Gå til innhold
Fiskersiden

Kokt lyr....


Fiskepuddingen
 Share

Recommended Posts

Nu har vi fanget lyr et par ganger og kokt den til kveldsmat. Men jeg synes, den lukter litt ille, når kokingen står på. Er det vanligt? Fisken ble fanget dagen før. Og den ble renset ret etter, vi fanget de.

Kveldsmat nå ? :P

PS: Synes ikke lyr smaker så godt jeg !

At jeg ikke er så begeistret for lyr tror jeg skyldes at jeg smakte lyr,rødspette og breiflabb samme kvelden .

Må ærlig inrømme at jeg ikke har spist lyr etter dette :D

Endret av angler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært lite fisk jeg "koker" - dvs ingen fisk skal vel koke, den skal som wienerpølser bare trekke i varmt vann. (Der gikk det sikkert plutselig opp et lys for noen angående hvorfor de fordømte wienerpølsene sperkker gang etter gang...)

Ellers er lyr stekt i forskjellige former slett ikke dumt - ei heller er den direkte vond i fiskesuppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye lyr som matfisk, men jeg koker den aldri fersk. Den egner seg dårlig til det. Løs i fisken og blass i smaken.

Lyr er helt klart best stekt, gjerne dyppa i egg og rulla i brødrasp / griljermel. Funker også svært godt i alle typer fiskemat. Har også bakt den i ovnen med godt resultat. Skal lyren kokes vil jeg anbefale å salte den en til to uker for så å vindtørke den . Smaker himmelsk med bacon og gulrotstuing.

Men fersk kokt lyr, nei takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å lage fileter av den, så steke den på skinnsiden med masse salt og pepper.

Har laget lyr til middag flere ganger de siste ukene, hvor jeg har gjort følgende:

Steker 1-2 brødskiver i stekepanna, bruk olje.

Stek lyrfiletene på skinnsiden frem til de er nesten ferdige, så snu de og la de steke 2-3 min.

Legg så de ferdige filetene på brødskivene, forbered sausen.

Ha masse olivenolje i panna, 2 fedd hvitløk, noen blader med basilikum og klem over en halv sitron (stor). La det frese rundt 10 sekunder, så heller man det over brødskivene og lyren.

Snadder!

Bon apetitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Lyr er klart best stekt.

Fisker mye på Helgeland om sommeren.Der får jeg mye flott lyr som jeg filiterer beinfri.(seibiff).Til å med barna mine begynnte å spise fisk igjen når de fikk den servert stekt.Resten kan en bruke fantasien til.

De lokale "gamle" brukte lyren å blande det med annen fisk og lagde fiskekaker av den!

PS:Lyrbestanden i indre Oslo fjord er økende.(godt at det blir mer av noe.)

Knut G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...

Tar ett aldri så lite trådløft her, har fått ein del stor fin lyr i det siste. Eg meiner at lyren er minst like bra kokt som steikt, kjøtet på hove er spesielt mørt har eg funne ut. Har heller ikkje den litt limaktige konsistensen som torsken kan ha. Lyren eg har fått er fin havlyr som enten skal gyta eller har gytt, husker ikkje kva eg blei fortalt der, så veit ikkje om "vanlig" lyr smaker like godt vil jo tru det da eller om han smaker likt heile året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.