Gå til innhold
Fiskersiden

Dagens knelerbilder


ThorEH
 Share

Recommended Posts

Jepp, ideelt sett så burde det på enkelte av bildene vært større dybdeskarphet.. men det blir omtrent umulig å få til, husk at dette er makrobilder, og da er det litt "andre" regler fordybdeskarphet. Ta siste bildet, det er her brukt f/18, og fremdeles er ikke den lille tassen helt i fokus, selv om fokuspunkt er på øynene og den bare er 2 cm lang :)

Så dybdeskarpheten er syyyyltynn med bruk av 1:1 macro påmontert ett par mellomringer i tilleg, som da gir rundt 1.5:1

Men det viktigste vil altid være at fokus sitter på øynene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 165
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så klekket endelig kokongen jeg har fått fra USA.. Det kom ca 50 små rakkere i går :)

Med tanke på den pågående diskusjonen om spredning av organismer og biologisk mangfold; burde ikke insekter (og akvariefisk for den saks skyld) handteres etter de samme regler som andre organismer? Er det noen mulighet for rømming, og hvis så, hvor stor er risikoen for at disse artene skal etablere seg i norsk natur? Når man ser hvor hysteriske myndighetene er på enkelte områder er det for mye å be om litt mer konsekventhet og prinsippiell behandling av disse spørsmålene?

Og btw, mange tøffe knelerbilder ThorE. Og teknisk bra er flere av dem også. Enig at dybdeskarpheten er en utrolig utfordring under makrofoto. Jeg har egentlig aldri fikset dette særlig bra, men det kunne vært morsomt å gjøre noen nye forsøk. Har planlagt å kjøpe meg et nytt makroobjektiv, så vi får se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på den pågående diskusjonen om spredning av organismer og biologisk mangfold; burde ikke insekter (og akvariefisk for den saks skyld) handteres etter de samme regler som andre organismer? Er det noen mulighet for rømming, og hvis så, hvor stor er risikoen for at disse artene skal etablere seg i norsk natur? Når man ser hvor hysteriske myndighetene er på enkelte områder er det for mye å be om litt mer konsekventhet og prinsippiell behandling av disse spørsmålene?

Ingen som helst.. det lengste nord knelere ovelever i Europa er helt sør i Tyskland hvor det er noen Mantis religiosa. Men det er en art som overlever en mild vinter med å gå i dvale. Så milde vintre har vi ikke her. Det skal nevnes at ingen av mine knelere er av den typen, alle krever en temperatur på over 20 grader for å overleve.

Forøvrig så har jeg en tillatelse fra DirNat på halvparten av mine knelere :)

Men jeg er enig med deg at det burde vært både en oppstramming på regelverket på invertebrater, sammen med en oppmykning på regelverket rundt herptiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jækli kule bilder, og dyr....... :P

Er det terrarium du har Thor eller er dette et dumt spørsmål??

Kan du ikke legge ut et oversiksbildet av hele "greie" som kuriositet? :D

Bedre seint enn aldri Joost..

Grunnen til at det har tatt litt tid er at de har blitt flyttet, det var ikke mer plass på skrivepulten og oppå akvariet.. så nå har de fått eget rom i kjelleren ;)

39102_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/15865/39102.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide du begynner å lage dramatisk lys på de "uhyrene"

Prøv å sette "snoot" på blitsen.

I praksis et rør som snevrer inn lyset, slik man begrenser området som belyses.

Disse selges for 1000/1500, men alt som kan tres på blitsen funker. (Et rør mao) Melkekartong/neoprene flaskeholder uten bunn/brett en pappskive rundt, og teip.

Og tenk f. eks. "Film noir" når du plasserer blitsen. Fra undersiden, gir velkjent effekt. Hvem har vel ikke skremt kompiser/søstre etc. med en lommelykt under haka?

Endret av Arbiter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.