Gå til innhold
Fiskersiden

Moderne fluefiske!


Flemms
 Share

Recommended Posts

Helt utrolig hvordan folk prøver å fremheve fluefiske som noe spesiellt som krever noe ekstraordinært av utøveren. Hvis det er så spesiellt hvorfor er det da så viktig å fremheve det hele tiden??? Gidder ikke starte noen diskusjon da jeg trives kjempegodt med min type fiske og ønsker ikke å prøve å overbevise noen om at det er så vanskelig, men det er gøy og det er det viktigste for meg. Det som ikke er gøy er at man har så lite tid, hadde jeg hatt mere tid hadde det definitivt ikke gått til fluefiske, ikke fordi det ikke er vanskelig nok, eller fordi at jeg er imot det, rett og slett fordi jeg har prøvd det flere ganger og det ikkke falt i smak.

Trevliga helsingar fra Sarp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 324
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Helt utrolig hvordan folk prøver å fremheve fluefiske som noe spesiellt som krever noe ekstraordinært av utøveren. Hvis det er så spesiellt hvorfor er det da så viktig å fremheve det hele tiden??? Gidder ikke starte noen diskusjon da jeg trives kjempegodt med min type fiske og ønsker ikke å prøve å overbevise noen om at det er så vanskelig, men det er gøy og det er det viktigste for meg. Det som ikke er gøy er at man har så lite tid, hadde jeg hatt mere tid hadde det definitivt ikke gått til fluefiske, ikke fordi det ikke er vanskelig nok, eller fordi at jeg er imot det, rett og slett fordi jeg har prøvd det flere ganger og det ikkke falt i smak.

Trevliga helsingar fra Sarp.

Fant du no Brandy i skapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig hvordan folk prøver å fremheve fluefiske som noe spesiellt som krever noe ekstraordinært av utøveren. Hvis det er så spesiellt hvorfor er det da så viktig å fremheve det hele tiden??? Gidder ikke starte noen diskusjon da jeg trives kjempegodt med min type fiske og ønsker ikke å prøve å overbevise noen om at det er så vanskelig, men det er gøy og det er det viktigste for meg. Det som ikke er gøy er at man har så lite tid, hadde jeg hatt mere tid hadde det definitivt ikke gått til fluefiske, ikke fordi det ikke er vanskelig nok, eller fordi at jeg er imot det, rett og slett fordi jeg har prøvd det flere ganger og det ikkke falt i smak.

Trevliga helsingar fra Sarp.

Vel, det avhenger vel sterkt av hvilket nivå du legger deg på.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke enig med meg selv engang. :)

Jeg er helt enig med meg selv jeg...

For meg er det knakende likegyldig om dragningen innefor fluefiske blir mer mot det opprinnelige/rene eller mot det å dynke fluene i lukt. Det er i mine øyne fluefiske uansett.

Om den andre sansen som stimuleres er lukt i stedet for hørsel ved siden av det visuelle bryr meg ikke.

Fortsatt fluefiske.

Det er bare det at størst fisk burde være størst fisk på lister og konkurranser. Ikke størst fisk fisket med hva som helst, og så størst fisk fisket med handicap.

For om det er handicap man er ute etter finnes det flere andre man kan pålegge seg selv og ha glede av under sitt fiske som ikke gir egen offisiell liste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulling :D

Du er sikkert en slik selvhøytidelig flufisker som skremmer andre fra å begynne med fluefiske !

Selv elsker jeg fluefiske ,det hender tilogmed at jeg får fisk selv om jeg ikke fisker på "høyt nivå " :D

Jeg representerer snarere det motsatte. Det må jeg gjøre.

Å ønske å ta det et skritt videre, er dog ikke selvhøytidelig.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med meg selv jeg...

For meg er det knakende likegyldig om dragningen innefor fluefiske blir mer mot det opprinnelige/rene eller mot det å dynke fluene i lukt. Det er i mine øyne fluefiske uansett.

Om den andre sansen som stimuleres er lukt i stedet for hørsel ved siden av det visuelle bryr meg ikke.

Fortsatt fluefiske.

Det er bare det at størst fisk burde være størst fisk på lister og konkurranser. Ikke størst fisk fisket med hva som helst, og så størst fisk fisket med handicap.

For om det er handicap man er ute etter finnes det flere andre man kan pålegge seg selv og ha glede av under sitt fiske som ikke gir egen offisiell liste.

Men nå er jo ikke du fluefisker. At fluefiskere ville ha en egen liste er jo fordi at de har sine normer å gå etter hva som er fluefiske. At fisken velger og smake på ulldotten din fordi den lukter godt har ingentimg med fluefiske å gjøre. Triggere som utseende og bevegelse er ting som blir lagt vekt på av fluebinder og fluefiskere. Jeg har meget stor respekt for de som driver med fluefiske siden de har et pensum som overgår meitefiske en trillion ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.

Nei. Jeg er ikke fluefisker.

Men jeg har forståelse og respekt for de som velger den formen for fiske og som fryder seg over et godt kast og et riktig flyt og en perfekt satt mothugg.

På samme måte som jeg har respekt for de som ankrer opp på store dyp og jakter på arter der nede.

På samme måte som jeg fryder meg over et godt kast enten det er etter karpe i et lite vann eller surf et sted ved kysten vår.

Normene om hva som er fluefiske har jo utviklet seg...

Nye snører/sener har blitt utviklet med stor synkegrad.

Fluene i seg selv har utviklet seg. Og den komersielle delen av baktanken bak fluelisten har fulgt med.

Motstander av den listen kommer jeg alltid til å være og jeg kommer til å forstette å yttre den offentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant du no Brandy i skapet?

En del.problemet var at når Brandyen var tom kom jamen vodkaen på bordet også.

Slukfiske er noe for alle og enhver,

denne metoden er jo ikke sær.

Alt du trenger er en snelle og stang,

ingen krav om at stangen skal være så og så lang.

Jerk er noe mere spesielt,

Man fisker med baits i farger muttern ville kalt grelt.

Man twitcher, jerker og drar

ja, alle hører at gjør man dette offentlig er man rar.

Trolling er noe for de med mye penger,

man fisker dypere og mye lenger.

Med flashere og store drag,

fisker man etter fisk som gir velbehag.

Prikker skal det være oppe og nede,

og grønne slimete gir ingen glede.

Meitere de er snille og greie,

ingen av de er vanskelige og leie.

Man takker for den fisken man får,

og enkelte som frischern har lite hår.

Man forer opp en plass,

og enkelte ganger virker det som man fisker i en dass.

Fangsten er ofte full av slim,

og burde vel helst vært brukt til å produsere lim.

Men fluefiske er for de som ikke er ekte,

de som sier at kompisen hadde fingeren i rumpa når vi lekte.

Bøgete vadebukser og homovest,

er det som beskriver fluefiskere flest.

De bruker metoden fordi den er vanskelig og sær,

og ikke fordi man får fisk som de andre metodene nevnt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHAHA :o j.vlig morsomt :D

Uansett:at meite er lett og fluefiske er vanskelig er bare sprøyt.Det er lett å være en dårlig fisker ,og det er lett å FORBLI en dårlig fisker....Og det har ingenting med metode å gjøre :P

Javisst er konseptet bak moderne meite lett å forstå:Kast ut mais,tre mais på kroken.Kast ut takkelet

slik at det treffer mest mulig i nærheten av maishaugen..len deg tilbake og jekk opp en pils :D

Fluefiske:Se hva slags insekter fisken tar.Knyt en flue som ligner mest mulig på fortommen.

Kast ut i nærheten av et vak!Gi tilslag på en 3 hektos fisk :D

Enkelt eller hva?

Det er vel heller erfaring og intuisjon hos den enkelte fisker som avgjør resultatet...Små forskjeller kan bety mye .Det har vel de fleste her erfart?

Teknikken i seg selv gjør ingen til en god eller dårlig fisker. ;)

Men at noen har et temperament som passer bedre til mobilt fiske enn avslappende ventefiske,og at det kan gi utslag på utbyttet,er jo sant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHAHA :o j.vlig morsomt :D

Uansett:at meite er lett og fluefiske er vanskelig er bare sprøyt.Det er lett å være en dårlig fisker ,og det er lett å FORBLI en dårlig fisker....Og det har ingenting med metode å gjøre :P

Javisst er konseptet bak moderne meite lett å forstå:Kast ut mais,tre mais på kroken.Kast ut takkelet

slik at det treffer mest mulig i nærheten av maishaugen..len deg tilbake og jekk opp en pils :D

Fluefiske:Se hva slags insekter fisken tar.Knyt en flue som ligner mest mulig på fortommen.

Kast ut i nærheten av et vak!Gi tilslag på en 3 hektos fisk :D

Enkelt eller hva?

Det er vel heller erfaring og intuisjon hos den enkelte fisker som avgjør resultatet...Små forskjeller kan bety mye .Det har vel de fleste her erfart?

Teknikken i seg selv gjør ingen til en god eller dårlig fisker. ;)

Men at noen har et temperament som passer bedre til mobilt fiske enn avslappende ventefiske,og at det kan gi utslag på utbyttet,er jo sant..

Du har glemt ett viktig poeng ! Før du får lagt ut flua på vannet så må du nødvendigvis ha lært deg å kaste med fluestang noe som krever mer av utøveren enn kasting med haspel o.l.

For at du skal greie å presentere fluen hvor du vil, og når du vil,så kreves det MYE trening.

En dårlig fluekaster kan aldri bli en som drar jevnt med fisk under varierende forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluekasting er lett som en plett.Men jeg er enig i at det er en...av mange faktorer som er avgjørende for suksess.Slik som f.eks foring eller valg av nappindikasjon innen meitefiske.

Ja valg av nappindikasjon krever mye trening,nesten like mye som ett snake-roll. Finnes det noen instruksjonsvideo som viser hvordan man skal gjøre det ? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja

Spøk til side.Fluekasting er ikke så fordømt vanskelig som noen skal ha det til.

Som i alt annet fiske er det summen av mange faktorer som gir "vind i seilene"

...Og det er beherskelsen av alle disse heller en isolerte enkeltfaktorer som generelt er utløsende i forhold til suksess...Der skiller ikke fluefiske seg spesielt fra meitefiske(f.eks ved valg av en passende form for nappvarsler)

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker teknikker fra alle metoder for å få liv i fisket mitt, men fisker jeg tørt for å oppleve fisken som slurper i seg flua, blir det fiska på gamlemåten.

å gå fra å være en erkefluefisker, til å meite 90% av fisketiden min, må jeg si at begge deler tar lang tid å lære. ingen av delene kan man bli helt utlært i, selv om det finnes folk som mener de kan alt...... :angry2: .

bare duppfiske tok meg laaaang tid å lære. mange forskjellige dupper, spesialtilpasset diverse forhold og arter, blyet ned til perfeksjon.....pokker så mye enklere det er å fiske med flue..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som at de fleste her har kjøpefluer :blink:

Mulig man kan bli guidet til plassen og vist hvem fluer som gjelder, men da har man langt igjen til og mestre alt på egenhånd. Det er dette som skiller klinten fra hveten.

Med hjelp av klekkekart og entomologi kunnskaper sammens med egne fluer som fiskes som de er tenkt osv. Legge fortommen strak i et perfekt drift over den selektive fisken som kun er oppe og suger i seg fjærmygg i str 18 hvert 1,5 minutt.

Takk skal du ha og stangen heves, rraatssj voooiiinnng skrrriiiik :D

Da har man sanneligen lykkes med sitt fiske.

Da er kanskje ikke rekordlistene så viktige allikevel.

Desverre er jeg ikke der når det gjelder fluefiske selv, men jeg skulle ønske jeg var det.

Men meitefisket har jo sine sider det også, men ikke i den grad som fluefisket kan ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er jeg ikke der når det gjelder fluefiske selv, men jeg skulle ønske jeg var det.

Der traff du kanskje spikeren på hodet, Potemkin, muligens litt mer presis enn du tror. Vi kommer aldri helt dit, ingen av oss, noengang. Fluefiske handler om å strekke seg etter kunnskap og ferdigheter, når man når ett så strekker seg man etter et nytt. I dette skjæringspunktet av kunnskap og ferdigheter skapes det noe udefinert, en slags magi som igjen skaper en fasinasjon. Jeg har en god venn som er musiker. Han har et uttrykk som han kaller groovet. Med det mener han dette udefinerte som oppstår når de spiller sammen og det klaffer slik at alle faller sammen i perfekt rytme og harmoni, så man føler at det virkelig rocker.

Jeg har sett uttrykket faktor x Her, kanskje denne er det samme som musikernes groov. Jeg kan i allefall ikke se for meg at fluestang med agn eller lukt i enden av lina vil skape noe av dette for mitt vedkommende.

Dette er ikke fordi jeg er såkalt hardcore fluefisker, og heller ikke fordi jeg er en nyfrelst puritaner innen fluefiske. Jeg har drevet med dette i over 30 år. Når det gjelder disse listene, så tror jeg ikke de er så viktige som enkelte later til å tro. Det ligger i fluefiskets natur at det ikke er det å få den største fisken som teller. For meg personlig betyr dette ingenting. Det er jakten, det å overliste fisken som teller, ikke det å pilke opp et titalls fisk i ei lita bukt etter å ha lokket dem inn med for i håp om at en skal være litt større enn de andre. Det er meitefiske, uansett hvilken stang og line man bruker. Jeg er kanskje litt enig i dette med en slik rekordliste, men det er jo slik at enhver kan lage en slik liste hvis man vil, og bestemme hvilke regler som skal gjelde.

Det forbauser meg litt at Flems ikke har tenkt på dette, og laget en liste der bare han kan melde inn fisk. Da ville jo han få en masse n-rekorder, og sikkert bli kåret til en mesterfisker som blir invitert med på eksklusive turer med Arne Hjeltnes eller kjente sportsfiskere

:blink::D:D

Mvh

Cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næh :D

Henger meg IKKE på....smak og behag :blink:

Imorgen skal jeg til Nitelva og fiske stam.

I bekmørket sitter jeg stille som en indianer i ca 3 1/2 time-

mens jeg lukker øynene og visualiserer en stam på 2,5kg som arbeider seg sakte oppover mot min hjemmelagde hamp-pasta(Økologisk dyrket) som ligger perfekt presentert nærmest LIMT til elvebunnen(viktig!) via mitt superhemmelige tackel-mønster :D Kl.23.09 kjenner jeg at fisken ruller agnet foooorsiktig rundt i munnen akkurat idet en bever passerer.Nå gjelder det å droppe pustinga i ca 10.min

slik at ikke beveren blir skremt ,slårmed halen og skremmer stammen....Meitefiske er for Fiskere som liker å være i ett med naturen.

Fluefiske er for folk som ser på naturen som en blanding av tivoli og trimrom(Og liker å trampe istykker eggene til akvatiske insekter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg forstår ihuga fluesfiskere så ligger kicket i å få fisken til å at et bytte fordi de tror det er naturlig føde. En flue bundet som en reke eller annen imitasjon ville i naturen også ha lukt.

En imitasjon inkl lukt vil være nærmere originalen en uten.

Heier på tanken om moderne fluefiske!!!

Men meitefisket har jo sine sider det også, men ikke i den grad som fluefisket kan ha.

Hvem er dommer for hvilket fiske som er mer edelt en andre metoder?

Å i det hele tatt komme seg ut å fiske må vel være målet, hvertfall for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig hvordan folk prøver å fremheve fluefiske som noe spesiellt som krever noe ekstraordinært av utøveren. Hvis det er så spesiellt hvorfor er det da så viktig å fremheve det hele tiden??? Gidder ikke starte noen diskusjon da jeg trives kjempegodt med min type fiske og ønsker ikke å prøve å overbevise noen om at det er så vanskelig, men det er gøy og det er det viktigste for meg. Det som ikke er gøy er at man har så lite tid, hadde jeg hatt mere tid hadde det definitivt ikke gått til fluefiske, ikke fordi det ikke er vanskelig nok, eller fordi at jeg er imot det, rett og slett fordi jeg har prøvd det flere ganger og det ikkke falt i smak.

:):lol::blink: , ikke skryt på deg flere ting du ikke kan da....! :P

Ja

Spøk til side.Fluekasting er ikke så fordømt vanskelig som noen skal ha det til.

Vel, har lært opp noen folk til å kaste med flue! Kun grunnleggende kasteteknikk for å få de i gang. Min erfarig er at det trengs noe tid for i det heletatt og få det mest grunnleggende til å sitte. I denne opplæringen vil jeg helst at "eleven" bør ha en kursøkt i uka over en periode på tre mnd. Dette er iberegnet selv trening.

Selv etter snart 20 år med fluestang i hånda, lærer jeg fortsatt nye ting for egendel, små faktorer innen bruk av utstyr og kasteteknikk som er med på å optimalisere/perfeksjonere, slik vil det alltid være inne fluekasting. F.eks på presentasjon's delen(fluekasting) har jeg ennå mye å lære

Som i alt annet fiske er det summen av mange faktorer som gir "vind i seilene"

Agree...

Endret av Flemms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.