Gå til innhold
Fiskersiden

...


Helge S
 Share

Recommended Posts

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Poenget er at det -ikke- er nødvendig med 6/O sneller ! Sier ikke noe at de snellene er dårlige.. men jeg har prøvd en slik snelle (for det er vel en slik Asmund har ? ) Og jeg må si at jeg ble ikke overvettes imponert

:angry: Som den eldste dinosauren eg er, slutter eg ikkje å verta overraska av dine utspel, Thor. Som kanskje den som har hatt havfiskesnøret mest i sjøen dei siste 48 åra, i vårt distrikt,er eg ikkje i tvil om at 50lnb- utstyr er det rette for å dekka alle bruksområde i vårt nærdesitrikt, tunge lodd og store djup slit ut lettare utstyr over tid. Blålanga til Lasse vart forresten teke på eit 30lnb-utstyr, då eg hadde med to stenger og den lettaste vart prioritert då Digernessundet ikkje er straumkraftigt og 0,5-1,0kg lodd er meir enn nok. Asmund si snelle er 6/0 Everol og er ei slitesterk snelle laga for tunge tak. Det kan jo hende at den er litt tung å handtere, men har ein litt fysikk er ikkje det eit problem, Thor :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, når det gjelder den Everell-snella så er du definitivt spot on :angry:

Så du mener at folk som Odd Arve Gunderstad, Alf Inge Steindal og Tore Jan Skeie er folk som ikke aner hva de driver med når det gjelder fiske på bl.a Tråvaasskallen ? At du fisker der mer en dem ?

Interresant betraktning igrunn det der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, når det gjelder den Everell-snella så er du definitivt spot on :angry:

Så du mener at folk som Odd Arve Gunderstad, Alf Inge Steindal og Tore Jan Skeie er folk som ikke aner hva de driver med når det gjelder fiske på bl.a Tråvaasskallen ? At du fisker der mer en dem ?

Interresant betraktning igrunn det der :D

:) Dei har nok vore flittigare enn meg på dei plassane dei siste åra, men nokre av oss fiska der lenge før desse dyktige karane tok turen nordover. Eg har ikkje påstått at Odd Arve og co ikkje aner kva dei driv med, dei har si meining og eg har mi, det er du som dreg dei inn i ein diskusjon der du nytter deiras erfaringer som grunnlag for dine meininger. Eg uttaler meg ut frå mine erfaringer og ikkje ut frå andre sine. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt Helge, som du sier så er det forskjell. Men det er nå ikke bare der de fiske.

Det bør også nevnes at jeg i liten grad baserer meg på egne erfaringer, men har jo diskutert emnet en del med noen av dem når jeg har fisket der oppe. (så jeg har vært der, og har prøvd fisket flere ganger)

Even nevner erfaringer fra "gammalt" av, og det er vel noe av poenget mitt, fra gammalt av... Nå er det nye tider, og det er helt unødvendig å anbefale 6/O og 50lbs sneller. Kanskje for 10-15-2o år siden, men ikke nå lenger. Nå holder det meg 30lbs!

EDIT : morro dette her gitt :angry:

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du har ikke (i denne tråden) direkte anbefalt 50lbs/6/O, men du skriver at du ikke ville hatt noe lettere til dette fisket.

Men i andre tråder har dere (jeg bruker dere her, for jeg kan ikke huske om det var du, Even eller kanskje til og med Assmind) anbefalt 6/O og også sagt der at en MÅ ha det til dette fisket.

Jeg legger meg ikke opp i hvilket utstyr dere bruker, mitt poeng er at det ikke er -nødvendig- med noe mer enn 30lbs utstyr til dette fisket nå om dagen.

Når det gjelder kommentaren i mitt første innlegg i denne tråden så var ikke det noe forsøk ¨på å dra igang en ny diskusjon på dette emnet (Gudene skal vite at det har vi hatt før :angry: ), men det var beregnet som en spøk, for det ser unektelig litt morsomt ut å fiske 3 kg's fisk med 50lbs utstyr :)

Ha en ellers fin dag med alt det tunge utstyret, som selvsagt er godt nok, men overkill

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

slenger meg mer enn gjerne inn i en diskusjon her jeg....hehe

Må bare gratulere lasse med to nye arter først! grattis Lasse.

så til saken 30 eller 50 lbs?

diskusjonen for noen år siden gikk på 6/o kontra 4/o sneller fra Penn.

jeg annbefaler 6/o sneller utifra min erfaring der min Penn 113H (som er ei 4/o snelle) gikk mer eller mindre i "oppløsning" som følge av fiske her ute i sterk strøm og medfølgende tunge lodd....1,5-2,5 kilo...

Det ble for mye for 4/o snella mi og jeg vet om jaffal 2-3 andre som har hatt samme sammenbrudd som meg.

MEN....det er et stort men her nemlig, fisket den gang foregikk med dacron snøre i 50lbs styrke.

siden multifilamenten ikke var "oppfunnet" ble det da stort strømfang som måtte kompenseres med TUNGE lodd.

Så her er det øyet som ser som får avgjøre hva som skal brukes...30lbs eller 50lbs

Fiskemessig har vi vel alltid vært enige om at all fisk i norske farvann sannsynligvis vil kunne landes på 30 lbs utstyr.

:angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig leit at du fikk 2 nye arter Lasse,for jeg fikk også 2 nye arter denne helgen...

Begynner å miste motet her,da jeg ikke haler innpå artslista di :blush:

Men så det er sagt: Steike sylte gratulerer med 2 nye arter,og spesielt blålanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som om jeg ville brukt Syrstad, Granbo eller Frødin som eneste holdepunkt for mine "egne" meninger....

Get a grip!

Her er forresten PM jeg fikk av en moderator nettopp (ThorEh) :

Sjelden jeg driver og sender kverrulerende PM (aldri faktisk), men denne gangen gjør jeg ett lite untak :

Tosk:p

Nice Thor! Hva med litt egensensur? Eller kanskje stenge seg selv ute i et par uker???

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.