se laaaangt etter..........

Sportsfiskefjorden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker og holde meg litt oppdatert om fisk, fiske og ting rundt dette i Oslofjorden og det kan nok anbefalles for enkelte andre som elsker og svartmale situasjonen for fisken i dette området. Alt er selvfølgelig ikke bra, men hvorfor ikke ta med seg de lyspunktene som faktisk finnes..?

I siste nummer av tidskriftet Apollon, som er et forskningsmagasin fra Universitetet i Oslo så står det en artikkel om parasitter i flyndre i Indre Oslofjord. For første gang er det påvist en parasitt, Cucullanus heterochrus, i flyndrene i Indre Oslofjord. Og hva er så interressant med det? Jo, denne parasitten lever KUN i flyndrer som IKKE er påvirket av miljøgiften PCB! Og dette påviser at miljøgiften PCB er på retur i Indre Oslofjord!

Det blir spennende og se på resultatene for den videre forskningen på dette etter at den tvilsomme slamforflytningen har pågått en stund! Det står det nemlig ingen ting om...

Om noen orker/gidder å lese om dette så står det en artikkel på side 41 i Apollon 2/2007.

En link til Apollon er: www.apollon.uio.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.