Bad2 Posted September 27, 2007 Report Share Posted September 27, 2007 Jeg leste Ole M. Ekebergs inspirerende "startskudd" for denne isfiskesesongen på forsida, og håper at denne tråden etterhvert kan fylles opp med tips om istykkelse etterhvert som isen legger seg nedover mot havets høyde. Det er vel Næra i Hedemark (?) denne artikkelen omhandler?!?!?! Er det andre rundt i dette vidstrakte landet som kan fylle opp med info om; Istykkelse på vann, m.o.h. vannet ligger, og navnet på fylket vannet ligger i (hvis vannets navn ikke ønskes avslørt)? Dette synes iallfall jeg hadde vært interessant å vite utover sesongstart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nisse Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Her er må jeg si meg helt enig. Gleder meg som en unge til isen legger seg, så det er absolutt spennende å følge med på diverse vann rundt i landet. Er forhåpentligvis større sjans for is litt tidligere i år da det er kaldere i vannet i utgangspunktet en det var i fjor. Første natt med frost i Stavanger i natt, så det byner vel å nærme seg is enkelte steder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ford prefect Posted October 1, 2007 Report Share Posted October 1, 2007 Har kjøpt masse isfiskeutstyr og forventer rikelig med is i Bergen by snart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Inge S Posted October 1, 2007 Report Share Posted October 1, 2007 Frost i stavanger i natt? merkelig, her var det +8 kl 07 i morges.... Håper på skikkelig vinter slik at det blir masse isfiske på sjøen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ford prefect Posted October 1, 2007 Report Share Posted October 1, 2007 (edited) Mitt første fiskeminne er en gang på midten av 80-tallet. Da var isen så tjukk at vi kjørte bestefars blå Lada langt ut på Ølensfjorden Så satt vi der, drakk varm sjokolade og kikket på snørene. Fisk ble det ikke, men å kjøre bil på fjorden var sterke saker for en 6-åring! Edited October 1, 2007 by ford prefect Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nisse Posted October 1, 2007 Report Share Posted October 1, 2007 Frost i stavanger i natt? merkelig, her var det +8 kl 07 i morges.... Håper på skikkelig vinter slik at det blir masse isfiske på sjøen Heisann Ikke inatt, detta var natt til fredag. Har ikke så god tru på sjøisfiske her, men kanskje noen vann i nærheten. Har kjøpt masse isfiskeutstyr og forventer rikelig med is i Bergen by snart Du skal ikke le av isfiske i Bergen, bodde i Bergen vinteren 2002/2003, og fiska endel på isen på kalandsvannet. Ufattelige mengder å få der enkelte dager. Rekorden var 130 på 6 timer fiske. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Espen Ørud Posted October 1, 2007 Report Share Posted October 1, 2007 Forøvrig anbefaler vi at det som i tidligere år lages tråder i de geografisk bestemte fora hvor lokale isforhold diskuteres - en landsomfattende tråd blir fort litt tungvint... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sephiroth Posted October 7, 2007 Report Share Posted October 7, 2007 Du skal ikke le av isfiske i Bergen, bodde i Bergen vinteren 2002/2003, og fiska endel på isen på kalandsvannet. Ufattelige mengder å få der enkelte dager. Rekorden var 130 på 6 timer fiske. 130 på 6 timer... var det ørret eller røye eller begge deler? Har hatt 3 turer på kalandsvannet i sommer med båt og fisket ørret. Til vinteren kan jeg godt tenke meg å prøve meg på isfiske etter røye der, men er helt fersk på dette. Noen som har noen tips for plasser og metoder i kalandvann for å få røye? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bad2 Posted October 7, 2007 Author Report Share Posted October 7, 2007 130 på 6 timer... var det ørret eller røye eller begge deler? Har hatt 3 turer på kalandsvannet i sommer med båt og fisket ørret. Til vinteren kan jeg godt tenke meg å prøve meg på isfiske etter røye der, men er helt fersk på dette. Noen som har noen tips for plasser og metoder i kalandvann for å få røye? Kremt. Kremt ............ Skaff deg din egen tråd, og kom tilbake når du har opplysninger om istykkelsen, er du snill! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sephiroth Posted October 7, 2007 Report Share Posted October 7, 2007 Kremt. Kremt ............ Skaff deg din egen tråd, og kom tilbake når du har opplysninger om istykkelsen, er du snill! Da kan jeg opplyse om at istykkelsen på Kalandsvann for tiden ligger på 0mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabrielsen Posted October 7, 2007 Report Share Posted October 7, 2007 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnstein Posted October 7, 2007 Report Share Posted October 7, 2007 Da kan jeg opplyse om at istykkelsen på Kalandsvann for tiden ligger på 0mm >> Men, er det trygt å gå på den, da - eller bør man vente litt til ?? << Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sephiroth Posted October 8, 2007 Report Share Posted October 8, 2007 >> Men, er det trygt å gå på den?? << Ikke med mindre du er en langhåret snekker fra nasareth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stea889 Posted December 2, 2007 Report Share Posted December 2, 2007 40 cm is på vannene, i vest finnmark. Men ble ikke noe fisk av den grunn... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest StadJon Posted December 4, 2007 Report Share Posted December 4, 2007 Fattern kjørte fra Notodden til Oslo i dag og det er visstnok is på alle vann som ligger litt i "høyden" men absolutt ikke i nærheten av gangbar. Været får jo ikke bestemt seg her på østlandet, seks minus om natta og fire pluss + striregn om dagen. Akkurat nå er det ca fem minus ute men jeg holder ikke akkurat pusten i dagene fremover. Er stygt redd for at det atter en gang blir en "sørpe-vinter" og ingen fiskeis. Skjønt, innerst inne har jeg et håp om is på fjordene her i Telemark.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bsalte Posted December 4, 2007 Report Share Posted December 4, 2007 (edited) krysser fingrene jeg også jon forøvrig vil jeg nevne at for tre uker siden observert jeg isfiskere på et vann på veien fra holmestrand mot hof i vestfold,aner ikke hva vannet heter,men det ligger ved veien og ser næringsrikt ut..... masse vak der om sommeren ihvertfall Edited December 4, 2007 by bsalte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest StadJon Posted December 4, 2007 Report Share Posted December 4, 2007 krysser fingrene jeg også jon forøvrig vil jeg nevne at for tre uker siden observert jeg isfiskere på et vann på veien fra holmestrand mot hof i vestfold,aner ikke hva vannet heter,men det ligger ved veien og ser næringsrikt ut..... masse vak der om sommeren ihvertfall Oi! Sikkert noen karer som tør å driste seg ut på "røøten is". Jeg er for pysete av meg når det gjelder is, jeg vil gjerne ha endel cm før jeg begir meg utpå. Jeg drøyer kjøp av flytedress, for da kommer det sikkert 15 cm is på fjorden i løpet av et par netter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest StadJon Posted December 10, 2007 Report Share Posted December 10, 2007 (edited) Jeg må bare si det: Møkkavær!! Sånn.. Edited December 10, 2007 by StadJon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bad2 Posted December 10, 2007 Author Report Share Posted December 10, 2007 Jeg må bare si det: Møkkavær!! Sånn.. Absolutt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
link Posted December 11, 2007 Report Share Posted December 11, 2007 Absolutt! Vell -7 i sørum nå så da blir det isen til helga. Og det skulle holde hele uka med kulde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bad2 Posted December 11, 2007 Author Report Share Posted December 11, 2007 Den tynne ishinna på vanna i Dikemarkvassdraget er tilbake. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest StadJon Posted December 12, 2007 Report Share Posted December 12, 2007 Yes!! Det er meldt kuldegrader i Telemark fra -3 og nedover helt frem til søndag, minst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest StadJon Posted December 14, 2007 Report Share Posted December 14, 2007 Så kommer det vanlige spørsmålet fra meg når kuldegradene kommer: Har noen kjørt forbi Voldsfjorden i det siste? Ser på www.yr.no at det hagler inn med minusgrader i området rundt Herre og da blir man selvsagt forsiktig optimist. Noen som vet om det har lagt seg en ishinne på Voldsfjorden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjetillund Posted December 14, 2007 Report Share Posted December 14, 2007 Begynner å legge seg ei hinne i vikene i Sandebukta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest StadJon Posted December 14, 2007 Report Share Posted December 14, 2007 Begynner å legge seg ei hinne i vikene i Sandebukta. Ser ut som Sande også har minusgrader i vente til og med mandag. Lengere varsel er ikke gitt så langt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts