Gå til innhold
Fiskersiden

Bilder KIS


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

  • Svar 303
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

prøver å formidle litt høst i det, mørkt, nakne trær...samtidig er jo høsten en fargerik tid...

for å forsøke å komme med litt konstruktiv kritikk på de to siste bildene dine; på høstbildet med bladet burde du funnet et stede med litt mer himmel og litt færre speilbilder av greiner; de blir litt for dominerende. Men det er en god ide du har her. På bildet av elven er det jo en nydelig blåfarge, og ved å bruke lang lukkertid får man jo dette nærmest "svevende" og "drømmende" sløraktige inntrykket av vannet. Men bildet burde for det første vært kraftig beskjært, synes jeg. Ta med bare det som er høyst nødvendig av vegetasjonen rundt, selv om grønnfargen tilfører bildet viktige elementer. Det er den blå elven som er viktig her! Og jeg har en mistanke om at bildet er tatt på frihånd (mulig jeg tar feil), steinen inne på grunna ser veldig uskarp ut (skyldes det vann som renner over den?). Slike bilder bør jo uansett tas med stativ. Når det gjelder støy vet jeg ikke hva kameraet ditt og optikken din er godt for, og skjermen min er neppe god nok til å uttale seg bastant om dette. Men med stativ kan man jo presse ISO-verdien så langt ned som mulig, og redusere den digitale støyen maksimalt, noe som jo er viktig på bilder der farger er det bærende elementet.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konstruktiv kritikk er det beste av alt :)

Jeg har et par andre versjoner av løv-bildet, skal se om jeg får lagt ut en versjon til ikveld.

Bildet med den blå elven er et eldre bilde, er faktisk usikker på hvilket kamera det er tatt med, det er tatt frihånd ja en tidlig morgen- det er mørkere enn bildet gir inntrykk av pga etterbehandling. Kraftigere beskjæring skal prøves :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første bilde hadde blitt mye finere hvis eksponeringa hadde vært betydelig raskere for å få mer dramatikk i vannet. Nå blir det litt rart med det silkemyke og veldig blå elva gjennom et ellers dunkelt landskap. Er en del blåstikk i bilde. Mye av dette har vel med tiden på døgnet bilde er tatt.

Det siste bilde er ikke værst, men jeg ville lysnet det litt og eventuelt beskåret det noe. Det gror igjen i det sorte partiet. Det gjør ikke så mye at du får bunnen i speilbilde av greinene.

221020070951DYusNdPr7vtb1xZrdN.jpg?12

Her har jeg bare gjort litt venstrehåndsarbeid så resultatet er ikke topp. Bilde er lysna litt, utheva litt og brukt softspott. Det gir bladet en bedre glød. Tåler sikkert å lysnes enda mer.

Endret av svenna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ute og knipset på et par strender idag, hovedsaklig for å teste polariseringsfilterer, emn også for å få noen bilder å leke med i elements som jeg motvillig har innsett at jeg må lære meg å bruke :)

NB at dette er "hastverksarbeid" da jeg pløyer over endel bilder for å lære meg litt hvordan ting fungerer.

Dette er uten redigering:

1858543515_293d9df3d7_b.jpg

Samme bilde med redigering:

1858548671_c77a4e0d14_b.jpg

Samme plass, men med kamera på høykant. Inspirasjonen til endringene er et program om "palme-øya" i Dubai hvor jeg la merke til at sanden var mye "varmere" i fargen enn vår klade gul-hvite, samt at havet så nesten grønnt ut-sikkert på grunnt vann med ren sansbunn under.

1858557643_bb88afdce8_b.jpg

Annen plass, her prøver jeg å få bildet litt mer "dramatisk", og å formidle litt "høstkulde" der havet slår innover

1859390828_79b1b436ae_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et utsnitt, det er et svært jorde og endel høydemeter mellom meg og det treet. Tipper det er bortimot 100m mellom veien jeg står på her og det treet, så treet kan nok aldri bli skarpt.

Et nærbilde kunne blitt bra ja, men dettte var bare et bilde jeg tok litt "på slumpen" mens jeg gikk mot bilen etter å ha stoppet ved noen andre trær. (Se Autumn glory tråden)

Her er originalen- i litt laber kvalitet riktignok:

37773_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte veldig godt det øverste strandbildet ditt. På dette uredigerte bildet er jo eksponeringen av bølgen perfekt. De to redigerte versjonene er mye dårligere. På det første har du mistet altfor mye kontrast. Dette gjør at dybden i bildet blir mindre og ikke minst at livet i bølgen forsvinner.

"Dubai"-bildet ditt er ikke bra. Fargene er altfor overmettet.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Fin farge på sanden i Dubai. Litt støy som synes i skyene og vannet.

Bildet fra "Den andre plassen" altså det dramatiske, høstkalde, likte jeg veldig godt.

Finfin eksponering, og bølgene har mere liv. Dessuten fine farger i vannet. Fint forhold mellom horisont, og vann/strand. Godt valg av brennvidde, med de to svabergene på hver sin side.

Flotte konstraster, med fin balanse; altså hverken over, eller undereksponert noen steder. Nice work!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.