Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske i Glomma ved Kongsvinger


Rage
 Share

Recommended Posts

Vi skal på en liten hyttetur denne uken, og jeg tenkte å prøve meg i glomma rundt og ved kongsvinger.

Noen som har anelse om hva slags fisk man kan ta, og evt noen fiskeplasser her?

Takker for alle svar :)

hei, jeg er ikke så veldig kjent i det området, men har fiset en del i Elverum, men det jeg kan bekrefte er at været i området har vært horribelt den siste tiden, veldig lave temperaturer og en del regn. Til tross for regnet har ikke elva gått opp så alt for mye og er nå på normalen for årstiden til tross for at den har gått opp rundt 30 cm siste døgn (www.glommaguidn.com). Dersom det blir oppholdsvær mot helga vil ikke vannstanden være noe problem, men jeg tror at vanntemperaturen kan gjøre fisket vanskeligere. Kongsvinger tror jeg at er for langt sør for harren (eller ett sted hvor det ike er for mye harr, for er jo harr lenger sør mot fredrikstad og sarpsborg området), men gjedde er det vel reale muligheter for. Jeg vet dessverre ikke om noen fiskeplasser i området, men hvis du søker litt på netttet og i forumet vil du vel sikkert finne noe. Husk at ørreten er fredet dersom du skulle være uheldig å få en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere gjedde og abborvann i traktene, så noe annet enn de i Glomma hadde vært morro å prøvd etter.

Hvilke andre arter finner man i Glomma i disse traktene?

du har vel de fleste normale ferskvannsartene. mort.laue,lake,snørrgjøs,abbor,gjedde,brasme,buk,ørret.harr.

ørret og harr er du f.eks ved vingersbrua,svartfossen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere gjedde og abborvann i traktene, så noe annet enn de i Glomma hadde vært morro å prøvd etter.

Hvilke andre arter finner man i Glomma i disse traktene?

Du finner mange arter, men ikke alle er like interessante.

Årstida taler for harr. Var ved Norsfossen i går, og det var elendig. Det er ikke lett å få harr av litt størrelse ved Kongsvinger, mye smått (wienerpølser). Midt i Kongsvinger sentrum er OK for harr. Samme gjelder sand-strendene noen kilometer oppstrøms, på vest-siden av elva ("Gråsand" badeplass).

Ellers er det stam, tildels stor stam, selv om det kanskje begynner å bli litt seint. Vederbuk biter også om høsten.

Av rovfisk utover abbor og gjedde finner du lake.

Egentlig er det gjeddefiske i Glomma som er midt i blinken nå om dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.