Gå til innhold
Fiskersiden

Litt Lakse-action


Nils Master
 Share

Recommended Posts

Min oppfatning er at det er ekstreme individuelle forskjeller på SØen.

TidligSØer (4-5 kg), på 11-13 grader elv har vært helt rabiat og har rusa tvers over elva, mens fisker i samme vektklasse litt senere på sesongen og varmere elv oppfører seg som torsk. Etpar tunge drag og noen få velt, så er de i håven...

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 148
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ønsker deg lykke til :)

men selv synes jeg det er utrolig med små laks på flue det kan være en kamp det :)

men sjøøret på 2-3kg er en bedre kamp :D

Hadde regnet med at mitt siste avsnitt ble lest som ironisk. :P

Trives med smålaksen jeg, men får desverre ikke lakseskjelven av den lenger. Men gøy er det enkelte ganger, når smålaksen er i humør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (og mange andre) er nok ikke så bortskjemte på stor s-ø som du Rigor. Vet faktisk ikke hvordan en s-ø på over 4 kilo oppfører seg :)

Men jeg skal være enig i Master her når det gjelder s-ø generelt (og de er som oftest 0,8-2kg.)

De eksploderer når de tar, men de gir opp temmelig raskt. Omtrent som en regnbueørret ;)

Men likevel har s-ø fiske en helt spesiell sjarm når man står der med 1-håndsen i stummende mørke, og det eksploderer et sted der ute på nakken ! Et morsomt adrealinkick. Laksen er mye mere seiglivet og en smålaks på 3 kilo kan gjøre utrolig mye leven før den gir opp.

Men uansett, det er aldri størrelsen det kommer an på, men den totale opplevelsen eller atmosfæren omkring hele greia. Å lure en 1-kilos s-ø i mørke synes jeg er like morsomt som å ta en storlaks.

Å vente på hugget som kanskje kommer er nok det største, for det er en lang og god opplevelse.

Selve hugget er klimaks. Og da er nok det meste gjort. Kjøringen blir en artig formalitet :)

Redselen for å miste fisken er nok også ganske høy hos enkelte vil jeg tro, så de har spenning til det siste :lol:

Men det er interessant å erfare at spenningen sitter i enda. Skjelven kommer innimellom, verre enn noengang. Mister man den (skjelven), da er det bare å legge opp :D Ikke moro lenger da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk planer om å gjøre et forsøk på SØ i Nidelva til sommeren.

Savner nattfisket etter SØ i varme augustnetter. Topp spenning det.

Men en ting er sikkert. Får jeg en skikkelig kubbe av Nidelvstammen, så er det C&R som gjelder. Ingen tvil!

Den fisken er alt for verdifull til å bli slått ihjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"The man" har behov for å oppnå opplevelser som kjennes som høydepunkter. Lurer litt på om størst mulig instinktet er skapt gjennom den senere tidsalderen. Før var det gjerne større bragd og mer iver etter å få mest mulig, og dekket sine grunnleggende behov.

Jeg har nok ikke andre drifter når det gjelder laksefisket enn alle andre. Vi er nok ute i det samme ærendet. Spenningen i utgangspunktet. Alt rundt det er prikken over i-en. Hadde ikke vært så morsomt hvis man visste med sikkerhet at det ikke var noe laks i elva. Men hver enkelt "må ha" større fisk etterhvert for å få det største kicket. Rekorder er til for å slås

;) Så i mål kommer man aldri.

Men uansett det, det er fanatisk moro fremdeles å fighte en smålaks, man må ikke bli så blasert at man ikke setter pris på det :) Da er det bare å slutte.

Men akkurat dette med hva som driver oss fiskere til elva er alltid det som lurer en plass under overflata, om å temme byttet (dyriske gener) :lol: Det er da vi "morer" oss, sadister som vi er alle mann.

Fiske er ikke noe annerledes enn sexdriften. Klart vi har gener fra langt tilbake til steinalderen :D

Det er jo her jegeren i oss kommer inn i bildet. I moderne tidsalder har vi bare fått så fine navn å sette på alt vi foretar oss. Sportsfiskere f.eks. Sportsfiskere som drar en 10-kilos motstrøms etter tunga :):)

Ja jeg grubler på mye rart. Menneskesinnet er ganske interessant :-)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett det, det er fanatisk moro fremdeles å fighte en smålaks, man må ikke bli så blasert at man ikke setter pris på det :) Da er det bare å slutte.

Eller man kan kutte ned, og bruke tiden på å jakte storlaks istedet. Ut fra min situasjon som har vært smålaksfiske i Bjerkreim skal jeg love at man kan bli lei. :D Utfordringen med å fiske disse 0,4-1,3 kilos krabatene i min hjemmeelv på vanlige måte er ikke tilstede lenger. Det er sjelden de sparker ifra seg. Scenarioet er ofte at de rister litt på hode og så legger seg på rygg. Akkurat som en Harr. "Taket" har vært trøsten, men når man vet hva det er...så ja. :glare: Behovet for å glede seg over slik "fisk" hver eneste gang i den elven har forsvunnet.

MEN, man kan gjøre fisket etter disse utfordrende og lærerikt allikevel. Derfor tar jeg muligens ett år til med sesongkort. Riffling Hitch, Bomber osv. Prøve nye teknikker i en enkel elv, for så å overføre den erfaringen til vanskeligere elver og gjerne med større fisk.

Smålaksen er forskjellig fra elv til elv. I min elv er den lat som fa'n, men nordpå når vi var der tok smålaksen helt av. Lenge siden vi har hatt det så morro. :D

Første laks i ny elv må gjerne være smålaks. Bare jeg får en fisk blir jeg superfornøyd. Ny utfordring, og ett nytt behov å dekke. Jakten på selvrealisering.

I går ble det to sjøørreter ca 0,4 og 0,6. Sykt spennende en stund. Mange følgefisk. Ny plass, ny utfordring, nye oppdagelser. Men ikke fa'n om det er spennende å dra tilbake til den samme plassen gang på gang for å fiske småfisk. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ble det to sjøørreter ca 0,4 og 0,6. Sykt spennende en stund. Mange følgefisk. Ny plass, ny utfordring, nye oppdagelser. Men ikke fa'n om det er spennende å dra tilbake til den samme plassen gang på gang for å fiske småfisk. :D

grattis :D

klart jeg er enig i at stor laks er moro. min største er 7,7 på flue å det var kik.se historien på foriden :glare:

å det som jeg finner mest spenende er at man ikke har peil på hva som tar i andre enden av snøre tidelig juni, som regel er det tungt :D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å få opp adrealinet litt til sommeren. It`s hope in a hanging snor :D

Kommer ikke riktig over dette bildet, fra Gaula 2007, juni. På gamlevaldet mitt lenger oppe i elva tok han karen i midten en laks på 17kg. på fluestang. Og bare noen dager tidligere fikk han en på over 14kg.

En vakker laks. De andre laksene blir "dverger" i forhold :D

Det kaller jeg en megalaks tatt med fluestang fra land !

Man kan bare drømme :)

050220081001M1TUMFln5svVTpceLq.jpg?10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tenkte å sende inn noen bilder av sommer, varme, å laksefiske, mimre litt. det er ikke mye action her men gaula er der :blush:

040620071834NVAHQ3S6KAvKzNde4e.jpg?22

Sølvreven gjør seg klar til en runde

040620071841E9wguKPjWOvgNjXc3w.jpg?19

040620071848Krh1koLtS35lLDpBHk.jpg?91

Får en elv nydelig vann stand, å sola varmer dette er livet det

040620071840Z3bkDaxjVIQuU6DDq1.jpg?16

Jeg sitter å tar meg en kald øl,mens sølvreven fisker.

040620071838ZGTlXKBu2oUXnLk4T9.jpg?2

Kjære GAULA snart sitter vi der igjen :o:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt :o

Dette er livet. Men det er ikke alt. Jeg har noen turer til Femundsmarka på programmet i år. Og de gleder jeg meg like mye til. Faktisk litt mere. Sitte på fjellet i nydelig vær. Like ved ei tjønn som rommer storørret.

Plukke masse multer. Fiske storørret. Spise medbrakt indrefilèt med myttji tilbehør. Drikke medbrakt rødvin og cognac avèc. Dag nr. 2 spise blodrød fjellørret surret i melblanding og krydder med medbrakt hvitvin.

Joda, man har bare ett liv. Det skal nytes til fulle i sommer. Så får de urbane i byen bare jobbe og slite, og strebe etter enda mere karriere :)

I år skal hver dag nytes ja

:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HOLD OPP! Jeg har sjekka fluer, ordna snører, sjekka sneller, Sjekka skyteliner og backing, kjøpt inn nytt fortomsmateriale og gått over stenger. Og jeg har kjøpt nye sluker. Ja, jeg har, med tanke på de store i Gaula kjøpt ny snelle og sene til mark og slukfiske i juni. HOLD OPP, JEG BLIR SPRØ!!

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HOLD OPP! Jeg har sjekka fluer, ordna snører, sjekka sneller, Sjekka skyteliner og backing, kjøpt inn nytt fortomsmateriale og gått over stenger. Og jeg har kjøpt nye sluker. Ja, jeg har, med tanke på de store i Gaula kjøpt ny snelle og sene til mark og slukfiske i juni. HOLD OPP, JEG BLIR SPRØ!!

Ja det er greit å være sikker på at sakene holder får det kan gå slik.

240620071921FR3u95XqofRbX6y7FB.jpg?85

å laksen var STOR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den stanga der har nok fått gjennomgått noen ganger. Den har vært min trofaste følgesvenn i mange, mange år. Gaula Super Strong. Men til og med den møtte overmakta en dag :lol:

Når det nærmer seg 17.mai, da begynner jeg å se over utstyret :angry2:

Men det som skal være sommerens nette "lille" beholdning med mark er i kjølerommet før den tid forhåpentligvis. Og gjett hvor glad kona er når marken begynner å krype under dørstokkene :)

Bedre med mark i huset, enn tiger sier jeg :lol:

Men alt er nok under kontroll ja.

Det eneste jeg mangler foruten husdyrene er trekantsvirvler til markopphengene og kanskje nye treblekroker til slukene. Er nøye på krokene, de skal ikke være litt slitt på spissen nei !

I år skal jeg kanskje anskaffe meg festereim til brillene, så ikke de også havner i elva.

Og kanskje rullator, kjekt å ha når cognacen blir for stram :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter stor pris på at dere hjelper meg litt. får ellers så må jeg lete etter dem,

så da sier jeg at jeg så en stor laks med briller som gikkned brekke. :)

eller så kan du få noen slike av meg å disse flyter :D

240320082001aQhYKeOUOs1vzrwEmy.jpg?77

Endret av mao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men slike har jeg jo. Fikk de av deg i fjor Mao, sammen med de polaroidbrillene etc.

Ja vi blir et fint par. Mao hinkende på en fot, og jeg lettere animert uten foter å gå på

:)

Jeg har sagt det før:

Den dagen jeg ikke klarer å krype ned til elvebredden, nakkeskudd neste !

Utsikt mot Cantona Beach:

Bildet er tatt i september 2006, nyyyydelig elv ja guta !

240320082041kUQ3EgC9kTXBkJaH4E.jpg?63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de tar innersvingen ned hos Cantona der på det nederste bildet. Og følger skvalet opp stryket som du viste Mao. Huff de går for langt ut mot den andre siden (de aller fleste her). Elva går jo i 45 grader til venstre så laksen går rett mot grusbanken til venstre på det øverste bildet. Og der mener jeg at Cantona må stå med sin fluestang og speye uti herligheten :P

Når elva er slik som på bildet. Og da går det an å springe ned på øra igjen og få kontroll i renna nedenfor hvis laksen fyker ned stryket igjen :)

Brekket her er ikke som i gamle dager nei. Da må det mere vann til, da går de rett på også, mot oss.

Huff, vi ble visst revet litt med igjen her. Beklager så meget :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder og gode tips, takker.

Må vel ha med en lang saks, så at jeg kan kappe linen til de som fisker ovenfor, og lar mark/flue gli ned på brekket :wacko:

Neida, skal heller ta laksen jeg. Men i fjol var det 2 karer som sto på grensen til vårt vald og kastet slukene helt bort på oss, så att vannet sprutet opp på oss. Da ble jeg jo litt forbannet. De holdt ikke på så lenge, fordi det kom noen ned till dem og fortalte at det ikke var helt i orden, tror de to var dansker, men han som kom ned var nok en mere vant fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.