Gå til innhold
Fiskersiden

11 polakker på tur i det grønne, på Østensjø skulle de finne stor mort og andre rariteter...


Remy
 Share

Recommended Posts

Polakker, altså.

Damtjern: Mange polakker, mye polsk søppel langs vannet.

Finsrudvann: Mange polakker som fisker, mye polsk søppel.

Bondivann: Polakker som fisker, en del polsk søppel på fiskeplassene.

Rolfstangen: Mye søppel, men mer i det siste, type polsk.

Før polakkene kom: Nesten ikke søppel i det hele tatt.

Elementary, my Dear Watson! :)

Second that! På "min" plass i Nittelva flyter det av ølbokser og annet skrap fra dette landet. Hakke vært sånn før vuttu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Second that! På "min" plass i Nittelva flyter det av ølbokser og annet skrap fra dette landet. Hakke vært sånn før vuttu

Kanskje vanskelig å se søpla pga alle de råtne gjeddelikene de lokale gutta har strødd opp og ned langs breddene siste 30 år kanskje.... :)

Søplefolk finnes det overalt - og det er spesiellt mange av de langs Nitelva desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Second that! På "min" plass i Nittelva flyter det av ølbokser og annet skrap fra dette landet. Hakke vært sånn før vuttu

Da har nok Polakkene gått tom for polsk øl

:)

Poenget er at det er ulovlig å fiske der på sommeren, altså kun på isen :)

Så levende agnfisk var ikke noe poeng å henge seg opp i ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi Remy faktisk har et poeng her. Det er veldig vanlig at nettopp polakkene fisker på denne måten.

Ser ikke noe galt i at det opplyses nasjonalitet her.

Ser fortsatt ikke noe i poeng i at nasjonaliteten bør komme frem, tror ikke funksjonen av det blir annet enn at sportsfiskere generelt misliker polakker som fisker. Se bare på denne tråden her, med søppel osv. Jeg har det vært utallige mange steder å fisket hvor det har flyti med søppel. Bl.a. ved fornebulandet hvor det er mange havabbor og sjøørretfiskere. hvis jeg hadde tatt bilde av søppelet så hadde jeg aldri skrevet "etniske normenn på ferde igjen ved Fornebu, søppelet flyter".

Det kan godt hende at en del østeuropere fisker på denne måten, men ser overhodet ingen grunn til at dette skal hjelpe. Da bør det vel heller jobbes med oppsyn og informasjon...

Så lenge lover brytes, ser jeg ingen forskjell på om de blir bryti av en nordmann eller en polakk.

Men denne diskusjonen har jo vært oppe her tidligere, og det er mange nok her inne som allerede har stemplet den jevne polakk som noen som hiver søppel, fisker ulovlig og galt, og samtidig tømmer vannene for fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fortsatt ikke noe i poeng i at nasjonaliteten bør komme frem, tror ikke funksjonen av det blir annet enn at sportsfiskere generelt misliker polakker som fisker. Se bare på denne tråden her, med søppel osv. Jeg har det vært utallige mange steder å fisket hvor det har flyti med søppel. Bl.a. ved fornebulandet hvor det er mange havabbor og sjøørretfiskere. hvis jeg hadde tatt bilde av søppelet så hadde jeg aldri skrevet "etniske normenn på ferde igjen ved Fornebu, søppelet flyter".

Det kan godt hende at en del østeuropere fisker på denne måten, men ser overhodet ingen grunn til at dette skal hjelpe. Da bør det vel heller jobbes med oppsyn og informasjon...

Så lenge lover brytes, ser jeg ingen forskjell på om de blir bryti av en nordmann eller en polakk.

Men denne diskusjonen har jo vært oppe her tidligere, og det er mange nok her inne som allerede har stemplet den jevne polakk som noen som hiver søppel, fisker ulovlig og galt, og samtidig tømmer vannene for fisk

Hvis man opplyser om nasjonaliteten til de som forsøpler,så går det kanskje an å sette opp skilt e.l lignende som når frem til de det gjelder??

Se f.eks på tråden "uttak av karpe og suter" på ofa forumet..

De fleste nordmenn har fått med seg at det ikke er ok å legge igjen søppel ute i naturen.Ettersom det tydeligvis er litt annerledes i endel østeuropeiske land,er det absolutt på sin plass å adressere avfallet og å sette oppskilt på et språk som når frem..

Nettop fordi man VET hvem som står for forsøplingen på bildet ovenfor,er det tullete å feie det under teppet.

Skilt på skrevet på norsk vil neppe ha ønsket effekt.

At polakker kan gjøre ubotelig skade hvis de tropper opp på Stensrud eller Ulsrud f.eks er det vel liten tvil

om.Da mener jeg ikke stangfiske,men garnfiske.Dette har jo allerede skjedd i et vann som inneholder stor suter.De fleste nøyer seg med å fiske smågjedde og kilosbrasme til stekepannen,og det er helt greit.

MEN:mange østeuropeere har så dårlige engelskkunnskaper at de kan bli vanskelig å gi et vennlig vink om at det ikke er greit å sette garn i Kolbotnvannet f.eks.

Jeg velger å tro at "den jevne polakk" vil godta å ta med søpla hjem,hvis han får vite at det regnes som god skikk og bruk,og ikke minst;sette seg inn i regler for (stang)fiske i Norge.

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man opplyser om nasjonaliteten til de som forsøpler,så går det kanskje an å sette opp skilt e.l lignende som når frem til de det gjelder??

Se f.eks på tråden "uttak av karpe og suter" på ofa forumet..

De fleste nordmenn har fått med seg at det ikke er ok å legge igjen søppel ute i naturen.Ettersom det tydeligvis er litt annerledes i endel østeuropeiske land,er det absolutt på sin plass å adressere avfallet og å sette oppskilt på et språk som når frem..

Nettop fordi man VET hvem som står for forsøplingen på bildet ovenfor,er det tullete å feie det under teppet.

Skilt på skrevet på norsk vil neppe ha ønsket effekt.

At polakker kan gjøre ubotelig skade hvis de tropper opp på Stensrud eller Ulsrud f.eks er det vel liten tvil

om.Da mener jeg ikke stangfiske,men garnfiske.Dette har jo allerede skjedd i et vann som inneholder stor suter.De fleste nøyer seg med å fiske smågjedde og kilosbrasme til stekepannen,og det er helt greit.

MEN:mange østeuropeere har så dårlige engelskkunnskaper at de kan bli vanskelig å gi et vennlig vink om at det ikke er greit å sette garn i Kolbotnvannet f.eks.

Jeg velger å tro at "den jevne polakk" vil godta å ta med søpla hjem,hvis han får vite at det regnes som god skikk og bruk,og ikke minst;sette seg inn i regler for (stang)fiske i Norge.

:D

detter har ikke noe å gjøre om du er polakk eller ikke .det har med sun fornut å gjøre,

i gaula der jeg fisker fines det tomme øl bokser over alt, :D

dansk øl bokser, men nå har det seg slik at det er mange normenn som kjøper av danskene :D det er mange grisete normenn å

ble veldig overrasket i sommer da danskene kom med søple sekk å rydda langs hele valdet :D

å det står det respekt av :D

Endret av mao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remy; hvis du ser at problemet er stort, så er det selvsagt en god ting å sette fokus på det her inne.

Uansett nasjonalitet; her må informasjon til, og om nødvendig hardere lut dersom de ikke respekterer de reglene som gjelder.

Remy; vil du gjøre noe med det, så gjør noe med det!

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de selv sier og vrikker på skuldre og hue når jeg later som jeg knekker stanga og sier police svarer de bare " poland, poland" og løfter hendene i været. Selvfølgelig kan jeg si at de var polakker, alt annet hadde vært usant! Polakker er desverre ett problem ved de fleste innsjøer, dammer og tjern om dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de selv sier og vrikker på skuldre og hue når jeg later som jeg knekker stanga og sier police svarer de bare " poland, poland" og løfter hendene i været. Selvfølgelig kan jeg si at de var polakker, alt annet hadde vært usant! Polakker er desverre ett problem ved de fleste innsjøer, dammer og tjern om dagen!

Makan te bullshit skal man jo lete lenge etter. Jeg er helt enig i at det er et problem at folk forsøpler våtmarkene, og eventuelt fisker med metoder som er ulovlig og som sørger for et for stort inngipen i fiskebestanden, men les selv hva du skriver, da. Veit du hvor mange innsjøer, dammen og tjern vi har her til lands, eller??????? Du melder deg selv ut av enhver fornuftig diskusjon hvis du ikke overveier ordbruken din bedre.

Mh Bad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan te bullshit skal man jo lete lenge etter. Jeg er helt enig i at det er et problem at folk forsøpler våtmarkene, og eventuelt fisker med metoder som er ulovlig og som sørger for et for stort inngipen i fiskebestanden, men les selv hva du skriver, da. Veit du hvor mange innsjøer, dammen og tjern vi har her til lands, eller??????? Du melder deg selv ut av enhver fornuftig diskusjon hvis du ikke overveier ordbruken din bedre.

Mh Bad2

Vel, legger meg på ditt nivå og skriver: Makan til dritt som ramler ut av deg er nok til at det går rødt i øynene mine. AT DU ikke er ute i div vann og fisker er da for pokker ikke mitt problem. Jeg fisker i stort set alt av dammer, tjern og vann, elver og bekker og i sjøen, fra godt sør for Oslo til godt nord. Og problemet er det samme overalt. OM DU velger å være blåøyd og ikke tenke noe over det, ikke bry deg med deg, ikke se at det er et problem så er det DU som taper i det lange drag den ene gangen du begir deg ut i ett vann i området. Hvis du ikke er ute i felten kan du da for pokker ikke komme med påstander, motargumenter eller faktafeil. Og hvis du hadde lest godt, så er det oslo og noe av akershus det er snakk om, IKKE hele landet!

Herreguuuuuuuuuuuuuuuuuuud

Mitt svar til deg uten ditt nivå: De siste tre årene har forekomster av østeuropere økt i et raskt tempo. Før fant man en eller to sittende i feks gjersjøelva og bogstadvannet. Nå finner man de i Stensrud, Gjertsrud, Kasut, Kolbotnvannet, vannsjø, årungen, gjersjøelva, øvredammen, østensjøvannet, nøklevann, sognsvann, ulsrud, flesjøvannet, glomma, isesjø, patterrød, askerdammene, lierelva, sandviksevla, steinsfjorden, tyrifjorden, einedammen, kapelldammen, tunedammen, totjern, åletjern, plus pluss pluss pluss... Ikke bare sitter de og fisker intenst, men de dreper 100% all fisk de får, selv om det er en utryddningstruet art som asp, karpe eller regnbueørret. De kakker alt for mat. Dette har de gjort i sine hjemland, østensjøen er tom, vannene som er offentlige i polen er tomme. Skal dette skje her og? Greit at det tar litt tid, men de har da titt og ofte blitt observrt med garn, til og med i Ulsrudvannet som er Ofa vann! Videre sprer de søppel, masse maisbokser, ølbokser, chips poser fra polen. Ikke kan de et grepa ord engelsk eller tysk, for å ikke snake om norsk. Så å fortelle de at her bor det 5 karuss, dreper du en bor det kun 4 her er nytteløst. De som velger å se bort fra dette problemet ønsker ikke sentrale østlandets fiskebestang og miljø noe godt. Noe må gjøres mener jeg! Og mange er nok uenige om at noe burde gjøres, men fiske blir ihvertfall ikke bedre av dette. Ei naturen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker ikke å si så mye om saken som diskuteres her, men en ting er klart. Min største skrekk for noen av de vann og sjøer jeg fisker i, er at de blir oppdaget av østeuropeere. Ikke fordi de forsøpler, for det gjøres av liten og stor, svart eller hvit. Men skrekken er at de fisker vannet tomt. Mulig det er et snev av fremmedfrykt i dette fra min side, men jeg føler meg forholdsvis trygg på at de ikke praktiserer C&R;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som plager meg mest ved siden av søpla er garnfisket...

Man kan fint sette garn i gjersjøelva,kasut eller andre populære fiskevann uten at noen får det med seg.Og det er jo små vann det er enklest å sette garn i uten spesielt store utstyrsmessige investeringer.

Jeg tror ikke problemet kommer til å avta,snarere tvert imot.

Hvorfor kaste bort tid på stangfiske når man kan tidoble fangsten med garn?

I noen vann hadde det vært på sin plass med litt tynningsfiske etter småbrasme f.eks.

Men hvis man ikke kjenner godt nok til lokale fiskebestander er det fort gjort å sette garn i et vann som inneholder en sårbar bestand..Totjern f.eks

Jeg kjenner ikke spesielt godt til forholdene andre steder i landet,referer til eksempler i Oslo-området.

Færre vann i forhold til antall fiskere er tilfellet her.Derfor er enkelte vann ekstra følsomme for unyansert uttak.

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er morro å se hvordan de politisk korrekte slår krøll på seg og hyler opp hver gang det påpekes at folk fra et eller annet land eller verdensdel gjør noe galt.

Beklager, men det er desverre sånn at enkelte nasjoner er overepresenterte på en del områder.

Svært mange østeuropeere fisker alt, dreper alt og strør rundt seg med søppel.

Somaliere er litt ivrigere på dette med voldtekt enn de fleste andre.

Nordmenn drikker seg oftere fulle enn folk fra f.eks. Frankrike.

Negre er oftere HIV-positive enn eskimoer.

Homofile kler seg oftere i fjør og glitter enn heterofile.

Eskimoer er oftere alkoholiserte enn negre.

Engelskmenn starter flere barslagsmål enn nederlendere.

Sigøynere stjeler oftere enn den jevne nordmann.

Tyskere smugler mere fisk enn f.eks. svensker (for ikke å snakke om at de starter flere kriger)

Det har ingenting å gjøre med rasisme. De fordommene folk har er det veldig ofte en grunn til at de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, legger meg på ditt nivå og skriver: Makan til dritt som ramler ut av deg er nok til at det går rødt i øynene mine. AT DU ikke er ute i div vann og fisker er da for pokker ikke mitt problem. Jeg fisker i stort set alt av dammer, tjern og vann, elver og bekker og i sjøen, fra godt sør for Oslo til godt nord. Og problemet er det samme overalt. OM DU velger å være blåøyd og ikke tenke noe over det, ikke bry deg med deg, ikke se at det er et problem så er det DU som taper i det lange drag den ene gangen du begir deg ut i ett vann i området. Hvis du ikke er ute i felten kan du da for pokker ikke komme med påstander, motargumenter eller faktafeil. Og hvis du hadde lest godt, så er det oslo og noe av akershus det er snakk om, IKKE hele landet!

Herreguuuuuuuuuuuuuuuuuuud

LOL LOL LOL

Jeg kan da også remse opp 20 - 30 vann som det ikke finnes polakker langs bredden, og det ser ut som det holder med å nevne vann som ikke ligger ved en parkeringsplass eller bilvei. Mitt poeng var at du skriver "fleste insjøer, vann ...". Skjønner. Når du overdriver så jævlig, så mistenker jeg deg fort for å svartmale situasjonen på bekostning av polakkene. Ellers enig i at det er problematisk med forsøpling og ulovlig fiske, og svaret til beerbellybob synes jeg var et av de mer konstruktive innleggene i denne debatten.

Mvh Bad2

Endret av Bad2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL LOL LOL

Mvh Bad2

Nå er det vel slik Bad2 at de ikke sitter og fisker i hvlket som helst vann, alle vann har ikke fisk, og de elsker å fiske våre mer spesielle fiskearter mer enn noen andre. Typ karpe, suter, karuss og mer vanlige som abbor, gjørs, gjedde, brasme, mort etc. Men ok, ikke alle vann, men stort sett ALLE vann med nevnte fiskeslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.