Gå til innhold
Fiskersiden

Litt Lakse-action


Nils Master
 Share

Recommended Posts

37783_s.jpg

Her er det bare å holde igjen det som går på stor elv

37784_s.jpg

Langt ifra moden enda nei.......

37785_s.jpg

Action!

37786_s.jpg

Vanskelig å få tak på her ja......

37787_s.jpg

Klarer du å presse`n litt nærmere?

37788_s.jpg

Opp på trygg grunn :o

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 148
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Laksefiskere er generelt slappe med poseringsbilder, og jeg forstår ikke hvorfor. Man fisker kun 3mnd i året, resten av året drømmer man om sølvblanke torpedoer som jager oppover elva.

Men når man endelig ahr lykkes med å lande en av disse fantastiske skapningene, så kobler mange ut.

Fisken blir holdt ned langs kroppen, gjerne med ryggen mot kamera, blodet renner og fisken er full av gress og sand....

Mine tips:

*Ta bildet rett etter avlivning. Ikke strupeskjær fisken, det holder å rive over noen gjellebuer etter fotografering.

*Vask fisken

*Pass bakgrunnen, helst skal elva eller fin natur like ved være bakgrunn (blighus, telt, veier, biler osv er dårlig bakgrunn)

*Fisken ser ofte finest ut om den holdes vannrett, bredside mot kamera og prøv å ikke skjul for mye med hendene.

*Det er ofte enklest og best å ha sola bakfra

*Ta flere bilder, bruk blitz på noen av dem-da har man litt å velge i

jeg har både gode og dårlige bilder hjemme, skal legge ut noen eksempler senere idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, dette er hva vi trenger nå når kulda setter inn og nettene blir laaaange !

Kjempeforhold, stor elv og fin farge, får gåsehud :)

Det er vel rett over på den andre siden en bekjent av meg har fisket i mange år tidligere (Peter A. Hammer).

Og han ble frustrert over å se all storlaksen velte seg nede i hølen (bakevja?) like ved der dere fisker.

Moro å se skrothaugen (et vanlig syn langs Gaula) :lol: St.Hansbål ?

Og blikkskur med utlagt vask :)

Synes å skimte et HB-apparat i kobber ved vasken ? Men det er vel synsbedrag ! Er det gutta nedenfor dere sitt ?

Hører de helt oppe på Borten !!!

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel heller pinsebål enn St Hansbål tror jeg. Ikke noe HB apparat nei, kan hende det finnes nedenfor oss ja.............. Når det gjelder hølen\bakevja så holder den vanligvis endel stor laks, men veldig vanskelig å fiske på den der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se- bare så det er nevnt, det e rikke kjempe-blinkskudd de "gode" eksemplene mine her heller, men jeg valgt bilder som kunne vises litt "mot" hverandre

Her er min største laks, 8.6 nydelig Gaula fisk... blodig og kjedelig/stygg bakgrunn

37815_s.jpg

Samme fisk-uten masse blod og med action-plassen i bakgrunnen :lol:

37817_s.jpg

Her er en av de jeg fisker med i Gaula, her med en fisk foran huset vi bor i, fisken holdes fint frem men bakgrunnen gir ikke akkurat assosiasjoner til friluftsliv og vakker elvenatur

37816_s.jpg

Samme fisker, nesten samme positur- men med elva som bakgrunn:

37818_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nok etterhvert blitt mere bevisste dette med å ta bedre bilder. Men det er mye å lære her.

Har tittet på alle bildene mine f.eks. og det er mange skrekkeksempler. Holder til og med laksen vannrett med ryggen ned :lol:

Og Mao, det var nok en feil på bildet ditt også som vi nesten alltid synder med: Tauet rundt spolerota er ikke fjernet. Blir nok prioritet nr. 1 neste år å ta mye bedre bilder, nede ved vannet.

Her er et eksempel jeg er tålelig fornøyd med, og heldigvis ble bildene tatt nede ved vannkanten.

191120...hy9XxHNC.jpg?49

191120...j27wg3uwn.jpg?3

Og her et skrekkeksempel :)

En utrolig fin laks på over 15kilo tatt i sommer av en danske (fikk tilsendt bildet).

Motivet er bra, men laksen har hengt for lenge i sola og ser ikke ut på bildet, pluss tauet ved spolen etc.

Meget synd !!

191120...gP7B7IGA.jpg?36

Får ikke fram bildene, kun linkene av en eller annen grunn (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er like gammeldags når det kommer til fiskebilder som når det gjelder fluesnører :lol:

Men jeg synes laksen er en fisk som desidert gjør seg best loddrett, enten holdt etter spolen,på en fjøl eller hengende.

Men når det er sagt,så var det vel egentlig actionbilder denne tråden dreide seg om :)

37824_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/15359/37824.jpg

EDIT: (Der er maksbegrensninger på bilde størrelse. Helst ikke over 650 i bredden pga at mange får sidescroll. Endret størrelse og la link til full størrelse. Espen Ørud)

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min fisk på 5.1 fra 2006-Wilmannsøien, Gaula

Her kjøres det fisk-legg merke til den avslappede kroppsholdningen. Skinnet bedrar!

8833_s.jpg

Nære, men ikke nære nok. Egentlig burde jeg ikke presset fisken mot håven her, men det så for meg ut som om sluken satt på utsiden av munnen (hvilket deet viste seg den ikke gjorde) og jeg var redd den skulle slite hull i skinnet og gå tapt.

8834_s.jpg

weeeee så stikker den og jeg må i knestående for å få en vinkel på stanga som ikke strider mot naturlovene...

8345_s.jpg

Lars Inge håver sikkert når laksen er litt roligere

8835_s.jpg

Her er fisken snart på vei mot de evige gytemarker...

8836_s.jpg

b500.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.