Gå til innhold
Fiskersiden

Vegring for rapportskriving, karpe vs sjøfisk osb


Chironomus
 Share

Recommended Posts

Fortsett gjerne diskusjonen herfrå vidare her.

Det kom vel tidleg til ein konklusjon i den saka. Ta ut frustrasjonen her :) .

Viktige tema er det likevel. Kjipt om folk ikkje legg ut rapportar fordi ein risikerer tyn. Hugs at fisking er det artigaste, og det nest artigaste er å lese om andre sine fangstar. Kanskje skulle alle prøve å vera meir konstruktive i formuleringane?

Legg ut rapport! Legg ut rapport! Legg ut rapport!

:)

Eg køyrer debatt: har nokon fått tyn for å skrive nynorsk?! Fiskersiden skulle helst hatt minst 40% av innlegga på nynorsk. Administrators?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei, eg har ikkje fått tyn. Det blei berre nemnt i den andre tråden.

Når det gjeld rettskriving generelt, så ligg vel problemet litt i at enkelte ikkje skiller mellom SMS-språk (ikkje drammensk, Sverre), slurvefeil og reelle feilskrivingar. Ingen (på veldig lenge, i alle fall) har kommentert om ein eller annan har ein skrivefeil. SMS-språk har det vel vore litt fokusert på.

Om alle prøver seg med positive tankar, og ikkje går i skyttargrava med ein gong trur eg stemninga forblir høg her inne :) :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 %? Da hadde jeg quitta ihvertfall! :)

Ok at man slurver en gang i blandt, enig med Karleifs siste svar i den andre tråden. Men, høy puls og slurving til tross så bør det man i alle fall ha et ønske om å praktisere sin C&R med et tilgrunnliggende nivå av respekt for liv.

Enig at vi bør ta diskusjonene i en annen tråd, men kan jo ikke smile og la alt av tvilsomme ting passere heller. Dessuten var det trådstarter/håver som tok opp emnet der. Er man engasjerte i et emne så bør det vel være åpent for å diskutere det uten at noen skal "begynne å grine" av det. Like mye som noen mener at det er ok å veie 20 kilos fisker etter kjeven, så synes noen andre at det ikke er det.

La nå de uinnvidde, umotiverte og likegyldige rundtom i kongeriket ta seg av fiskepininga, FS' brukere vet bedre, det er jeg sikker på.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ihvertfall si at det har blitt diskutert på fisketurer jeg har vært på sammen med andre om rapporten skal legges ut eller ikke, og hva den skal inneholde. Et sunnhetstegn er det ihvertfall ikke.

Jeg opplever allikevel det alle meste av kritikken som saklig og begrunnet (bortsett fra alt som handler om fettfinner selvsagt), og vil si at skyttergravsmentalitet er et like stort problem som mer eller mindre velment kritikk.

Det er jo viktig å lære opp folk også, f.eks å minne på at pigghå er rødlista når noen spør etter oppskriften, kan jo ikke være annet enn positivt.

Angående veiinga av havålen, hadde jeg garantert ikke hatt riktig utstyr til å veie den, men så er nok sjansen også rimelig stor for at jeg hadde valgt å teste den som mat. :)

At noen kommenterer at det er lurt med veienett når du skal veie så stor fisk er helt ok. Selv om de fleste veit at Ståle håndterer sin fisk med omhu, så er det greit for en ukjent leser (de er det MANGE av her inne), og få dette tipset uten at kritikken trenger å bli så veldig personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg ikke helt feil, var det en stor diskusjon rundt rapportene til Myklebust, som endte med at han var borte en lang periode fra forumet (og er det forsatt). En av grunnene til dette var at det ble gjort "narr" av nynorsken i rapportene han skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synes det er positivt når eg blir gjort merksam på ting eg kan gjera betre. I staden for å gå i forsvar kan det ofte vera lurt å ta det til seg og læra av det. Om eg ikkje tek feil gjeld det generelt. Veldig generelt.

Er enig der.

Har forøvrig så det er sagt: ingenting med fangsten eller behandling av den og gjøre. Men og det er et stort Men!! Det er en del "episoder" der fangstmann får tyn pga flisespiking. Det er det jeg reagerer på .Holder meg ofte taus i disse diskusjonene men denne gangen flipper jeg litt ut .

Er selv med på det når det gjøres "grove feil" siste jeg hylte opp om noe var kleping av skater i vingene der jeg verken ser om de blir satt ut eller spist eller tatt bilde av og dumpet.

Ja alt kan gjøres bedre og som Arild H sa la de som har landet conger på rundt 20 og satt den ut igjen diskutere hvordan det skal gjøres.(hvor mange er det ??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg ikke helt feil, var det en stor diskusjon rundt rapportene til Myklebust, som endte med at han var borte en lang periode fra forumet (og er det forsatt). En av grunnene til dette var at det ble gjort "narr" av nynorsken i rapportene han skrev.

Stemmer det. Men det var vel mest det at noen slang fleipete kommentarer, og Myklebust tok dem ørlitegrann for seriøst. Selv har jeg tommel opp for rapporter på nynorsk. Kjør på Chiro, meir, meir!

Jeg vurderer aldri om jeg skal legge ut en rapport på grunnlag av eventuell tyn jeg kan komme til å få for det jeg skriver. Opplever det sjelden som noe problem. Hvis man føler at man ikke kan legge ut en rapport fordi man forventer å få negative tilbakemeldinger vet man kanskje med seg selv at man ikke har gjort alt etter boka? Ikke vet jeg... Uansett ser jeg ingen grunn til å ikke legge ut rapporter. Om man får kritikk er det ofte en grunn til det, og man vil kunne lære av det. Ingen her er perfekte, alle gjør feil i blant (bare ikke jeg, selvsagt) og alle bør være åpne nok til å kunne lære av sine feil. Jeg ser ikke at det på noen måte gavner forumet at dårlig behandling av fisk som skal gjenutsettes, kakking av fisk som burde vært gjenutsatt (stor gjedde, undermål SØ+++) blir stående ukommentert i alle fangsrapporter. Forumet bør, samtidig med mye annet, kunne fungere som et sted man kan vokse som sportsfisker og lære det man ikke kan. Dette skjer ikke om ingen tar tak i ting som åpenbart er feil. Når det er sagt bør folk av og til være flinkere til å velge sine ord. Kanskje ikke sable ned nykommere som stolt viser frem bilde av sin nyfangede tikilos gjedde. Hjemme i hagen... Muligens være noe mer diplomatisk. Men hva vet vel jeg. Jeg er jo kun en provoserende kranglefant. :P

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja alt kan gjøres bedre og som Arild H sa la de som har landet conger på rundt 20 og satt den ut igjen diskutere hvordan det skal gjøres.(hvor mange er det ??)

Her er me inne på noko sentralt, Richard. Pionerverksemd blir jo prøving og feiling. No veit me i alle fall litt meir om korleis det er å få (og sleppe ut att) stor havål.

EDITH: Her må det quotast for å oppretthalde systemet.

Endret av Chironomus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er me inne på noko sentralt, Richard. Pionerverksemd blir jo prøving og feiling. No veit me i alle fall litt meir om korleis det er å få (og sleppe ut att) stor havål.

Nå har akkurat det blitt gjort tidligere og da... Uten at man har veid fisken etter kjeften.

Etter min mening er det feil å veie stor havål på den måten, men uten andre alternativer ville jeg nok gjort det samme. Uten at jeg egentlig er høy nok :P Alle er vel enig i at dette ikke er den ideelle måten å gjøre det på, og at det antagelig vil bli gjort annerledes når Ståle får sin tjuekilos (joda, jeg heier fremdeles på deg Ståle, vimplene er ikke langt unna) om ikke så lenge :D

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lettaste Døsen

Eg køyrer debatt: har nokon fått tyn for å skrive nynorsk?! Fiskersiden skulle helst hatt minst 40% av innlegga på nynorsk. Administrators?

:P

Eg høyrer vel og til mindretalet som nyttar nynorsk. Ikkje opplevd å få tyn for det eller negative tilbakemeldingar grunna val av målføre.

Om du køyrer språkleg kvotering av mannskap i skuta, vil eg vere med på fjorden neste gong eg er i Trøndelag. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du køyrer språkleg kvotering av mannskap i skuta, vil eg vere med på fjorden neste gong eg er i Trøndelag. :)

Han kjører kvotering ja, men jeg går i Trønderskole hos ei fra Sparbu nå og skal lære meg flytende Nord-Trøndersk. Og det er sært nok - forhåpentligvis, til å få bli innlemmet som mannskap. Men skal være plass til tre i den båten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg tror ikke det er så mye vegring på rapportskrivinga, men jeg har vært borte fra forumet en stund, og da har vel andelen fisketurer og rapporter sunket betraktelig, tenker jeg . ( :) )

Litt seriøst; Held fram med og skriv nynorsk /dialekt. Det einaste aberet er at ein samstundes av høfleg årsakar bør gje svar også på nynorsk, og det kan jo bli til dels morosamt å lese, tenkjer eg. Så eg vonar at dere nynorskbrukere ikkje reknar med det fra oss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, eg har ikkje fått tyn. Det blei berre nemnt i den andre tråden.

Når det gjeld rettskriving generelt, så ligg vel problemet litt i at enkelte ikkje skiller mellom SMS-språk (ikkje drammensk, Sverre), slurvefeil og reelle feilskrivingar. Ingen (på veldig lenge, i alle fall) har kommentert om ein eller annan har ein skrivefeil. SMS-språk har det vel vore litt fokusert på.

Om alle prøver seg med positive tankar, og ikkje går i skyttargrava med ein gong trur eg stemninga forblir høg her inne :) :) .

Nynorsk er vakkert! Kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

la oss få diskutert dette ferdig en gang for alle. for min del er det gøy med rapporter, uansett fiskeslag, og rapportene fra Myklebust på nynorsk var vel noe av det heftigste som er skrevet her inne fra ørretfiske i fjellet. likte ikke nynorsk før jeg leste rapportene hans. at han trekker seg ut etter at han blir erta litt, er nok ikke bare pga. dette ,men og fordi enkelte har vært litt krass med han (husk at han ikke er voksen).

veldig dumt hvis folk her inne skremmes til å ikke skrive om sine fangsterfaringer, eller også at folk skremmes fra å si sin mening. og det er her mitt poeng kommer:

det er ikke alltid det er budskapet som er dårlig, men måten det blir lagt frem på. her er det flere som har mye å lære (meg selv inkludert), fordi en setning kan tolkes forskjellig fra person til person, og ikke minst forskjellig i forhold til innholdet den refererer til.

ang skrivefeil så er det forskjell på slurv og skriveproblemer, men for pokker, skla vi i dag kreve at de som skriver endel feil må inrømme at de ikke er så flinke på tastaturbeføling, eller skal vi drite i det, så lenge vi forstår budskapet?

jeg har kommer i allefall til å tenke meg om, foreslår at alle dere andre gjør det samme og.

når det gjelder havålen, har jeg ingen kommentar, annet enn at jeg synes det er bra at folk sier i fra når man ikke behandler fisken riktig, men at det igjen er måten dette legges frem på (har ikke fått med meg alt her) som fort kan bli et problem.

ang meg og mitt skriftspråk og fremtidige fangstrapporter:

ikke drep meg for at jeg gjør feil som er opplagte for dere, er ikke sikkert at det er opplagt for meg.

men si i fra hvis det er noe jeg kan gjøre bedre :):)

ikke heng meg ut for at jeg skriver mye feil, du vet jo ikke om jeg kanskje sliter med dette, og det hjelper meg ikke å få høre at dette ikke er godt nok.

tok meg laaaaaang tid å rette alle feilene i dette innelgget, så jeg håper budskapet mitt når frem til de fleste av dere.

fisk og vær glad for mulighetene du har :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg aldri tenke meg... du er vel omtrent den eneste som skriver nynorsk ? Har du fått tyn ?

Myklebust følte seg tyna på nynorsken - men det ble bedre etterhvert tror jeg.

Edit: ser nå lengre ned, ja jeg leser ovenifra og nedover, at det er allerede nevnt, sorry!!

Men når jeg først har ordet; Ja, til språklig mangfold!

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok jeg som startet den nynorskdiskusjonen den gang. Brukte nok litt humor og ironi som ble feiltolket og kunne nok fort gjort det igjen, det var gøy. Dog er det ikke gøy hvis vedkommende trengte denne grunnen for å bli borte fra forumet i lang tid. Ideen var vel at jeg brukte en åpenpost sekvens og no greier. Inntrykket mitt av Myklebust var at han var veldig lett nærtagen i flere tråder her inne. Skal man ha litt rom for humor og fleip, eller skal man kjøre en straight linje over det hele. Det verste er at faktisk så liker jeg nynorsk, på videregående eksamen i nynorsk skrev jeg et kåseri og fikk fem for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok jeg som startet den nynorskdiskusjonen den gang. Brukte nok litt humor og ironi som ble feiltolket og kunne nok fort gjort det igjen, det var gøy. Dog er det ikke gøy hvis vedkommende trengte denne grunnen for å bli borte fra forumet i lang tid. Ideen var vel at jeg brukte en åpenpost sekvens og no greier. Inntrykket mitt av Myklebust var at han var veldig lett nærtagen i flere tråder her inne. Skal man ha litt rom for humor og fleip, eller skal man kjøre en straight linje over det hele. Det verste er at faktisk så liker jeg nynorsk, på videregående eksamen i nynorsk skrev jeg et kåseri og fikk fem for det.

Har selv vokst opp med nynorsk, og hadde det som hovedmål t.o.m videregående. Flytta til Larvik som 18 åring, og har aldri fått så mye tyn og dritt over skriftspråk og dialekt som da. Både fra "ungdom" på egene alder, og voksne/lærere.

Måtte til slutt gi opp det å være nynorskelev (også fordi det nesten var umulig å få tak i nynorskbøker i Larvik, og lærere som tydlig og klart viste hva de syns om alt ekstrarbeidet de fikk pga en eneste (kødd av en) nynorskelev), og skifta hovedmål til bokmål tredje året på vgs. I mange år etter det var jeg ekstremt "følsom" for kritikk og innspill ifht. til dialekt og nynorsk fra bokmålsfolk. Husker jeg ble irritert over at alle som, konsekvent, omtalte bokmål som "norsk", og nynorsk som "nynorsk".

Har etterhvert moderert meg litt (blitt gammel og blaut) og skjønner at mange bokmålsfolk kan fleipe og tulle om nynorsk og dialekt, uten å skjønne at mottaker tar seg nær av det, og uten å skjønne at de fremstår som duster i øynene, og ørene, på nynorsk/dialket brukeren.

Mitt gode råd er å la være å tulle med det når man møter nynorsk, evt. dialekter. Det virker utrolig teit, og irriterende, når feks en østlending prøver å herme dialekten man har. Særlig blir dette dumt når man møter et menneske for første gang, og mennesket kvitterer med å begynne å herme........ akkurat det har jeg opplevd mange ganger. For å ikke snakke om de som sier "hæ?" på annahvert ord. (Mest kvinnfolk, tror de fleste gubbene har en fordel av å ha møtt dialekter gjennom militærtjenesten).

Jeg angrer på at jeg la over til bokmål, som jeg behersker dårlig, og nynorsken min suger også. Yepp, sånn gikk det. Fordelen er kanskje at jeg knapt legger merke til om jeg leser bokmål/nynorsk.

I mellomtiden er det bare å nyte, i mange sammenhenger syns jeg nynorsk gir veldig mye mer innhold enn bokmål, les feks Lettaste Døsen sin rapport fra Bøverdalen, vakkert! :-)

Og for all del, mange flotte bokmålsrapporter også! ;-)

---------------------------

Og for å prøve å hisse opp debatten litt så kan man jo si at nynorskbrukere kan syns synd på bokmålsbrukere. Bokmål er jo flatt og fattig, språklig sett, mye på grunn av distansen fra det muntlige språket i Norge.

Dansk er dansk og Nynorsk er norsk! :)

Endret av Pingvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.